Vääristyneet raajat

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
PaPo

Vääristyneet raajat

Viesti Kirjoittaja PaPo »

Tämä on varmasti hölmö kysymys, mutta kysynpä silti ;)

Portretteja kuvatessa kuvan etualalla oleva raaja, käsi tai jalka, näyttää isommalta kuin taaempana oleva loppukeho. Tämä on tietysti selvää. Mutta onko mitään keinoa välttää tämä? En mielelläni ohjaisi mallia olemaan ohjentamatta itseään kameraa kohti, kun se joskus on tarvittava asettelu.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Munt

Re: Vääristyneet raajat

Viesti Kirjoittaja Munt »

PaPo kirjoitti:Tämä on varmasti hölmö kysymys, mutta kysynpä silti ;)

Portretteja kuvatessa kuvan etualalla oleva raaja, käsi tai jalka, näyttää isommalta kuin taaempana oleva loppukeho. Tämä on tietysti selvää. Mutta onko mitään keinoa välttää tämä? En mielelläni ohjaisi mallia olemaan ohjentamatta itseään kameraa kohti, kun se joskus on tarvittava asettelu.
Käytä pitempää polttoväliä.

..
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Munt kirjoitti:

Käytä pitempää polttoväliä.

..
+11
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

Kuvaa kauempaa. Vääristymiin vaikuttaa vain kuvausetäisyys, ei polttoväli. Jotta rajaus pysyy samana, on tietysti vaihtoehtona joko rajata kuvaa jälkikäteen tai käyttää pidempää polttoväliä.
Matti Vuori
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mvuori on täysin oikeassa, paitsi ettei kyseessä tietenkään ole vääristymä.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Munt

Kato, pilkun joukkoraiskaus.

..
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Portrait=potretti eli kasvokuva:

http://en.wikipedia.org/wiki/Portrait

Eli räpylät ja sorkat pois kuvasta, niin ne eivät aiheuta häiriöitä kuvaan.
Munt

PaPo kirjoitti:Portretteja kuvatessa kuvan etualalla oleva raaja, käsi tai jalka, näyttää isommalta... onko mitään keinoa välttää tämä?
http://beecrazy.hk/en/deals/smartphone-selfie-monopod

..
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Insinöörikuvaajan näkemys olkaatten hyvä:

Se mikä määrää kohteen kuvautumisen ja raajojen kasvamisen syvyyssuunnassa on suhteellinen kuvausetäisyys.

Jos haluaa kaikkien raajojen suhteelliset koot mahdollisimman tarkasti oikeaksi toisiinsa verrattuna pitää kuvata mahdollisimman kaukaa kuten jo aiemmin on mainittu.

Esim. 1. Kuvausetäisyys käteen 1m ja kuvausetäisyys päähän 2m.

Käden etäisyys/pään etäisyys = 0.5

Esim. 2. Kasvatetaan kuvausetäisyyttä 8m, jolloin etäisyys käteen on 9m ja etäisyys päähän 10m.

Käden etäisyys/pään etäisyys = 0.9

En osaa sanoa, että mikä tuon suhdeluvun pitää milloinkin olla. Ajatus on kuitenkin se, etttä mitä lähempänä se on numeroa 1, sitä oikeammalta mittasuhteet näyttävät. Tässä tulee seurauksena myös se, että pienemmille kohteille lyhyemmät kuvausetäisyydet antavat ns. "oikean" lookin.

:)
PaPo

Jej, loistavaa, kiitos! Näin simppeliä se siis on, ja jopa ehkä kivempaa mallistakin, että kuvaaja ei ole naamarissa kiinni kameransa kanssa. Syy siihen, miksi tämä ilmenee minun kuvissani on se, että tykkään kuvata mahdollisimman valmista, joten rajaan valmiiksi jo kuvausvaiheessa. Täytynee siis opetella tuosta pois, jos ei halua jättimäisiä jalkoja tai käsiä kuvan etualaan.
jiihaa2

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Millä polttovälillä / lasilla kuvailet?
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Pitkällä polttovälillä on etunsa - mä olen itse kuvaillut viime aikoina hyvässä valossa kokovartalokuvia Olyn 40-150 -objektiivilla. Syynä tähän vähän outoon valintaan on juurikin raajojen vääristymättömyys, ja zoomilla saa aika kätsästi paitsi ihminen miljöössä -kuvan myös potretin.

Muttamutta, mallin ohjaus ja kuvaajan suhde kuvattavaan kärsivät huomattavasi, kun on metritolkulla etäisyyttä. Lyhyellä polttovälillä ihmisten läsnäolo ja siten kuvien intensiivisyys korostuvat automaattisesti.
PaPo

No sepä juuri, kuvaan paljon nimenomaan portretteja ja joskus studiossakin, jossa ei ole tilaa perääntyä kauheasti mallista. Lisäksi se intimiteetti ja suhde kuvattavaan on minulle tärkeä ylläpitää. Siksipä kuvaan pääasiassa 50:llä, täyskennolla, eli olen aika lähellä mallia. Ihastuin 85:een, mutta sen kanssa mennään jo melkein studion ovesta ulos, jos kuvaan kokovartaloa.

Olenkin miettinyt, että pitäisi hankkia joku zoomi, jolla saisi enemmän variaatioita. Suosituksia?
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

PaPo kirjoitti: Olenkin miettinyt, että pitäisi hankkia joku zoomi, jolla saisi enemmän variaatioita. Suosituksia?
Siis 50mm ja 85mm välille?

70-200mm/2.8 on ihmiskuvauksessa aika yleinen työkalu, mutta sinun ongelmasi olivat kai studion seinät?
jiihaa2

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Kait se noiden zoomien kohdalla 70-200/2.8 on henkilökuvaukseen parhaasta päästä. Sisällä salamavehkeiden kanssa olen käyttänyt myös 24-120/4 tötteröä eikä ero prime kakkuloihin käytännössä ole valtava, kun isolla aukolla ei yleensä tule kuvanneeksi ja tausta on hallinnassa.

35-150/2.8 olisi mun valinta hlökuvauszoomiksi täydelle kennolle, mutta semmostahan ei ole olemassa :)
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Itse kuvaan pääosin 85mm tötteröllä ja jo-mainitulla 70-200 putkella (kinokennoisella rungolla).

Jälkimmäinen toimisi muuten nätisti aina mutta sen minimitarkennusetäisyys 1.4m on välillä liian pitkä. Joskus on kivempi kuvata lähempää.
PaPo

Just jotain 24-1XX:n tyylistä olen miettinyt, siinä olisi kivasti liikkumavaraa.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Kysymyksen sisältö lähenee trollausta. Saa varmaan tietäviä vastauksia ja niihin saivartelevia vastauksia.
Valokuvauksen perusasiat löytyvät aloittelijoitten oppaista, joita lötyy kirjastostakin. Voi lukea vaikka vanhaakin opusta, ei ne perusasiat ole digiaikanakaan mihinkään kadonneet.

Kapa
PaPo

kapama-7 kirjoitti:

Kysymyksen sisältö lähenee trollausta. Saa varmaan tietäviä vastauksia ja niihin saivartelevia vastauksia.
Valokuvauksen perusasiat löytyvät aloittelijoitten oppaista, joita lötyy kirjastostakin. Voi lukea vaikka vanhaakin opusta, ei ne perusasiat ole digiaikanakaan mihinkään kadonneet.

Kapa
Aijaa, minä kun olin siinä käsittämättömässä käsityksessä, että täällä valokuvausfoorumilla saa ihan kysyä. Ihan hölmöjäkin kysymyksiä. Varsinkin "Aloitteleva digikuvaaja kysyy"-topicissa.

Jos ottaa niin paljon pannuun, että jokainen maailman harrastajatason ihminen ei osaa ihan kaikkea täydellisesti, mutta haluaa oppia ja kysyy asiantuntevilta ihmisiltä neuvoa, sitten ei ehkä kannata avata tätä tai mitään muutakaan topicia koskaan. Eikä ainakaan neuvoa ketään nuorta tai osaamatonta. Sehän olisi aivan kamalaa, joku saattaisi jopa oppia jotakin ja hyötyä siitä, että meillä ihmisillä on kyky puhua, kuunnella, oppia ja seurustella! OMG.
eskolius
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Hyvä vastaus, PaPo! Pää pystyyn ja suu auki. Kysyvä ei tieltä eksy, kun vaan jaksaa seuloa ketä kuuntelee ja kenet ohittaa.

Itse aiheeseen on vaikea enää muuta lisätä kuin että kokeilemalla ja varioimalla oppii.
Vastaa Viestiin