Auringon lasku timelapse ei onnistu
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: Loka 10, 2011 11 : 10
Auringon lasku timelapse ei onnistu
Timelapse kuvaus ei onnistu? Mikä meni pieleen?
Tarkoitus oli kuvata auringonlasku meren rannalla.
Kuvaus välineenä Canon 600D ja objektiivinä Canon 70 - 300 putki. Suodatin oli "Normaali UV lasi" .
Tarkoitus oli laittaa eteen ND2 suodaatimen, mutta jätin sen ajateltuani että loppupäässä tulisi liian tummia, mustia kuvia.
Kamera oli "BULB" moodissa . Kiekossa manuaali valinta ja .ISO arvo oli 100. Kuva malli "RAW" kuva.
Lanka laukausin ja kuvat intervalli 10 sekuntia, kuvan otto aika "ei valintaa " eli nollassa, kuvia niin kauan kun painetaan "stop" nappia( tai kortti täynnä) Kuvaus aika oli noin puolitoista tuntia ,eli kuvia piti tulla noin 540 kpl.
Tarkensin objektiivin automaatti asetuksella horisonttiin, en suoraan aurinkoa kohti vaan jonkun verran sivummalla ja sitten laitoin manuaalille. Näytön histogrammista katsoin ettei info ikkunan "vuoristo" jakaantunut ainoastaan huippu tai tummaan päähän vaan yritin tasoitaa sitä kiekosta .
Lopputuloksena kuvasarjassa pääosin "täysin valkoisia ",eli ylivalottuneita otoksia, joilla ei tee mitään? Mikä oliis pitänyt olla "ISO" arvo , jos ei ISO 100 ? Oliisko sittenkin ollut ND2 suodatin parempi ratkaisu, kuin "kirkas lasi "? Vai olisiko kuva otto aika ( valotus aika ) olla enempi kuin lanka laukaisimen "perus nolla"? Esim. valotus aika 1 sekunti tms.?
Tarkoitus oli kuvata auringonlasku meren rannalla.
Kuvaus välineenä Canon 600D ja objektiivinä Canon 70 - 300 putki. Suodatin oli "Normaali UV lasi" .
Tarkoitus oli laittaa eteen ND2 suodaatimen, mutta jätin sen ajateltuani että loppupäässä tulisi liian tummia, mustia kuvia.
Kamera oli "BULB" moodissa . Kiekossa manuaali valinta ja .ISO arvo oli 100. Kuva malli "RAW" kuva.
Lanka laukausin ja kuvat intervalli 10 sekuntia, kuvan otto aika "ei valintaa " eli nollassa, kuvia niin kauan kun painetaan "stop" nappia( tai kortti täynnä) Kuvaus aika oli noin puolitoista tuntia ,eli kuvia piti tulla noin 540 kpl.
Tarkensin objektiivin automaatti asetuksella horisonttiin, en suoraan aurinkoa kohti vaan jonkun verran sivummalla ja sitten laitoin manuaalille. Näytön histogrammista katsoin ettei info ikkunan "vuoristo" jakaantunut ainoastaan huippu tai tummaan päähän vaan yritin tasoitaa sitä kiekosta .
Lopputuloksena kuvasarjassa pääosin "täysin valkoisia ",eli ylivalottuneita otoksia, joilla ei tee mitään? Mikä oliis pitänyt olla "ISO" arvo , jos ei ISO 100 ? Oliisko sittenkin ollut ND2 suodatin parempi ratkaisu, kuin "kirkas lasi "? Vai olisiko kuva otto aika ( valotus aika ) olla enempi kuin lanka laukaisimen "perus nolla"? Esim. valotus aika 1 sekunti tms.?
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Olettaisin että sulla on ollut liian pitkä valotusaika ja kuvat on siksi ylivalottuneita. Kuvien EXIF-tiedoista luultavasti näet, mikä valotusaika kuvissa oikeasti oli. Kertomuksestasi en sitä oikein ymmärrä, mutta BULB-moodi on aikavalotus, jossa valotus lopetetaan manuaalisesta. BULB-moodia käytetään yleensä silloin kun halutaan pitkiä valotusaikoja.
Viimeksi muokannut Rockford, Heinä 18, 2014 10 : 58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: Syys 14, 2013 11 : 07
- Paikkakunta: Oulu
En mikään expertti näissä ole, mutta miksi BULB mode ? Silloinhan valotusaika on niin pitkä kuin nämiskää pidät pohjassa. Eikö olisi ollut helmpompi säätää aukko, suljinaika ja valkotasapaino manuaalisesti, niin kuvista tulee suurinpiirtein saman näköisiä :) Pitkällä suljinajalla, jos haluat blurr efektiä liikkuviin kuviin, kannattaa noita ND filttereitä käyttää liiallisen valottumisen estämiseksi. Välttämättä jpeg muotokaan ei ole huono valinta, koska saat enemmän kuvia kortille ja se yhden kuvan viettämä aika timelapsesssa on hyvin pieni :)
Tässä nyt taviksen arvailua sen pohjalta, että yhtään timelapsea en ole kokeillut :D
Tässä nyt taviksen arvailua sen pohjalta, että yhtään timelapsea en ole kokeillut :D
-
- Viestit: 1805
- Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
- Viesti:
Re: Auringon lasku timelapse ei onnistu
'BULB' tarkoittaa, että suljin on auki niin pitkään, kuin laukaisinta painetaan. Mittaa valotus kameran mittarilla suunnilleen kohdilleen ja haarukoi sitten mieleiseksi muuttamalla valotusta suuntaan tai toiseen ja valitse mieleisesi valotus koekuvista. Pidä tämä sama valotusaika kaikissa kuvissa ja anna palaa.Diofredes kirjoitti:
Kamera oli "BULB" moodissa .
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Oletko katsonut EXIF-tiedoista valotusajan esim. DPP:llä?
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: Loka 10, 2011 11 : 10
Tuolla allaolevalla vinkillä koetin ( siis kamera "BULB " moodissa" ) ja tulos oli mitä edllä kirjoittelin:eetu1978 kirjoitti:Eikös jotkin erilliset timerit vaadi, että kamera on BULB-tilassa? Tähän itse ainakin törmäsin, kun Googlasin apuja timelapsen tekoon Canonilla. Toki saatan muistaa aivan päin honkia :D
http://kuviteltua.blogspot.fi/2012/02/t ... minen.html
"...Itse käytän johdollista kaukosäädintä Micnova MQ-C1, josta saa säädettyä seuraavat asiat:
- Viive (Delay) - aika ennen ensimmäisen kuvan ottoa.
- Kesto (Long) - kuinka kauan kuvaa otetaan (kameran valotusajan tulee olla bulb-moodissa)
- Väliaika (Interval) - aika kuvien välillä
- Kuvien määrä (voi asettaa myös niin, että loppuu vasta kun käyttäjä painaa pois päältä)
- Äänimerkki (on off).............."
"10 sekunnin intervalli" vinkin taisin bongata "Digikuva lehden" kirjoitelmista (vaatii asiakas kirjautumisen artikkeleiden lukemiseen )
-
- Viestit: 1186
- Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14
Sulla on mennyt ristiin/sekaisin tuo aika ja kesto, mikäli siinä sun laukaisimessa on mahdollista molempia säätää. Jos ei ole, niin kamera käyttää sen pisimmän mahdollisimman ajan BULB-tilassa.
Kannattaa testata tuon laukaisimessa toimintaa jossain helpossa paikassa/tilanteessa, jonka jälkeen opit käyttämää sitä oikein :)
Näin itsekin tein, kun Nikonin sisäisen timerin logiikka ei meinannut toimia mulle :D
Kannattaa testata tuon laukaisimessa toimintaa jossain helpossa paikassa/tilanteessa, jonka jälkeen opit käyttämää sitä oikein :)
Näin itsekin tein, kun Nikonin sisäisen timerin logiikka ei meinannut toimia mulle :D
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Mikä oli aika?Diofredes kirjoitti: - Kesto (Long) - kuinka kauan kuvaa otetaan (kameran valotusajan tulee olla bulb-moodissa)
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
Aloittajan viestistä näkee, ettei edes kuvaamisen perusasiat ole hallussa. Sinun "neuvoistasi" ja kysymyksistäsi näkee ihan saman. Olisi kaikille suuri palvelus, jos jättäisit täällä palstalla kommentoimatta mihinkään tekniseen kysymykseen...JKyytinen kirjoitti:Mikä oli aika?Diofredes kirjoitti: - Kesto (Long) - kuinka kauan kuvaa otetaan (kameran valotusajan tulee olla bulb-moodissa)
..
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Eipä se homma helpotu noilla Muntin ohjeillakaan.
Siis sinun pitää ensin selvittää, mitkä ovat oikeat valotusarvot yhden kuvan ottamiseksi. Se kaukolaukaisin ei sitä osaa ja sen vaatima Bulb- asento taas ei tee mitään automaattisesti.
Sinun pitää hakea arvot aukko, suljinaika ja ISO-herkkyys yhdistelmälle. Yleensä tämä tehdään niin, että kameraan asetetaan M-tilassa herkkyys (100) ja joku sopiva aukko (riippuen halutusta syväterävyydestä ja siitä, miten suljinaika-asteikko riittää, ehkä tällaisessa maisemakuvauksessa joku f/11).
Sen jälkeen suunnataan kamera kohteeseen ja säädetään aikaa niin, että kameran valotusmittari ja histogrammi näyttävät jota kuinkin sopivilta. Jotenkin saattaa joutua huomioimaan sen, että auringon laskiessa valon määrä vähenee koko ajan. Lisäksi, jos kuvassa on se aurinko, niin se vie histogrammin oikean reunan joka tapauksessa puhki.
Otetaan haetuilla arvoilla koekuva ja katsotaan lopputulosta takanäytöltä ja histogrammista. Säädetään aikaa tarvittaessa.
Kun arvot on kunnossa, siirrytään Bulb-moodiin ja varmistetaan, että siinä on sama herkkyys ja aukkoarvo. Asetetaan kaukolaukaisimeen suljinajaksi mitattu arvo ja nuo intervallit yms. Kokeillaan lyhyt sarja, ja katsotaan, että tulee oikeanlaista kuvaa. Otetaan lopulta se koko sarja.
En ihan usko, että se kaukolaukaisin pystyy kovin lyhyisiin suljinaikoihin tarkasti. Jos kameralle mitatuksi ajaksi tulee vaikkapa se 1/400 sek, niin laittaisin sen harmaasuodattimen ja kokeilisin uudestaan. Saattaisin myös pienentää aukkoa (siis esim f/22). Tuo harmaasuotimesi ei ole kovin vahva (1 aukko, ajan kaksinkertaistuminen). Veikkaisin että etälaukaisimella voisi olla varminta pysyä jossain 1/50 s pidemmissä ajoissa.
Koettaisin ehkä myös löytää tuollaiseen auringon kuvaukseen tavan käyttää kameran M-moodia, jolloin kameraan asetetaan suljinaika ja etälaukaisin vain laukoo kameraa sopivin välein. Tällöin valotus pysyisi vakaampana.
Siinä Munt on toki oikeassa, että tälläisiä vähän monimutkaisempia valokuvausprojekteja toki auttaa valotuksen perusteiden ymmärtäminen. Ja aina kannattaa ensin kokeilla joillakin kuvilla, ennen kuin laittaa kameran ottamaan puolitoista tuntia kuvia.
Siis sinun pitää ensin selvittää, mitkä ovat oikeat valotusarvot yhden kuvan ottamiseksi. Se kaukolaukaisin ei sitä osaa ja sen vaatima Bulb- asento taas ei tee mitään automaattisesti.
Sinun pitää hakea arvot aukko, suljinaika ja ISO-herkkyys yhdistelmälle. Yleensä tämä tehdään niin, että kameraan asetetaan M-tilassa herkkyys (100) ja joku sopiva aukko (riippuen halutusta syväterävyydestä ja siitä, miten suljinaika-asteikko riittää, ehkä tällaisessa maisemakuvauksessa joku f/11).
Sen jälkeen suunnataan kamera kohteeseen ja säädetään aikaa niin, että kameran valotusmittari ja histogrammi näyttävät jota kuinkin sopivilta. Jotenkin saattaa joutua huomioimaan sen, että auringon laskiessa valon määrä vähenee koko ajan. Lisäksi, jos kuvassa on se aurinko, niin se vie histogrammin oikean reunan joka tapauksessa puhki.
Otetaan haetuilla arvoilla koekuva ja katsotaan lopputulosta takanäytöltä ja histogrammista. Säädetään aikaa tarvittaessa.
Kun arvot on kunnossa, siirrytään Bulb-moodiin ja varmistetaan, että siinä on sama herkkyys ja aukkoarvo. Asetetaan kaukolaukaisimeen suljinajaksi mitattu arvo ja nuo intervallit yms. Kokeillaan lyhyt sarja, ja katsotaan, että tulee oikeanlaista kuvaa. Otetaan lopulta se koko sarja.
En ihan usko, että se kaukolaukaisin pystyy kovin lyhyisiin suljinaikoihin tarkasti. Jos kameralle mitatuksi ajaksi tulee vaikkapa se 1/400 sek, niin laittaisin sen harmaasuodattimen ja kokeilisin uudestaan. Saattaisin myös pienentää aukkoa (siis esim f/22). Tuo harmaasuotimesi ei ole kovin vahva (1 aukko, ajan kaksinkertaistuminen). Veikkaisin että etälaukaisimella voisi olla varminta pysyä jossain 1/50 s pidemmissä ajoissa.
Koettaisin ehkä myös löytää tuollaiseen auringon kuvaukseen tavan käyttää kameran M-moodia, jolloin kameraan asetetaan suljinaika ja etälaukaisin vain laukoo kameraa sopivin välein. Tällöin valotus pysyisi vakaampana.
Siinä Munt on toki oikeassa, että tälläisiä vähän monimutkaisempia valokuvausprojekteja toki auttaa valotuksen perusteiden ymmärtäminen. Ja aina kannattaa ensin kokeilla joillakin kuvilla, ennen kuin laittaa kameran ottamaan puolitoista tuntia kuvia.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: Syys 04, 2008 21 : 35
- Paikkakunta: Oulu
Millainen intervalometri sulla on käytössä?
Mulla on joku Meiken halppis, eikä sen käyttö mitään rakettitiedettä ole.
Valikoissa "delay" jolla säädetään viive timerin aloitukselle,
"long" eli sillä määritetään valotusaika, JOS se on pidempi kuin 1 sec( silloinhan kameran oltava bulb tilassa), "intvl" eli intenvalli, sekä "n" jolla määritetään montako kuvaa otetaan. Tässä mallissa 1-399 sekä ääretön.
Itse tein pikatestin kalastuksen ohessa:
https://www.youtube.com/watch?v=FtO_YNH5iv4
Kamerasta otin kuvien esikatselun pois, manuaali tarkennus, A moodissa annoin kameran itse määrätä valotusajan, jonka jälkeen lukitsin valotuksen. Intervalli tais olla jotain 10-15 sec luokkaa. Kamera hoiti valotuksen mittauksen ja suljinajan, eli "long" asetukset kakessa nollilla. Delay oli 10 sekunttia ihan vain huvikseen ja siinä se jalustalla räksytti kunnes tuli pimeä...
Mulla on joku Meiken halppis, eikä sen käyttö mitään rakettitiedettä ole.
Valikoissa "delay" jolla säädetään viive timerin aloitukselle,
"long" eli sillä määritetään valotusaika, JOS se on pidempi kuin 1 sec( silloinhan kameran oltava bulb tilassa), "intvl" eli intenvalli, sekä "n" jolla määritetään montako kuvaa otetaan. Tässä mallissa 1-399 sekä ääretön.
Itse tein pikatestin kalastuksen ohessa:
https://www.youtube.com/watch?v=FtO_YNH5iv4
Kamerasta otin kuvien esikatselun pois, manuaali tarkennus, A moodissa annoin kameran itse määrätä valotusajan, jonka jälkeen lukitsin valotuksen. Intervalli tais olla jotain 10-15 sec luokkaa. Kamera hoiti valotuksen mittauksen ja suljinajan, eli "long" asetukset kakessa nollilla. Delay oli 10 sekunttia ihan vain huvikseen ja siinä se jalustalla räksytti kunnes tuli pimeä...
Viimeksi muokannut -Sakkeus-, Heinä 20, 2014 23 : 35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sony Alpha
-
- Viestit: 2252
- Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19
Melko totaalisekoilua alkuperäinen kysely ja osa ohjeistakin...
1. Ensin kamera manuaaliasetuksiin
2. Objektiivi käsitarkennukselle
3. Säädetään haluttu aukko
4. Tarkennetaan liveview:llä (Ei ND suodinta)
5. Otetaan testikuvia, joilla etsitään sopiva valotusaika (ND suodin kiinni)
6. Saadulla valotusajalla otetaan halutulla taajuudella & väliajalla haluttu määrä kuvia.
Jos edellä mainituista asioista joku ei kuullosta tutulta, niin kannattaa opiskella perusasiat ensin...
ps. Canonilla BULB-toimintoa (ja ajastinta tai vitjalaukaisinta) tarvitsee jos valotusaika on yli 30s.
1. Ensin kamera manuaaliasetuksiin
2. Objektiivi käsitarkennukselle
3. Säädetään haluttu aukko
4. Tarkennetaan liveview:llä (Ei ND suodinta)
5. Otetaan testikuvia, joilla etsitään sopiva valotusaika (ND suodin kiinni)
6. Saadulla valotusajalla otetaan halutulla taajuudella & väliajalla haluttu määrä kuvia.
Jos edellä mainituista asioista joku ei kuullosta tutulta, niin kannattaa opiskella perusasiat ensin...
ps. Canonilla BULB-toimintoa (ja ajastinta tai vitjalaukaisinta) tarvitsee jos valotusaika on yli 30s.
-
- Viestit: 828
- Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 00
En ymmärrä mihin tässä tarvittiin bulp:a.
Olisin itse säätänyt kamerasta sopivan aukon, ajan yms. ja hoitanut laukaisimella vain laukaisun x sekunin/minutin välein enkä muuta.
Jos teen timelapsea jossa valotusaika on niin pitkä ettei siihen kameran omat säädöt riitä silloin käyttäisin bulp:a ja säätäisin valotusaikaa laukaisimesta mutta en muuten.
Olisin itse säätänyt kamerasta sopivan aukon, ajan yms. ja hoitanut laukaisimella vain laukaisun x sekunin/minutin välein enkä muuta.
Jos teen timelapsea jossa valotusaika on niin pitkä ettei siihen kameran omat säädöt riitä silloin käyttäisin bulp:a ja säätäisin valotusaikaa laukaisimesta mutta en muuten.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: Loka 10, 2011 11 : 10
Tuossa ylhäällä on maininta ".. Aloitteleva digikuvaaja kysyy Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin..."
En tullut tänne haukuttavaksi, vaan kyselemään "mikä meni pieleen..." Noviisina kun ei kaikkea ymmärrä.
Haukkumiset ei vasta alkajaa rohkaise vaan masentaa entistä enemmän, menin kuvaamaan ja yrittämään hyvää lopputulosta ainakin omasta mielestäni , enkä kuvaamaan mitään johonkin"ammatilaisten" kuva kilpailuun tarkoitettua esitystä.
Koetin testata "Digikuva" lehdessä ollutta "suuntaa antavaa ohjeistusta erilaisten kohteiden Time lapse kuvaamiseen".
Ohjeistuksessa oli mm. "Kohde > Auringonlasku < Siinä oli >Polttoväli 70mm < , >Kuvaus väli 10 sekuntia<, >Kuvia 600<, >Valotusaika 1/10 sek<, >Kuvausaika 1h-1,5h<
Tuon em. mukaan koetin toimia, mutta ei vasta alkajalta voi vaatia heti onnistumista. Siksi täällä kyselinkin, jos olisi saanut parempaa informaatiota mikäli vielä riittää innostusta uuteen kokeeseen?
Olet joutunut pohtimaan lopputulosta, ja ainakin aukko on ollut ymmärtääkseni täysin väärä ? Minulla oli F arvona Canonin 70 -150 mm putken pienin mahdollinen eli F3,5.
Sitten se "BULB" mode vinkki jonka bongasin jostain netti ohjeesta. ( Käytin siis langallista laukasinta jossa oli säädöt mistä em. kirjoitin, mukaan lukien BULB lankalaukasimen säädöissä eli "---" ).
En tullut tänne haukuttavaksi, vaan kyselemään "mikä meni pieleen..." Noviisina kun ei kaikkea ymmärrä.
Haukkumiset ei vasta alkajaa rohkaise vaan masentaa entistä enemmän, menin kuvaamaan ja yrittämään hyvää lopputulosta ainakin omasta mielestäni , enkä kuvaamaan mitään johonkin"ammatilaisten" kuva kilpailuun tarkoitettua esitystä.
Koetin testata "Digikuva" lehdessä ollutta "suuntaa antavaa ohjeistusta erilaisten kohteiden Time lapse kuvaamiseen".
Ohjeistuksessa oli mm. "Kohde > Auringonlasku < Siinä oli >Polttoväli 70mm < , >Kuvaus väli 10 sekuntia<, >Kuvia 600<, >Valotusaika 1/10 sek<, >Kuvausaika 1h-1,5h<
Tuon em. mukaan koetin toimia, mutta ei vasta alkajalta voi vaatia heti onnistumista. Siksi täällä kyselinkin, jos olisi saanut parempaa informaatiota mikäli vielä riittää innostusta uuteen kokeeseen?
Olet joutunut pohtimaan lopputulosta, ja ainakin aukko on ollut ymmärtääkseni täysin väärä ? Minulla oli F arvona Canonin 70 -150 mm putken pienin mahdollinen eli F3,5.
Sitten se "BULB" mode vinkki jonka bongasin jostain netti ohjeesta. ( Käytin siis langallista laukasinta jossa oli säädöt mistä em. kirjoitin, mukaan lukien BULB lankalaukasimen säädöissä eli "---" ).
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
F/3.5 on suurin aukko, jolloin valoa tulee kaikkein nopeiten. Saa olla silloin todella lyhyt (1/1000-10 000s) valotusaika, ettei kuva pala puhki. Bulbilla lankalaukaisimella todennäköisesti voi laittaa ajan vain sekunteina, jolloin valkoista tulee.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: Syys 14, 2013 11 : 07
- Paikkakunta: Oulu
Täällä kannattaa näiden asiattomian sittiäisten puheet pitää ihan omassa arvossaan. Aina on jossain ketjussa joku itkemässä, tappelemassa tai vinkumassa, kun ei itse heti osata tai kysytään apua johonkin, minkä pitäisi olla helppo juttu. Mutta se siitä :D
Tosiaan tuo aukko F 3.5 on suurin aukko, jolloin valoa tule tosiaan eniten sisään. Aukkoluvut ovat käänteislukuja jolloin pienin on suurin ja vica versa. Itse aloittelin tutustumalla tähän sivustoon http://www.mikkosaari.fi/aiheet/valokuvaus/, jossa on mielestäni hyvin selitetty nuo perus käsitteet :)
Tosiaan tuo aukko F 3.5 on suurin aukko, jolloin valoa tule tosiaan eniten sisään. Aukkoluvut ovat käänteislukuja jolloin pienin on suurin ja vica versa. Itse aloittelin tutustumalla tähän sivustoon http://www.mikkosaari.fi/aiheet/valokuvaus/, jossa on mielestäni hyvin selitetty nuo perus käsitteet :)
-
- Viestit: 1788
- Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
- Viesti:
Mikä tässä on mielestäni mennyt pielee on se ettei ensin ole kokeiltu lyhyempää sarjaa 2h sijaan.Diofredes kirjoitti:Tuossa ylhäällä on maininta ".. Aloitteleva digikuvaaja kysyy Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin..."
En tullut tänne haukuttavaksi, vaan kyselemään "mikä meni pieleen..." Noviisina kun ei kaikkea ymmärrä.
Haukkumiset ei vasta alkajaa rohkaise vaan masentaa entistä enemmän, menin kuvaamaan ja yrittämään hyvää lopputulosta ainakin omasta mielestäni , enkä kuvaamaan mitään johonkin"ammatilaisten" kuva kilpailuun tarkoitettua esitystä.
Koetin testata "Digikuva" lehdessä ollutta "suuntaa antavaa ohjeistusta erilaisten kohteiden Time lapse kuvaamiseen".
Ohjeistuksessa oli mm. "Kohde > Auringonlasku < Siinä oli >Polttoväli 70mm < , >Kuvaus väli 10 sekuntia<, >Kuvia 600<, >Valotusaika 1/10 sek<, >Kuvausaika 1h-1,5h<
Tuon em. mukaan koetin toimia, mutta ei vasta alkajalta voi vaatia heti onnistumista. Siksi täällä kyselinkin, jos olisi saanut parempaa informaatiota mikäli vielä riittää innostusta uuteen kokeeseen?
Olet joutunut pohtimaan lopputulosta, ja ainakin aukko on ollut ymmärtääkseni täysin väärä ? Minulla oli F arvona Canonin 70 -150 mm putken pienin mahdollinen eli F3,5.
Sitten se "BULB" mode vinkki jonka bongasin jostain netti ohjeesta. ( Käytin siis langallista laukasinta jossa oli säädöt mistä em. kirjoitin, mukaan lukien BULB lankalaukasimen säädöissä eli "---" ).
Kannattaa ottaa yksittäinen kuva niillä asetuksilla jotka on kameraan asettanut time lapsea varten. Jos kuva on ok. voi vielä ottaa muutaman kuvan time lapse sarjan ja tarkistaa miltä näyttää. Digikameralla on helppo ottaa koekuvia kun tuloksen voi tarkastaa heti.
Nuo valokuvauslehtien tms. ohjeet ovat vain suuntaa antavia, ei niissä pystytä antamaan yhtä yleisohjetta joka toimii kaikissa tilanteissa. Tietämys valokuvauksen perusasioistakaan ei olisi ollenkaan huono asia, auttaisi kummasti kun yrittää selvittää miksi annettu ohje ei omassa tapauksessa toimi ja mitä voisi yrittää muuttaa.