Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
PJU kirjoitti:Matkajalustan ostaminen olisi edessä. Tavoitteena löytää ~1,5kg yhdistelmä (jalusta+kuulapää), jota viitsisi vaelluksillakin mukana kuljetella. Mielellään alle 250€ hintaluokasta. Jalusta tulossa käyttöön m4/3-setin kaveriksi.
Alustavasti olen katsellut Siruin T-025KX ja ET-1204 malleja sekä Manfrotton BeFreetä. Löytyisikö mielipiteitä näistä tai parempia ehdotuksia? Erityisesti tuo ET-1204 houkuttaisi tällä hetkellä.
Minulla on juuri tuo Sirui matkajalustana.Kuten sanoin tuossa yllä niin tuon paketin kuulapäällä ei tule toimeen kuin välttävästi ja pakkaselle ei ollenkaan.
Jalusta onkin sitten juuri semmoinen mitä minä tarvitsinkin.Jos tuota ei viitsi kuljettaa mukana niin voi katsoa peiliin ja kysyä: "Onko tämä minun harrastus?"
Liikkeessä pyörittelyn jälkeen mukaan tarttui Sirui K-20X. Taittui vielä ihan mukavasti jalustan kanssa kasaan ja voi käyttää muutenkin, kuin vain matkajalustan kanssa.
Erehdyin kokeilemaan myös C-10X, joka ei pitänyt sitten oikein mitenkään päin vajaa 3kg yhdistelmää. Kiristyksen jälkeen nyökkäs, kun vähän sormenpäällä hennosti painoi. Sivuttaisliikkeen lukitus toimi niin hyvin, että en meinannut saada kuulapäätä irrotettua enää jalustasta ollenkaan.
Lay kirjoitti:Liikkeessä pyörittelyn jälkeen mukaan tarttui Sirui K-20X. Taittui vielä ihan mukavasti jalustan kanssa kasaan ja voi käyttää muutenkin, kuin vain matkajalustan kanssa.
Samanmoinen kuula on mulla myös, hyvin pelaa kun tarvitsen jalustaa tosi harvakseltaan.
Siinä on kelpo peli jos vaan ei älyttömän raskas setti ole. Hiilari versio 199€ saa harmaanakin.
Tuli vaan mieleen, että onko nykyjään ainoastaan Manfrottolla sellainen jalusta, missä keskiputken voi kääntää vaakatasoon? vanguardilla oli joku malli, mutta sitä ei vissiin suomesta löydy...
Siinä on kelpo peli jos vaan ei älyttömän raskas setti ole. Hiilari versio 199€ saa harmaanakin.
Tuli vaan mieleen, että onko nykyjään ainoastaan Manfrottolla sellainen jalusta, missä keskiputken voi kääntää vaakatasoon? vanguardilla oli joku malli, mutta sitä ei vissiin suomesta löydy...
Gitzo, Benro, Triopo yms saa putken vaakatasoon tietyillä malleilla. Teknisissä ratkaisuissakin on eroja ja saatavilla on jopa irrallista keskiputkea, jonka saa kallistettua pystystä vaakaan.
Vanguard Alta Pro 263AT on käännettävällä keskiputkella. Ainakin Raisiossa Kalefoto mainostaa sitä hintaan 159e.
Minulla on Velbon GEO E630 jalusta ja siihen Sirui K-30X kuulapää. Velbonissa keskiputki ei taitu - olisi kyllä kätevää - mutta se ruuvautuu näppärästi irti. Mainio jalusta.
Tuo Sirui K-30X kuulapää on jämäkkä ja todella hyvän tuntuinen. Isompiakin löytyy mutta tämä riitti minulle toistaiseksi. Minulla on myös Siruin pieni matkajalusta. Siruin jalustat ja kuulapäät vaikuttavat erittäin laadukkailta, ja hinnoiltaan ovat erittäin houkuttelevia.