Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
ppotka kirjoitti:Valikot: ihan samat ne on (paitsi tietenkin tässä kamerassa enemmän valikkorivejä ja optioita kuin muissa)
Voi olla että näihin on sitten jo tottunut ja sen takia käyttökokemus on parantunut surkeasta huonoksi. Toki graafinen parannuskin auttaa, ensimmäisissä peneissä grafiikat oli 90-luvulta.
ppotka kirjoitti:"Vipua kääntämällä": rullien toiminnoille on viisi eri moodia ja ykkösasento on konfiguroitavissa (moodista riippuen).
Niin on, en kuitenkaan ymmärrä miksi ei saa itse valita yksitellen kaikkia ja vieläpä niiden "sijaintia".
Ja sitten valitettaisiin vielä hirveämmästä valikkohässäkästä.... ;-)
Vakaammin tämä on asia, josta olen keskustellut Olympuksen kanssa. Ongelma kaikenlaisissa valikkohierarkioissa on, että aina on jotain väärässä paikassa. Eri optiot vaikuttavat toisiinsa useilla eri tavoilla näin moninaisesti konfiguroitavissa kameroissa kuin OM-D:t ovat.
Tähän olemassa tietenkin erilaisia tapoja edetä. Esimerkiksi
- useita valmiita kuvausaihe- tai kuvaustapakohtaisia defaulteja valittaviksi ja niille omat konfigurointikaaviot eteenpäin. (Te edistyneet kuvaajat vain pidätte näitä "aiheohjelmia" lapsellisina modekiekossakin...)
- jonkinlaisen keinoälyn kehittäminen tarjoamaan aiheeseen liittyviä ja vaikuttavia lisäasetuksia jokaisen tehdyn asetuksen kohdalla
- ym
Näistä asioista on isompi miitinki kuun loppupuolella, joten ehdotuksia ja valitusia saa laittaa tulemaan.
ppotka kirjoitti:Ja sitten valitettaisiin vielä hirveämmästä valikkohässäkästä.... ;-)
Voisihan tuolla valikossa olla semmonen asetus jolla saa yksinkertaisen näkymän esiin, jos valikkohässäkkää ei halua.
Nikonin konfiguroitavuuteen kun on tottunut, niin tuntuu välillä niin käsittämättömältä miten ohjelmallisesti rampautettu tämä ns. pro-malli on.
ppotka kirjoitti:Eli kamera ei arvo mitä sattuu vaan nostaa/laskee ISOa tasan yhdellä periaatteella joka tilanteessa. Entisenä Nikon-käyttäjänä preferoisin myös kovasti Nikonin säädettävää systeemiä.
Arpoo on vähän huono sana joo, mutta tarkoitin sitä että et voi itse päättää suljinaikaa vaan kamera päättää sen sun puolesta.
ppotka kirjoitti:Edelleenkään ei ole mitään jämähdystä eikä sekunnin kymmenystä. En tiedä mitä asetuksia sinulla on päällä. Täytyy vissiin laittaa tästä ohje?
Asetuksista tai manuaalista en löytänyt tuohon vaikuttavaa asetusta. Normikuvauksessa tuota ei huomaa, mutta muutamia liikkeen panorointikuvia kun kuvasin, niin siinä huomasi että etsin pimenee/jämähtää suljinaikaa pidemmäksi ajaksi.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
"Viimeistään nyt on aika todeta että peilijärkkärien aika on ohi. Olympuksen aloittama vallankumous on saavuttanut X-T1:llä huippupisteensä toistaiseksi. En oikeasti keksi enää yhtään järkevää syytä ostaa saman tason peilijärkkäriä X-T1:n sijaan. Etsin on parempi, kuvanlaatu vähintään yhtä hyvä ja objektiivivalikoima laaja ja kauttaaltaan laadukas. Kaiken lisäksi kamera on pienenpi ja tyylikkäämpi." http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... RRWidgetID
Pahimman valikkohässäkän olen ohittanut ainakin EM-5:ssä käyttämällä Control Panelia joko etsimen tai Liveviewin kautta ja mieleiset komennot Fn nappien alle eli mulla on AEL ja histogrammi. aika nopeasti control panelin kautta voi sitten hypellä ISO-arvon ja tarkennuspisteen säädön välillä, jotka minulla ainakin ovat tiuhaan käytössä.
Mutta joo...Pentaxin TaV-nappulaa on kyllä välillä ikävä - siinähän aukko, aika ja herkkyys toimivat synkassa.
ruutu kirjoitti:Pahimman valikkohässäkän olen ohittanut ainakin EM-5:ssä käyttämällä Control Panelia joko etsimen tai Liveviewin kautta ja mieleiset komennot Fn nappien alle eli mulla on AEL ja histogrammi. aika nopeasti control panelin kautta voi sitten hypellä ISO-arvon ja tarkennuspisteen säädön välillä, jotka minulla ainakin ovat tiuhaan käytössä.
Mutta joo...Pentaxin TaV-nappulaa on kyllä välillä ikävä - siinähän aukko, aika ja herkkyys toimivat synkassa.
E-M1:ssä on kyllä riittävästi nappeja konfiguroitaviksi ja kaikki kuvauksen aikana tarvittavat säädöt saa kyllä helposti säädettyä. Näin alkuun käyttöönoton aikana tulee paljon vietettyä valikoissa, eikä se tosiaan ole kovin mukavaa näissä.
Olen henkilö joka ymmärtää asioita pitkälti näön ja näkömuistin kautta, siksi esimerkiksi valikoista joita selaan edes takaisin ilman ymmärrystä en paljoa perusta, mieluummin näkisin valikoista valikkopuun, siis vaikka netistä tai printattuna, jonka jälkeen ainakin itse muistaisin paljon helpommin mitä kautta mikäkin säätö on kätevää/nopeaa tehdä.
Visualisointi on toiveeni ;)
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
ppotka kirjoitti:Edelleenkään ei ole mitään jämähdystä eikä sekunnin kymmenystä. En tiedä mitä asetuksia sinulla on päällä. Täytyy vissiin laittaa tästä ohje?
Asetuksista tai manuaalista en löytänyt tuohon vaikuttavaa asetusta. Normikuvauksessa tuota ei huomaa, mutta muutamia liikkeen panorointikuvia kun kuvasin, niin siinä huomasi että etsin pimenee/jämähtää suljinaikaa pidemmäksi ajaksi.
Eikö tämä poistu sillä, kun Rec View -kohdasta valitsee asetuksen "off" eli kortille tallentuva kuva ei tule näyttöruutuun? Itsellä on E-M1:ssä asetuksena 0.3 sek., jolloin tulee hetken "jämähdys". E P1:ssä on "off", jolloin mitään jämähdystä ei tullut. Juuri nyt minulla ei ole E-M1-kameraani saatavilla, joten en voi kokeilla.
Valikkopuu ei vie tässä eteenpäin. Itse asiassa se on koko ongelman ydin. Se mitä kaipaat on kolmiulotteinen valikkohimmeli (ja ihan kuin oikeastakin himmelistä siitä riippuisi alihimmeleitä), joka osoittaisi todelliset vaikutussuhteet.
Parhain sellainen olisi kamerasta esiin ponnahtavana "hologrammina", josta pyörittelisit säädöt paikoilleen...
markku55 kirjoitti:Olen henkilö joka ymmärtää asioita pitkälti näön ja näkömuistin kautta, siksi esimerkiksi valikoista joita selaan edes takaisin ilman ymmärrystä en paljoa perusta, mieluummin näkisin valikoista valikkopuun, siis vaikka netistä tai printattuna, jonka jälkeen ainakin itse muistaisin paljon helpommin mitä kautta mikäkin säätö on kätevää/nopeaa tehdä.
Sen verran tilanteesta Suomen järjestelmäkameramyynnissä, että peilittömät ovat juuri ohittamassa peililliset. Huhtikuu oli vielä snadisti peilillisten mutta käyristä toinen menee edelleenkin niin määrätietoisesti alas, että paikat vaihtuvat vääjäämättömästi. Sinänsähän asialla ei ole mitään merkitystä kenellekään muille kuin kauppamiehillle, kuvaajien kamerat toimivat kuin aiemminkin.
Tämähän on tarkoitus. Kamera konfiguroidaan kerran ja valikot voi unohtaa. Siitä eteenpäin käytetään rullia ja nappeja sekä tarvittaessa SuperControlPanelia tai LiveControlia, joita voi ohjata kamera silmällä.
ruutu kirjoitti:Pahimman valikkohässäkän olen ohittanut ainakin EM-5:ssä käyttämällä Control Panelia joko etsimen tai Liveviewin kautta ja mieleiset komennot Fn nappien alle eli mulla on AEL ja histogrammi. aika nopeasti control panelin kautta voi sitten hypellä ISO-arvon ja tarkennuspisteen säädön välillä, jotka minulla ainakin ovat tiuhaan käytössä.
paulas kirjoitti:Eikö tämä poistu sillä, kun Rec View -kohdasta valitsee asetuksen "off" eli kortille tallentuva kuva ei tule näyttöruutuun?
Pois päältä on.
ppotka kirjoitti:Tämähän on tarkoitus. Kamera konfiguroidaan kerran ja valikot voi unohtaa. Siitä eteenpäin käytetään rullia ja nappeja sekä tarvittaessa SuperControlPanelia tai LiveControlia, joita voi ohjata kamera silmällä.
Juuri näin.
Enemmän kuin valikot, niin minua tökkii cd:lle "painettu" ohjekirja. Silloin kun hakee jotain infoa, niin täytyy selata kirjaa koneelta. Paremmin olisi käsillä perinteinen painettu kirja.
ppotka kirjoitti:Valikkopuu ei vie tässä eteenpäin. Itse asiassa se on koko ongelman ydin. Se mitä kaipaat on kolmiulotteinen valikkohimmeli (ja ihan kuin oikeastakin himmelistä siitä riippuisi alihimmeleitä), joka osoittaisi todelliset vaikutussuhteet.
Parhain sellainen olisi kamerasta esiin ponnahtavana "hologrammina", josta pyörittelisit säädöt paikoilleen...
markku55 kirjoitti:Olen henkilö joka ymmärtää asioita pitkälti näön ja näkömuistin kautta, siksi esimerkiksi valikoista joita selaan edes takaisin ilman ymmärrystä en paljoa perusta, mieluummin näkisin valikoista valikkopuun, siis vaikka netistä tai printattuna, jonka jälkeen ainakin itse muistaisin paljon helpommin mitä kautta mikäkin säätö on kätevää/nopeaa tehdä.
Olet oikeassa, eli valikkopuun tulee olla 3D puu, 2D ei riitä, mutta 3D puukin on helppo juttu netissä - no, ainakin mahdollinen.
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
ruutu kirjoitti:Enemmän kuin valikot, niin minua tökkii cd:lle "painettu" ohjekirja. Silloin kun hakee jotain infoa, niin täytyy selata kirjaa koneelta. Paremmin olisi käsillä perinteinen painettu kirja.
Jep, tulostelin tänään töissä ohjekirjan mutta ei se painetun veroinen ole.
ruutu kirjoitti:Enemmän kuin valikot, niin minua tökkii cd:lle "painettu" ohjekirja. Silloin kun hakee jotain infoa, niin täytyy selata kirjaa koneelta. Paremmin olisi käsillä perinteinen painettu kirja.
Samaa mieltä, painettua ohjekirjaa kaipaisin. Viimeksi muutama tunti sitten, kun etsin muistin tueksi tuota Rec View -ohjetta. Aiemmissa kameroissa oli tapana esim. junamatkoilla ja muuten joutoaikoina (ja tietysti muutenkin) selailla ohjekirjaa kamera sylissä/kaulassa. Painettua on muutenkin helpompi selata. Olen myös miettinyt tulostusta, mutta siitä tulisi tuhoton määrä tulosteita eikä se tosiaan vastaa oikeaa ohjekirjaa. Painettu ohjekirja taitaa puuttua nykyisin melkein joka vempaimesta, vaikka kännyköistä.
Samaa mieltä, painettua ohjekirjaa kaipaisin. Viimeksi muutama tunti sitten, kun etsin muistin tueksi tuota Rec View -ohjetta. Aiemmissa kameroissa oli tapana esim. junamatkoilla ja muuten joutoaikoina (ja tietysti muutenkin) selailla ohjekirjaa kamera sylissä/kaulassa. Painettua on muutenkin helpompi selata. Olen myös miettinyt tulostusta, mutta siitä tulisi tuhoton määrä tulosteita eikä se tosiaan vastaa oikeaa ohjekirjaa. Painettu ohjekirja taitaa puuttua nykyisin melkein joka vempaimesta, vaikka kännyköistä.
Eikä noita saa edes rahalla tilattua..
Tulostin E-M5:sen käyttöohjeen A5 kokoiseksi kirjaksi, 1.sivun tulostin A4 arkin oikeaan laitaan, 4.sivun vasempaan laitaan, 2.sivun arkin toiselle puolelle vasemmalle ja 3.sivun oikealle puolelle arkkia ja arkki taittaen keskeltä, tulostus sekä taittelu samalla periaatteella kirjan loppuun, sen jälkeen sydeemi puristimeen ja liimaa selkään. Liiman kuivuessa valmistin kannet kirjaan.