RAW:n kirkkaussäätö

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
KiSaVa_01
Viestit: 22
Liittynyt: Elo 01, 2013 9 : 59

RAW:n kirkkaussäätö

Viesti Kirjoittaja KiSaVa_01 »

Varmaan tyhmä kysymys. Mutta kun RAW:n kirkkauden säätövara on kai yleisesti +- 2 aukkoa, onko järkeä näin hämärään aikaan alivalottaa aina 1-2 aukkoa tärähtämisen estämiseksi, ja korjata tätä kuvankäsittelyssä? Mitä tässä "häviää"?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: RAW:n kirkkaussäätö

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

KiSaVa_01 kirjoitti:onko järkeä näin hämärään aikaan alivalottaa aina 1-2 aukkoa tärähtämisen estämiseksi, ja korjata tätä kuvankäsittelyssä? Mitä tässä "häviää"?
Ei. Kyllä niitä jiipekkejäkin voi säätää samalla tavalla, mutta kun valottaa vähemmän, tulee informaatiotakin vähemmän, eli kuva kohisee aivan kuin vain nostaisit ISOa sen verran.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Re: RAW:n kirkkaussäätö

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

KiSaVa_01 kirjoitti:Varmaan tyhmä kysymys. Mutta kun RAW:n kirkkauden säätövara on kai yleisesti +- 2 aukkoa, onko järkeä näin hämärään aikaan alivalottaa aina 1-2 aukkoa tärähtämisen estämiseksi, ja korjata tätä kuvankäsittelyssä? Mitä tässä "häviää"?
Häviää sävyissä ja kohinassa. Ja käytetyssä ajassa sekä vaivassa.
hkoskenv
Viestit: 4484
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: RAW:n kirkkaussäätö

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

KiSaVa_01 kirjoitti:Varmaan tyhmä kysymys. Mutta kun RAW:n kirkkauden säätövara on kai yleisesti +- 2 aukkoa, onko järkeä näin hämärään aikaan alivalottaa aina 1-2 aukkoa tärähtämisen estämiseksi, ja korjata tätä kuvankäsittelyssä? Mitä tässä "häviää"?
Valokuvauksessa on hyvin vähän asioita, joita on järkeä tehdä aina, ja alivalottaminen ei varmasti kuulu niihin. Kaikki on kompromissien hakemista eri asioiden välillä. Hel_Nis kertoi jo, mitä alivalottaminen maksaa. Joskus niistä asioista tinkiminen on pienimmän tuskan tie kelvolliseen lopputulokseen pääsemiseksi, mutta joskus on parempi tehdä kompromissit muita asioita painottaen. Kaikki riippuu siitä mitä kuvaa, missä oloissa, millä välineillä ja mistä itse (tai kuvan vastaanottaja) pitää. Kokeile itse eri tavoilla, niin näet mikä on sinulle paras.[/i]
Hannu
toimeve
Viestit: 366
Liittynyt: Helmi 11, 2003 17 : 05
Paikkakunta: Jämsä (syämmelthän Pyssykyläläinen)

Viesti Kirjoittaja toimeve »

...viime jouluna hankintani Lightroomin lumoissa ajattelin just kuten topicin alottaja; ilman salamaa hämysessä pirtissä tärähtämättömiä kuvia...valotellaan sitten LR:llä kohilleen.

Persiilleen meni.

Mieluummin vaikka monopodin tai muun jalustan kanssa, että saa speksit enemmän kohilleen suhteessa kameraan, linssiin, omaan näkemykseen ja osaamiseen. Ettei kävis niinkö ittelle noitten kuvien kanssa.
*****************
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04

Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-

5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
JuhaM
Viestit: 2887
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

En oikein keksi mitään tilannetta missä olisi järkevää tahallaan alivalottaa digikameralla jos puhutaan kuvan teknisistä ominaisuuksista, jos taas puhutaan näkemyksestä taiteesta tms. niin voihan sitä kokeilla kuvatessa alivalottaa mutta sitä voi kokeilla myös rawiin jälkikäteen...
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Toisinpäin taas kannattaa tehdä eli valottaa kuva niin paljon yli kuin mahdollista valoisien kohtien kuitenkaan palamatta puhki. Ja sitten korjataan raw-konvertterissa kohdalleen. Näin saa kennon koko sävyalan käyttöön parhaiten. Eli ETTR, exposure to the right menetelmä.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Naranek kirjoitti:Toisinpäin taas kannattaa tehdä eli valottaa kuva niin paljon yli kuin mahdollista valoisien kohtien kuitenkaan palamatta puhki. Ja sitten korjataan raw-konvertterissa kohdalleen. Näin saa kennon koko sävyalan käyttöön parhaiten. Eli ETTR, exposure to the right menetelmä.
No ei tämäkään ole aina se järkevin tapa, jos isot on jo nostettu kattoon.
Salamaa vain mukaan ja valotus kohdilleen taustan mukaan kohdilleen.
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

paaton kirjoitti:
Naranek kirjoitti:Toisinpäin taas kannattaa tehdä eli valottaa kuva niin paljon yli kuin mahdollista valoisien kohtien kuitenkaan palamatta puhki. Ja sitten korjataan raw-konvertterissa kohdalleen. Näin saa kennon koko sävyalan käyttöön parhaiten. Eli ETTR, exposure to the right menetelmä.
No ei tämäkään ole aina se järkevin tapa, jos isot on jo nostettu kattoon.
Salamaa vain mukaan ja valotus kohdilleen taustan mukaan kohdilleen.
Osaatko lukea ja ymmärrätkö lukemasi? "Näin saa kennon koko sävyalan käyttöön". Jos tämä ei ole tavoite, niin sitten käytetään jotain muuta tekniikkaa. Ja ylipäätään herkkyyden nostaminen kattoon ei ole järkevää jos tavoittelee laajinta sävyalaa, päinvastoin.

Ei ole olemassa mitään hopealuotia joka sopii kaikkiin tilanteisiin, kyllä kuvaajan pitää osata käyttää useampia työkaluja tilanteen ja tavoitteen mukaan.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

No niinpä, ensimmäisessä postauksessa vaan kyseltiin tekniikkaa nimenomaan ohjeita hämärään, silloin oikealle valottaminen ei vaan ole järkevää.
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

paaton kirjoitti:No niinpä, ensimmäisessä postauksessa vaan kyseltiin tekniikkaa nimenomaan ohjeita hämärään, silloin oikealle valottaminen ei vaan ole järkevää.
Just joo, kuitenkin vastasit minun postraukseeni että siinä on jotain pielessä.
Vastaa Viestiin