Nikon D600, D610 vai D800 makrokuvaukseen?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

joonaniemi kirjoitti:
mremonen kirjoitti: Muistikorttien osalta joka tapauksessa kannattaa varautua uushankintaan. Ja mahdollisesti kortinlukijan osalta.
Onko noihin heittää jotain suositusta, kyseessä on D610. Kuvat käsitellään ainakin toistaiseksi vuoden 2008 imacilla.
Ei kai siinä mitään erityistä. Sandiskin sd-kortteja lompakkoon sopivalla nopeudella. 45mbs toimii mielestäni aivan hyvin, mutta viimeisimmät kortit olen ostanut 80 tai 95 nopeudella. Alle 16 gigaa on melko hippainen koko tällä tiedostokoolla. Jos käytössä on pienempiä kortteja niin kakkosmuistipaikka ylivuoto tilaan niin kamera käyttää kortteja peräjälkeen.

Kortinlukijaa en ole enää käyttänyt sillä kyllähän koneissa yleensä sd-paikka on.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

nomad kirjoitti:Kortinlukijaa en ole enää käyttänyt sillä kyllähän koneissa yleensä sd-paikka on.
Pöytäkoneissa harvemmin, ainakin PC-puolella, jos sellaisia joku vielä käyttää.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

mremonen kirjoitti:Ja mahdollisesti kortinlukijan osalta. Jos kuvaa vähänkään enemmän kerrallaan ja ei omista lehmän hermoja, niin kasisatasen kuvien imuttaminen USB2.0-linjaa pitkin vie ainakin mun hermot.
Miten kortinlukija parantaa tilannetta? D800:ssa on USB 3.0 portti, joten emolevystähän se on kiinni, kuinka nopeasti kuvat siirtyvät.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

PekkaSav kirjoitti:Miten kortinlukija parantaa tilannetta? D800:ssa on USB 3.0 portti, joten emolevystähän se on kiinni, kuinka nopeasti kuvat siirtyvät.
Olen yhden kameran käräyttänyt portin kautta. En käytä noita kameran liittimiä kuin aseella uhattuna.

Mutta tässäkin toimii se, että kukin tekee niin kuin tahtoo.

Itsellä on Sandiskin USB 3.0-lukija, joka syö lähes mitä kortteja vain.

Kortteina mulla on D800:ssa 32GB Lexarin ja Sandiskin kortteja (CF ja SD). NEXissä muistaakseni 16GB-kortteja, Sandiskiä ja Kingstonia.

32-gigaiseen menee 500+ D800:n 14-bit lossless compressed RAW-kuvaa ja 16-gigaiseen menee joku 700-800 pakattua NEXin "RAW"-kuvaa. Yleensä olen pyrkinyt ostamaan nopeimpia mahdollisia (80 - 95Mbit/s).
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Rockford
Viesti:

mremonen kirjoitti:32-gigaiseen menee 500+ D800:n 14-bit lossless compressed RAW-kuvaa...
Viikonloppuna kuvasin vahingossa kortin täyteen ja aika tarkkaan 700 kpl 14-bit lossless compressed RAW-kuvaa mahtui. Laskurihan näyttää pessimistisesti 399 tyhjälle kortille.
sun_de

Viesti Kirjoittaja sun_de »

Hei ja kiitos kaikille vastanneille!
Tämä postaus ei ole ollut mikään päähän pistos, vaan tosiaan olen valitsemassa kameraa, jonka avulla voisin saada parempia kuvia. Ymmärän toki, että kuvaaja sekä objektiivit vaikuttavat siihen paljolti, mutta esim. nykykamerassani herkyys on rajoittanut kuvien ottamista. Toki makrosalaman sekä lightboksin ja lisävojen ostaminen on tiedossa.

Vastauksianne lukiessani sain kuitenkin sellaisen käsityksen, ettei kameran vaihto tuo minulle mitään kuvalaatusuhteessa, onko tosiaan näin?
Naisena en ymmärrä paljoa tietokoneista, löysin kuitenkin omasta tietokoneesta: prosessori on AMD Phenom 8650 Triple Core Processor 2.30 GHz ja 465GB tilaa näyttää olevan. Kestäiskö se D800 kuvia?
Tarkoituksena on ostaa kameraa, jota ei tarvitse vaihtaa taas pitkään, mutta joka vastasi kaikiin (tai ainakin lähes kaikkiin) tarpeisiini mahdollisimman pitkän. Tietokonen vaihto ei olisi nyt mahdollista, eli jos oma tietokone ei riitä siihen, niin pitää tyytyä vanhaan kameraan.
Rockford
Viesti:

sun_de kirjoitti:Vastauksianne lukiessani sain kuitenkin sellaisen käsityksen, ettei kameran vaihto tuo minulle mitään kuvalaatusuhteessa, onko tosiaan näin?
Keskustelu karkasi tuttuun tapaan vähän sivuraiteille, mutta aivan varmasti saat selvää parannusta sekä resoluutioon (eli sitä rajausvaraa) että herkkyyteen, ja myös dynamiikka paranee. Siltäkin osin siirtyminen on helppo että noi mainitsemasi objektiivit ovat FX-koon kennolle sopivia.
sun_de kirjoitti:Naisena en ymmärrä paljoa tietokoneista, löysin kuitenkin omasta tietokoneesta: prosessori on AMD Phenom 8650 Triple Core Processor 2.30 GHz ja 465GB tilaa näyttää olevan. Kestäiskö se D800 kuvia?
En tiedä mitä ohjelmistoa/ohjelmistoja käytät kuvien säätämiseen nyt, melko turvallisesti voinee sanoa että jos kuvien säätämisen hidastuminen nykyisestä ei haittaa niin tuolla pääsee alkuun. 8GB keskusmuisti olisi varmaan suotavaa, mutta tuskin sekään ihan pakollista on. Ja jos kyseessä on pöytäkone niin muistia voi useimmiten helposti laajentaa.

Harvoin näissä nyt mitään totaalista stoppia tulee, vaan koneen hidastuminen aiheuttaa kiinnostuksen päivittää kone jossain vaiheessa uuteen.
Bansku81
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Kun kyseessä oli intohimo macroiluun ja joudutaan himmentämään välillä reilustikkin riittävän syväterävyyden saamiseksi niin mites raati kommentoi diffraktion vaikutusta näissä uusissa kennoissa, kun pixelitiheys on aika eri luokkaa kuin entisessä 6Mpix kennossa? Omissa 14 ja 16 Mpix rungoilla alkaa pehmenemään selkeästi aukolla f13, miten 24 ja 36 Mpix rungoilla?
Sony:A77ll, A37,A550, SAL70400G, SAL35f18, SAL1650F28
Tamron:17-50mmf2.8XRDiII,90mmf/2.8 Di Macro
Sigma 10-20f3.5, 50mmF1.4 EX
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Minä valkkaisin makrohommiin niin pienillä pikseleillä varustetun kameran kuin mahdollista. Tällöin kennolla 1:1 koossa toistuva öttiäinen on pikseleissä mitattuna suurempi eli rajausvaraa on enemmän ja tällä saadaan tavallaan lisää suurennosta.

Itse laittaisin Niksulta joko D7100:n tai D800:n koska näiden pikselitiheydet ovat Nikonin malliston suurimmat.
nomad

Bansku81 kirjoitti:Kun kyseessä oli intohimo macroiluun ja joudutaan himmentämään välillä reilustikkin riittävän syväterävyyden saamiseksi niin mites raati kommentoi diffraktion vaikutusta näissä uusissa kennoissa, kun pixelitiheys on aika eri luokkaa kuin entisessä 6Mpix kennossa? Omissa 14 ja 16 Mpix rungoilla alkaa pehmenemään selkeästi aukolla f13, miten 24 ja 36 Mpix rungoilla?
Diffraktio ei koskaan vaikuta niin paljon, että suuremman resoluution kamera kokonaan menettäisi etunsa alhaisen resoluution kameraan nähden.
mremonen
Viesti:

sun_de kirjoitti:Hei ja kiitos kaikille vastanneille!
Ole hyvä vain.
sun_de kirjoitti:Tämä postaus ei ole ollut mikään päähän pistos, vaan tosiaan olen valitsemassa kameraa, jonka avulla voisin saada parempia kuvia.
Joo,
olen pahoillani. Minä se olin, joka tohdin epäillä. Täällä on nyt kuitenkin nähty aina aika-ajoin vaikka mitä "kulkijaa", joten välillä kyynisyys tulee läpi. Hyvä että joku palauttaa minutkin ruotuun aina välillä :)
sun_de kirjoitti:Vastauksianne lukiessani sain kuitenkin sellaisen käsityksen, ettei kameran vaihto tuo minulle mitään kuvalaatusuhteessa, onko tosiaan näin?
Kyllä se varmasti tuo. Olin vain hämmästynyt kuinka hyvää jälkeä D50 tekee. Ainakin tällaisessa nettikoossa.
sun_de kirjoitti:Naisena en ymmärrä paljoa tietokoneista, löysin kuitenkin omasta tietokoneesta: prosessori on AMD Phenom 8650 Triple Core Processor 2.30 GHz ja 465GB tilaa näyttää olevan. Kestäiskö se D800 kuvia?
Keskusmuistin määrä on se ratkaiseva. 465GB tarkoittaa vapaata kiintolevytilaa. Jos sinulla on alle 8GB keskusmuistia, niin ei kannata odottaa mitään kovin vauhdikasta editointikokemuksta. (Keskusmuistin määrän saa selville vaikka menemällä Windowsissa tietokoneen kuvan päälle, ja hiiren oikealla näppäimellä esiintulevasta menusta valitsee "Properties/Ominaisuudet" ja sieltä aukeavasta ikkunasta sitten kohta missä lukee RAM).

Tietysti auttaisi, jos tietäisi mitä sovellusta olet kuvien käsittelyssä käyttänyt.
sun_de kirjoitti:Tarkoituksena on ostaa kameraa, jota ei tarvitse vaihtaa taas pitkään, mutta joka vastasi kaikiin (tai ainakin lähes kaikkiin) tarpeisiini mahdollisimman pitkän.
Mikä tahansa luettelemistasi kameroista täyttää tämän vaatimuksen.

Ehdottaisin, että käyt kokeilemassa eri runkoja (D6x0/D800/D7100) jossain liikkeessä ennen kuin teet päätöksen. D6x0 jättäisi kyllä hieman rahaa salamaan/lightboxiin.

Ja kunnolliseen jalustaan kannattaa myös panostaa, jollei sinulla sellaista jo ole. D800 vaatii kohtuullisen järkähtämätöntä kiinnitystä makrokuvauksessa. Itse yritin viime kesänä kuvata yökköstä Nikkor AF-D 200/4:llä. Ensin koitin kevyellä Gitzon matkajalustalla, mutta kuvista ei tullut mitään ennen kuin vaihdoin jalustan Gitzon 3541LS-jalustaan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Bansku81
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

nomad kirjoitti:
Bansku81 kirjoitti:Kun kyseessä oli intohimo macroiluun ja joudutaan himmentämään välillä reilustikkin riittävän syväterävyyden saamiseksi niin mites raati kommentoi diffraktion vaikutusta näissä uusissa kennoissa, kun pixelitiheys on aika eri luokkaa kuin entisessä 6Mpix kennossa? Omissa 14 ja 16 Mpix rungoilla alkaa pehmenemään selkeästi aukolla f13, miten 24 ja 36 Mpix rungoilla?
Diffraktio ei koskaan vaikuta niin paljon, että suuremman resoluution kamera kokonaan menettäisi etunsa alhaisen resoluution kameraan nähden.
Näin tätä olen itsekkin ajatellut. Asiasta oltiin vain aika kovasti eri mieltä silloin kun Sony julkaisi A77 ja 24Mpix kennonsa.
Sony:A77ll, A37,A550, SAL70400G, SAL35f18, SAL1650F28
Tamron:17-50mmf2.8XRDiII,90mmf/2.8 Di Macro
Sigma 10-20f3.5, 50mmF1.4 EX
jiihaa2

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Homma on muuten sitten niin, että D800 jalustan kanssa oleellisin asia on värinänvaimennus. Semmosta jalustaa ei olekaan johon kameran saa pohjasta kiinni niin että 100+ mm röörillä saa värinävapaita kuvia käyttämättä peilin ylös lukitusta tai liveview tilaa. Toisaalta näillä olen ottanut onnistuneesti makroja horjakan matkajalustan kanssa.

Fokuskalibroinnissa käytetty Reikan Focal ei noita moodeja tue, sen kanssa ainoaksi keinoksi on jäänyt jytkympi jalusta 10kg painoilla ja 2kg riisipussi kamaran ja linssin päällä.

Mutta mun suositus on kanssa mennä kauppaan kokeilemaan noita.
sun_de

Viesti Kirjoittaja sun_de »

mremonen kirjoitti: Keskusmuistin määrä on se ratkaiseva. 465GB tarkoittaa vapaata kiintolevytilaa. Jos sinulla on alle 8GB keskusmuistia, niin ei kannata odottaa mitään kovin vauhdikasta editointikokemuksta. (Keskusmuistin määrän saa selville vaikka menemällä Windowsissa tietokoneen kuvan päälle, ja hiiren oikealla näppäimellä esiintulevasta menusta valitsee "Properties/Ominaisuudet" ja sieltä aukeavasta ikkunasta sitten kohta missä lukee RAM).

Tietysti auttaisi, jos tietäisi mitä sovellusta olet kuvien käsittelyssä käyttänyt.
Tosiaan, keskusmuistin koko jäi pois, eli se on vain 6GB. Käsittelen kuvia Lightroomissa ja aika kevyesti - mitään maskeja ym. en edes osaa sillä tehdä. Toisaalta tarkoitus on oppia Lightroomista lisää. Ehkä jossain vaiheessa opettelen myös Photoshopin käyttöä.

mremonen kirjoitti: Ehdottaisin, että käyt kokeilemassa eri runkoja (D6x0/D800/D7100) jossain liikkeessä ennen kuin teet päätöksen. D6x0 jättäisi kyllä hieman rahaa salamaan/lightboxiin.
Juu, sitä samaa olen miettinyt! Lähdenpä huomenna kokeilemaan kumpi noista istuu omaan käteen paremmin. Olen miettinyt samaa, että D610 ostettua jäisi rahaa muistikortteihin sekä akkukahvaan. Onhan se iso plussa. Ainoa mikä mietityttää, että harmittaako sitten jälkeenpäin etten ostanutkaan D800?

mremonen kirjoitti:Ja kunnolliseen jalustaan kannattaa myös panostaa, jollei sinulla sellaista jo ole. D800 vaatii kohtuullisen järkähtämätöntä kiinnitystä makrokuvauksessa. Itse yritin viime kesänä kuvata yökköstä Nikkor AF-D 200/4:llä. Ensin koitin kevyellä Gitzon matkajalustalla, mutta kuvista ei tullut mitään ennen kuin vaihdoin jalustan -jalustaan.
Jalustan omistan kyllä, mutta harvemmin käytän sitä, pitäisi ehkä alkaa käyttämään sitä säänöllisesti.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

sun_de kirjoitti:Tosiaan, keskusmuistin koko jäi pois, eli se on vain 6GB. Käsittelen kuvia Lightroomissa ja aika kevyesti - mitään maskeja ym. en edes osaa sillä tehdä. Toisaalta tarkoitus on oppia Lightroomista lisää. Ehkä jossain vaiheessa opettelen myös Photoshopin käyttöä.
Keskusmuistia saa kaupasta lisää.
sun_de kirjoitti:Juu, sitä samaa olen miettinyt! Lähdenpä huomenna kokeilemaan kumpi noista istuu omaan käteen paremmin. Olen miettinyt samaa, että D610 ostettua jäisi rahaa muistikortteihin sekä akkukahvaan. Onhan se iso plussa. Ainoa mikä mietityttää, että harmittaako sitten jälkeenpäin etten ostanutkaan D800?
Tuskin harmittaa. Akkukahvasta kannattaa muistaa se, että se tuo aina jalustan ja kameran väliin yhden taipuistan osan lisää. Nikonin omat akut on tarvikemalleja tukevampia, mutta ei nekään yhtä tukevia ole kuin ilman kahvaa.
sun_de kirjoitti:Jalustan omistan kyllä, mutta harvemmin käytän sitä, pitäisi ehkä alkaa käyttämään sitä säänöllisesti.
Suosittelen, etenkin macroilussa. Jos haluaa pahimman tärähdyksen (peilin kääntyminen) eliminoida, niin Nikoneista löytyy esimerkiksi viivästetty valotus ja "hiljainen kuvausmoodi", joissa valotus ei tapahdu heti peilin käännyttyä. Peilin nosto on myös vaihtoehto.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Bansku81 kirjoitti:
nomad kirjoitti:Diffraktio ei koskaan vaikuta niin paljon, että suuremman resoluution kamera kokonaan menettäisi etunsa alhaisen resoluution kameraan nähden.
Näin tätä olen itsekkin ajatellut. Asiasta oltiin vain aika kovasti eri mieltä silloin kun Sony julkaisi A77 ja 24Mpix kennonsa.
Tietyissä tapauksissa nuo huonolta kuullostavat ominaisuudet ovat huonoja vaan Sonyssä, niin on esim. tuon A77:n sarjakuvauksen kanssa, kun se kykenee sarjakuvauksessa ainoastaan 13 RAW-otokseen 1,67 sekunnissa kunnes puskuri täyttyy, jollain toisella kroppikameralla kuten D7100:lla kyetään sarjakuvauksessa ainoastaan 6 RAW-otokseen 0,97 sekunnissa kunnes puskuri täyttyy, mutta sepä onkin tällaisille kameroille varsin tavanomaista. :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
nomad

määvaan kirjoitti:
Bansku81 kirjoitti:
nomad kirjoitti:Diffraktio ei koskaan vaikuta niin paljon, että suuremman resoluution kamera kokonaan menettäisi etunsa alhaisen resoluution kameraan nähden.
Tietyissä tapauksissa nuo huonolta kuullostavat ominaisuudet ovat huonoja vaan Sonyssä, niin on esim. tuon A77:n sarjakuvauksen kanssa, kun se kykenee sarjakuvauksessa ainoastaan 13 RAW-otokseen 1,67 sekunnissa kunnes puskuri täyttyy, jollain toisella kroppikameralla kuten D7100:lla kyetään sarjakuvauksessa ainoastaan 6 RAW-otokseen 0,97 sekunnissa kunnes puskuri täyttyy, mutta sepä onkin tällaisille kameroille varsin tavanomaista. :-)
Diffraktio ja sarjakuvaus!! Miten ne liittyvät toisiinsa?
mremonen
Viesti:

nomad kirjoitti:Diffraktio ja sarjakuvaus!! Miten ne liittyvät toisiinsa?
Hänvaan mielestä kaikki liittyy kaikkeen. Ja maailmassa on sonynvastainen salaliitto.

Käytäisiinkö tässä(kin) ketjussa syväluotaava keskustelu Sony RAWista... Meinaan, että mikä se on sen D7100:n puskurin täyttymisnopeus pakatulla RAWilla?
---
blogi
mremonen
Viesti:

kribe kirjoitti:Keskusmuistia saa kaupasta lisää.
Mutta on syytä varmistaa, että muistin saa myös johonkin asennettua. 6GB muistia tarkoittanee, että emolla on AMD:n 3-channel -muistinohjain ja ilmeisesti 3 paikkaa muistille. Jos ei sitten ole yhtä paikkaa vapaana. Joka tapauksessa tuohon saanee enemmän muistia (ainakin 12 gigaan asti) MUTTA asennuksesta on iloa vain jos on 64-bittinen käyttis. Muuten muistin ainoaksi hommaksi jää sähkön syominen ja lämmön tuottaminen.
---
blogi
mremonen
Viesti:

sun_de kirjoitti:Ehkä jossain vaiheessa opettelen myös Photoshopin käyttöä.
Lr+Ps -yhteiskäyttö kyllä sitten vaatii ehdottomasti enemmän muistia ja 64-bittisen käyttiksen. Eritoten jollain D6x0 tai D800-kuvilla.

Kai muuten kuvaat RAWia? Jos et, niin siinä ensimmäinen opettelukohde.
---
blogi
Vastaa Viestiin