Nikon D600

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

iuku kirjoitti:
eetu1978 kirjoitti:Pitikö D610:n olla siivottu näistä öljytahroista..?

http://www.digitalcamerareview.com/defa ... D=5478&p=2
Kyllähän minkä tahansa digijärjestelmän kennolle eksyy pölyä ennen pitkää, mutta en ole omalla D610:lla mitään aiempaan malliin verrattavaa ongelmaa löytänyt. Kuvattu varmaan vähän reilu tuhat ruutua.
Tässä ei ole kyse pölystä vaan öljystä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
eetu1978

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

nomad kirjoitti:
iuku kirjoitti:
eetu1978 kirjoitti:Pitikö D610:n olla siivottu näistä öljytahroista..?

http://www.digitalcamerareview.com/defa ... D=5478&p=2
Kyllähän minkä tahansa digijärjestelmän kennolle eksyy pölyä ennen pitkää, mutta en ole omalla D610:lla mitään aiempaan malliin verrattavaa ongelmaa löytänyt. Kuvattu varmaan vähän reilu tuhat ruutua.
Tässä ei ole kyse pölystä vaan öljystä.
Aivan. Mun moka.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

määvaan kirjoitti:No jos minä korkealla kivellä ollessani otan kuvan ja huomaan että taas täpliä täynnä, jonka jälkeen viskaan suutuspäíssäni kameran jorpakkoon jota heti katuen kurkistan minne se menikään ja putoan samalla tältä kiveltä alas katkaisten koipeni, eli nimenomaan "työturvallisuudesta" on kysymys. :-)
Hänvaan nyt pysyy kotona, jos Sonyt aiheuttavat tuollaista suuttumusta. Vaikka kyllähän minäkin meinasin tuota myllyä kuvatessa pudota koskeen, kun muistin mitä Sony tekee "RAW"ille. Vain tietoisuus siitä, että kädessä oli D800E palautti tasapainon välittömästi.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
tupica

Viesti Kirjoittaja tupica »

japu kirjoitti:Olen (valitettavasti) niitä ensimmäisiä jotka ostivat D600, sen jälkeen onkin ollut yhtä Nikon juhlaa. On käynyt JAS:lla muutaman kerran kennon puhdistuksessa ja joulukuussa 2013 JAS vaihtoi myös sulkimen. No, eipä auttanut, menee taas takaisin puhdistukseen 500 kuvan jälkeen (+10 öljy / pöly täppää). Kaikessa välissä tullut ostettua +200 eurolla eri kennopuhdistinvälineitä.
Itselläkin tuli runko huollosta ja suljin oli vaihdettu. 60 kuvaa kerkesin ottaa ja kamera takaisin huoltoon. Eihän tämä kovin raposta ole, kun kamera käy ~1-2vrk itsellä ja on taas seuraavat 1-2vk huollossa.
nomad

tupica kirjoitti:
japu kirjoitti:Olen (valitettavasti) niitä ensimmäisiä jotka ostivat D600, sen jälkeen onkin ollut yhtä Nikon juhlaa. On käynyt JAS:lla muutaman kerran kennon puhdistuksessa ja joulukuussa 2013 JAS vaihtoi myös sulkimen. No, eipä auttanut, menee taas takaisin puhdistukseen 500 kuvan jälkeen (+10 öljy / pöly täppää). Kaikessa välissä tullut ostettua +200 eurolla eri kennopuhdistinvälineitä.
Itselläkin tuli runko huollosta ja suljin oli vaihdettu. 60 kuvaa kerkesin ottaa ja kamera takaisin huoltoon. Eihän tämä kovin raposta ole, kun kamera käy ~1-2vrk itsellä ja on taas seuraavat 1-2vk huollossa.
Minulla on kanssa mitta aivan täynnä. Kameran edes-takas postittelussa on melkoisesti vaivaa ja lisäksi se, että huollossa olevalla kameralla ei voi kuvata. Ja entäs sitten pidemmälle matkalle lähteminen tämmöisen öljyruiskun kanssa?

Vaikkei toi minun D600 ihan surkein tapaus olekaan, niin mitta on nyt täynnä. Pitäisikö ostaa tarjouksesta kakkoskameraksi Canon 6D? Sovittimella siihen Zeissit kiinni ja saisi vielä iPadin kaupan päälle.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Seiskasatasia saa nyt käytettynä edullisesti :)

Osta x-trans kennoinen fuji tarjouksesta.
nomad

paaton kirjoitti:Seiskasatasia saa nyt käytettynä edullisesti :)
Sekin vielä. Pidin D700:sta 600:n rinnalla toista kuukautta tämän öljyongelman varalta. Myin sitten vanhuksen pois kun uusi kamera tuntui toimivan ok. ...Jonka jälkeen niitä ongelmia tulikin :-/

Sitäpaitsi käytetyt D600:t taitavat olla jo aika lähellä D700:n hintoja? Olisko pari sataa eroa.
paaton kirjoitti:Osta x-trans kennoinen fuji tarjouksesta.
On minulla taloudessa kameroita. Ei tämä siitä ole kiinni. Pitäisi vain aina olla käytössä myös täyskennoinen johon Nikonin optiikoita kiinni.
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

nomad kirjoitti: Vaikkei toi minun D600 ihan surkein tapaus olekaan, niin mitta on nyt täynnä. Pitäisikö ostaa tarjouksesta kakkoskameraksi Canon 6D? Sovittimella siihen Zeissit kiinni ja saisi vielä iPadin kaupan päälle.
N:ltä toki löytyisi runko, joka ei kärsi näistä ongelmista, mutta sitähän sä et suostu edes harkitsemaan ihan vaan jääräpäisyyttäsi. ;)
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Jep, kuussatku myyntiin tonnilla ja käytetty kasisatanen tonnikuudellasataa kotiin.
japu

Viesti Kirjoittaja japu »

tupica kirjoitti:
Juuri aamulla vein D600:n takaisin JAS:lle. Odotellaan taas 10 pv "huollon" valmistumista, sen jälkeen kuvaan samana päivänä 200-500 kuvaa ja vien sen takaisin. En edes elättele toiveita ongelman lopulliseksi ratkaisuksi.

Pitänee kuvata American Car Show 2014 messukeskuksessa sitten Sony RX100 ja iPhone 5s:llä. Niinkuin viimeaikoina yleensä harrastus on edennyt Nikonin ollessa huollossa. Mistähän saisi adapterin iPhoneen jotta voisi hyödyntää Nikonin 24-70 ja 70-200 VRII linssejä - 14-24 lasin myin jo pois ;(

JaPu
Sarek

Viesti Kirjoittaja Sarek »

Olisikohan tässä rungossa ainesta uudeksi legendaksi?
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Hel_NiS kirjoitti:Jep, kuussatku myyntiin tonnilla.
Kai tuolta joku höynäytettävä aina löytyy. :)
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

PekkaSav kirjoitti:
Hei,

-takuu voimassa
-suljin vaihdettu
-juuri huollettu
-vähän käytetty
-maineikas yksilö
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Hel_NiS kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:
Hei,

-takuu voimassa
-suljin vaihdettu
-juuri huollettu
-vähän käytetty
-maineikas yksilö
Mitähän lisäarvoa tuo D600:sen sulkimen vaihto tämän ketjun perusteella tuo? Takuun jälkeen D600:n käypäarvo lähestyy varmaankin 200 €:a. Itse korjautin ihan piruuttani oman Sony A580:n joka oli pudonnut betonilaattojen päälle, jolloin suljinyksikön vaihto kustansi 228 €.
Viimeksi muokannut määvaan, Huhti 07, 2014 12 : 41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
nomad

PekkaSav kirjoitti:
nomad kirjoitti: Vaikkei toi minun D600 ihan surkein tapaus olekaan, niin mitta on nyt täynnä. Pitäisikö ostaa tarjouksesta kakkoskameraksi Canon 6D? Sovittimella siihen Zeissit kiinni ja saisi vielä iPadin kaupan päälle.
N:ltä toki löytyisi runko, joka ei kärsi näistä ongelmista, mutta sitähän sä et suostu edes harkitsemaan ihan vaan jääräpäisyyttäsi. ;)
On hyvinkin mahdollista, että tässä pitää nöyrtyä. Rajala varmaan hyvittää mukavasti vähän käytetystä D600:sta jossa suljinkin on vaihdettu :-)

Ei vi#u##aisi niin kamalasti, ellen muuten olisi todella tyytyväinen D600 olemukseen ja toimintaan.
nomad

Etätyöpäivän ratoksi tempaisin 999 kuvan timelapsen aiheena sohvalla olevat tyynyt. Eipä tuo nyt näytä enää kennoa suttaavan. Toivotaan...
mremonen
Viesti:

määvaan kirjoitti:Mitähän lisäarvoa tuo D600:sen sulkimen vaihto tämän ketjun perusteella tuo? Takuun jälkeen D600:n käypäarvo lähestyy varmaankin 200 €:a.
Ja mitäs takuulla on tämän kanssa tekemistä? Tuotevastuu ylittää takuun.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad

mremonen kirjoitti:
määvaan kirjoitti:Mitähän lisäarvoa tuo D600:sen sulkimen vaihto tämän ketjun perusteella tuo? Takuun jälkeen D600:n käypäarvo lähestyy varmaankin 200 €:a.
Ja mitäs takuulla on tämän kanssa tekemistä? Tuotevastuu ylittää takuun.
Kenno on nyt puhdas. Paljon puhtaampi kuin mitä se oli silloin kun kamera tuli huollossa tehdystä sulkimen vaihdosta. Mutta sallikaa silti, että puran vähän pahaa mieltäni.

Sen olen oppinut, että öljyn laappiminen pois kennolta on aivan oma taiteenlajinsa. Siinä pitää käyttää ensin reilusti kostutettua laappaa ja sitten kuivempaa. Ja kun tämän souvin olet pari kertaa käynyt käynyt läpi, ja kenno on suht puhdas alkuperäisistä öljyjäämistä, niin todennäköisesti olet onnistunut viemään kennolle muutaman aivan tavallisen roskan tai sitten laappia siellä toisessa päässä kennon laidalla väijyviä öljyjäämiä takaisin kuva-alalle.

Tosi hauskaa :-/

Olen varmaan keskimääräistä omatoimisempi ja taitavampi D600:lla kuvaava harrastaja. Uskoisin silti, että yhteistä meille kaikille on, ettei kameraa viitsisi millään viedä huoltoon seisomaan. Ei etenkään kun on täyttä lottoa, että ongelmat siellä ratkeaisivat. Todennäkäisesti palataan vain uuden sulkimen kanssa takaisin ruutuun A. Yritetään siis tehdä jotain itse...

Maku on mennyt koska käsillä ei ole kuin huonoja vaihtoehtoja. Tämä on pitkäaikaiselle Nikonin käyttäjälle kova paikka. Laitankin tuon 600:sen nyt muutamaksi päiväksi kaapin perälle lepäämään ja postaan tähän kostoksi pari Sonylla otettua pokkarikuvaa. Paljon kivempi tuommoista pokkaria onkin mukana kuljettaa. Mitäpä minä järkkärillä...

Kuva

Kuva

Kuva
mremonen
Viesti:

nomad kirjoitti:Mitäpä minä järkkärillä...
Hänvaan myynee sulle A77:n...

Enivei, veikkaan että suurin osa D600:n omistajista kuvaa noilla onnellisen tietämättömänä koko ongelmasta. Jos kuvaa jiipeggiä ja laittaa kuvat pääosin FB:hen, kenno saa olla aika tahmeassa kunnossa, ennen kuin sitä huomaa.

HDR-kuvat on muuten erittäin hyvä tapa havaita kennon roskat. Ottaa vaikka 5 kuvaa aukon välein seinästä ja laittaa ne menemään HDR-softan läpi, niin mulle oli ainakin yllätys mitä sieltä löytyi...
---
blogi
nomad

Kuvaan suht paljon mv:tä jonka käsittelen Silver Efexillä. Vaikkei vetäisikään säätöjä tappiin, niin SE paljastaa melko tehokkaasti kennon likaisuuden.
Vastaa Viestiin