Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
elmar kirjoitti:Miksi ne kaikki lähes identtiset rinnakkaisruudut pitää säästää? Kun vedän pitkän 10-12 fps sarjan jostain liikkeestä, säästän 20 kuvasta vain 1-3 parasta. Kukaan ei ole koskaan tullut kyselemään niiden deletoitujen perään, jos sitä pelkää.
Mulle tämä asia alkoi selvitä vasta vuosi-puolitoista sitten, kun tajusin, etten juuri koskaan palaa takaisin vanhoihin kuviin. Joten miksi pitäisi säästää ne yhden, kahden ja kolmen tähden kuvat? Tai edes kaikkia neljän tähden kuviakaan, jos samasta kohteesta löytyy jo se viiden tähden otos?
Nykyään kun tulen kuvaamasta, poistan koneella heti kaikki teknisesti huonot kuvat. Seuraavaksi saa mennä ne, jotka eivät ole valokuvia, vaikka teknisesti olisivatkin hyviä. Sitten jäljellejäävistä ehkä käsittelen 10-20. Periaatteessa kaikki kuvat, joiden en katso olevan käsittelemisen arvoisia, voisi (pitäisi) poistaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Heh, jo tämänkin viestiketjun perusteella on Nikonilla todella vaikeaa valita, mitä kaikkea sitä kamraansa tunkisi. Aina on tarkennuspisteitä liikaa tai liian vähän, nappulat pääsääntöisesti väärässä paikassa, nopeutta liikaa tai liian vähän. Sama koskee painoa ja etsimen kokoa...
Juu. Milläköhän kameralla sitä saisi hyviä kuvia? Lomollako?
Kameroiden pitäisi tosiaankin olla moduulirakenteisia, joihin asiakas saisi sitten liitellä haluamiaan palikoita.
Tapiol2003 kirjoitti:
Kameroiden pitäisi tosiaankin olla moduulirakenteisia, joihin asiakas saisi sitten liitellä haluamiaan palikoita.
Näipä. Tämmöisiä perinteisesti kutsuttiin kamerajärjestelmiksi; järjestelmäkameroiksi ;-)
Juu, sellaisia ne olivat. Oi niitä aikoja. Huoh...
Vähän kuten Hasselin 500 C/M. Bajonnetti ja suljin samassa, mittansa pitävässä kuutiossa. Kaikki muu maun mukaan.
Sitten voi ostaa softan, ladata sen koneelle ja tunkea tökkelin kameran kylkeen ja valita sieltä rasti ruutuun -menetelmällä haluamiaan ominaisuuksia. Mitä enemmän ruksaa, sitä enemmän Visa vinkuu. Reilu peli. :D
mappe kirjoitti:Olen nyt kesällä kuvannut kolmikolla Canon 5Dmk3, 6D ja Sony A7. Vaikeissa olosuhteissa nuo Sonyn filet on vaan merkittävästi parempia, sitä varten ei tarvitse karkkimarkkeja ihmetellä.
Näin se taitaa olla. Omasta mielestä jopa APS-C-A6000 tuottaa normiherkkyyksillä paremman näköistä filettä kuin 5D3. Korkeilla herkkyyksillä pidän taas Canonia parempana ja vaikka Sonyn (A6000, A7R) tiedostot on paremmin säädettäviä, käyttökelpoisen raja tulee isoilla ISO:illa vastaan jyrkemmin. Huomasin saman kokeillessani D610:a, omaan makuun 6D tuotti siistimpää filua kun valot hiipui.
Jälki on eri merkeillä erilaista ja lopultahan on kyse vain siitä mistä pitää. Ei noita kannata laittaa paremmuusjärjestykseen, jo pelkästään 5D3:n erinomainen AF mahdollistaa sellaisia kuvia joista A7R:llä kuvaava näkee vain unta. Siinä ei hi-resit ja dynamiikat juuri lämmitä kun tarkennus sutii tyhjää...
Tässä yhteydessä tarkoitin vaikeilla olosuhteilla aurinkoinfernoa, kun kontrastit on huipussaan. Pimeässä kokemukset on yhteneviä eli Canonit vetää pitemmän korren, tosin Sonyssä pysyy värit nätisti nipussa vaikka kohina näkyy selkeämmin.
Nikon tekstin alapuolella olevassa saranassa on nuo valusta tulleet pisteet samoissa kohdissa. Eli taitaa olla napattu photariin tuosta kenin kuvasta...
Hel_NiS kirjoitti:Melkein sanoisin, että jatkaa runkomateriaaleiltaan 7xxx-6xx sarjaa.
Niinpä. Mutta ei siitä rakenteesta varsinaisesti mitään huonoa sanottavaa ole.
Trikkukuva ja kalavale. Tuohan on kuussatasen runko, johon on liimailtu takanäyttö.
Edit: Olisi nyt kannattanut liimailla edes kahteensuuntaan kääntyvä näyttö d5200 mallista, eikä tuota viistonnisen vanhaa näyttöä.
Ehkä onkin. Mutta jos tämän kameran aloitushinta 2500e, ja siinä on kuitenkin mm. af parannuksia D610 nähden, niin rakennetta tuskin on napattu D810:sta. Lisäksi Petapixel hehkutti, että D750 tulee olemaan kevyempi kuin D610. Eli muovia on käytetty. Tähän kannattaa varautua.
AnHa kirjoitti:Eniten v......a, kun on 500 000 kuvaa Valohuoneessa ja huomaa, miten p...a kuvaaja oli ensimmäisen 300 000 kohdalla. Sillon toivoo, että mitään D4 tai muita konepistoolikameroita ei olis ikinä keksitty. Olen ihan tyytyväinen, että samalla napinpainalluksella tulee puolet vähemmän skeidaa kuin ehkä joskus ennen.
Miksi ne identtiset rinnakkaisruudut pitää säästää? Kun vedän pitkän 10-12 fps sarjan jostain liikkeestä, säästän 20 kuvasta vain 1-3 parasta. Kukaan ei ole koskaan tullut kyselemään niiden deletoitujen perään, jos sitä pelkää.
Koska: aika. Aina ei ehdi eikä varsinkaan jaksa käydä aihioita läpi. Toisaalta on kyllä oma kuvaaminenkin muuttunut radikaalisti. 4fps riittää hyvin suuren osan aikaa. Tosin, kun katsoo nyt tuota omaa arkistoa, pitäis olla joku ajokortti, että saa ostaa yli 6fps latovan kameran.
Toisaalta rinnakkaisruutujen deletoiminen ei välttämättä ole järkevää. Oma näkemys voi muuttua ja muuttuu varmasti ajan saatossa. Viisi vuotta sitten otetusta aihiosta voi nyt nähdä jotain muuta.
Nikon tekstin alapuolella olevassa saranassa on nuo valusta tulleet pisteet samoissa kohdissa. Eli taitaa olla napattu photariin tuosta kenin kuvasta...
Veikkaan Kenin napanneen photariin tuon rungon kuvan Nikonin markkinointikuvista. Ja huhumylly käyttää samaa lähdettä ;)
paaton kirjoitti:Jep, tuoltahan voi tulla mitä vaan. Nikonin tuntien en oikeasti usko, etteikö tätäkin rampautettaisi jollain tavalla.
Muut valmistajat rampauttavat vielä pahemmin. Sensijaan kulukuuri on kova. Ja kun kamerasta luvataan ennätyskevyttä, niin lopputulos tuskin kelpaa vasaraksi.
Hel_NiS kirjoitti:Melkein sanoisin, että jatkaa runkomateriaaleiltaan 7xxx-6xx sarjaa.
Niinpä. Mutta ei siitä rakenteesta varsinaisesti mitään huonoa sanottavaa ole.
Trikkukuva ja kalavale. Tuohan on kuussatasen runko, johon on liimailtu takanäyttö.
Edit: Olisi nyt kannattanut liimailla edes kahteensuuntaan kääntyvä näyttö d5200 mallista, eikä tuota viistonnisen vanhaa näyttöä.
Siinä 5200 näytössä on vaan se, että vasemman reunan napit jäävät pois, kiitos saranan. Paras olisi mielestäni Sonyn a77 yms. mallissa oleva, eli sarana on periaatteessa näytön takana ja näyttö kääntyilee joka suuntaan.
jiihaa2 kirjoitti:Veikkaan Kenin napanneen photariin tuon rungon kuvan Nikonin markkinointikuvista. Ja huhumylly käyttää samaa lähdettä ;)
Mulle on tullut myös mieleen, että mistähän se Ken niitä kuvia oikein nappailee. Kyllähän se omat vesileimat niihin lyö heti ensimmäiseksi, mutta ken ne on kuvannut?
Onkohan se oikeasti edes nähnytkään "testaamiaan" kameroita ja/tai objektiiveja muuta kuin valmistajan sivuilla?
---
Ja panisin itsekin tuon kuvan sinne photoshop-osastoon, kun NR ei puhu vielä mitään. Siellä on yleensä julkaistu villimpiäkin kuvia/huhuja.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
mremonen kirjoitti:
Onkohan se oikeasti edes nähnytkään "testaamiaan" kameroita ja/tai objektiiveja muuta kuin valmistajan sivuilla?
Jos reviewt lukee se asia mielessä että ne on kentsun kirjoittamia ja katsoo myös koska ne on kirjoitettu, niin tieto sinänsä tuntuisi olevan suurimmilta osin käyttökelpoista (kunhan ei ainoana lähteenä siihen luota). Mutta en silti suosittele sivustoa ainakaan aloittelijoille :)
Yleensä myös kertoo melko johdonmukaisen tuntuisesti mitä on itse käyttänyt ja mitä ei.