-Antti- kirjoitti:Suomalaisen maisemakuvauksen päägenre on maisematon maisemakuva. Kyllä maisemia piisaa pohjoisen kansallispuistoissa ja erämaissa kohtalaisesti. Ei ihan yhtä äkkijyrkkää kamaa aina kuin ulkomailla, mutta hienoja maisemia. Eihän se Suomen maisemien vika ole ettei suomalaiset kuvaajat jaksa lähteä yli 100m päähän autosta. Merikuvaajatkin on kaikki samoilla rannoilla kuvaamassa kiviä tyhjällä horisontilla, eikä kenellekään juolahda mieleen, että aiheesta voisi aueta jotain lisää jos vaikka hommaisi veneen. Homma ei nouse innostuksesta aiheeseen, vaan katsellaan silmät killissä kuvapalveluiden kuvia blurreista, HDR sävyistä, mv käännöistä ja vinjetiohan se on todellinen taiteellisuuden mitta.. Pähkinänkuoressa asia on niin, että kaikki on nähneet auton ikkunasta otetun kuvan Saanan rumasta pitkästä kyljestä, joten on turhaa ja noloa mennä Lappiin kuvaamaan niitä samoja maisemia.
+1
Se on juuri näin kuin -Antti asian esittää. Itse koen maisemakuvauksen aivan helkkarin työlääksi. Ensin pitäisi scoutata paikka ja sen jälkeen sinne pitäisi vielä saapua kun kelit on kohdillaan. Ei ole mun juttu, joten kuvailen maisemista lähinnä vaan erilaisia paikkoja kun olen reissussa ja sillä valolla mikä sattuu olemaan. Tätä pitäisi nimenomaan tehdä muun toiminnan ohessa kun reissaa ja on esim. vaelluksella jotta aika tuntuisi järkevästi käytetyltä.
Toinen mitä periaatteessa haluaisin tehdä on luontokuvaus. On kyllä tullut hyvin nopeasti selväksi, että jos menen lähimetsään sieltä ei kertakaikkiaan löydy mitään järkevää kuvattavaa sellasessa aikaikkunassa minkä pystyn tähän laittamaan. Tämä vaatii myös aivan liikaa aikaa ja kärsivällisyyttä meikeläisen makuun. Tässä pitäisi olla iso innostus eläinten tarkkailuun ja niiden käyttäytymisen havainnointiin. Itse haluaisin vain saada kuvan karhusta, ketusta ja sudesta ilta-auringossa :)
Ehkäpä siksi omaksi jutuksi on valikoitunut ihmisten kuvaaminen. Tässä kuvagenressä kuvan kohteen ilmestyminen paikalle on vähemmän arpapeliä kuin kahdessa aiemmin mainitussa. Sovitaan aikataulut mallin kanssa, mietitään lookki mitä kuvataan ja homma etenee :) Tykkään lisäksi tutustua erilaisiin ihmisiin ja jotenkin se kuvaamistilanteen vuorovaikutus kiehtoo vaikken sitä hirveän hyvin vielä hallitse :)
/offtopic