Oikea väri

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
pelai65

Oikea väri

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Minulla on ongelma kuvan värien kanssa. Olen kalibroinut näytön ja sen mukaan säätänyt kuvan. Kummasti kuvan veden väri vaihtuu sen mukaan miten kuvaa katsotaan.

Kuvan vesi on sinistä LR4:ssä ja windowsin esikatselussa, mutta kun siirsin kuvan taustakuvaksi väri vaihtui violetiksi samoin kun katsellessa sitä Ipad:llä. Miksi?

Tässä kuva: Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK

Re: Oikea väri

Viesti Kirjoittaja OskuK »

pelai65 kirjoitti:Minulla on ongelma kuvan värien kanssa. Olen kalibroinut näytön ja sen mukaan säätänyt kuvan. Kummasti kuvan veden väri vaihtuu sen mukaan miten kuvaa katsotaan.

Kuvan vesi on sinistä LR4:ssä ja windowsin esikatselussa, mutta kun siirsin kuvan taustakuvaksi väri vaihtui violetiksi samoin kun katsellessa sitä Ipad:llä. Miksi?
Harva systeemi ja vielä harvempi ohjelma on värihallittu. En kantaisi asiasta kuitenkaan paljoa huolta omalta kohdaltasi, kun et voi kuitenkaan vaikuttaa siihen, millä ohjelmilla ja systeemeillä muut niitä katsovat -saatika siihen, miten he ovat näyttönsä säätäneet.

Niinsanotusti oikein värit tuskin näkyvät milloinkaan.
LR ymmärtää profiilien päälle, ja ehkäpä windowsin esikatselukin, mikä on kyllä jo kevyt ihme.

Tällä saitilla on kokonainen osio tuosta värihallinnasta:
http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=26

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
lehik

Viesti Kirjoittaja lehik »

Kuvan väriavaruus näyttäisi olevan ProPhoto RGB. Saatko jollakin softalla kuvan käyttämään sRGB-väriavaruutta? Silloin se todennäköisesti näyttäisi jokseenkin samalta myös iPadissa ja usemmissa muissa laitteissa.

Osittain sävyerot ovat toki laitteista ja niiden kalibroinnista kiinni, mutta tuossa ero on todella merkittävä, jos pakottaa kuvan näkymään sRGB:ssa, vaikka se todellisuudessa käyttää ProPhotoa. Vesi tosiaan menee ihan violetiksi.

EDIT: Ainakin Lightroom 5:n export-ruudussa saa suoraan valittua käytettävän väriavaruuden (Color space kohdassa File Settings).
ppotka
Viesti:

Re: Oikea väri

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Kysymys numero yksi on tietysti miten olet profiloinut näytön? Mutta tässä se ei ole kysytyn ongelman syy, vaan kuvan huonosti yhteensopiva väriavaruus.

Vaikka itse ei voikaan vaikuttaa siihen miten muut ovat huolehtineet värinhallinnasta, omasta mielestäni siitä kannattaa pitää kiinni. Se tuo johdonmukaisuutta työskentelyyn ja asiat ovat aina kunnossa omalta kohdalta. Lisäksi se antaa muille asiat oikein tekeville mahdollisuuden nähdä kuvat oikeina, ja se on joka tapauksessa tärkeää, kun toimittaa kuvia muualle käytettäväksi tai tulostettavaksi.

Hyvä tapa on tallentaa kuvat sRGB-väriavaruuteen aina, kun ne menevät nettikäyttöön tai vaikkapa iPadille. iPad näyttää sRGB-kuvat suhteellisen hyvin oikeina. AdobeRGB:tä käytetään lähtökohtaisesti kirjapainoon meneville kuville. ProPhotoRGB:tä kannattaa käyttää vain sisäisenä työskentelyavaruutena, jos kuvaa RAW:ia. Siihen ei kannata tallentaa omalta koneelta ulos meneviä kuvia, ellei ole varma, että vastaanottaja tietää ja ymmärtää mitä saa.

Lightroom on siitä hyvä ohjelma, että se hoitaa värinhallinnan automaattisesti. Käyttäjän tulee vain päättää mihin väriavaruuteen kuva "ulostetaan" sieltä Exportin tai tulostuksen yhteydessä. Lisäksi Importin yhteydessä Lightroom olettaa kuvan olevan sRGB-väriavaruudessa, jos kuvaan ei ole liitetty profiilia.

Tuo Windows Photo Viewer muuten ymmärtää vain ICC v.2 -profiilit ei uudempia ICC v.4 profiileja. Lisäksi Slideshow-moodissa se unohtaa profiilit kokonaan. Windowsin taustakuvat on syytä olla sRGB-väriavaruudessa.
OskuK kirjoitti:
pelai65 kirjoitti:Minulla on ongelma kuvan värien kanssa. Olen kalibroinut näytön ja sen mukaan säätänyt kuvan. Kummasti kuvan veden väri vaihtuu sen mukaan miten kuvaa katsotaan.

Harva systeemi ja vielä harvempi ohjelma on värihallittu. En kantaisi asiasta kuitenkaan paljoa huolta omalta kohdaltasi, kun et voi kuitenkaan vaikuttaa siihen, millä ohjelmilla ja systeemeillä muut niitä katsovat -saatika siihen, miten he ovat näyttönsä säätäneet.

Niinsanotusti oikein värit tuskin näkyvät milloinkaan.
LR ymmärtää profiilien päälle, ja ehkäpä windowsin esikatselukin, mikä on kyllä jo kevyt ihme.
pekkapotka.com
pelai65

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Hei

Kiitos vastauksista...

Olen kalibroinut näytön Spideri 4:llä..

Tämä on kumma kun minulla on rastitettu tuo sRGB ja kuvien pitäisi silloinm olla oikein. Mistä kuvasta näkee mikä väriavaruus siinä on käytössä?
Dailunch

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

pelai65 kirjoitti:Hei

Kiitos vastauksista...

Olen kalibroinut näytön Spideri 4:llä..

Tämä on kumma kun minulla on rastitettu tuo sRGB ja kuvien pitäisi silloinm olla oikein. Mistä kuvasta näkee mikä väriavaruus siinä on käytössä?
Mulla on tämä aktiivisessa käytössä: http://regex.info/exif.cgi
Vastaa Viestiin