Mitä saan jos/kun ostan Canon 5D "Classicin"

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
toimeve

Viesti Kirjoittaja toimeve »

...muutamien kymmenien ruutujen kokemuksella tykkään tästä, etenkin kun ISO 800 ja ISO 1600 on vielä minun silmhin ihan riittävän hyvää jälkeä. Lyhyesti myös tuosta aiemmin keskustelussa olleesta Sigman 30/1.4 ART -lasista:

- aukot 2.8 ja suuremmat vinjetointia jonkin verran, mutta esimerkiksi Lightroomin "Lens correction auto" poistaa sen lähes täysin (ainaki näin amatöörin silmhin)

- tämän Sigman bokeh ei ole ittiäni miellyttävä tällä rungolla - itte asiassa kattelin kuvia toisella rungolla otetuista ja tekkeekö sitten tuo ff sen että on jotenki ei-minua-niin-miellyttävää...

Pari uutta ulkokuvaa laitoin tuohon "testialbumiin" https://www.flickr.com/photos/127715893 ... 082399847/

Ostin myös tuossa aiemmin keskustelussa olleen 40/2.8 STM:n...ehkä vähän turhaan kun tuo Sigmakin pelittää mulle riittävästi, mutta katotaan kun saan sen käsiini ja vähän kuvattua, että lähteekö kiertoon. 50mm voisi sittenkin olla ehkä paree...
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04

Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-

5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
toimeve

...nappasin myös testikuvaa Tokina 11-16/2.8:lla. Tuohan on croppikameralle tarkotettu. Hätäsesti tuo 16mm ei ole tällä harrastetasolla ollenkhan huono (testikuva eilisaamulta kotirannasta) -->

16mm, ISO 100, f16, 1/3 sek (valotus +0,3step), polarisaatiosuodin nokalla
Kuva
Talvikuva (?) kotirannasta Tiirinselän yli Vaheria kohti (Päijänne)
by [url=https://www.flickr.com/people/127715893@N04/]veijotoimela
, on Flickr

Tuon innoittamana laitoin myynthin tämän ja haen tilalle saman valmistajan 17/3.5 -lasia. Tai sellanen on jo löytyny, mutta ensin pitäs saaha tuo 11-16 taipalhelle...taas se tilanne, että yhtään mittään ei osteta jos ei laukkuun tule sopivaa tilaa sille ensin :D

Muutama muu huomio tästä 5D:stä:

- ilmeisen herkkä valotukselle, eli heittelee jonkin verran, etenkin jos valoa niukasti; ominaisuusko, kuten tällaisella vuosia kuvanneelta sain kuulla?
- ko. ominaisuus etenkin 40/2.8 STM:llä, tai sitten vaan tuntuu siltä...

Yllä olevalla siis tarkoitan, että pikkasenki kameraa liikuttamalla saattaa valotus"mittari" etsimessä heitellä 1/40 sek -1/1250 sek välillä, joka tietenki tuntuu vähän niinku liian isolta haarukalta.

Mutta eihän tuo haittaa, kun sen tietää ja seuraa ettei tule ylipimmeitä ruutuja.

-Lordi-

Olympus XZ-1
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

toimeve kirjoitti:Yllä olevalla siis tarkoitan, että pikkasenki kameraa liikuttamalla saattaa valotus"mittari" etsimessä heitellä 1/40 sek -1/1250 sek välillä, joka tietenki tuntuu vähän niinku liian isolta haarukalta.
Pistemittaus? Tai sitten 5D:ssä on pienemmällä alueella valotuksenmittaus, kuin uusissa.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
toimeve

...käytän pääsääntösesti pistemittausta, ja testasinki tuota myös muilla valotusmoodeilla; samankaltaista oli.

Voisiko akkujen varaustilalla olla merkitystä tuohon? Eli jos akut liki tyhjät niin alkaisi "haamuilemaan".

-Lordi-

Olympus XZ-1
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Hannu KH kirjoitti:Ilmeisesti antiikkiviitoset käy hyvin kaupan. Itse vaihdoin semmosen pois ja se hävisi liikkeestä saman tien.
Joo, ihan hauska juttu. Itsekin kokeilin KINOdigeilyä antiikki 5D:n kanssa. Näpsäkkä peruskino edulliseen hintaan. Kuvanlaatukin on yllättävän hyvä. Ainut harmittava juttu sen postimerkin kokoinen takanäyttö nyt kun on tottunut isoihin näyttöihin vähän joka vehkeessä. Mutta jos ei tuollaisista pikkujutuista välitä, niin en yhtään ihmettele, että 5Deet katoavat kaupoista nopeasti.
Viimeksi muokannut aikaarska, Joulu 17, 2014 20 : 12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
tonskulus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

toimeve kirjoitti:...käytän pääsääntösesti pistemittausta, ja testasinki tuota myös muilla valotusmoodeilla; samankaltaista oli.

Voisiko akkujen varaustilalla olla merkitystä tuohon? Eli jos akut liki tyhjät niin alkaisi "haamuilemaan".
Onko sulla toista runkoa käsillä että voisit vertailla? Ei mulla ollut koskaan valotuksien kanssa ongelmia 5D:llä sen enempää kuin muillakaan rungoilla. Pistemittauksella tuo on ihan normaalia tietenkin.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

aikaarska kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Ilmeisesti antiikkiviitoset käy hyvin kaupan. Itse vaihdoin semmosen pois ja se hävisi liikkeestä saman tien.
Joo, ihan hauska juttu. Itsekin kokeilin KINOdigeilyä antiikki 5D:n kanssa. Näpsäkkä peruskino edulliseen hintaan. Kuvanlaatukin on yllättävän hyvä. Ainut harmittava juttu sen postimerkin kokoinen takanäyttö nyt kun on tottunut isoihin näyttöihin vähän joka vehkeessä. Mutta jos ei tuollaisista pikkujutuista välitä, niin en yhtään ihmettele, että 5Deet katoavat kaupoista nopeasti.
TOSI ISO paino sanalla KINO. Etsinhän on isompi kuin cropeissa mutta siihen se "hyvä" sitten jääkin mihin tahansa nykyiseen kroppiin verrattuna.
aikaarska

ppotka kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:
TOSI ISO paino sanalla KINO. Etsinhän on isompi kuin cropeissa mutta siihen se "hyvä" sitten jääkin mihin tahansa nykyiseen kroppiin verrattuna.
Hyvä on just noiden käytettyjen halpa hinta millä pääsee kokeilemaan helposti kinoilua. Itselläni oli ainakin näin. Tietää sitten ihan omasta kokemuksesta mistä jää paitsi kroppien kanssa.
Itselläni suosikkilasi antiikki 5D kanssa oli vielä antiikkisempi Takumar 55/1.8. Siinä oli sellaista fiilistä mikä laittoi unohtamaan postimerkinkokoisen takanäytön ja muut tekniset "puutteet".
Mutta kyllä 5Dllä tosiaan valokuvia sai, mielestäni ihan hyviäkin. Ei sen 12mp kinokenno nyt niin onneton ole.

toimeve

aikaarska kirjoitti:Hyvä on just noiden käytettyjen halpa hinta millä pääsee kokeilemaan helposti kinoilua.
...tämä oli minulla just se tarkotus, ja olen kyllä vaikuttunu. Vaikkakin se vertailu omalla kohalla on 7D:hen. Tai ehkä juuri sen takia. Siinäki ehottomasti puolensa, mutta jotenki tämä on ainaki minulle hyvä vaihtoehto, etenki hintansa puolesta eli kokeilun voin jo tässä vaiheessa sanoa kannattanhen.

-Lordi-

Olympus XZ-1
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

ppotka kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:
Niin makuasioita kuin vain voi olla.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
aikaarska

Hannu KH kirjoitti:
ppotka kirjoitti: TOSI ISO paino sanalla KINO. Etsinhän on isompi kuin cropeissa mutta siihen se "hyvä" sitten jääkin mihin tahansa nykyiseen kroppiin verrattuna.
+1

Täytyy myöntää, että onhan 5Dssä muutakin hyvää kuin vain iso optinen etsin ja kinokenno. Akun kesto on esimerkiksi erinomainen verrattuna nykyisiin peilittömiin. Canon EOS mountin runkopaksuus on sen verran lyhyt peilijärkkäriksi , että siihen saa sovitettua muitakin laseja adapterilla. 5D:n käyttöergonomia on myös hyvä varsinkin jos tykkää että kädessä on jotakin kouriintuntuvaa eikä vain miniatyyri-ihmeitä. 5Dtä on myös helppo huoltaa, koska on sen verran simppeli kamera. Shimmailin esimerkiksi tähyslasia suht. vaivattomasti. Ym. kivaa puuhastelua.

Hannu KH
Viesti:

aikaarska kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
ppotka kirjoitti: TOSI ISO paino sanalla KINO. Etsinhän on isompi kuin cropeissa mutta siihen se "hyvä" sitten jääkin mihin tahansa nykyiseen kroppiin verrattuna.
+1

Täytyy myöntää, että onhan 5Dssä muutakin hyvää kuin vain iso optinen etsin ja kinokenno. Akun kesto on esimerkiksi erinomainen verrattuna nykyisiin peilittömiin. Canon EOS mountin runkopaksuus on sen verran lyhyt peilijärkkäriksi , että siihen saa sovitettua muitakin laseja adapterilla. 5D:n käyttöergonomia on myös hyvä varsinkin jos tykkää että kädessä on jotakin kouriintuntuvaa eikä vain miniatyyri-ihmeitä. 5Dtä on myös helppo huoltaa, koska on sen verran simppeli kamera. Shimmailin esimerkiksi tähyslasia suht. vaivattomasti. Ym. kivaa puuhastelua.
En edes viitsi luetella mitä ajattelen Oly E-M1:tä kuukauden käytön jälkeen.....
Ikävä sitä EI ole.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Paras juttu 5D:ssä on että siihen saa nikon-mount zeissin kiinni. On hyvä full manual vempele sen jälkeen mekaanisella aukkosäädöllä.
ppotka
Viesti:

Hannu KH kirjoitti: En edes viitsi luetella mitä ajattelen Oly E-M1:tä kuukauden käytön jälkeen.....
Ikävä sitä EI ole.
Olen huomannut, että sinulla on hirveä tarve dissata E-M1:tä kaikilla mahdollisilla foorumeilla. Kukaanhan ei pakottanut sinua kokeilemaan. Jos krapula on noin kova, anna mennä vain, jos helpottaa. Yhtälössä on kuitenkin aina kaksi tekijää: kamera ja kuvaaja.

Itselläni on ollut näitä Canoneita aika monta ja firmalla vielä kymmeniä enemmän. Alkuperäinen 5D ei ole kummoinenkaan kamera kuvanlaatunsa suhteen verrattuna vaikkapa Canonin nykyisiin kymppisarjalaisiin kroppeihin. Eri asia on sitten juuri tämä KINO-fiilis itse kuvatessa, kuvanlaadusta viis. Tämä ei dissaa Canonia millään tavalla enkä vertaa ollenkaan Olympukseen. 5D vain on teknologialtaan jo aika vanha värkki nykyisiin Canoneihin verrattuna.
Hannu KH
Viesti:

ppotka kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: En edes viitsi luetella mitä ajattelen Oly E-M1:tä kuukauden käytön jälkeen.....
Ikävä sitä EI ole.
Olen huomannut, että sinulla on hirveä tarve dissata E-M1:tä kaikilla mahdollisilla foorumeilla. Kukaanhan ei pakottanut sinua kokeilemaan. Jos krapula on noin kova, anna mennä vain, jos helpottaa. Yhtälössä on kuitenkin aina kaksi tekijää: kamera ja kuvaaja.

Itselläni on ollut näitä Canoneita aika monta ja firmalla vielä kymmeniä enemmän. Alkuperäinen 5D ei ole kummoinenkaan kamera kuvanlaatunsa suhteen verrattuna vaikkapa Canonin nykyisiin kymppisarjalaisiin kroppeihin. Eri asia on sitten juuri tämä KINO-fiilis itse kuvatessa, kuvanlaadusta viis. Tämä ei dissaa Canonia millään tavalla enkä vertaa ollenkaan Olympukseen. 5D vain on teknologialtaan jo aika vanha värkki nykyisiin Canoneihin verrattuna.
Otti vaan silmään se, kun sanoit että 5D:ssä ei ole mitään hyvää mihinkään nykyiseen croppirunkoon nähden. Nämä ovat pitkälti makuasioita.

Vapaaehtoisesti kokeilin Olya, ihan kiva kamera jos semmosesta tykkää.
ruutu

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Kannattaa ostaa viinakset alennusmyynnistä, niin ei tule niin paha morkkis...
ppotka
Viesti:

Hannu KH kirjoitti:
Otti vaan silmään se, kun sanoit että 5D:ssä ei ole mitään hyvää mihinkään nykyiseen croppirunkoon nähden. Nämä ovat pitkälti makuasioita.

Croppi = APS-C. Olympus ei ole APS-C. En jaksa nyt lähteä tähän, älä pura ahdistustasi minuun.

Kirjoittaessani kommenttini ajatukseni olivat kyllä koko ajan linjalla Canon FF vs. Canon APS-C. Samaa kuvalaatua löytyy kaikilta muiltakin APS-C -valmistajilta aikalailla rungossa kuin rungossa.

En kyllä edelleenkään ymmärrä mitä muuta 5D toisi uuden Canon-kroppirungon omistajalle kuin sen KINOn. Samat FF-objektiivit toimivat eri tavoin, etsin on suurempi... Erilainen fiilis kuvata. Vanhana kinarikuvaajana olen samaa mieltä siitä, että fiilis on "aidompi", paljon antavampi. Olen kuvannut kroppirungoilla. Joo, kuvata voi ja kuvaa tulee, mutta ei niissä ole sitä samaa kuvaamisen juttua. Ikävä kyllä 5D:n fiilis romahtaa siihen, että kehitys kennoteknologiassa on mennyt eteenpäin.

Oikeastaan liityin keskusteluun sen vuoksi, että kasaan näyttelykokonaisuutta, ja siinä yhteydessä olen käynyt läpi vanhaa 5D-matskuani.
antnis

Viesti Kirjoittaja antnis »

ppotka kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:

Croppi = APS-C. Olympus ei ole APS-C. En jaksa nyt lähteä tähän, älä pura ahdistustasi minuun.

Kirjoittaessani kommenttini ajatukseni olivat kyllä koko ajan linjalla Canon FF vs. Canon APS-C. Samaa kuvalaatua löytyy kaikilta muiltakin APS-C -valmistajilta aikalailla rungossa kuin rungossa.

En kyllä edelleenkään ymmärrä mitä muuta 5D toisi uuden Canon-kroppirungon omistajalle kuin sen KINOn. Samat FF-objektiivit toimivat eri tavoin, etsin on suurempi... Erilainen fiilis kuvata. Vanhana kinarikuvaajana olen samaa mieltä siitä, että fiilis on "aidompi", paljon antavampi. Olen kuvannut kroppirungoilla. Joo, kuvata voi ja kuvaa tulee, mutta ei niissä ole sitä samaa kuvaamisen juttua. Ikävä kyllä 5D:n fiilis romahtaa siihen, että kehitys kennoteknologiassa on mennyt eteenpäin.

Oikeastaan liityin keskusteluun sen vuoksi, että kasaan näyttelykokonaisuutta, ja siinä yhteydessä olen käynyt läpi vanhaa 5D-matskuani.

Toisaalta, voihan sillä 5D classicilla kuvata samalla fiiliksellä kuin 5 vuottakin sitten, ei niitä uusia runkoja tarvii miettiä :) Hyviä kuvia sillä otettiin silloinkin, oon ihan ite niitä netissä nähnyt!
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Ehkäpä tuo ppotkan croppi vertaus lähti tuosta aloittajan ideasta käyttää 30mm croppi sigmaa FF:n kanssa. Silloin on tosiaan aika vähän perusteita vanhalle 5d rungolle.
Hannu KH
Viesti:

ppotka kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:

Eiköhän rauhoiteta tämä homma.
Ajattelin croppia yleisesti, ei yksinomaan Canonia.
4:3 lasken cropiksi, mutta en mitenkään negatiivisesti ajatellen.

Ominaisuuksista en ajattele niinkään kuvalaatua, vaan kuinka kamera tuntuu toimivan omassa kätösessä. Cropin kuvalaatu riittää pitkälle, näköjään tietyin rajoituksin.
Vastaa Viestiin