Valitus kuluttajavalituslautakunnalle manuaalista - päätös

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
jutaoja

Viesti Kirjoittaja jutaoja »

Santtu kirjoitti:- - Eli asiat ratkaistaan käsittääkseni yleisen normiston mukaan. Ts. jos suurin osa ymmärtää mitä kauppias on tarkoittanut, oletetaan, että asiakkaan on täytynyt ymmärtää se. - -
http://www.finlex.fi/linkit/ajansd/19780038000

Tästä linkistä kannattaa nyt Santunkin lukaista kuluttajansuojalain 5 luvun 12 ja 14 §§. Kyllä vaikkapa minun tekemääni kauppaa arvioidessa merkitystä on vain sillä, mitä minä olen tiennyt ja mitä minulle on kerrottu - ei sillä, mitä vaikkapa naapuri on mahdollisesti tiennyt.

Vajaavaltaisen (vajaavaltaisella tarkoitetaan alle 18-vuotiasta henkilöä (alaikäinen) ja sellaista 18 vuotta täyttänyttä henkilöä (täysi-ikäinen), joka on julistettu vajaavaltaiseksi) tekemät muut kuin olosuhteisiin nähden tavanomaiset ja merkitykseltään vähäiset oikeustoimet eivät sido tätä ilman edunvalvojan (huoltaja, holhooja) antamaa suostumusta. Mitään ei pureta kun mitään sitovaa ei ole voitu solmiakaan.
Santtu kirjoitti:Itsestäänselvyyksiä ei tarvitse kauppiaan mainita.
Ei niin - kauppiaan ei siis tarvitse mainita, että tuotteen mukana tulee suomenkielinen ohje.
mkaikkon kirjoitti:Veikkaisin kuitenkin, että jossain vaiheessa joku kysyy myös, miksei ostaja palauttanut tuotetta Verkkokauppaan, kun havaitsi siinä mielestään oleellisia puutteita.
Kysyä voi kaikenlaista. Ostajalla on kuitenkin oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Tällainen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Ei ostajan tarvitse tyytyä kaupan purkuun vaikka myyjä sitä ehdottaisikin. Virhe siis hyvitetään ensisijaisesti joko korjaamalla tai vaihtamalla tavara ja sitovasta kauppasopimuksesta pidetään kiinni. (18 §)
luola kirjoitti:- - Tämä tuote ei täytä vaatimusta y" . Tarra tuotteen kylkeen, ja maininta kaikkeen mahdolliseen tuotteen mainontaan myös. Da-daa ! Siinä se, nyt on kädet pesty, ja voin kaikessa rauhassa myydä vaillinaista tuotettani, eikä sille mitään mahdeta ! Olenhan ilmoittanut asiasta !
:-)

Yksittäistapauksessa kuluttaja ei voi vedota tietämäänsä puutteellisuuteen virheenä. Sen sijaan Kuluttajavirasto ja -asiamies kyllä luultavasti jossain vaiheessa puuttuisivat järjestelmälliseen piittaamattomuuteen lain vaatimuksista. Jonkin ajan kuluttua (uhkasakon saatuasi) sinunkin tavarasi täyttäisivät jälleen vaatimuksen y.
"Work less, consume less, live more."
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari »

jutaoja kirjoitti:Tyhmä, typerä ja yksinkertainen kuluttaja taas voi ihan perustellusti väittää, että luuli tuotteen mukana tulevan suomenkielisen ohjekirjan. Nimenomaisesti kun ei missään sanota, ettei suomenkielistä ohjekirjaa toimiteta tavaran mukana.
Kehtaako edes joku väittää olevansa niin tyhmä, ettei tajua suomenkielisen ohjekirjan puutetta, jos erikseen mainitaan että englannin- ja/tai saksankielinen ohjekirja toimitetaan?

Puhumattakaan, että vielä oikeutta alkaisi tuollaisesta käymään?
Tuossahan oli jo poissuljettu muunkieliset versiot.
-
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
jutaoja

Viesti Kirjoittaja jutaoja »

Ari kirjoitti:Kehtaako edes joku väittää olevansa niin tyhmä, ettei tajua suomenkielisen ohjekirjan puutetta, jos erikseen mainitaan että englannin- ja/tai saksankielinen ohjekirja toimitetaan? Puhumattakaan, että vielä oikeutta alkaisi tuollaisesta käymään?
Tämä ei sitten enää olekaan lain tulkintaan liittyvä kysymys. Tilastollisesti Suomeenkin mahtuu tuollaisia henkilöitä useitakin kappaleita. Itse jättäisin kyllä väliin moiset väitteet. :-D
"Work less, consume less, live more."
Ari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari »

jutaoja kirjoitti:Itse jättäisin kyllä väliin moiset väitteet. :-D
Olet aivan oikeassa.
En vaan voinut enää olla tuomatta julki asian todellista perää ;)
-
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
luola

Viesti Kirjoittaja luola »

Jutaoja kirjoitti:
Yksittäistapauksessa kuluttaja ei voi vedota tietämäänsä puutteellisuuteen virheenä. Sen sijaan Kuluttajavirasto ja -asiamies kyllä luultavasti jossain vaiheessa puuttuisivat järjestelmälliseen piittaamattomuuteen lain vaatimuksista. Jonkin ajan kuluttua (uhkasakon saatuasi) sinunkin tavarasi täyttäisivät jälleen vaatimuksen y.

Niinpä. Siitäpä tässä juuri on kyse. Avainasemassa on pelkästään sen määrittely, mikä on riittävä suomenkielinen ohje; pois sen antamisvelvollisuudesta kokonaan ei todellakaan noin helpolla (ilmoittamalla !) saa keploteltua !
lm
Reijol

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Hyvät herrat! Palataanpas maan pinnalle ja jätetään lakitekstien pilkkujen viilaaminen, ei kai kukaan tosissaan lähde käräjöimään Verkkokaupan suomenkielisten ohjeiden puuttumisesta? Ei ainakaan kannata, sillä tässä on pitkin matkaa esitetty tarpeeksi argumenttejä jotka puoltavat kauppiasta.

Se, että myytävässä tuotteessa pitäisi olla suomen- tai ruotsinkieliset ( sekin riittää ) ohjeet on fakta, joten kauppa voisi saada muistutuksen asiasta. Sen jälkeen kauppa voi toimittaa puolisivuisen A4-kopionkopionkopionkopion, jolloin asia on kunnossa. Sitten voi alkaa uusi riitely, onko tämä riittävä, mutta se on aivan eri asia, ohje on joka tapauksessa toimitettu. Ostakaapa huviksenne vaikka kaasugrilli tai pyörivällä tasolla varustettu tv-taso, molempien kasaamiseen meni päivä ja koppa kaljaa ohjeiden ollessa em. laatua. Hyvin yleinen käytäntö monissakin teknisissä laitteissa on toimittaa alkuperäinen 26-kielinen manuaali ja sitten se A4 suomen kielellä, se on katsottu yleiseksi käytännöksi ja se riittää.
-Reijo-
skv

Viesti Kirjoittaja skv »

jutaoja kirjoitti:
Ari kirjoitti:Kehtaako edes joku väittää olevansa niin tyhmä, ettei tajua suomenkielisen ohjekirjan puutetta, jos erikseen mainitaan että englannin- ja/tai saksankielinen ohjekirja toimitetaan? Puhumattakaan, että vielä oikeutta alkaisi tuollaisesta käymään?
Tämä ei sitten enää olekaan lain tulkintaan liittyvä kysymys. Tilastollisesti Suomeenkin mahtuu tuollaisia henkilöitä useitakin kappaleita. Itse jättäisin kyllä väliin moiset väitteet. :-D
Näille kavereille suomessa määrätään holhooja joka pitää huolen ettei ne tee mitään typerää.
Santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu »

[quote="jutaoja]
http://www.finlex.fi/linkit/ajansd/19780038000

Tästä linkistä kannattaa nyt Santunkin lukaista kuluttajansuojalain 5 luvun 12 ja 14 §§. Kyllä vaikkapa minun tekemääni kauppaa arvioidessa merkitystä on vain sillä, mitä minä olen tiennyt ja mitä minulle on kerrottu - ei sillä, mitä vaikkapa naapuri on mahdollisesti tiennyt.
[/quote]

Nimenomaan sillä mitä sinulle on kerrottu, ja miten on merkitystä, ei naapurisi tiedoilla. Olen samaa mieltä. Mutta jos tiedot on kerrottu niin, että niistä voidaan olettaa normaalin henkilön ymmärtävän ne, on kauppias täyttänyt velvollisuutensa, ainakin minun mielestä.

Ko. tapauksessahan Verkkokauppa.com:in sivuilla lukee A70:n kohdalla "Mukana tulee kamera, 16MB CF-muistikortti, rannehihna, 4kpl AA-alkaliparistot, AV-kaapeli, USB-kaapeli, ohjelmisto CD ja englannin- tai saksankielinen ohjekirja".

Ihan tosissaan, mikä tuossa listassa viittaa suomenkieliseen manuaaliin?

Jos mukana on ollut tosiaan pikaohje, niinkuin Jani321 tämän threadin 6. viestissä itse toteaa, niin missä ongelma?

Omasta mielestäni tässä on nyt lähinnä kysymys siitä mikä on riittävä ohje.
E.T

Viesti Kirjoittaja E.T »

Ari kirjoitti:
atammist kirjoitti:Paitsi jos kysyt asiaa matemaatikolta. Tällöin "Tai" voi tarkoittaa myös sitä, että molemmat kuuluvat mukaan.
Ohjelmoitaviin logiikoihinkin perehtyneenä, sielläkin "tai" oli "tai" ja "ja" oli "ja" :)
-
Itseasiassahan logiikkaporteissahan tuo tuollainen on X-OR (eli exclusive-OR)portti joka antaa ykkösen ulos silloin kun VAIN toinen sisäänmenoista on ykköstilassa, tavallinen OR-portti ei välitä siitä onko sisäänmenoista vain toinen tai molemmat tosia.

Pitää näköjään pysyä Minoltan asiakkaana kun sillä tulee pikaohjekirjanen jossa on ohjeita reilut parikymmentä sivua kieltä kohti. (iso osa euroopan kielistä)
Ja täydet ohjekirjat rompulla PDF-muodossa, sekä netissä ladattavana, itseasiassa olinkin jo lukenut täyden ohjekirjankin läpi ennenkuin tein ostopäätöksen 7i:stä, sen jälkeen jo tulostinkin täyden suomenkielisen ohjekirjan ennenkuin kamera tuli Saksasta.
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
jani321

Viesti Kirjoittaja jani321 »

No kirjoitanpa nyt näitä olettamia ja strategioita esiin, kun niitä kovasti tunnutaan spekuloivan.

1) Koulutuspohjaltani olen juristi, en tosin sivilisti, joten kuulun siten varmasti tuohon alta prosentin vähemmistöön.
2) Ennen ostopäätöstäni kävin katsomassa mm. näitä sivuja, Steven sivuja ja Suomen Canonin sivuja.
3) Vertailin hintoja mbnetissä
4) Kävin katsomassa myös tuotteiten hintoja Saksassa
5) Ostin laitteen verkkokaupasta, kun olen vuosien saatossa ostanut sieltä tavaraa varmaan useammalla tuhannella. Verkkokauppa ei ollut halvin, mutta aiemmin olen saanut sieltä ihan hyvää palvelua ja takuujutut ovat sujuneet. Vahvuutena siis nimenomaan kieli- ja huoltotuki.
6) Syyllistyin huolimattomuuteen. Olin tehnyt kohtalaisesti taustatyötä ja tiesin mitä paketissa on. En siis sen kummemin katsonut mitä verkkokauppa asiasta sanoo.
7) Oletin luonnollisesti saavani suomenkielisen manuaalin tällaiseen tuotteeseen. Saanhan sen myös pesukoneen mukana.
8) Kun huomasin manuaalin olevan saksaksi pyysin suomenkielistä ohjekirjaa. Verkkokauppa lupasi purkaa kaupan mutta ei toimittaa manuaalia. Tämä oli mielestäni hassua sillä kustannuksia syntyisi molemmille ihan turhasta.

Sitten periaatteista:

Mielestäni tällaiseen tuotteeseen kuuluu ehdottomasti kunnon ohjeet. Huomautan tässä vielä uudemman kerran, että canonin alkuperäiset ohjeet ovat n. 400 sivuiset!!! Useimmat teistä tämän varmasti tietävätkin.

Minä itse en todellakaan mene vararikkoon, jos en saa 50 alennusta. Sitä vastoin minua korpeaa se, että me ostajat jäämme ilman suomenkielisiä ohjeita ja hyöty valuu kauppiaalle. Se on mielestäni väärin. Jos haluaisin saksankieliset manuaalit ja tuotteen halvalla niin ostaisin tuotteen Saksasta.

Valitusstrategia:

Kuluttajavalituslautakunnassa on tämän asian erityisosaamista. Olen varma, että he ovat odottaneet tämän tyyppistä juttua, jotta pääsevät linjaamaan tätä asiaa. Heidän sivuiltaan löytyy ainoastaan pari ohjekirjoihin liittyvää tapausta ja ne koskevat yksinkertaisempia tavaroita (kuten kirjahyllyä).

En kiistä mainintaa saksan tai englanninkielen manuaalista. Kuten edellä esitettiin tämän kiistäminen johtaisi siihen, että ennakkotapaus voisi vesittyä pelkän tyhmyyden ylistykseksi. Olen samaa mieltä kuitenkin siitä, että se voisi olla voittostrategia. Sellainen voitto ei nyt kiinnosta minua.

Tässä on kysymys yksinkertaisesti siitä, voiko kauppias välttää suomenkielisten ohjeiden tarjoamisen ainoastaan ilmoittamalla siitä. Edustan siis kuluttajia monikossa. Tämä ei ole yksittäistapaus vaan samaa tuotetta, samoilla ehdoilla, on tarjottu kaikille kuluttajille.

Toiseksi toin esiin juuri tuon riittävän ohjeen kysymyksen. Jos tuohon ensimmäiseen kysymykseen vastataan kielteisesti, niin sitten arvioidaan tätä. Verkkokauppa oli nimittäin sitä mieltä, että pikaohje on varsin riittävä.

Se, että täällä vähän spekuloidaan miten lakia voitaisiin tulkita (itsekin teen sitä mielelläni) ei vaikuta tuohon vireillä olevaan juttuun mitenkään. Yllämainituista lähtökohdista käsin minä rakentaisin tämän jutun sen varaan, että kauppiaan vakioehtona tarjoama muu kuin suomenkielinen ohjekirja on tämän tyyppisen tuotteen kaupassa mitätön.
VilleJ

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Joe Sakic kirjoitti:Asiakashan on kuitenkin hyväksynyt (myyjän laatimat) kaupan ehdot, joissa sanotaan, että manuaali toimitetaan saksaksi tai englanniksi.
Toki noinkin, mutta ne ehdot eivät saa olla ristiriidassa lain kanssa. Tulkinnallista on tuo "riittävät" ohjeet. En keksi millä ihmeellä joku A4 tai pari A4 -läpyskää olisi riittävät ohjeet näinkin kehittyneen kameran käyttämiselle.

Tekniikka on mennyt eteenpäin sen verran nopeaa tahtia, että ettei enää ole vain kameroita "Paina tästä ja vie rulla kehitykseen". Kuluttajaviranomaiset sen sijaan paapovat ihmisiä paljon puuttuen johonkin pieniin mainonnan epäkohtiin, mutta kun suurempia ongelmia on - esim. juuri riittävät laitteiden käyttö-, turva- ja huolto-ohjeiden saaminen kotimaaksi, selvällä suomenkielellä. ATK-laitteiden osia kun ostaa, niin on turha melkein odottaa, että saisi suomenkielistä ohjetta mukana.
En oikein ymmärrä miten Suomen Canon lisäisi tällä menettelyllä myyntiään, ja tuskinpa Suomen Canon haluaa harjoittaa asiakaspalvelua esim. Saksan Canonin asiakkaita kohtaan.
No, tarkoitin tuota lähinnä asiakaspalveluna. Olkoon yksikkö mikä tahansa, samaa puljua ne loppupelissä kuitenkin ovat. Osoittaa vaan piittaamatonta asennetta asiakkaitaan kohtaan, jos eivät tarjoa kuin kohtuuttomilla hinnoilla suomenkielisiä manuskoita. 70e käsikirjasta on pelkkää rahastusta!

Toki yksiköt varmasti ovat yksinään tulosluonteisia, mutta jossain se pääkallomajakin sijaitsee. Ei taida paljon maksaa pdf:n painattaminen cd:lle tai pitää sitä kotisivuillaan vapaasti imuroitavissa. Kääntäminen varmasti on maksanut, mutta mikä yritysmaailmassa ei maksaisi? Käännöstyöstä koituvat kulut on aika pieni summa siihen nähden, millaisen imagon yitys luo juuri asiakaspalvelullaan.

Joku mainitsi, että enkunkieliset ohjeet ovat riittävät. Joo, kyllä ovat varmasti monelle, mutta ongelma on siinä, ettei esim. harvempi iäkkäämpi henkilö kuitenkaan puhu - ainakaan sujuvaa - enkkua. Kyllähän nykynuoriso sitä ymmärtää, kun enkkuun törmää jokapuolella: netti, pelit, musiikki, mainonta, tv jne...
Jutaoja kirjoitti:Käyttöohjeen jakamisesta ei tosiaankaan tulisi kuluja kuten moni on sanonut - mutta loppuisivat tulot, eikä pelkästään manuaalien osalta vaan myös moni kamera jäisi myymättä Suomen Canonilta.
Luulenpa, että suurin osa suomalaisista Canonin asiakkaista ostaa edelleen tuotteensa lähimmästä suomalaisesta liikkeestä. Netistä ostaminen on edelleen suuri kynnys etenkin luottokortittomille ja yksi suurimmista ongelmista on kuluttujansuoja asioidessa ulkomaalaisen nettikaupan kanssa. Palauttaminen, vaihtaminen jne.. on kuitenkin aika suuri vaiva.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Sonyn ja Fujin manuaalit taitavat maksaa sen 70 euroa. Aivan viestiketjun alussa kerrottu sinun toistamasi 70 euroa Canonin manuaalista ei pidä paikkansa. Esim. Canon 10D:n manuaalit (2 kpl) maksavat 50 euroa.

http://www.digicamera.net/dnews03/dnews_0503.htm
21.5.2003
VilleJ

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

No, voi olla muistivirhe. 50-70e on joka tapauksessa kohtuuttoman suuri korvaus. Niin no joo.. Maksaahan ne M$:n kirjatkin ties mitä, vähintään tuon.

Itse pitäisin kohtuullisena korvauksena painamiskustannuksista aiheutuivia menoja, max 20e. Mutta mistäs minä mitään tiedän :) Ei minun rahat vaikuta Canonin talouteen suuntaan eikä toiseen, joten on yksi ja sama hailee, haluaako Canon miellyttää minua palvelullaan vai ei.

Jos ostajat ovat tyytyväisiä nykyiseen käytäntöön, miksi suotta heittää rahasampoa ojaan ja antaa ilmaiseksi? Suomikin on sen verran syrjänen pieni maa, ettei haittaisi vaikka Canon ei myisi yhtäkään digikameraa meillä.
Joikhu

Viesti Kirjoittaja Joikhu »

MattiH kirjoitti: Esim. Canon 10D:n manuaalit (2 kpl) maksavat 50 euroa.
On vaan arvailua, mutta luulempa että 10D:n suomenkielisiä manuaaleja menee huomattavasti paremmin kaupaksi kuin esim. A70:n, vaikka A70 kameraa myydäänkiin varmaan moninkertainen määrä 10D laitteeseen verrattuna... Tämä taas voisi nostaa kompaktikameroiden manuaalien hintaa... OLI SIIS VAIN PUHDASTA ARVAILUA! Minulle siis kameraliikkeessa Kuopiossa on Canonin manuskojen hinnaksi on kerrottu 70€...
mkoosebi

Viesti Kirjoittaja mkoosebi »

Kauheata saivartelua aikuisilta.Kyllä kuluttajalle voi jättää omaakin vastuuta,kun sivuilla kerran on riittävät tuotetiedot ja kaupatkin voi purkaa niin mitä hittoa sitä omasta virheestä pitää kauppaa syyttää.Käytäntö vaan voi haitata meitä jotka haluamme ostaa tuotteet halvalla vaikka ilman mitään manuaaleja tms.monilla komponenteilla esim.emolevyllä vaatimukset fin manuaaleista kaventaisi valikoimia ja nostaisi kotimaan hintoja ja se näkyisi jo kauppojen myyntimäärissä,kun kaikki roina tulisi tilattua saksasta.Tietysti vanhempi väki tottunut holhoukseen yhteiskunnan taholta,niin sitä piiloudutaan pykälien ja asetusten taa eikä oteta vastuuta omista tekemisistä.
Santtu
Viesti:

Kieltämättä saivartelua. Ainakin mitä omiin kirjoituksiini tulee ;-)

Mutta ei voi kieltää, että ei olisi hyvä, jos saataisiin ihan oikeasti selvyys siihen mitä tuo "riittävän ohjeen" taso on.

Itse pärjään hyvin englanninkielisilla ohjeilla (kamera Fuji 602), mutta ei kaikkia voi vaatia opettelemaan englantia, jotta osaisi esim. kameraa jotenkin käyttää....

Ja tämähän ei koske pelkästään kameroita. Huonekalujen kokoamisohjeet, tai lähinnä niiden puute, on ollut vitsien aihe niin kauan kuin muistan.

Ja esim. kun ostin kaasugrillin, niin ohjeella ei kyllä tehnyt mitään. Ja kaasugrilli väärin koottuna ei ehkä ole hirveän turvallinen....

Eli vaikka täällä nyt "hieman" saivarreltiinkin, niin itse valitus ei ehkä sittenkään ole mitenkään turha, vaan selkiyttää pelisääntöjä niin meidän asiakkaiden, kuin myös kauppiaitten kannalta.
mkaikkon

Viesti Kirjoittaja mkaikkon »

Euroopanlaajuisten markkinoiden edessä voi olla vaikeaa soveltaa paikallisia lakeja kovin ankarasti. Jos jälleenmyyjille asetettaisiin tiukka vaatimus toimittaa täydellinen suomenkielinen manuaali olosuhteissa, jossa manuaalia lukuunottamatta samaa tavaraa voi täysin laillisesti tilata huomattavasti halvemmalla Saksasta, niin äkkiäkös alalle tulee tilaisuuden haistavia "asiamiehiä" tms., jotka korvausta vastaan organisoivat yhteisostoja sekä avustavat yhteydenpidossa ja rahansiirroissa varsínaisen vastuun kantavan saksalaisen jälleenmyyjän kanssa. Näiden toiminnan kontrollista voisi tulla viranomaisille jälleen uusi riesa.

Eiköhän nykytilanne (harmaatuonti ja Keski-Euroopan nettikauppojen laaja käyttö) johda ajan myötä hintojen yleiseen tasoittumiseen EU:n alueella. Siinä vaiheessa suomennettu manuaali tulee olemaan täky, mikä suosii nimenomaan paikallisia myyjiä. Miksi valtiovallan pitäisi nyt pyrkiä työntämään manuaalia jälleenmyyjien ja asiakkaiden kurkusta alas?
kedbu

Viesti Kirjoittaja kedbu »

jokin aika sitten tilasin saksasta jvc:n videokameran ja suomen maahantuojalta ostin suomenkielisen manuaalin hintaan 10€. mielestäni oikein kohtuullinen hinta.
Joe Sakic

Viesti Kirjoittaja Joe Sakic »

VilleJ kirjoitti:
Joe Sakic kirjoitti:En oikein ymmärrä miten Suomen Canon lisäisi tällä menettelyllä myyntiään, ja tuskinpa Suomen Canon haluaa harjoittaa asiakaspalvelua esim. Saksan Canonin asiakkaita kohtaan.
No, tarkoitin tuota lähinnä asiakaspalveluna. Olkoon yksikkö mikä tahansa, samaa puljua ne loppupelissä kuitenkin ovat. Osoittaa vaan piittaamatonta asennetta asiakkaitaan kohtaan, jos eivät tarjoa kuin kohtuuttomilla hinnoilla suomenkielisiä manuskoita. 70e käsikirjasta on pelkkää rahastusta!
Käsittääkseni tässä pyydetään Suomen Canonilta, että laittaisivat Suomen kieliset ohjeet PDF-muodossa nettiin. Pyyntö voisi olla järkevämpää esittää vaikka Saksan Canonille, jolla voisi olla enemmän intressiä ajaa asiaa. Taitaa vaan olla pisara valtameressä sakuille :-). Tuskin ne Japanissakaan kauheasti tästä ristiriidasta yöuniaan menettävät, ja voivottelevat kun eivät saa suomalaiset kunnon palvelua.
Santtu
Viesti:

mkaikkon kirjoitti:Euroopanlaajuisten markkinoiden edessä voi olla vaikeaa soveltaa paikallisia lakeja kovin ankarasti. Jos jälleenmyyjille asetettaisiin tiukka vaatimus toimittaa täydellinen suomenkielinen manuaali olosuhteissa, jossa manuaalia lukuunottamatta samaa tavaraa voi täysin laillisesti tilata huomattavasti halvemmalla Saksasta, niin äkkiäkös alalle tulee tilaisuuden haistavia "asiamiehiä" tms., jotka korvausta vastaan organisoivat yhteisostoja sekä avustavat yhteydenpidossa ja rahansiirroissa varsínaisen vastuun kantavan saksalaisen jälleenmyyjän kanssa. Näiden toiminnan kontrollista voisi tulla viranomaisille jälleen uusi riesa.

Eiköhän nykytilanne (harmaatuonti ja Keski-Euroopan nettikauppojen laaja käyttö) johda ajan myötä hintojen yleiseen tasoittumiseen EU:n alueella. Siinä vaiheessa suomennettu manuaali tulee olemaan täky, mikä suosii nimenomaan paikallisia myyjiä. Miksi valtiovallan pitäisi nyt pyrkiä työntämään manuaalia jälleenmyyjien ja asiakkaiden kurkusta alas?
Ei täydellistä manuaalia vaaditakaan, vaan "riittävä käyttö- ja huolto-ohje". Henkilökohtaisesti odotankin saataisiinko tästä selvyys siihen mikä on tuon riittävä:n määritelmä.

Paikallisen lain sain sääädännön tarkoituksena on tässä tapauksessa varmistaa, että kuluttaja voi turvallisesti käyttää ja operoida Suomesta ostamaansa laitetta. Jos vaatimusta ei olisi, alkaisivat piakkoin ohjeet olemaan milloin milläkin "harakanvarpailla" kirjoitettuja.

Noita jobbareita en usko ilmestyvän hirveästi. Tilaaminen EU:n alueelta netin kautta on sen verran helppoa, että halukkaat löytävät avun ystävä/tuttavapiiristä, mikäli apua tarvitsevat. Tavarahan tulee EU:sta suoraan vaikka kotiin, ilman mitään tulli-hässäköitä.

Suomenkielinen manuaalihan on jo nyt monesti se täky, joka saa käyttämään suomalaista liikettä. Nythän saa Canon 10D:tä Suomesta €1995 suomalaisella manuaalilla. Manuaali+ostamisen helppous+nopeus, ovat varmaan monelle se syy ostaa kamera Suomesta eikä esim. Saksasta.

Käyttöohjeen vaatiminen suomen/ruotsinkielellä ei mielestäni ole holhoamista, vaan ihan järkevää. Täyden suomenkielisen manuaalin vaatiminen oli yksinkertaisesti typerää...
Vastaa Viestiin