Kysymys tekijänoikeudesta
-
Kysymys tekijänoikeudesta
Käyn koiraharrastukseni myötä paljon erilaisissa tapahtumissa, kuten leireillä ja kokeissa. Kuvaan myös aika paljon näissä tapahtumissa toisten suorituksia yms. Kun olen itse suoritusvuorossa, pyydän jotakuta toista kuvaamaan kamerallani.
Tapahtuman jälkeen minulle jää tietenkin kamera kuvineen, joita julkaistaan lähinnä netissä. Miten tekijänoikeus määräytyy, jos olen pyytänyt kaveriani kuvaamaan omaa toimintaani kamerallani? Rahaa noissa ei kuvissa liiku yhtään, mutta on tietysti hyvien tapojen mukaista kertoa kenen tuotoksista on kyse.
Tapahtuman jälkeen minulle jää tietenkin kamera kuvineen, joita julkaistaan lähinnä netissä. Miten tekijänoikeus määräytyy, jos olen pyytänyt kaveriani kuvaamaan omaa toimintaani kamerallani? Rahaa noissa ei kuvissa liiku yhtään, mutta on tietysti hyvien tapojen mukaista kertoa kenen tuotoksista on kyse.
-
Mainitsemassasi tilanteessa kuvan oikeudet ovat kuvaajalla. Mutta kannattaa sopia kuvaajan kanssa, että sinulla on kuvaan kaikki käyttöoikeudet. Suullinenkin sopimus on pätevä, kunhan sillä on todistaja. Ja kuvaa julkistettaessa on kohteliasta mainita kuvaajan nimi. Ellei kuvaajan kanssa ole toisin sovittu.
-
Re: Kysymys tekijänoikeudesta
Liimaa kameraasi tarra, jossa lukee, että kameran omistaja omistaa myös kameralla otettujen kuvien julkaisu- ja tekijänoikeudet. Ei sitten tarvitse kuunnella jonkun vaatimuksia, että olet laittanut nettiin hänen ottamansa kuvan jostain koirasta.Talonmies kirjoitti: Kun olen itse suoritusvuorossa, pyydän jotakuta toista kuvaamaan kamerallani.
..
-
Tekijänoikeutta ei voi siirtää. Julkaisuoikeus on eri asia.Munt kirjoitti:Liimaa kameraasi tarra, jossa lukee, että kameran omistaja omistaa myös kameralla otettujen kuvien julkaisu- ja tekijänoikeudet. Ei sitten tarvitse kuunnella jonkun vaatimuksia, että olet laittanut nettiin hänen ottamansa kuvan jostain koirasta.Talonmies kirjoitti: Kun olen itse suoritusvuorossa, pyydän jotakuta toista kuvaamaan kamerallani.
..
Kapa
-
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tekij%C3%A ... s_Suomessakapama-7 kirjoitti:Tekijänoikeutta ei voi siirtää. Julkaisuoikeus on eri asia.Munt kirjoitti:Liimaa kameraasi tarra, jossa lukee, että kameran omistaja omistaa myös kameralla otettujen kuvien julkaisu- ja tekijänoikeudet. Ei sitten tarvitse kuunnella jonkun vaatimuksia, että olet laittanut nettiin hänen ottamansa kuvan jostain koirasta.Talonmies kirjoitti: Kun olen itse suoritusvuorossa, pyydän jotakuta toista kuvaamaan kamerallani.
..
Kapa
Tekijänoikeuden siirtyminen
Tekijänoikeus voidaan siirtää moraalisia oikeuksia koskevin rajoituksin.
..
-
- Viesti:
Tekstissä mainittavat sirrettävät oikeudet ovat juuri Kapan mainitsemia, siis julkaisu- tai käyttöoikeus. Tosin kyllä osapuolet voivat sopia vielä laajemmistakin oikeuksista. Esimerkiksi niin, että Asiakas Oy saa oikeuden käyttää kuvia merkinnällä "Kuva: Asiakas Oy".Munt kirjoitti:http://fi.wikipedia.org/wiki/Tekij%C3%A ... s_Suomessakapama-7 kirjoitti:Tekijänoikeutta ei voi siirtää. Julkaisuoikeus on eri asia.Munt kirjoitti: Liimaa kameraasi tarra, jossa lukee, että kameran omistaja omistaa myös kameralla otettujen kuvien julkaisu- ja tekijänoikeudet. Ei sitten tarvitse kuunnella jonkun vaatimuksia, että olet laittanut nettiin hänen ottamansa kuvan jostain koirasta.
..
Kapa
Tekijänoikeuden siirtyminen
Tekijänoikeus voidaan siirtää moraalisia oikeuksia koskevin rajoituksin.
..
-
- Viesti:
Tuollainen tarra on nollan arvoinen, jos asiasta aletaan riitelemään. Tarvittaisiin vähintäänkin todistajat sille, että kameran omistaja on vaatinut satunnaisen kuvaajan lukemaan tarran ja selvittänyt tälle ko. oikeuksien sisällön ja merkityksen niin kuin ne laissa sanotaan. Satunnaisen kuvaajan olisi siinä tilanteessa vakuutettava todistajien kuullen ymmärtävänsä ko. oikeuksien sisällön ja merkityksen ja luopuvansa kaikista vaateista kuvien suhteen.Munt kirjoitti:Liimaa kameraasi tarra, jossa lukee, että kameran omistaja omistaa myös kameralla otettujen kuvien julkaisu- ja tekijänoikeudet. Ei sitten tarvitse kuunnella jonkun vaatimuksia, että olet laittanut nettiin hänen ottamansa kuvan jostain koirasta.Talonmies kirjoitti: Kun olen itse suoritusvuorossa, pyydän jotakuta toista kuvaamaan kamerallani.
..
Koiranäyttelyssä lienee muutakin puuhaa kuin tuo... Ja satunnaisten kuvaajien löytyminen voisi osoittautua yllättävän hankalaksi. Miksi ei yksinkertaisesti vain toimisi niin kuin kohteliaat ihmiset toimivat keskenään? Onko se nyt niin vaikeaa kysyä kuvaajan nimi ja mainita se kuvien mahdollisen käytön yhteydessä?
-
Meillä oli festarikamerassa tuollainen tarra, ettei tulisi porua siitä kuka milloinkin on kuvannut ja mitäkin. Se oli siinä takapaneelissa näytön reunassa. Toki ulkomaalaiset vieraat ei sitä ymmärtäneet, mutta kukaan ei tiennyt mikä kuva oli kenenkin ottama, joten kaikki oikeudet meni festarien piikkiin. Koiranäyttelykuvissa ongelmaksi voi muodostua se, että pitkässä juoksussa nimet saattaa kadota tai unohtua. Tai unohtuu kysyä koko nimeä. Tarran idea on siinä, että kameralla kuvatut kuvat on käskytettyinä kuvattuja tyyliin "kuvaatko tätä koiran esittämistä" jne.ppotka kirjoitti:Tuollainen tarra on nollan arvoinen, jos asiasta aletaan riitelemään. Tarvittaisiin vähintäänkin todistajat sille, että kameran omistaja on vaatinut satunnaisen kuvaajan lukemaan tarran ja selvittänyt tälle ko. oikeuksien sisällön ja merkityksen niin kuin ne laissa sanotaan. Satunnaisen kuvaajan olisi siinä tilanteessa vakuutettava todistajien kuullen ymmärtävänsä ko. oikeuksien sisällön ja merkityksen ja luopuvansa kaikista vaateista kuvien suhteen.Munt kirjoitti:Liimaa kameraasi tarra, jossa lukee, että kameran omistaja omistaa myös kameralla otettujen kuvien julkaisu- ja tekijänoikeudet. Ei sitten tarvitse kuunnella jonkun vaatimuksia, että olet laittanut nettiin hänen ottamansa kuvan jostain koirasta.Talonmies kirjoitti: Kun olen itse suoritusvuorossa, pyydän jotakuta toista kuvaamaan kamerallani.
..
Koiranäyttelyssä lienee muutakin puuhaa kuin tuo... Ja satunnaisten kuvaajien löytyminen voisi osoittautua yllättävän hankalaksi. Miksi ei yksinkertaisesti vain toimisi niin kuin kohteliaat ihmiset toimivat keskenään? Onko se nyt niin vaikeaa kysyä kuvaajan nimi ja mainita se kuvien mahdollisen käytön yhteydessä?
..
-
Kiitokset kaikille asiantuntevista vastauksista. Noin olen juuri toiminutkin eli kuvaajan nimi on laitettu kuvan yhteyteen. Joskus on käynyt niin, että en ollut varma kuka kameraani käyttäneistä oli minkäkin kuvan ottanut ja laitoin vahingossa väärän nimen kuvan yhteyteen. Palaute tuli nopeasti ja korjasin virheeni.
Pitääpä muistaa tuo suullinen sopiminen todistajien läsnäollessa niin tilanne on kaikille osapuolille selvä. Joskus kuviani kysytään myös alan yhdistysten lehtiin, jolloin tuon kuvaajan nimen kanssa pitää olla huolellinen.
Pitääpä muistaa tuo suullinen sopiminen todistajien läsnäollessa niin tilanne on kaikille osapuolille selvä. Joskus kuviani kysytään myös alan yhdistysten lehtiin, jolloin tuon kuvaajan nimen kanssa pitää olla huolellinen.
-
- Viesti:
En halua inttää tästä sen enempää, mutta jokin tarra jossain ei ole ollenkaan välttämättä sopimus oikeuksien siirrosta. Kameran takaseinässä on kaikenlaista tekstiä, lyhennettä ja hieroglyfiä. Onko mielestäsi kohtuullista olettaa satunnaisen kamerankäyttäjän lukevan kaikki ne ja ymmärtävän lukemansa? Pysäköintipaikoilla on kylttejä, joissa sanotaan pysäköijän hyväksyvän ehdot. Tässä on eri tilanne, koska sinä "tilaat" kuvauksen. Satunnainen rouva X ei änkeä kuvaamaan.Munt kirjoitti:
Meillä oli festarikamerassa tuollainen tarra, ettei tulisi porua siitä kuka milloinkin on kuvannut ja mitäkin. Se oli siinä takapaneelissa näytön reunassa. Toki ulkomaalaiset vieraat ei sitä ymmärtäneet, mutta kukaan ei tiennyt mikä kuva oli kenenkin ottama, joten kaikki oikeudet meni festarien piikkiin. Koiranäyttelykuvissa ongelmaksi voi muodostua se, että pitkässä juoksussa nimet saattaa kadota tai unohtua. Tai unohtuu kysyä koko nimeä. Tarran idea on siinä, että kameralla kuvatut kuvat on käskytettyinä kuvattuja tyyliin "kuvaatko tätä koiran esittämistä" jne.
..
"Oli tarra" on myös ongelma. Oliko se koko ajan? Oliko se juuri rouva X:n kuvatessa vai oliko se pudonnut välillä pois? Nythän sitä ei ole.
Mainitsemasi kuvauksen "käskyttäminen" ei vaikuta rouva X:n oikeuksiin yhtään mitään. Suurin osa ammattikuvaajista kuvaa koko ajan käskytettyinä ja heillä on tekijänoikeudet.
Harvoinhan näistä ongelmia tulee, mutta ainahan on mahdollisuus, että jotain kuvaa käytetään isosti, ja joku rouva X tajuaa, että hei, tuohan on minun kuvaama kuva! Olettaminen ja oikominen on tie ongelmiin...