Kuvauskamat Australiaan?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Stickl

Kuvauskamat Australiaan?

Viesti Kirjoittaja Stickl »

Dodii! Tämmöne pikku reissu ois tievossa - joulun jälkeen lähtö ja suurinpiirtein puol vuotta ois tarkotus olla tuolla. Töitä, reissaamista, surffaamista jne jne kaikkea mitä siellä voikaan tehä.

Ihan ekana tuli mieleen, että onko järkeä ottaa koko valokuvaussettiä mukaan jos pääpaino ei kuitenkaa oo valokuvaamisessa? Toisaalta ois hieno saaha kunnon fiilistelykuvia valovoimaisilla objektiiveilla (18-35/1.8 ja 50/1.8), mutta toisaalta tuntuu et onko liian iso riski ottaa kaikki parhaimmat objektiivit mukaan. Varmaan ainaki ton 60-250/4:n jätän pois ja tilalle suht hyvä 55-300.

Sitte semmone tuli kans mieleen, et mikä ois viisain ratkasu kuvien säilömiseen + varmuuskopiointiin? Onko läppärin osto eessä, vai onko jotain parempaa vaihtoehtoa? Läppärin ostoo toki puoltais myös tarkotukseni kirjotella blogia tuolta. Ja gopron ostoa oon kans miettiny - sillä sais ainaki kunnolla videomatskua kun sitä normijärkkärillä ei tulis juuri ollenkaan.

Siinä näin alkuun muutamia asioita jota tuli mieleen ja tottakai, jos jollaki on kokemusta Australiasta, niin ihan yleisesti ottaen päteviä vinkkejä otetaan vastaan ilomielin! Ekaa kertaa oikeestaan ulkomaille oon menossa (toki Norjassa ja Ruotsissa oon käyny, korkeintaan viikon reissuja).
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Pieni ja rivakka läppäri + iso muistitikku toimii oikein hyvin.
Minä jättäisin tuosta setistä painavan sigman pois ja hommaisin tilalle joko passelin kokoisen pienen primen tai sitten laadukkaan pokkarin.

Tai no, olet reissussa kuitenkin kauan, joten kyllähän tuo yksi sigmakin mukana kulkee. Joku pieni kiinteä prime, vaikkapa se 21mm olisi kuitenkin kiva olla mukana, jos et halua ostaa erillistä pikkukameraa. Käytetty ricoh gr?
TiRy

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Aurora Australis!
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Noin pitkälle reissulle minä ottaisin saman kaluston mitä kotikulmillakin eniten käytän.Ja vakuutukset kuntoon.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

jka71 kirjoitti:Noin pitkälle reissulle minä ottaisin saman kaluston mitä kotikulmillakin eniten käytän.Ja vakuutukset kuntoon.
Totta kai paras mahdollinen varustus, eikös ne ole kuvaamista varten hankittu!

Australia on turvallinen ja helppo paikka reissata.
Stickl

Tiedossa on, tiedossa on. Mutta tosiaan pääpaino ei kuvaamisessa, toki nyt tamronin 17-50/2.8 riittäs tommosenki kuvan ottamiseen luultavasti.. tai että eise oo ratkasevaa ton kuvan kannalta onko 1.8 vai 2.8.
TiRy kirjoitti:Aurora Australis!
Jees, Aurora Borealiksiaki on kuvattu tänä syksynä pelkästään jo n. 20 yönä joten.. :D
jka71 kirjoitti:Noin pitkälle reissulle minä ottaisin saman kaluston mitä kotikulmillakin eniten käytän.Ja vakuutukset kuntoon.
Jees, ajattelin vaan sitä et kuinka reilu ja rehti maa toi on et käykö niin et joutuu vaan niiden perään sitte kattomaan kun lähtee vaikkapa reissuun, surffaileen jne.. mut toki vakuutukset kuntoon.
nomad kirjoitti:

Hyvä saaha mielipiteitä. Joo se on suurinpiirtein tievossa, että kyseessä on suht turvallinen maa.

Edit. Miten noi kamerakamat lentokoneessa? Ruumaan ei voi laittaa jos haluaa löytää ne kamat viel jostain.. pitää laittaa ilmeisesti käsimatkatavaroina meneen, minkälaiset rajotukset noissa on? En tosiaan oo ikään ollu lentokoneessa että voi olla vähän tyhmänki kuulosia kysymyksiä.
Myös kaikki muutki vinkit on tosiaan tervetulleita!
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kabiinilaukuilla on kokorajoitukset ja ehkä haluat laittaa niihin myös muuta kuin kuvaustavaraa. Kyllä ne matkalaukutkin yleensä perille löytää. Aika pieni mahdollisuus, että lopullisesti katoaisi. Kun on noin pitkästä matkasta kyse, niin turha huoli.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Stickl kirjoitti:
Jees, ajattelin vaan sitä et kuinka reilu ja rehti maa toi on et käykö niin et joutuu vaan niiden perään sitte kattomaan kun lähtee vaikkapa reissuun, surffaileen jne...
Eiköhän sielläkin päde sama kuin täälläkin.Julkisilla paikolla ei jätä kamoja vartioimatta.Kai nyt asut tuon ajan jossain paikassa jonka saat lukittua,jonne voi turvallisesti jättää tavaransa?Enkä nyt tarkoita pelkästään kameraa tarvikkeineen.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

nomad kirjoitti:

samaa mieltä. Ei sitten myöhemmällä iällä harmita, että olis vaan pitänyt...
antti.h

Viesti Kirjoittaja antti.h »

Hostelleissa on joskus hankalaa löytää turvallista paikkaa kamoille, ja kamat painaa ja vie tilaa. Mitä vähemmän arvokasta roinaa mukana sitä vähemmän huolehdittavaa.. Mutta tosiaan, vakuutus toki korvaa osan ainakin. Itse alkuun rinkan kanssa aasiassa reissatessa kärräsin mukana koko kalustoa ja vuosien mittaan se on keventynyt. Australiassa reissatessani en vielä omistanut järeätä kalustoa, mutta arvaisin, että suurin riski kamoillesi ovat muut backpackerit hostelleissa, ei välttämättä lokaalit.
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

antti.h kirjoitti:. Mitä vähemmän arvokasta roinaa mukana sitä vähemmän huolehdittavaa.
+1

Kuten kerroit, niin kuvaus on oheisjuttu muiden tärkeämpien sivussa. Itsellä vastaavassa tilanteessa yksi kattava turistizoomi päiväkäyttöön ja yksi kiinteä prime ilta/yökuvauksiin. Mahtuu kabiinilaukkuun ja kulkee repussa kevyesti mukana.
Stickl

jka71 kirjoitti:
Stickl kirjoitti:
Jees, ajattelin vaan sitä et kuinka reilu ja rehti maa toi on et käykö niin et joutuu vaan niiden perään sitte kattomaan kun lähtee vaikkapa reissuun, surffaileen jne...
Eiköhän sielläkin päde sama kuin täälläkin.Julkisilla paikolla ei jätä kamoja vartioimatta.Kai nyt asut tuon ajan jossain paikassa jonka saat lukittua,jonne voi turvallisesti jättää tavaransa?Enkä nyt tarkoita pelkästään kameraa tarvikkeineen.
Tottakai, maalaisjärki käteen. Nii no toisaalta joo. Mutta niinku joku sano nii mitä enemmä arvokasta kampetta mukana sitä enemmän huolehittavaa.. mut onha tässä aikaa ennen reissua et ei nyt tarvii ihan nopeesti näitä päätöksiä tehä.
Hel_NiS kirjoitti:
nomad kirjoitti:

samaa mieltä. Ei sitten myöhemmällä iällä harmita, että olis vaan pitänyt...
No se.
antti.h kirjoitti:Hostelleissa on joskus hankalaa löytää turvallista paikkaa kamoille, ja kamat painaa ja vie tilaa. Mitä vähemmän arvokasta roinaa mukana sitä vähemmän huolehdittavaa.. Mutta tosiaan, vakuutus toki korvaa osan ainakin. Itse alkuun rinkan kanssa aasiassa reissatessa kärräsin mukana koko kalustoa ja vuosien mittaan se on keventynyt. Australiassa reissatessani en vielä omistanut järeätä kalustoa, mutta arvaisin, että suurin riski kamoillesi ovat muut backpackerit hostelleissa, ei välttämättä lokaalit.
Jep täyttä asiaa kyllä. En tiiä aika ristiriitanen juttu tämä, toisaalta varmaan juntataan alkuun yhteen paikkaan, jossa käyään töissä jne nii noista kaikista kamoista ei ois haittaa mut sitte toisaalta ko lähtee reissaamaan nii sitte niistä voi koitua yllättävääki riesaa.
onninpoika kirjoitti:
antti.h kirjoitti:. Mitä vähemmän arvokasta roinaa mukana sitä vähemmän huolehdittavaa.
+1

Kuten kerroit, niin kuvaus on oheisjuttu muiden tärkeämpien sivussa. Itsellä vastaavassa tilanteessa yksi kattava turistizoomi päiväkäyttöön ja yksi kiinteä prime ilta/yökuvauksiin. Mahtuu kabiinilaukkuun ja kulkee repussa kevyesti mukana.
Jees.
warcco

Viesti Kirjoittaja warcco »

Lentokonehommaan vastaten, juuri tulin barcelonasta ja mukana kulki rinkka sekä kameralaukku molemmat käsimatkatavaroina. Kameralaukussa 18-55, 50-150 2.8, 35 1.8 sekä d3200. Jopa kolmijalka meni rinkan sisässä lentokoneeseen mun selässä joten ei tarvi pelätä että menee rikki. En edes muista koska olisin ruumaan jotain laittanut.
prkl
Stickl

warcco kirjoitti:Lentokonehommaan vastaten, juuri tulin barcelonasta ja mukana kulki rinkka sekä kameralaukku molemmat käsimatkatavaroina. Kameralaukussa 18-55, 50-150 2.8, 35 1.8 sekä d3200. Jopa kolmijalka meni rinkan sisässä lentokoneeseen mun selässä joten ei tarvi pelätä että menee rikki. En edes muista koska olisin ruumaan jotain laittanut.
Jees, hyvä kuulla. Tää on vähän tämmöstä säätämistä ku en tosiaan oo ikään lentokoneessa ollu nii en varsinaisia toimintatapoja edes tiiä..
antti.h

Viesti Kirjoittaja antti.h »

Stickl kirjoitti:
warcco kirjoitti:Lentokonehommaan vastaten, juuri tulin barcelonasta ja mukana kulki rinkka sekä kameralaukku molemmat käsimatkatavaroina. Kameralaukussa 18-55, 50-150 2.8, 35 1.8 sekä d3200. Jopa kolmijalka meni rinkan sisässä lentokoneeseen mun selässä joten ei tarvi pelätä että menee rikki. En edes muista koska olisin ruumaan jotain laittanut.
Jees, hyvä kuulla. Tää on vähän tämmöstä säätämistä ku en tosiaan oo ikään lentokoneessa ollu nii en varsinaisia toimintatapoja edes tiiä..
Sallitut käsimatkatavarat riippuu lentoyhtiöstä ja toisinaan check in tädistä ja koneen täyttöasteesta. Aika snadi rinkka saa olla, että kässärinä menee.
B Aron

Viesti Kirjoittaja B Aron »

Ei Australia toki aivan auvoinen paikka ole. Muistuu mieleen Fillari-lehdessä ollut jutturypäs maailmanmatkaajasta, joka vuosia polki ympäri maailmaa. Ainoa paikka jossa fillari pöllittiin oli Aussieland. Taisi toinenkin varkaustapaus käydä siellä, missään muualla ei mitään.

Mitä tuonne vie riippuu ihan siitä mikä on valikoima. Itse en edelleenkään lähtisisi tuonne kalliin 70-200 zoomin kanssa, vaan kiinteän 200:n kanssa ja telejatke mukaan. Enkä kalleinta ja painavinta runkoa ottaisi. Itsellä alkaa nykyisin olla kaukomatkakamat melkein erikseen, mutta välttämättä ei tietenkään ole kaikiklla yhtä hyvä tilanne. Ja välineet pitää olla omistettu 2 vuotta ennen matkaa.
Postimpressionisti
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

B Aron kirjoitti:Ja välineet pitää olla omistettu 2 vuotta ennen matkaa.
Avaatko tätä hiukan?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Sori, tupla.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
B Aron

Viesti Kirjoittaja B Aron »

Rockford kirjoitti:
B Aron kirjoitti:Ja välineet pitää olla omistettu 2 vuotta ennen matkaa.
Avaatko tätä hiukan?
Niin tullimääräykset, verovapaasti saa viedä 800 dollarin edestä tavaraa. En muista koskeeko kaikia tuotteita mutta ainakin kameraton tullivapaita jos ne on omistanut 2 vuotta. Mulla kävi niin että kun raportoin vanhatkin kamerat niin joutui erikseen tullijonoon, mutta kun eivät olleet kiinnostuneita niin en myöhemmin enää ilmoittanut.
Postimpressionisti
Vastaa Viestiin