Munt kirjoitti:Monesti sävyt muuttuu myös vuosien aikana, kun pinnoitteet kehittyy. Toisaalta tämä antaa niille vanhoille laseille ihan omanlaistaan tyyliä, kun vaikkapa joku ef 80-200 2.8 L ja 20-35mm 2.8 L on molemmat sävytoistoltaan ihan omaa luokkaa ja melko retroa nykykliinisiin sisariinsa verrattuna.
Ja suurin syy niiden halpojen canonien huonoihin väreihin on juuri huonosta pinnoituksesta aiheutuva valon hajonta linssipinnoilla ja tästä aiheutuva huntu kuvissa. Toki moni canonisti jaksaa vanhoja silti kehua, mutta kyllä vaan moni peruscanoni on huippulaseihin verrattuna aivan surkea tapaus...
..
Näinhän se menee.
Tosin ei kaikki vanhatkaan huonoja ole, esimerkkinä vaikkapa EF 28-80 2.8-4L USM joka tuottaa varsin sävyrikasta jälkeä. Tykkäsin tuosta valtavasti, samaan aikaan omistin myös EF 28-135 IS USM:n ja ero oli ihan selkeä tuon 28-80L:n hyväksi. Vanhahko optiikkahan tuo 28-135 on sekin tietty.
No se offtopicista, mutta selvää siis on jotta kyllä optiikassa on niitä eroja mitä tulee sävyjen toistoon. Eikä vain toistoon vaan myös ylipäätään sävyihin, joku optiikka voi tehdä enempi kellertävää ja toinen vihertävää jälkeä jne.
Mitä noita Sigma 50 1.4 art sampleja syynäilin niin onhan noi nyt ihan ok, mutta mitään WOW efektiä ei kyllä vielä ole tullut.. ei partaveitsen terävää jälkeä mutta ei missään nimessä ihan suttuakaan. Riittävän hyvää jälkeä nurkasta nurkkaan ja moni esim EF 50 1.4:n vaivoista loistaa poissaolollaan.
Kyseisen lasin sävyistä paha sanoa mitään kun ei ole oikein mihin verrata..