Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Onhan noista lähes kaikista yhtä sivua hieman kroppailtu, luokkaa 10-30%. Turistisääksikuvausta paikassa jossa kameroiden sulkimia on joitain miljoonia kertoja räpsytelty.
Tulipahan kesän ekat lintukuvatkin räpsittyä.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
No, enpä oole sääksien takia kyseiseen paikkaan matkustamasssa. Kiinnosti vaan kun kyseessä oli tuo 40-150 millinen, jolla ei kovinkaan lähelle tipuja pääse, vaikka muuten hyvä objektiivi on...
Mitenkäs tuo vaihetunnistuksen puuttuminen M-10 -veriossa vaikuttaa? Pähkäilen Sonyn ja Olympuksen välillä ja hyvä, toimiva tarkennus on minulle ensisijaisen tärkeä lievien näköongelmien vuoksi. Rajaako tuon ominaisuuden puuttuminen 4/3-linssit käytännössä putkivalikoiman ulkopuolelle?
Tuli vastaan sopiva esimerkkikuva niin laitetaanpa tänne. Elikkä tässä kuvassa näkyy kaikkein ärsyttävin osa kuvanlaadussa mitä oma E-M5+12-40/2.8 saa aikaiseksi:
Eli kuvan oikeassa laidassa oleva valkoinen seinä flarettaa/hehkuu todella ikävästi. En ole huomannut samanlaista kun olen kuvannut Nikonin isokennokamppeilla.
Onkohan tuo optiikan vai kennon ominaisuus? Tuo tekee kuvista mun silmissä jotenkin tosi pokkarimaisia. En tykkää. Ongelmia tulee nimenomaan sillon jos kuvataan sisällä ja ikkunat ovat kirkkaat tai ulkona auringonpaisteella ja on paljon kontrastieroja.
Viimeksi muokannut Ville^K, Loka 15, 2014 12 : 46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Maffer kirjoitti:Hehe, sonyefekti paitsi että niissä se on paljon pahempi...
kiinni objektiivista tuo flaretus. Ja ollaan bongattu enimmäkseen peilittömästä ff kennoisesta a7 sarjasta, mitä sonyyn tulee. Ei ainakaan meikäläisen nex6 aps:ssä flarettele sen kummemmin kuin mitä peilijärkkäreilläkään.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer kirjoitti:Hehe, sonyefekti paitsi että niissä se on paljon pahempi...
kiinni objektiivista tuo flaretus. Ja ollaan bongattu enimmäkseen peilittömästä ff kennoisesta a7 sarjasta, mitä sonyyn tulee. Ei ainakaan meikäläisen nex6 aps:ssä flarettele sen kummemmin kuin mitä peilijärkkäreilläkään.
UV-suodin ehkäisee flaretusta, flaretus on joissakin nykykennoissa omituisuutena, maksimaalista terävyyttä haettaessa kennoista on ohennettu tai jätetty kokonaan pois alipäästö ja muut suotimet jolloin myös uv-säteily pääsee kennolle saakka. Myös objektiiveissa on eroja mm. panan 7-14 aiheuttaa herkästi flarea, siinä auttoi optiikan taakse asennettu uv-suodin huomattavasti.
Jokaisen digikameran kennon edessä on suodinpaketti, joka on olennainen osa optista konstruktiota. MFT-kameroissa sen paksuus on luokkaa 4 mm. Sitä ei voi ohentaa ilman objektiivien uudelleen suunnittelua. (Tai ko. paketin optisten ominaisuuksien muuttamista erilaisilla lasilaaduilla yms.) Alipäästö- eli AA-filtterin mukana olo tai olemattomuus ei vaikuta UV:tä tai IR:ää leikkaaviin ominaisuuksiin.
UV:tä leikkaavia eli estäviä filttereitä kutsuttiin ainakin aiemmin myös Haze-filttereiksi, koska ne poistivät sinisten aallonpituuksien utuisuutta maisemakuvista. Tämä on eri asia kuin flare, jota voi olla kaikilla aallonpituuksilla. Tuo em. paketti digikennon päällä on kiiltävä (aivan eri mittaluokkaa kuin filmin pinta), jolloin siitä heijastuu valoa takaisin objektiiviin. Digikennolle suunnitelluissa objektiiveissa vältetään pintoja, jotka heijastaisivat tätä valoa takaisin kennolle. Objektiivin eteen tai taakse laitettava suora lasipinta on melkeinpä tehokkain tapa nollata tämä suunnittelijan päämäärä. Suora lasipinta heijastaa taatusti valoa takaisinpäin ja kuvaan syntyy ilmiö, josta käytetään nimitystä ghosting. Se on eri asia kuin flare.
Jos objektiivi on herkkä ylivalottuvien alueiden ylisäteilylle, UV-filtteristä voi olla väriä korjaavaa apua jpeg-kuvauksessa tilanteissa, joissa ylisäteily on sinistä. Esimerkkinä kuvaaminen sisätiloissa ulkoikunaa vasten. Ylisäteilyn määrä ei kuitenkaan vähene kuin kaikkein sinisimpien aallonpituuksien osalta.
Edellä kysytyssä kuvassa oleva flare johtunee objektiivin likaisuudesta, etu- tai luultavimmin takalinssin pinnalla on ohut kalvo pölyä tai pölyä plus kosteutta. Tuollainen kalvo ei silmälle näy välttämättä muuten kuin viistoon pinnalle tulevassa valossa. Silti se aiheuttaa ylisäteilyä.
ppotka kirjoitti:Edellä kysytyssä kuvassa oleva flare johtunee objektiivin likaisuudesta, etu- tai luultavimmin takalinssin pinnalla on ohut kalvo pölyä tai pölyä plus kosteutta. Tuollainen kalvo ei silmälle näy välttämättä muuten kuin viistoon pinnalle tulevassa valossa. Silti se aiheuttaa ylisäteilyä.
Omistan vain yhden objektiivin ja se on ollut aina kiinni E-M5 -rungossa. Takalinssi ei käsittääkseni voi olla likainen koska paketti on sääsuojattu.
Etulinssin likaisuus tai kosteus ovat täysin mahdollisia. Kuva on otettu Kyproksella jossa lämmintä riitti ja ilmankosteus oli korkea. Yritän toistaa ilmiötä puhdistetulla objektiivilla.
Mullla tuli utua kuviiin voimakkaassa valossa Nikonin 1-sarjalaisella ja sen aiheutti melkein huomaamaton sormenjälki etulinssissä. Pieni osa kuvaa oli kuin harson takana kun kuvasi vaikkapa maisemaa kirkkaassa auringonpaisteeessa. Sisällä ja hämärässä otetuissa kuvissa sitä ei ensin huomannut.
Juu tiedän, en vain uskalla tse kirjoittaa täällä mitään mahdollisesta ongelmasta Panassa, koska se saa taas heti jonkin paskakärpäsen pörräämään hulluna. Jokin aika sitten asuntoja kuvaava kollega kyseli laajiksista ja jouduin varoittelemaan tästä asiasta.
Ohiampuja kirjoitti:Osaako joku vinkata mistä OM-D M10 mallissa laitetaan päälle se ylivaloituksen varoitus? Se mikä oranssilla näyttää etsimessä puhkipalavat kohdat.
E-M5:ssa on menu D -> info settings -> lv info -> high & shadow
Ja samassa valikossa histogram settings, millon alkaa varottaa. Itellä konffattu highlights 245 ja shadow 0 (muted-kuvatila).
Tänään tuli s.postissa tieto, että E-M1:n uusi firmis 2.0 olisi ladattavissa. Ei muuta kuin "päivittämään" Olympuksen omalla päivitysohjelmalla. Päivittelemiseksi meni, sillä useamman kerran sain ilmoituksen, että "yhteys palvelimeen epäonnistui" tms., "yritätkö uudelleen". Yritin, ilman tulosta.
Liekö ruuhkaa, vai onnistuneeko koskaan? S.postissa tosin mainittiin että sekä päivitysohjelmaan että Vieweriin tulee päivitys 24.9. Pääseeköhän niitäkään päivittämään...
Minäkin asensin 2.0 päivityksen. Aiemmista päivityksistä poiketen tämä palautti kameran asetukset tehdasasetuksille mikä oli vähän kurjaa. No, pääasia että nyt löytyy tuki 40-150 f/2.8 PRO lasille, mikä julkaistaan samaisen Olympuksen sähköpostitiedotteen mukaan joulukuussa täällä Härmässä. Mielenkiintoinen objektiivi tuo. Ja Olympus tuo markkinoille samalla myös sääsuojatun 1.4x lisäkkeen.
Tuli Live Comp ja Keystone, näitä pitänee kokeilla jahka löytyy sopivat olosuhteet! Painosta vielä: Joskus oli muistaakseni kameravarustuksen paino lähellä kymmentä kiloa (yli 20 vuotta sitten) kun ramuilin Ruotsin ja Norjan suurtuntureilla, nyt jää alle kahden kilon kun jalustaakaan ei enää jalustaakaan tarvi.
Anie Mist kirjoitti:Minäkin asensin 2.0 päivityksen. Aiemmista päivityksistä poiketen tämä palautti kameran asetukset tehdasasetuksille mikä oli vähän kurjaa. No, pääasia että nyt löytyy tuki 40-150 f/2.8 PRO lasille, mikä julkaistaan samaisen Olympuksen sähköpostitiedotteen mukaan joulukuussa täällä Härmässä. Mielenkiintoinen objektiivi tuo. Ja Olympus tuo markkinoille samalla myös sääsuojatun 1.4x lisäkkeen.
Sain vihdoin muutama päivä sitten päivityksen onnistumaan. Tosiaan, palautti perusasetukset. Tulipa tänään otettua pelkkiä jpegg-kuvia, tätä en huomannut muuttaa :(. No, onneksi eivät olleet kovin hankalasti säädettäviä. Vähän säikäytti, kun tuon huomasin, kun yleensä en pelkkiä jpeggejä ota. Nyt tuokin säätö on vaihdettu.