http://www.finlex.fi/linkit/ajansd/19780038000Santtu kirjoitti:- - Eli asiat ratkaistaan käsittääkseni yleisen normiston mukaan. Ts. jos suurin osa ymmärtää mitä kauppias on tarkoittanut, oletetaan, että asiakkaan on täytynyt ymmärtää se. - -
Tästä linkistä kannattaa nyt Santunkin lukaista kuluttajansuojalain 5 luvun 12 ja 14 §§. Kyllä vaikkapa minun tekemääni kauppaa arvioidessa merkitystä on vain sillä, mitä minä olen tiennyt ja mitä minulle on kerrottu - ei sillä, mitä vaikkapa naapuri on mahdollisesti tiennyt.
Vajaavaltaisen (vajaavaltaisella tarkoitetaan alle 18-vuotiasta henkilöä (alaikäinen) ja sellaista 18 vuotta täyttänyttä henkilöä (täysi-ikäinen), joka on julistettu vajaavaltaiseksi) tekemät muut kuin olosuhteisiin nähden tavanomaiset ja merkitykseltään vähäiset oikeustoimet eivät sido tätä ilman edunvalvojan (huoltaja, holhooja) antamaa suostumusta. Mitään ei pureta kun mitään sitovaa ei ole voitu solmiakaan.
Ei niin - kauppiaan ei siis tarvitse mainita, että tuotteen mukana tulee suomenkielinen ohje.Santtu kirjoitti:Itsestäänselvyyksiä ei tarvitse kauppiaan mainita.
Kysyä voi kaikenlaista. Ostajalla on kuitenkin oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Tällainen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Ei ostajan tarvitse tyytyä kaupan purkuun vaikka myyjä sitä ehdottaisikin. Virhe siis hyvitetään ensisijaisesti joko korjaamalla tai vaihtamalla tavara ja sitovasta kauppasopimuksesta pidetään kiinni. (18 §)mkaikkon kirjoitti:Veikkaisin kuitenkin, että jossain vaiheessa joku kysyy myös, miksei ostaja palauttanut tuotetta Verkkokauppaan, kun havaitsi siinä mielestään oleellisia puutteita.
:-)luola kirjoitti:- - Tämä tuote ei täytä vaatimusta y" . Tarra tuotteen kylkeen, ja maininta kaikkeen mahdolliseen tuotteen mainontaan myös. Da-daa ! Siinä se, nyt on kädet pesty, ja voin kaikessa rauhassa myydä vaillinaista tuotettani, eikä sille mitään mahdeta ! Olenhan ilmoittanut asiasta !
Yksittäistapauksessa kuluttaja ei voi vedota tietämäänsä puutteellisuuteen virheenä. Sen sijaan Kuluttajavirasto ja -asiamies kyllä luultavasti jossain vaiheessa puuttuisivat järjestelmälliseen piittaamattomuuteen lain vaatimuksista. Jonkin ajan kuluttua (uhkasakon saatuasi) sinunkin tavarasi täyttäisivät jälleen vaatimuksen y.