Canon EOS M

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
SuperDrive

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
surnu

Magic Lantern

Viesti Kirjoittaja surnu »

http://builds.magiclantern.fm/#/

Onko asennettu EOS-M:ään Magic Lantern?
Miten toimii?
VeijoT

Viesti Kirjoittaja VeijoT »

Magic Lanter toimii ihan hyvin.

Mutta onko kukaan löytänyt tähän Metabones firman polttovälin supistajaa tai vastaava, ettei kaikkea tarvi itse rakentaa ?

Sony Nex kameroihin saa Speed boosterin, se lienee kierteellä siinä kiinni, ja siirrettävissä vaikka tuohon Eos M.ään

Veijo T

http://avaruus.kuvat.fi/Kuvausvalineet/ ... index.html
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

Niin kauan kuin M:ssä ei ole kameraa, jonka voi kuvatessa tukea otsaan, ei näiden telezoomien käyttö tunnu luontevalta tai järkevältä. Itse olisin kiinnostunut, kunhan vain (sisäänrakennettu) EVF:llinen versio tulisi saataville.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

arn kirjoitti:Niin kauan kuin M:ssä ei ole kameraa, jonka voi kuvatessa tukea otsaan, ei näiden telezoomien käyttö tunnu luontevalta tai järkevältä. Itse olisin kiinnostunut, kunhan vain (sisäänrakennettu) EVF:llinen versio tulisi saataville.
Makuasia, kääntyvä näyttö olisi itselle oleellisempi. Kameran tukeminen rintaan ja hihna kiristettynä niskaan on tukeva asento kuvata, mutta se vaatii ylös kääntyvän näytön.

Edit.
Viimeksi muokannut elmar, Heinä 12, 2014 10 : 00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
surnu

Magic L

VeijoT kirjoitti:Magic Lanter toimii ihan hyvin.
Sain toisella yrityksella ohjelman ladattua ja sen mukaiset valikot kameraan näkyviin. Valikkojen näkyvillä pitäminen vaati jatkuvaa näytön näpyttelyä, hankalaa.
Sarjakuvausasetuksia laitoin päälle, mutta kamera lopetti tyystin laukeamisen. Herjasi vain odottavansa eka kuvaa. Niin kovaa en laukaisinta jaksanut painaa, että eka kuva olisi valottunut.

Onkohan tuohon vielä jotain korjattavaa?
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

VeijoT kirjoitti:Mutta onko kukaan löytänyt tähän Metabones firman polttovälin supistajaa tai vastaava, ettei kaikkea tarvi itse rakentaa ?

Sony Nex kameroihin saa Speed boosterin, se lienee kierteellä siinä kiinni, ja siirrettävissä vaikka tuohon Eos M.ään
Metabones speedbooster kiinnittyy ihan Sonyn E-mount bajonetilla kiinni ;)

Canon EF-M-mountin rekisterietäisyys (etäisyys bajonettipinnasta kennotasolle) on 18mm, sama kuin Sonyn E-mountissa.
En tiedä miksi speedboostereita ei ole vielä tehty Canonin M rungoille, ei lienee vielä kannattavaa (?) ...Varmaan itse sitten täytyisi vaihtaa speedboosterin (tai halvempien kinokompuroiden kuten "lens turbo") Sonyn E bajonetti Canon EF-M vastaavaksi. En tiedä miten helppo homma olisi....

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
odzmo

Viesti Kirjoittaja odzmo »

elmar kirjoitti:
arn kirjoitti:Niin kauan kuin M:ssä ei ole kameraa, jonka voi kuvatessa tukea otsaan, ei näiden telezoomien käyttö tunnu luontevalta tai järkevältä. Itse olisin kiinnostunut, kunhan vain (sisäänrakennettu) EVF:llinen versio tulisi saataville.
Makuasia, kääntyvä näyttö olisi itselle oleellisempi. Kameran tukeminen rintaan ja hihna kiristettynä niskaan on tukeva asento kuvata, mutta se vaatii ylös kääntyvän näytön.

Edit.
Kuvaan itse sillä kuten pokkarilla eli kädet ojossa mutta hihna kiristettynä niskaan. Hihnan pituus vain sellaiseksi, että se antaa sopivan etäisyyden takanäyttöön ilman että tukevuus kärsii.
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

arn kirjoitti:Itse olisin kiinnostunut, kunhan vain (sisäänrakennettu) EVF:llinen versio tulisi saataville.
OVF tai EVF, ja M olisi kiinnostava, nyt se on iso-objektiivinen ja -kennoinen pokkari.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
surnu

Re: Magic L

surnu kirjoitti:
VeijoT kirjoitti:Magic Lanter toimii ihan hyvin.
Sain toisella yrityksella ohjelman ladattua ja sen mukaiset valikot kameraan näkyviin. Valikkojen näkyvillä pitäminen vaati jatkuvaa näytön näpyttelyä, hankalaa.
Sarjakuvausasetuksia laitoin päälle, mutta kamera lopetti tyystin laukeamisen. Herjasi vain odottavansa eka kuvaa. Niin kovaa en laukaisinta jaksanut painaa, että eka kuva olisi valottunut.

Onkohan tuohon vielä jotain korjattavaa?
Tuosta tuli uusi versio ja sen sain minäkin toimimaan.
Ergonomia on ohjelman laatijalta unohtunut tai vasta mietittävänä, niin hankala tuo on käyttä.
Valla

Re: Loittorengas

Viesti Kirjoittaja Valla »

surnu kirjoitti:Onko kellään kokemuksia äMmän omien linssien kuten EF-M 18-55mm käytöstä loittorenkaan kanssa? esim. tommosen:
http://www.aliexpress.com/item-img/FOTG ... 76472.html
Olen ollut varsin tyytyväinen eBaysta hankittuihin loittorenkaisiin kyseisen objektiivin kanssa. Ne eivät ole Fotgan vaan Meiken, jos sillä nyt on merkitystä. Olen käyttänyt pelkkää 16mm rengasta ja 16+10mm yhdistelmää. Jälkimmäisellä tarkennus ei onnistu paljon alle 50 mm:n, ja tuolloin pääsee aika lähelle. Esim. kotilollisesta etanasta ei mahdu kuvaan kuin puolet. Kuvanlaatu on minusta kaikin puolin hyvä, ja AF toimii myös samalla tavoin kuin ilman renkaitakin (aika usein makroissa joutuu vähän käsin hienosäätämään, että saa tarkennuksen oikein). Tuo onkin ainut ämmään eBaysta ostettu "halpistarvike", josta ei ole negatiivista sanottavaa.

EDIT: Ettei kukaan nyt käsitä väärin, niin ei noilla renkailla kyllä ihan makrotasolle (1:1) päästä, mutta aika lähelle kuitenkin.

Yritin eilen testailla samoja renkaita EF-sovittimen ja EF-S 55-250 objektiivin kanssa, ja tuolla kombolla ei saanut kyllä aikaiseksi kuin kauheaa suttua. En osaa sanoa syytä. Ilman renkaita tuo EF-S piirtää 55mm:llä minusta paremmin kuin EF-M.
jalkkis

Viesti Kirjoittaja jalkkis »

Heips EOS-M -aktiivit!

Minulla on kanssa moinen kamera kittizoomilla ja 22mm pannukakulla.

Muutoin kamera on ihan mainio mutta hidas tarkennus ärsyttää. Hämärässä se vielä hitaampi, jos saa tarkennettua ollenkaan. Eli vähänkin liikkuvampi kohde valon vähetessä tuntuu olevan aika lailla mahdoton kohde. Tämä ei ollenkaan hyvä, kun haluaisi tuota muksuakin kuvailla. Kameran softa on uusin 2.0.2.

Ajattelin kysäistä, että mitäs kaikkia keinoja minulla olisi helpottaa asiaa? Siis muuta kuin vaihtaa joko laitetta tai kuvaajaa?
Valla

Viesti Kirjoittaja Valla »

jalkkis kirjoitti: Muutoin kamera on ihan mainio mutta hidas tarkennus ärsyttää.

Ajattelin kysäistä, että mitäs kaikkia keinoja minulla olisi helpottaa asiaa? Siis muuta kuin vaihtaa joko laitetta tai kuvaajaa?
Oletko kokeillut laittaa AF:ään servon päälle kun kuvaat liikkuvia kohteita?
jalkkis

[quote="Valla"Oletko kokeillut laittaa AF:ään servon päälle kun kuvaat liikkuvia kohteita?[/quote]

En mutta seuraavaksi testaan.
fleshlight

Viesti Kirjoittaja fleshlight »

22-millisessä on hidas tarkennus, selvästi hitaampi mitä kittizoomissa - siihen ei rungon firmiksetkään tuo autuutta.
yepp

Viesti Kirjoittaja yepp »

Ite ostin tähän kuukausi sitten adapterin, sekä 55-250mm is II + 50mm 1.8 II objektiivit. Mielestäni noissa molemmissa parempi kuvanlaatu kuin mukana tulleessa kittizoomissa. 50mm vähän liian pitkä vaan edelleen omaan käyttöön, tarvis varmaan hankkia joku 18-135mm yleiszoomi. Uskaltaakohan tähän ämmään ostaa sigman tai tamronin zoomeja? Kellään kokemuksia miten ne pelittää?
Nikon D90 + D70
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

yepp kirjoitti:Ite ostin tähän kuukausi sitten adapterin, sekä 55-250mm is II + 50mm 1.8 II objektiivit. Mielestäni noissa molemmissa parempi kuvanlaatu kuin mukana tulleessa kittizoomissa. 50mm vähän liian pitkä vaan edelleen omaan käyttöön, tarvis varmaan hankkia joku 18-135mm yleiszoomi. Uskaltaakohan tähän ämmään ostaa sigman tai tamronin zoomeja? Kellään kokemuksia miten ne pelittää?
Kun sulla on jo adapteri, kuis EF-S 18-135 IS STM? Toimii M:ssä, joka on suunniteltu STM-moottorille, takuulla paremmin kuin sigma-tamronit.
ravelius
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ravelius »

japanin ebaysta kannattaa ostaa eos m2, on nopeampi tarkennus, ei mustaa ruutua kuvien ottamisen välissä ja on myös pienempi ja kevyempi runko. ostaminen sieltä oli helppoa. mielestäni m2 on tällä hetkellä ylivoimaisesti paras pokkari, etenkin kuvanlaadun kannalta. kannattaa ostaa myös sen laajis (tulee kolmen linssin paketissa mukana joka maksaa noin tonnin). se laajis on nimittäin ihan järkyttävän hyvä, piirto ja geometria.
yepp

Viesti Kirjoittaja yepp »

Omaan korvaan ei kyllä järin hyvältä kuulosta, maksaa kuitenki liki x5 enemmän kuin eos m suomessa. Eikä itseäni ainakaa ykkösen hitaus ole vielä kertaakaan haitannut. Ei tällä mitään nopea tempoista urheilua tai vaikka rallia kuvata, mutta yleensä ottaen olen ihan tyytyväinen tarkennus nopeuteen ollut.
Nikon D90 + D70
jalkkis

Voisin vaihtaa rungon M1->M2 100-200e välirahalla mutta tonnia... noup. Nyt M2-rungon sais n.500e ja maksaisko joku M1-rungosta 100-150e enempää? Eli gäppiä on 350-400e.
Vastaa Viestiin