chromekey/vihreä tausta
-
- Viesti:
chromekey/vihreä tausta
en haulla löytänyt tällaisesta niin pistin aiheen.. itse kiinostaisi kokeilla tällaista taustaa vasten kuvaus niin mitä pitää huomioida? käykö sininen (minulla iso walliexin kantotausta)? pystyykö suoraan photariin laittaa vai tarviiko jonkun pluginin? muutenkin kaikkia asioita mihin pitää kiinittää huomiota kuvatessa chromakeyhyn.
-
- Viesti:
Kerran vain kuvannut (tätä varten) ja tuossa en tehnyt itse edes varsinaista kuvankäsittelyä tuon taustan poiston osalta, mutta se jäi mieleen että tosi helposti heijastui mallien jalkoihin ja jopa käsiin asti vihreää väriä taustasta. Ammattilaisilla on tähän varmasti jonkinlaiset lääkkeet olemassa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viesti:
-
Rockfordia komppaan siinä, että valaisun kanssa pitää olla vihreän kanssa tarkkana ettei vihreää sävyä vuoda kohteeseen. Jos vuotaa, värivirheen korjaaminen voi olla paljon työläämpään kuin itse syvääminen.
Jos haluaa ihan vaan syvätä stillikuvista henkilöitä tai esineitä irti taustasta ei sitä varten tarvitse alkaa sijoittaa cromakey taustaan. Harmaa tai valkoinen paperi toimii myös.
Oli tausta mikä tahansa, hyvälaatuisen lopputuloksen syvääminen on kuvankäsittelijän maanpäällinen helvetti :)
Jos haluaa ihan vaan syvätä stillikuvista henkilöitä tai esineitä irti taustasta ei sitä varten tarvitse alkaa sijoittaa cromakey taustaan. Harmaa tai valkoinen paperi toimii myös.
Oli tausta mikä tahansa, hyvälaatuisen lopputuloksen syvääminen on kuvankäsittelijän maanpäällinen helvetti :)
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Jotta tuo syvääminen onnistuu hyvin (olkoon tausta sitten green tai bluescreen) niin oitää huomioida tuo spill (värin heijastuminen kuvattavaan). Siihen on helppo ratkaisu, kuvattavan pitää olla kunnolla irti taustasta (kun videota kuvattiin niin oli välimatkaa sellainen 5-7m tai jopa enemmän jos mahdollista).
Lisäksi tuo tausta valaistiin tasaisesti molemmilta puolilta ylhäältä jolloin saatiin tasainen taustaväri joka helpottaa varsinkin videopuolella paljon.
Stillikuvassa tuo syvääminen on suht helppoa, käytä Photarissa kanavia (channels) niin siitä saa suhte helpon maskin aikaiseksi. Hiukset sitten ovatkin hippasen haastavampia...
Lisäksi tuo tausta valaistiin tasaisesti molemmilta puolilta ylhäältä jolloin saatiin tasainen taustaväri joka helpottaa varsinkin videopuolella paljon.
Stillikuvassa tuo syvääminen on suht helppoa, käytä Photarissa kanavia (channels) niin siitä saa suhte helpon maskin aikaiseksi. Hiukset sitten ovatkin hippasen haastavampia...
-
- Viesti:
Itse käytän paljonkin chromakeytä, kuitenkin pikku huomautuksena ettei sitä kannata käyttää jos ei ole pakko. Toki kokeilla saa ja kannattaakin, ompahan yksi asia valokuvauksessa taas hanskassa :)
Tosiaan sininen/vihreä ovat parhaat sekä valkoinen ja harmaa pelittää ihan ok kuhan mittaa valot hyvin. Kaikkia punaisen sävyjä kannattaa välttää.
Tausta kannattaa valaista ainakin kahdella valolla sen verran kaukaa että valo on tasainen, jos pistät valot lähelle taustaa niin opit nopeasti "inverse square law" vaikutuksen.
Maski on helpointa tehdy mahdollisimman hyväksi photarin select > color range ja valitsee taustan väriä ja pienentää fuzzinessia samalla. Sitten vaan refine maskilla hieroo nyanssit kohdilleen.
Sitä spilliä olisi kiva välttää, mutta suomen pikkustudioilla sitä tuntuu tulevan aina väkisinkin eikä se ole mikään iso ongelma mun mielestä. Kun olet saanut maskin tehtyä niin photoshopin hue/saturation layerillä saa spillit poistettua n. 15sekunnissa. Jos(ja kun) se syö muita värejä niin värit saat helposti takaisin maalamalla colors layerille käyttämällä samaa maskia mitä käytit alkuperäisessä leikkauksessa.
Tosiaan sininen/vihreä ovat parhaat sekä valkoinen ja harmaa pelittää ihan ok kuhan mittaa valot hyvin. Kaikkia punaisen sävyjä kannattaa välttää.
Tausta kannattaa valaista ainakin kahdella valolla sen verran kaukaa että valo on tasainen, jos pistät valot lähelle taustaa niin opit nopeasti "inverse square law" vaikutuksen.
Maski on helpointa tehdy mahdollisimman hyväksi photarin select > color range ja valitsee taustan väriä ja pienentää fuzzinessia samalla. Sitten vaan refine maskilla hieroo nyanssit kohdilleen.
Sitä spilliä olisi kiva välttää, mutta suomen pikkustudioilla sitä tuntuu tulevan aina väkisinkin eikä se ole mikään iso ongelma mun mielestä. Kun olet saanut maskin tehtyä niin photoshopin hue/saturation layerillä saa spillit poistettua n. 15sekunnissa. Jos(ja kun) se syö muita värejä niin värit saat helposti takaisin maalamalla colors layerille käyttämällä samaa maskia mitä käytit alkuperäisessä leikkauksessa.
http://www.fotomonza.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viesti:
-
- Viesti:
En osaa mitenkään teknisesti sanoa mitä se tekee, mutta se on vähän kuin tolerance magic wandissa. Selectaat alueen sillä pipetillä missä on +, sitten vähennet fuzzinessia ja selectaat ne kohdat mitkä tulee esille. Tätä jatketaan kunnes selection näyttää oikealta.loratsu kirjoitti:Nyt teorian kohtuu hyvin ymmärtänyt.. Ainoa et mitä se fuzzines tekee?? Sitä en täysin ymmärrä.. No vkonloppuna katotaa mites käytäntö toimii. Ja taustan valaisussa varmaan isoilla lähteillä.
Mä oon ihan reflektorikuupilla valaissut, jos valaiset kaukaa ei tule hotspotteja.
http://www.fotomonza.com" onclick="window.open(this.href);return false;