Objektiivi muotokuvaukseen Nikonille
-
- Viesti:
Objektiivi muotokuvaukseen Nikonille
Olisi haussa laadukas muotokuvaobjektiivi Nikonin täyskennolle. Olen kuvannut aiemmin yhdistelmällä 5D Mark III + Sigma 85 1.4 ja Canon EF 135mm L f/2 ja ollut kyseisten kakkuloiden piirtoon ja bokehiin erittäin tyytyväinen. Onko Nikonille mitään vastaavaa kuin Canon EF 135mm L f/2 ? Tai muita suosituksia? Bokehin laadun pitäisi olla erittäin hyvää. Tällä hetkellä ei ole runkoa ja harkitsen ostanko Canonin vai Nikonin, mutta ratkaisevaa on, kummalta löytyy paremmat muotokuvatötteröt.
-
- Viesti:
Re: Objektiivi muotokuvaukseen Nikonille
Nikkor AF 135mm f/2D DC lienee lähin vastaava:-MH- kirjoitti:Onko Nikonille mitään vastaavaa kuin Canon EF 135mm L f/2 ?
http://www.nikon.fi/fi_FI/product/nikko ... 135mm-f-2d
http://www.nikonusa.com/en/Nikon-Produc ... 52F2D.html
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
-
- Viesti:
Pikatarkastelu netissä kyseisestä objektiivista näytti hyvin lupaavalle. Onko tästä tötteröstä jollain omakohtaisia kokemuksia ja millaisia? Onko vertailupohjaan Canonin EF 135 f/2 L kanssa?Rockford kirjoitti: Nikkor AF 135mm f/2D DC lienee lähin vastaava
-
Mulla on ollut sekä tuo, että 105mm versiot. Tekevät miellyttävää taustaa, mutta terävyys ja tarkennuksen luotettavuus eivät mielestäni ihan riitä nykyisille pikselimäärille. 12mpix-ff-kennolla olivat oikeinkin hyviä.-MH- kirjoitti:Pikatarkastelu netissä kyseisestä objektiivista näytti hyvin lupaavalle. Onko tästä tötteröstä jollain omakohtaisia kokemuksia ja millaisia? Onko vertailupohjaan Canonin EF 135 f/2 L kanssa?Rockford kirjoitti: Nikkor AF 135mm f/2D DC lienee lähin vastaava
CA:ta löytyy ja värimaailma on vähän vanhahtava, keltaiseen kallistuva. Toki ihan jees, jos kuvaa potretteja couperosaihoisista. :D
-
http://nikonrumors.com/2014/03/30/is-th ... real.aspx/
Tuollaisesta on haaveiltu toki nopealla tarkennuksella.
Tuollaisesta on haaveiltu toki nopealla tarkennuksella.
-
-
Mutta AF-tarkennus on heikko lenkki. AF-S pelastaisi paljon. Ajatelkaa vaikka 85mm/1.4 AF-D ja AF-S mallien eroja.Tapiol2003 kirjoitti:Muotokuvauksessa piirto on toissijainen kriteeri. Kaikki lyhyet teleet piirävät aivan varmasti enemmän kuin riittävästi.
Aika pienetkin tarkennusvirheet voivat pilata henkilökuvan.
-
-
Komppaan tätä. Sigma 105mm F2.8 EX DG MACRO OS on lähes täydellinen linssi (omasta mielestä tietysti :@)) muotokuviin ja makroiluun.PekkaSav kirjoitti: Mulla on ollut sekä tuo, että 105mm versiot. Tekevät miellyttävää taustaa, mutta terävyys ja tarkennuksen luotettavuus eivät mielestäni ihan riitä nykyisille pikselimäärille.
-
Nikonin piirissä AF-S 105mm VR makro taitaa olla nykyisin paljon suositumpi käyttöobjektiivi myös muotokuvauksessa kuin edellä mainitut 105mm ja 135mm DC. Perusteena vakaajan ja AF-S tarkennuksen mukanaan tuoma helppous ja luotettavuus sekä hyvät optiset ominaisuudet. Olen nähnyt 105mm VR makroa myös ainakin kahdella lehtikuvaajalla potrettiobjektiivina.Nefertiti kirjoitti:Komppaan tätä. Sigma 105mm F2.8 EX DG MACRO OS on lähes täydellinen linssi (omasta mielestä tietysti :@)) muotokuviin ja makroiluun.PekkaSav kirjoitti: Mulla on ollut sekä tuo, että 105mm versiot. Tekevät miellyttävää taustaa, mutta terävyys ja tarkennuksen luotettavuus eivät mielestäni ihan riitä nykyisille pikselimäärille.
-
- Viesti:
Komppaan tätä. En omista 105/2.8G makroa, mutta oon kuvannut sillä riittävästi jotta pystyn olemaan samaa mieltä. Se on helkkarin hyvä lasi ainakin isomman kennon edessä.nomad kirjoitti:Nikonin piirissä AF-S 105mm VR makro taitaa olla nykyisin paljon suositumpi käyttöobjektiivi myös muotokuvauksessa kuin edellä mainitut 105mm ja 135mm DC. Perusteena vakaajan ja AF-S tarkennuksen mukanaan tuoma helppous ja luotettavuus sekä hyvät optiset ominaisuudet. Olen nähnyt 105mm VR makroa myös ainakin kahdella lehtikuvaajalla potrettiobjektiivina.
Tarkennus oli makroputkeksi yllättävän sähäkkä kun kuvataan jotain mikä on yli 1.5m etäisyydellä.
-
Mainitussa Sigmassa on kyllä hiljainen ja nopea HSM automaattitarkennus ja OS (optical stabilizer) kuvanvakain. OS vastaa Nikonin VR II:sta (4 aukkoaskelmaa pidempi valotusaika).nomad kirjoitti:Nikonin piirissä AF-S 105mm VR makro taitaa olla nykyisin paljon suositumpi käyttöobjektiivi myös muotokuvauksessa kuin edellä mainitut 105mm ja 135mm DC. Perusteena vakaajan ja AF-S tarkennuksen mukanaan tuoma helppous ja luotettavuus sekä hyvät optiset ominaisuudet. Olen nähnyt 105mm VR makroa myös ainakin kahdella lehtikuvaajalla potrettiobjektiivina.Nefertiti kirjoitti: Komppaan tätä. Sigma 105mm F2.8 EX DG MACRO OS on lähes täydellinen linssi (omasta mielestä tietysti :@)) muotokuviin ja makroiluun.
Molemmat ovat hyviä ja jakavat mielipiteet aika tarkkaan tasan kahtia. Nikon ehkä säilyttää jälleenmyyntiarvonsa paremmin merkistä johtuen ;@) Sigma on kuitenkin n. 50% halvempi, josta lehti- ja urheilukuvaajat tietenkin viis veisaavat.
Pääasia on kuitenkin että hankkii n. 100mm linssin muotokuviin. - muilla ei ole niinkään virkaa. Toiset vannovat 80mm:n nimeen kasvokuvissa, mutta ovat väärässä :@)
-
- Viesti:
Itse kuvaan muotokuvia enemmän 85 millisellä kuin 100 millisellä, 100-millinen tuntuu hieman ahtaalta kun rajaan kuvat 4:3-6:5 suhteelle kun kinoformaatti on kökkö. Pelkkiin kasvokuviin sopii toki 100 mm ja ylikin, mutta niitä ei passikuvien lisäksi kovin paljon tule otettua.Nefertiti kirjoitti:
Pääasia on kuitenkin että hankkii n. 100mm linssin muotokuviin. - muilla ei ole niinkään virkaa. Toiset vannovat 80mm:n nimeen kasvokuvissa, mutta ovat väärässä :@)
-
Valovoimainen 80-120mm zoom olisi tietysti optimi muotokuvauksessa, sillä saisi kokovartalo/tissi ja kasvo/meikkikuvat jalustalla ja jättää tarvittaessa hieman hengitystilaa kuvattavalle. Hyvä aukkovalinta mielestäni on f/11 hyvällä valaistuksella, se tarjoaa terävyyttä ja syvyyttä erityisesti kasvoille. Silmiin tarkentaminen olisi ehdottoman tärkeää.Hannu KH kirjoitti: Itse kuvaan muotokuvia enemmän 85 millisellä kuin 100 millisellä, 100-millinen tuntuu hieman ahtaalta kun rajaan kuvat 4:3-6:5 suhteelle kun kinoformaatti on kökkö. Pelkkiin kasvokuviin sopii toki 100 mm ja ylikin, mutta niitä ei passikuvien lisäksi kovin paljon tule otettua.
-
- Viesti:
70-200/2.8 zoomia oon käyttänyt, on aika kiva, selkävaivat vaan on pakottanut etsimään kevyempiä vaihtoehtoja.Nefertiti kirjoitti:Valovoimainen 80-120mm zoom olisi tietysti optimi muotokuvauksessa, sillä saisi kokovartalo/tissi ja kasvo/meikkikuvat jalustalla ja jättää tarvittaessa hieman hengitystilaa kuvattavalle. Hyvä aukkovalinta mielestäni on f/11 hyvällä valaistuksella, se tarjoaa terävyyttä ja syvyyttä erityisesti kasvoille. Silmiin tarkentaminen olisi ehdottoman tärkeää.Hannu KH kirjoitti: Itse kuvaan muotokuvia enemmän 85 millisellä kuin 100 millisellä, 100-millinen tuntuu hieman ahtaalta kun rajaan kuvat 4:3-6:5 suhteelle kun kinoformaatti on kökkö. Pelkkiin kasvokuviin sopii toki 100 mm ja ylikin, mutta niitä ei passikuvien lisäksi kovin paljon tule otettua.
Tarkennuksen suhteen yleensä hyvä jos lähellä oleva nenä ja silmät olisvat terävät. Epäterävä nenänpää ei ole kiva.
Itse kuvaan yleensä 7.1-11 aukoilla.
-
- Viesti:
-
En kuvaa muotokuvia mutta uskoisin aukoista olevani samaa mieltä joskus kiva näyttää ympäristö missä kuva kuvattu ja joskus taas häivyttää se totaalisesti todellakin vain taustan rooliin eikö näin?Ville^K kirjoitti:Itse käyttelen sekä 85-millistä, että 70-200-zoomia. Kasivitosen etu on lyhyempi tarkennusetäisyys sillä tuo mun zoomi menee lyhimmillään 1.4m ja joskus on kivempi kuvata lähempää. Käytän about kaikkia aukkoja mitä optiikka vaan tarjoaa potretista riippuen.