Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad kirjoitti:Diffraktio ei koskaan vaikuta niin paljon, että suuremman resoluution kamera kokonaan menettäisi etunsa alhaisen resoluution kameraan nähden.
Näin tätä olen itsekkin ajatellut. Asiasta oltiin vain aika kovasti eri mieltä silloin kun Sony julkaisi A77 ja 24Mpix kennonsa.
Tietyissä tapauksissa nuo huonolta kuullostavat ominaisuudet ovat huonoja vaan Sonyssä, niin on esim. tuon A77:n sarjakuvauksen kanssa, kun se kykenee sarjakuvauksessa ainoastaan 13 RAW-otokseen 1,67 sekunnissa kunnes puskuri täyttyy, jollain toisella kroppikameralla kuten D7100:lla kyetään sarjakuvauksessa ainoastaan 6 RAW-otokseen 0,97 sekunnissa kunnes puskuri täyttyy, mutta sepä onkin tällaisille kameroille varsin tavanomaista. :-)
Siis hetkinen.. Miten D7100:n onneton puskuri liittyy diffraktioon, joka on optinen ominaisuus? Miten Sony muutenkaan liittyy tähän keskusteluun?
Häneltävaan on alkanut tulla A77 tuubaa joka ketjuun sen jälkeen kun sen vanhuksen hankki.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
^ei liity. Mutta diffraktion näkyminen kuvissa kait oli se mistä tämä kimmahti, ilmeisesti joku on asiaa kritisoinut Sonyn suhteen josskus aikaa sitten kun tekivät noin suuriresoluutioisen sensorin, ja nyt sorretut Sony miehet nousee taas barrikaadille kaivelemaan vanhoja.
Pointti kait on että mitä pienemmät pikselit sitä vaativammaksi menee optiikan suhteen. Nyt oli kuitenkin ketjussa kyse makroilusta pääsääntöisesti, ja aloittajalla on 105mm G putki jonka piirto riittää aika kivasti kaikelle D7100:een asti, jossa siis ne pienimmät pikselit tässä joukossa.
Jos ja kun aloittaja hakee lisää kuvanlaatua, niin lähtisin full framella liikkeelle ja investoisin vielä salamaan (valonmuokkaimia voi askarrella itse). Eli D6x0 tuntuu järkevimmältä. Makroissa saa uusia elämyksiä, ja muussa kuvaamisessa syvyysterävyyden kanssa pelaaminen tuo uutta juttua hommaan. Herkkyys kasvaa huimasti eli low light eri planeetalta ilman kuvankäsittelyn kanssa kikkailua (ref D800). Lätkakuviin saa vähintään saman resoluution olemassa olevilla putkilla kuin ennenkin.
sun_de kirjoitti:Ehkä jossain vaiheessa opettelen myös Photoshopin käyttöä.
Lr+Ps -yhteiskäyttö kyllä sitten vaatii ehdottomasti enemmän muistia ja 64-bittisen käyttiksen. Eritoten jollain D6x0 tai D800-kuvilla.
Kai muuten kuvaat RAWia? Jos et, niin siinä ensimmäinen opettelukohde.
Juu, RAWilla kuvaan. Ensin on varmaan kuitenkin kameran osto sekä kameran käytön opettelu tiedossa. Tietokoneen vaihtoa mietitään sitten kun Kyseinen ongelma tulee eteen ;)
Päädyin D610:sеen, kun se istuutui paremmin käteeni. D800 oli liian iso ja panava. Tänään kävin hakemaan oman D610:n Rajalasta. Nyt on kameraan tutustuminen ja paljon opettelemista sen käytöstä edeessä .
Onneksi tuli tälläinen öljyruisku puolimuovinen härpäke jätettyä kauppaan :) Pitänee säästää siihen D800. D300 jatketaan siihen asti, pesee nämä D600/D610 ergonomialta,rakenteeltaan ja tarkennukseltaan tämä kolmesatku :)
TuomasK1 kirjoitti:Onneksi tuli tälläinen öljyruisku puolimuovinen härpäke jätettyä kauppaan :) Pitänee säästää siihen D800. D300 jatketaan siihen asti, pesee nämä D600/D610 ergonomialta,rakenteeltaan ja tarkennukseltaan tämä kolmesatku :)
Anteeksi näin untuvikkona ja vähän tänne palstalle kirjoittaneena, mutta mukava on ollut tätä keskustelua seurata kuin mitäkin jännittävintä trilleriä popparit kurkussa että mistähän seuraavaksi väännetään :D Oliko ensin muna vaikana?
Mutta asiaa, itselläni Nikon D600 jossa neljäs suljinyksikkö menossa, uusi runko tulossa (D610), mutta yksikään D600 ei ole roiskinut yhdellekkään kennolle öljyä. Se öljy on legendaa. Se on koneiston tuottamaa pölyä.
Kun tässä on jo kaikki mahdollinen elektroniikka käyty läpi niin itse aijon hommata emännälle D3200 ja käyttää sitä itse makroiluun. Siinä on hintälaatu kohallaan.
Jos nyt tuosta oikein ymmärsin niin tuossa on käytetty nestettä putsaamisessa jolloin se koneistonpöly/irtopaska levii. Tai sitten mulle on valehdeltu viimesen kerran Nikonin ja JAS tekniikan puolesta, jota epäilen että uskaltavat mulle enää kovin paljon valehdella koska sen verta pitkälle on meijän "suhteet" edistynyt tämän D600 episodin aikana.