Studiovalaistus | esimerkki?
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20
Studiovalaistus | esimerkki?
Studiovalojen käyttö on alkanut kiinnostaa enenemissä määrin. Aiemmin olen kuvannut luonnonvalolla, koska se mahdollistaa lähes aina kauniin valon kuviin ja koska taidot ja kalusto on ollut keinovaloilla lähes olematonta (salama + heijastin). Nyt olen kuitenkin innostunut aiheesta ja alkanut ihmetellä ja tutkia asiaa.
Studiovalasituksessa kiinnostaa sellainen pehmeä tyyli (ei 90-luvun koulukuva-tyyli). Joten heitänpä nyt hatusta: Miten valo on luotu esim. ao. kuvaan? Ideoita?
http://www.pinterest.com/pin/560487116099573387/
ps. kurssillekin olisi tarkoitus mennä jahka löydän sellaisen missä on tilaa (menee ensi vuoteen). Mutta kun ei malttaisi odottaa, niin poltteli tehdä tämä aloitus.
Saa myös ehdottaa hyviä kirjoja / linkkejä! Suurin osa vaan tuntuu käsittelevän kovin jyrkkää valaistusta…
Studiovalasituksessa kiinnostaa sellainen pehmeä tyyli (ei 90-luvun koulukuva-tyyli). Joten heitänpä nyt hatusta: Miten valo on luotu esim. ao. kuvaan? Ideoita?
http://www.pinterest.com/pin/560487116099573387/
ps. kurssillekin olisi tarkoitus mennä jahka löydän sellaisen missä on tilaa (menee ensi vuoteen). Mutta kun ei malttaisi odottaa, niin poltteli tehdä tämä aloitus.
Saa myös ehdottaa hyviä kirjoja / linkkejä! Suurin osa vaan tuntuu käsittelevän kovin jyrkkää valaistusta…
-
- Viestit: 448
- Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34
Tuossa lienee käytössä beaty dish.
Ekaksi valoksi suosittelisin ihan käsisalamaa ja jotain metristä läpiammuttavaa+heijastavaa varjoa. YouTubesta löytyy erinomaisia opetusvideoita kun laitat hakuun vaikka "umbrella flash". Ei muuta kuin katselemaan, videoehdotuksista löytyy aina lisää erinomaisia opastuksia, joiden katseluun menee päivä ellei toinenkin.
Ekaksi valoksi suosittelisin ihan käsisalamaa ja jotain metristä läpiammuttavaa+heijastavaa varjoa. YouTubesta löytyy erinomaisia opetusvideoita kun laitat hakuun vaikka "umbrella flash". Ei muuta kuin katselemaan, videoehdotuksista löytyy aina lisää erinomaisia opastuksia, joiden katseluun menee päivä ellei toinenkin.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20
Mielenkiintoinen tuo beauty dish. Juuri olin siitä videota katselemassa ;)
Käsisalama löytyy (olikohan Canon 430) ja sitä olen pinnoilta heijastanut ja täydentänyt ja heijastimella (hopea/valkoinen). Mutta nyt kiinnostaisi ottaa asiassa seuraava askel.
Eli ehdotatkos seuraavaksi tarkalleen ottaen mitä? Jonkinlaista varjoa ja siihen jalustaa, joihin kiinnittäisin tuon olemassa olevan salamani?
Käsisalama löytyy (olikohan Canon 430) ja sitä olen pinnoilta heijastanut ja täydentänyt ja heijastimella (hopea/valkoinen). Mutta nyt kiinnostaisi ottaa asiassa seuraava askel.
Eli ehdotatkos seuraavaksi tarkalleen ottaen mitä? Jonkinlaista varjoa ja siihen jalustaa, joihin kiinnittäisin tuon olemassa olevan salamani?
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Valo näyttää mun silmään itsessään tosi pehmeältä, mutta silmien heijastuksen perusteella tosiaan aika pienen näköinen valonlähde kuitenkin. Toisaalta noin pienen lapsen kanssa pienempikin pehmennin antaa jo pehmeää valoa verrattuna aikuisen kokovartalopotrettiin.Dailunch kirjoitti:Tuossa lienee käytössä beaty dish.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20
http://www.nostenett.no/users/nstenett_ ... inne_6.jpg
Tuossa näkyy vähän varjoa leuan alla. Voisi ajatella, että saman tyyppistä valaistusta käytetty tässä. Beaty Dish yllä? Ja tuleeko sivuilta sitten jotain muuta valoa?
Tuossa näkyy vähän varjoa leuan alla. Voisi ajatella, että saman tyyppistä valaistusta käytetty tässä. Beaty Dish yllä? Ja tuleeko sivuilta sitten jotain muuta valoa?
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Epäilisin kuitenkin, että noissa ei ole pelkästään yksi valo. Taustalle muodostuva varjo on niin pehmeä ja valo tasaista mallista kauempanakin, että kyllä siinä on isoa boxia käytetty. Taustavalot olisivat melko ahtaalla, joten päävalosta tuo tausta varmaan valaistuu.
Varsinkin tuossa seisovassa tytössä on yksi iso valo ylhäällä ja täytettä edestä. Kaulan kontrasti ei ole niin suuri. Vauvankin tapauksessa arvaisin oktaa yläviistosta ja iso pehmeä täytevalo edestä. Pitäisi nähdä tuo silmän kiilto isompana, niin tarkentuisi.
Vaikkapa jotenkin näin. Tässä on taustakin valaistu erikseen
http://sidvasandani.blogspot.fi/2010/01 ... white.html
Näistä kahdesta voisi olla alkuun apua:
http://digifaq.info/digi_omat/salama/pikkuflash.html
http://digifaq.info/digi_omat/rsalama/index.html
Tutoriaalit käsittelevät usein jyrkkää valoa, koska se on haastavampaa kuin tuollainen pehmeä (ainakin minun mielestäni). Pehmeään riittää kunhan on vain tarpeeksi isoa valoa.
Varsinkin tuossa seisovassa tytössä on yksi iso valo ylhäällä ja täytettä edestä. Kaulan kontrasti ei ole niin suuri. Vauvankin tapauksessa arvaisin oktaa yläviistosta ja iso pehmeä täytevalo edestä. Pitäisi nähdä tuo silmän kiilto isompana, niin tarkentuisi.
Vaikkapa jotenkin näin. Tässä on taustakin valaistu erikseen
http://sidvasandani.blogspot.fi/2010/01 ... white.html
Näistä kahdesta voisi olla alkuun apua:
http://digifaq.info/digi_omat/salama/pikkuflash.html
http://digifaq.info/digi_omat/rsalama/index.html
Tutoriaalit käsittelevät usein jyrkkää valoa, koska se on haastavampaa kuin tuollainen pehmeä (ainakin minun mielestäni). Pehmeään riittää kunhan on vain tarpeeksi isoa valoa.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20
Kiitos Olli K selkeistä linkeistä! :)
Eli vaikuttaisiko siltä, että kuvassa on edessä alhaalla softbox (tai useampi) ja ylhäällä beauty dish..?
Tuo softbox kiinnostaisi myös. Jaksaako canon 430 speedlight kuvata sellaisella? Ja minkä kokoisella softboxilla? Isommasta tulisi siis käsittääkseni laajempi valo (mikä toiveissa), mutta laatu alkaa varmaan kärsiä jossain vaiheessa (kun valo ei riitä). Mikä koko voisi toimia?
Eli vaikuttaisiko siltä, että kuvassa on edessä alhaalla softbox (tai useampi) ja ylhäällä beauty dish..?
Tuo softbox kiinnostaisi myös. Jaksaako canon 430 speedlight kuvata sellaisella? Ja minkä kokoisella softboxilla? Isommasta tulisi siis käsittääkseni laajempi valo (mikä toiveissa), mutta laatu alkaa varmaan kärsiä jossain vaiheessa (kun valo ei riitä). Mikä koko voisi toimia?
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Kysyt vähän vaikeita.
Niissä mallikuvissa on kuitenkin olennaista se, että niissä on valoa paljon ja se tulee laajalta alueelta. Sen voi toteuttaa monella tavalla, vaikkapa vain heijastamalla sen salaman valon sopivasti seinän ja katon rajasta.
Useimmat valonmuokkaimet perustuvat siihen, että ne levittävät lähes pistemäisen salamavalon laajemmalle alalle ja samalla ehkä suuntaavat sitä haluttuun kohteeseen. Mitä laajemmalle valoa levitetään, sitä vähemmän sitä tavallaan kohdistuu juuri tiettyyn pisteeseen tietystä suunnasta. Tähän juuri perustuu se, ettei kohteen taakse synny terävää varjoa. Hyvä hajoitin tekee laajan pehmeän valon, mutta voi silti suunnata sitä lähes yhtä tehokkaasti kohteeseen kuin pistevalokin. Boxit ovat aika hyvä esimerkki tällaisesta hajoittimesta, heijastava sateenvarjo toinen.
Mutta kaikki riippuu kohteesta, etäisyydestä ja suuntauksesta. Usein asiat ovat huomattavasti helpompia kun valoa on liikaa, ja sitä voi sitten tarvittaessa säätää pienemmälle. Mitään ihan suoraa nyrkkisääntöä ei ole jonkun salaman ja hajoittimen yhdistämiselle.
Yhdellä ainoalla salamalla ja sen hajoittimella voi tehdä yllättävän paljon. Se ei tahdo oikein yksinään ilman mitään apuvaloa riittää useamman ihmisen kokovartalokuviin ja yhdenkin ihmisen koko vartalon kanssa joutuu usein tekemään kompromisseja. Jos mukaan saa vallitsevaa valoa täytteeksi, pärjää usein oikein hyvin ja auringonvalon kanssa voi tehdä jo efektejäkin. Alussa joutuu joka tapauksessa käyttämään yhtä salamaa, jotta tajuaisi, miten tuollainen yksittäinen salama toimii. Useampi salama vain sitten yhdistelee näitä asioita.
Kun puhutaan rakennetusta valosta, on oikeastaan ihan sama, onko kyseessä pikkusalamat, studiovalot vai jatkuvat valot. Niissä tulee aika lailla samat asiat vastaan. Sikäli helpointa on tosiaan aloittaa kurssilla, jossa käydään kädestä pitäen perusasiat läpi, niin ei tarvitse niin paljon hakata alussa päätään seinään. Jatkossa saa sitten lisää ideoita kirjoista ja netistä. Aikuisopistojen tai kameraseurojen studiokurssit ovat varsin päteviä lähtökohtia.
Tuo Canonin 430EX on oikeastaan parhaimmillaan siinä kameran päällä. Se E-TTL -valotusautomatiikka on todella näppärä tilannekuvauksessa tai täytteenä, kun luonnonvaloa on paljon.
Erillisenä tuossa mallissa on se ongelma, että sen etäohjaus perustuu valoon. Kun siihen laitetaan joku valonhajoitin eteen, niin se tuppaa helposti blokkaamaan sen ohjaussignaalin. En ole ihan varma, miten tuo malli toimii edullisten radiolähettimien kanssa. Minulla oli ainakin ongelmia edeltävän 420EX:n kanssa.
Lisäksi varsinkin opettelua helpottaa salaman käsisäätö. Salaman saa pysymään jossakin itse halutussa valomäärässä. Säätö on 430EX:ssä, ja E-TTL-moodissa sitä voi käyttää useista Canonin kameramallien valikoista.
Jos nyt haluat kokeilla heti, niin aloittaisin ehkä sinuna siitä, että tutustuisin siihen, miten saat sen 430EX:n toimimaan irrallaan kamerasta. Eikös tuossakin mallissa tule sellainen jalka, jolla salaman saa vaikkapa pöydälle seisomaan? Kokeile oppaan kanssa, miten salamaa ohjataan kamerasta ensin TTL:nä ja sitten manuaalisesti. Jos homma tuntuu jouhevalta, niin sitten eteenpäin.
Hanki valojalusta. Sellainen teleskooppimallinen kolmijalkainen. Korkeutta sen verran, että saat valon itseäsi korkeammalle. Älä osta ihan sitä kevyintä, vaan sellainen johon uskallat laittaa sen salaman.
Samalla osta salaman/sateenvarjon pidike, jotain tämän näköistä:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... ajalustaan
Tällä saat sen salaman kiinni siihen jalustaan ja kallistettua sen haluamaasi asentoon. Et välttämättä vieläkään tarvitse sitä sateenvarjoa.
Nyt pääset kokeilemaan mitä tapahtuu, kun voit suunnata salaman haluamastasi paikasta haluamaasi suuntaan. Tämä on jo hämmästyttävän vaikuttava asia. Voit tasata tuota valoa käyttämällä jonkinlaista heijastinta, vaikkapa ihan isoa valkoista kartonkia.
Sitten kyllä kokeilisin niillä sateenvarjoilla. Ne ovat edullisia, kulkevat huomattavan helposti mukana ja tuottavat riittävän tasaista valoa moneen tarkoitukseen. Ne ovat yleiskäyttöisempiä kuin boxi saatikka beauty dish. Iso läpiampuva varjo, vaalea huone ja sinulla on tuollainen haluamanlaisesesi kuva. Heijastavalla saa suunnatumpaa valoa vaikkapa, kun kuvaat luonnonvalossa ja haluat kasvoille korostavaa salamavaloa.
Jos välttämättä haluat jotain paremmin suuntaavaa valoa, niin tämän sivun alareunassa on kaksi sateenvarjoa, joiden ideana se, ettei valoa mene hukkaan. Niissä on valoa tasoittavan pinnan takana heijastin. Varsinkin tuo missä varjo on heijastava ja sen edessä on kangas, toimii varsin samaan tapaan kuin boxi:
http://www.telefoto.fi/tuotteet/1148/st ... apiampuvat
Olennaista alussa ei ole laitteet tai valonhajoittimet. Se miten valon suuntaus, etäisyys ja valaisevan alueen koko vaikuttaa siihen kohteen näkymiseen on tärkeää. Seuraavaksi luultavasti tulee vastaan taustan valinnan ja valaisun vaikutus siihen.
Ja kolmanneksi alat miettiä, miten kohteen ääriviivoja voisi valaista. Vasta tässä kohtaa alat tarvita useampia valoja ja tarkempia valonmuokkaimia.
Niissä mallikuvissa on kuitenkin olennaista se, että niissä on valoa paljon ja se tulee laajalta alueelta. Sen voi toteuttaa monella tavalla, vaikkapa vain heijastamalla sen salaman valon sopivasti seinän ja katon rajasta.
Useimmat valonmuokkaimet perustuvat siihen, että ne levittävät lähes pistemäisen salamavalon laajemmalle alalle ja samalla ehkä suuntaavat sitä haluttuun kohteeseen. Mitä laajemmalle valoa levitetään, sitä vähemmän sitä tavallaan kohdistuu juuri tiettyyn pisteeseen tietystä suunnasta. Tähän juuri perustuu se, ettei kohteen taakse synny terävää varjoa. Hyvä hajoitin tekee laajan pehmeän valon, mutta voi silti suunnata sitä lähes yhtä tehokkaasti kohteeseen kuin pistevalokin. Boxit ovat aika hyvä esimerkki tällaisesta hajoittimesta, heijastava sateenvarjo toinen.
Mutta kaikki riippuu kohteesta, etäisyydestä ja suuntauksesta. Usein asiat ovat huomattavasti helpompia kun valoa on liikaa, ja sitä voi sitten tarvittaessa säätää pienemmälle. Mitään ihan suoraa nyrkkisääntöä ei ole jonkun salaman ja hajoittimen yhdistämiselle.
Yhdellä ainoalla salamalla ja sen hajoittimella voi tehdä yllättävän paljon. Se ei tahdo oikein yksinään ilman mitään apuvaloa riittää useamman ihmisen kokovartalokuviin ja yhdenkin ihmisen koko vartalon kanssa joutuu usein tekemään kompromisseja. Jos mukaan saa vallitsevaa valoa täytteeksi, pärjää usein oikein hyvin ja auringonvalon kanssa voi tehdä jo efektejäkin. Alussa joutuu joka tapauksessa käyttämään yhtä salamaa, jotta tajuaisi, miten tuollainen yksittäinen salama toimii. Useampi salama vain sitten yhdistelee näitä asioita.
Kun puhutaan rakennetusta valosta, on oikeastaan ihan sama, onko kyseessä pikkusalamat, studiovalot vai jatkuvat valot. Niissä tulee aika lailla samat asiat vastaan. Sikäli helpointa on tosiaan aloittaa kurssilla, jossa käydään kädestä pitäen perusasiat läpi, niin ei tarvitse niin paljon hakata alussa päätään seinään. Jatkossa saa sitten lisää ideoita kirjoista ja netistä. Aikuisopistojen tai kameraseurojen studiokurssit ovat varsin päteviä lähtökohtia.
Tuo Canonin 430EX on oikeastaan parhaimmillaan siinä kameran päällä. Se E-TTL -valotusautomatiikka on todella näppärä tilannekuvauksessa tai täytteenä, kun luonnonvaloa on paljon.
Erillisenä tuossa mallissa on se ongelma, että sen etäohjaus perustuu valoon. Kun siihen laitetaan joku valonhajoitin eteen, niin se tuppaa helposti blokkaamaan sen ohjaussignaalin. En ole ihan varma, miten tuo malli toimii edullisten radiolähettimien kanssa. Minulla oli ainakin ongelmia edeltävän 420EX:n kanssa.
Lisäksi varsinkin opettelua helpottaa salaman käsisäätö. Salaman saa pysymään jossakin itse halutussa valomäärässä. Säätö on 430EX:ssä, ja E-TTL-moodissa sitä voi käyttää useista Canonin kameramallien valikoista.
Jos nyt haluat kokeilla heti, niin aloittaisin ehkä sinuna siitä, että tutustuisin siihen, miten saat sen 430EX:n toimimaan irrallaan kamerasta. Eikös tuossakin mallissa tule sellainen jalka, jolla salaman saa vaikkapa pöydälle seisomaan? Kokeile oppaan kanssa, miten salamaa ohjataan kamerasta ensin TTL:nä ja sitten manuaalisesti. Jos homma tuntuu jouhevalta, niin sitten eteenpäin.
Hanki valojalusta. Sellainen teleskooppimallinen kolmijalkainen. Korkeutta sen verran, että saat valon itseäsi korkeammalle. Älä osta ihan sitä kevyintä, vaan sellainen johon uskallat laittaa sen salaman.
Samalla osta salaman/sateenvarjon pidike, jotain tämän näköistä:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... ajalustaan
Tällä saat sen salaman kiinni siihen jalustaan ja kallistettua sen haluamaasi asentoon. Et välttämättä vieläkään tarvitse sitä sateenvarjoa.
Nyt pääset kokeilemaan mitä tapahtuu, kun voit suunnata salaman haluamastasi paikasta haluamaasi suuntaan. Tämä on jo hämmästyttävän vaikuttava asia. Voit tasata tuota valoa käyttämällä jonkinlaista heijastinta, vaikkapa ihan isoa valkoista kartonkia.
Sitten kyllä kokeilisin niillä sateenvarjoilla. Ne ovat edullisia, kulkevat huomattavan helposti mukana ja tuottavat riittävän tasaista valoa moneen tarkoitukseen. Ne ovat yleiskäyttöisempiä kuin boxi saatikka beauty dish. Iso läpiampuva varjo, vaalea huone ja sinulla on tuollainen haluamanlaisesesi kuva. Heijastavalla saa suunnatumpaa valoa vaikkapa, kun kuvaat luonnonvalossa ja haluat kasvoille korostavaa salamavaloa.
Jos välttämättä haluat jotain paremmin suuntaavaa valoa, niin tämän sivun alareunassa on kaksi sateenvarjoa, joiden ideana se, ettei valoa mene hukkaan. Niissä on valoa tasoittavan pinnan takana heijastin. Varsinkin tuo missä varjo on heijastava ja sen edessä on kangas, toimii varsin samaan tapaan kuin boxi:
http://www.telefoto.fi/tuotteet/1148/st ... apiampuvat
Olennaista alussa ei ole laitteet tai valonhajoittimet. Se miten valon suuntaus, etäisyys ja valaisevan alueen koko vaikuttaa siihen kohteen näkymiseen on tärkeää. Seuraavaksi luultavasti tulee vastaan taustan valinnan ja valaisun vaikutus siihen.
Ja kolmanneksi alat miettiä, miten kohteen ääriviivoja voisi valaista. Vasta tässä kohtaa alat tarvita useampia valoja ja tarkempia valonmuokkaimia.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20
Kiitos neuvoista! Ehkä tosiaan olisi syytä opetella asia kerrallaan... Mielessä miljoona kysymystä :)
Eli toimintasuunnitelman ensimmäinenvaihe on etäohjauksen opettelu. Tarvitaanko siihen jotain radio-ohjaimia tms? Vai ymmärtääkö se suorilta olla yhteyksissä kameraan? Ja tarkoittaako se TTL:nä että salamaa ohjataan kameran näytöltä (-2 - +2 salaman teho) ja manuaalisesti, että opettelen miten sitä säädetään niistä salaman napeista?
Erillinen tripod löytyy ja jos nyt onnistuisin siinä etäohjauksessa, niin seuraavaksi voisi harkita kenties sitä valkoita läpiammuttavaa varjoa. Onko niin, että tuo oma pikkusalama, ei siinä siis osaisi oikein toimia? Pitäisikö sen sitten olla jokin studiosalama?
Eli toimintasuunnitelman ensimmäinenvaihe on etäohjauksen opettelu. Tarvitaanko siihen jotain radio-ohjaimia tms? Vai ymmärtääkö se suorilta olla yhteyksissä kameraan? Ja tarkoittaako se TTL:nä että salamaa ohjataan kameran näytöltä (-2 - +2 salaman teho) ja manuaalisesti, että opettelen miten sitä säädetään niistä salaman napeista?
Erillinen tripod löytyy ja jos nyt onnistuisin siinä etäohjauksessa, niin seuraavaksi voisi harkita kenties sitä valkoita läpiammuttavaa varjoa. Onko niin, että tuo oma pikkusalama, ei siinä siis osaisi oikein toimia? Pitäisikö sen sitten olla jokin studiosalama?
-
- Viestit: 909
- Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25
Lisätään vielä hiukan kalustosta. Jos haluat heti kokeilemaan, niin läpiampuvan sateenvarjon ja jalan sijaan voi ihan hyvin käyttää vaikka valkoista ohutta muovia minkä vaan virityksen varaan salaman eteen laitettuna. Esim. sellaisesta ohuen ohuesta muovikassista tulee sopiva pala. Laita muovi sellaiseen kohtaan että salaman valo valaisee sen haluamaltasi alalta, näin saat valonlähteen kokoa säädettyä.
Noiden kanssa askartelun voi halutessaan viedä vaikka kuinka extremeen, käsisalamoista, foliosta, teipistä, pahvista jne saa vaikka kuinka hienon valaistuksen jos viitsii askarrella. Kovin kestäviä, siirrettäviä tai käytännöllisiä niistä valttämättä ei tule, mutta edullisia kyllä ja mielikuvitusta pääsee käyttämään. Jos haluaa tietää millainen valonlähde tuli rakennettua, siitä voi ottaa kuvan niin näkee miten tuottaa valoa.
Jos kuvaa sisällä ja siitä salamasta löytyy orjakenno ja kamerasta integroitu salama, niin yksi näppärä tapa on ohjata ulkoista salamaa sillä integroidulla. Tällöin pitää kuvata manuaaliasetuksilla. Integroidun salaman eteen muutaman sentin päähän voi laittaa vaikka paperilapun jos haluaa ettei sen valo pääosin pääse kohteeseen. Canonin TTL systeemi on toki fiksumpi kun sitä opettelee käyttämään, siihen kannattaa perehtyä kameran ohjekirjan kanssa.
Noiden kanssa askartelun voi halutessaan viedä vaikka kuinka extremeen, käsisalamoista, foliosta, teipistä, pahvista jne saa vaikka kuinka hienon valaistuksen jos viitsii askarrella. Kovin kestäviä, siirrettäviä tai käytännöllisiä niistä valttämättä ei tule, mutta edullisia kyllä ja mielikuvitusta pääsee käyttämään. Jos haluaa tietää millainen valonlähde tuli rakennettua, siitä voi ottaa kuvan niin näkee miten tuottaa valoa.
Jos kuvaa sisällä ja siitä salamasta löytyy orjakenno ja kamerasta integroitu salama, niin yksi näppärä tapa on ohjata ulkoista salamaa sillä integroidulla. Tällöin pitää kuvata manuaaliasetuksilla. Integroidun salaman eteen muutaman sentin päähän voi laittaa vaikka paperilapun jos haluaa ettei sen valo pääosin pääse kohteeseen. Canonin TTL systeemi on toki fiksumpi kun sitä opettelee käyttämään, siihen kannattaa perehtyä kameran ohjekirjan kanssa.
-
- Viestit: 2887
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
- Paikkakunta: Kurikka (Jurva)
-
- Viestit: 1422
- Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
- Paikkakunta: Riihimäki
Yllä tuo "stara" olli R kertookin ja linkkaa olennaisimman.Eeri kirjoitti:Kiitos neuvoista! Ehkä tosiaan olisi syytä opetella asia kerrallaan... Mielessä miljoona kysymystä :)
Eli toimintasuunnitelman ensimmäinenvaihe on etäohjauksen opettelu. Tarvitaanko siihen jotain radio-ohjaimia tms? Vai ymmärtääkö se suorilta olla yhteyksissä kameraan? Ja tarkoittaako se TTL:nä että salamaa ohjataan kameran näytöltä (-2 - +2 salaman teho) ja manuaalisesti, että opettelen miten sitä säädetään niistä salaman napeista?
Erillinen tripod löytyy ja jos nyt onnistuisin siinä etäohjauksessa, niin seuraavaksi voisi harkita kenties sitä valkoita läpiammuttavaa varjoa. Onko niin, että tuo oma pikkusalama, ei siinä siis osaisi oikein toimia? Pitäisikö sen sitten olla jokin studiosalama?
Salaman etälaukaisu radiolla on simppeli muutaman kympin juttu. Etälaukaisu ja tehon säätö onkin hieman kalliimpaa mennään ohjaimen kanssa jo viiteenkymppiin kiinanihmeiden kanssa.
Ohjain jossa säädöt kuudelle salamalle on pieni laite joka tulee salamakenkään kiinni ja siitä voi säätää eri salamien tehoja ja zoomia. Varsin näppärää ja helppoa. Tuo salaohjain mukamas häiritsee kokonsa takia minua urheilukuvauksessa siinä kameran päällä. Käytän kameran päällä saman putiikin pikkuista lähetintä ja pidän tuota "isoa" ohjainyksikköä paidan rintataskussa josta se on helposti käytettävissä kun tarve tulee. Säätö siis toimi vaikka säädin ei ole salakengässä kiinni.
Täällä on useampikin säie jossa asiaa käsitellään ja kehutaan/haukutaan eri laitteita.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... highlight=
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... highlight=
Googlella löytyy valtavasti tietoa noista vehkeistä englanniksi.
Mikä olisi sitten paras hankinta? En tiedä mutta itse olen tyytyväinen tuohon youngnuo 560 settiin joka on simppeli, toimiva ja edulinen. Jos tuon setin tilaa pikkupaketteina kiinasta, niin ohjain 560tx n.50€ ja salamat joissa vastaanotin 560iii n. 50€/kpl. Takuuasiat on hankalampia kiinalaisten kanssa. Itse olen saanut takuut toimimaan kun valitsen myyjän jolla historia kunnossa. Jos päädyt ebay ostoksille, niin omalla kokemuksella pikkuisen kalliimmat myyjät Hong Kongissa hoitavat postituksen viereiseen R-kioskiin yhdessä-kahdessa viikossa kun kiinasta saattaa mennä kuukausikin.
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 50
Nämä kannattaa käydä ajatuksella läpi. Saat hyvän kokonaiskuvan salamoinnista.
http://strobist.blogspot.fi/2006/03/lighting-101.html
http://strobist.blogspot.fi/2007/06/lig ... ction.html
http://strobist.blogspot.fi/2006/03/lighting-101.html
http://strobist.blogspot.fi/2007/06/lig ... ction.html
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20
Nyt on tavattu tuossa olemassa olevan salaman (canon 430) käyttöohjetta ja sain siitä sen kuvan, että sen pitäisi osata olla yhteydessä kameraani, mutta en tiedä ymmärsinkö sitten väärin ja pitää ensin osaa jotain radio-ohjaimia..??
Noista youngnuo 560 -salamista: Olisiko ne jotenkin sitten fiksumpia ymmärtämään että pitää laukaista kankaan läpi kuin tuo olemassa oleva salamani (kun oli puhetta, että tuo olemassa olemani ei välttämäti sitä ymmärrä)? Vai olivatko ne ehdotus muiksi salamiksi?
Mitä mieltä sitten niistä studiosalamista? Jos nuo ei osaa toimia varjon tai boxin kanssa.
Ja jos ajatellaan, että haaveissa olisi joskus pystyä luomaan kuvan kaltainen valaistus, niin olisiko se softbox kuitenkin parempi vai onko varjolla siis jotenkin parempi opetella?
Noista youngnuo 560 -salamista: Olisiko ne jotenkin sitten fiksumpia ymmärtämään että pitää laukaista kankaan läpi kuin tuo olemassa oleva salamani (kun oli puhetta, että tuo olemassa olemani ei välttämäti sitä ymmärrä)? Vai olivatko ne ehdotus muiksi salamiksi?
Mitä mieltä sitten niistä studiosalamista? Jos nuo ei osaa toimia varjon tai boxin kanssa.
Ja jos ajatellaan, että haaveissa olisi joskus pystyä luomaan kuvan kaltainen valaistus, niin olisiko se softbox kuitenkin parempi vai onko varjolla siis jotenkin parempi opetella?
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
olli R kirjoitti:Jos nyt haluat kokeilla heti, niin aloittaisin ehkä sinuna siitä, että tutustuisin siihen, miten saat sen 430EX:n toimimaan irrallaan kamerasta. Eikös tuossakin mallissa tule sellainen jalka, jolla salaman saa vaikkapa pöydälle seisomaan? Kokeile oppaan kanssa, miten salamaa ohjataan kamerasta ensin TTL:nä ja sitten manuaalisesti. Jos homma tuntuu jouhevalta, niin sitten eteenpäin.
Olettaisin että riippuu sun rungon ja salaman tarkasta mallista, mutta tästä nyt ehkä näkee jotain ideaa: https://www.youtube.com/watch?v=gn1xioiYgpgEeri kirjoitti:Nyt on tavattu tuossa olemassa olevan salaman (canon 430) käyttöohjetta ja sain siitä sen kuvan, että sen pitäisi osata olla yhteydessä kameraani, mutta en tiedä ymmärsinkö sitten väärin ja pitää ensin osaa jotain radio-ohjaimia..??
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 1422
- Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
- Paikkakunta: Riihimäki
Nuo 560 salamat eivät vissin ymmärrä yhtään mitään. Ovat ihan manuaalisalamia ilman TTL ominaisuuksia. Mutta se käsisäätö on helppoa joko salaman tai ohjaimen nappuloista. Iso joukko ihan oikeita kuvaajia on vannoutuneita manuaali salamoiden käyttäjiä ja toiset sitten taas ei......Eeri kirjoitti:
Noista youngnuo 560 -salamista: Olisiko ne jotenkin sitten fiksumpia ymmärtämään että pitää laukaista kankaan läpi kuin tuo olemassa oleva salamani (kun oli puhetta, että tuo olemassa olemani ei välttämäti sitä ymmärrä)? Vai olivatko ne ehdotus muiksi salamiksi?
Mitä mieltä sitten niistä studiosalamista? Jos nuo ei osaa toimia varjon tai boxin kanssa.
Ja jos ajatellaan, että haaveissa olisi joskus pystyä luomaan kuvan kaltainen valaistus, niin olisiko se softbox kuitenkin parempi vai onko varjolla siis jotenkin parempi opetella?
minulla harrastajalla nuo toimivat hyvin sateenvarjon läpi, softboxissa ja oranssin, keltaisen tai valkoisen hajoitinkupin kanssa.
Viimeiseen kysymykseesi mielipiteeni on, että studiossa (=olkkarissa) softboxi toimii paremmin yhtä ihmistä kuvatessa ja sitten yleisvalona tai isommassa tilassa sateenvarjo kätevämpi.
Edit: Jos hommaat softboxin, niin hommaa sellainen jossa on mukana gridi siihen eteen. Tuolla gridilä, verkolla saa mukavaa fiilistä siihen (käsisäätöisen) salaman valoon kasvokuvissa.
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Mikä canonin runko sinulla on? Osataan ehkä sitten paremmin neuvoa tuossa langattomassa ohjauksessa.
Rungosta riippuen voit saada ohjattua langattomasti tuota ilman lisäostoksia. Pääsisit ainakin kokeilemaan mitä tuo on. Kaikki kokemus helpottaa seuraavia askelia.
Kun puhuin tuon Canonin oman infrapunaohjauksen hankaluuksista, tarkoitin että tuo voi joskus olla hankaluuksissa, jos valonmuokkain peittää suoran näkyvyyden kameran ja salaman välillä. Sisällä homma saattaa tuolloinkin onnistua, kun valo heijastelee seinien kautta.
Rungosta riippuen voit saada ohjattua langattomasti tuota ilman lisäostoksia. Pääsisit ainakin kokeilemaan mitä tuo on. Kaikki kokemus helpottaa seuraavia askelia.
Kun puhuin tuon Canonin oman infrapunaohjauksen hankaluuksista, tarkoitin että tuo voi joskus olla hankaluuksissa, jos valonmuokkain peittää suoran näkyvyyden kameran ja salaman välillä. Sisällä homma saattaa tuolloinkin onnistua, kun valo heijastelee seinien kautta.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
OK. Langaton ulkoisten salamoiden ohjaus ilman lisälaitteita tuli vasta 600D:ssä.
Siinä tapauksessa tuo 430EX jää sinulla kameran päälle. Se on ihan näppärä tilannekuvaukseen heijastettuna tai filliksi valoisaan. Sen Canonin langattoman lähettimen hinnalla saa jo edullisen radiolähetinparin ja toisen salaman.
Tuossa tilanteessa pyrkisin tosiaan tutustumaan aiheeseen ensin muuten ja sitten ehkä hankkimaan simppelin yhden tai kahden ulkoisen salaman systeemin, jota sitten innon kasvaessa voisi laajentaa.
Se kurssi olisi tosi hyvä juttu jo ennen ostoksia, tai edes jonkinlainen tutustuminen jonkun laitteisiin ja niiden käyttöön. Netissäkin on paljon tietoa, yleensä ongelma pystyä karsimaan sitä tietoa johonkin sopivaan määrään.
Siinä tapauksessa tuo 430EX jää sinulla kameran päälle. Se on ihan näppärä tilannekuvaukseen heijastettuna tai filliksi valoisaan. Sen Canonin langattoman lähettimen hinnalla saa jo edullisen radiolähetinparin ja toisen salaman.
Tuossa tilanteessa pyrkisin tosiaan tutustumaan aiheeseen ensin muuten ja sitten ehkä hankkimaan simppelin yhden tai kahden ulkoisen salaman systeemin, jota sitten innon kasvaessa voisi laajentaa.
Se kurssi olisi tosi hyvä juttu jo ennen ostoksia, tai edes jonkinlainen tutustuminen jonkun laitteisiin ja niiden käyttöön. Netissäkin on paljon tietoa, yleensä ongelma pystyä karsimaan sitä tietoa johonkin sopivaan määrään.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 2055
- Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
- Paikkakunta: Narnia
Ketjun aloittajan kannattaa mennä jollekkin kurssille tai pyytää lyhyt perehdytys asiansa osaavalta kuvaajalta.
Yhdellä valolla ja sateenvarjolla/softboksilla tekee jo paljon. Valojen tehonsäätö kamerasta/lähettimestä on mukavuustekijä ei mikään välttämättömyys varsinkaan yhdellä valolla kuvatessa. Softboxilla valon kontrollointi yleensä helpompaa, mutta sateenvarjot halvempia ja paljon nopeampia koota.
Esimerkkikuvien valaisua arvaillessa kannattaa huomioida myös kuvankäsittelyn osuus. Varjoja ja värejä voi muuttaa sekä silmien heijastuksia lisätä tai poistaa. Vaikka olisi täysin samat valot samoissa paikoissa kahden eri kuvaajan lopulliset käsitellyt kuvat samasta tilanteesta voivat olla täysin erilaiset. Se on nähty lukemattomia kertoja esim. kursseilla.
Yhdellä valolla ja sateenvarjolla/softboksilla tekee jo paljon. Valojen tehonsäätö kamerasta/lähettimestä on mukavuustekijä ei mikään välttämättömyys varsinkaan yhdellä valolla kuvatessa. Softboxilla valon kontrollointi yleensä helpompaa, mutta sateenvarjot halvempia ja paljon nopeampia koota.
Esimerkkikuvien valaisua arvaillessa kannattaa huomioida myös kuvankäsittelyn osuus. Varjoja ja värejä voi muuttaa sekä silmien heijastuksia lisätä tai poistaa. Vaikka olisi täysin samat valot samoissa paikoissa kahden eri kuvaajan lopulliset käsitellyt kuvat samasta tilanteesta voivat olla täysin erilaiset. Se on nähty lukemattomia kertoja esim. kursseilla.