sun_de kirjoitti:Hei ja kiitos kaikille vastanneille!
Ole hyvä vain.
sun_de kirjoitti:Tämä postaus ei ole ollut mikään päähän pistos, vaan tosiaan olen valitsemassa kameraa, jonka avulla voisin saada parempia kuvia.
Joo,
olen pahoillani. Minä se olin, joka tohdin epäillä. Täällä on nyt kuitenkin nähty aina aika-ajoin vaikka mitä "kulkijaa", joten välillä kyynisyys tulee läpi. Hyvä että joku palauttaa minutkin ruotuun aina välillä :)
sun_de kirjoitti:Vastauksianne lukiessani sain kuitenkin sellaisen käsityksen, ettei kameran vaihto tuo minulle mitään kuvalaatusuhteessa, onko tosiaan näin?
Kyllä se varmasti tuo. Olin vain hämmästynyt kuinka hyvää jälkeä D50 tekee. Ainakin tällaisessa nettikoossa.
sun_de kirjoitti:Naisena en ymmärrä paljoa tietokoneista, löysin kuitenkin omasta tietokoneesta: prosessori on AMD Phenom 8650 Triple Core Processor 2.30 GHz ja 465GB tilaa näyttää olevan. Kestäiskö se D800 kuvia?
Keskusmuistin määrä on se ratkaiseva. 465GB tarkoittaa vapaata kiintolevytilaa. Jos sinulla on alle 8GB keskusmuistia, niin ei kannata odottaa mitään kovin vauhdikasta editointikokemuksta. (Keskusmuistin määrän saa selville vaikka menemällä Windowsissa tietokoneen kuvan päälle, ja hiiren oikealla näppäimellä esiintulevasta menusta valitsee "Properties/Ominaisuudet" ja sieltä aukeavasta ikkunasta sitten kohta missä lukee RAM).
Tietysti auttaisi, jos tietäisi mitä sovellusta olet kuvien käsittelyssä käyttänyt.
sun_de kirjoitti:Tarkoituksena on ostaa kameraa, jota ei tarvitse vaihtaa taas pitkään, mutta joka vastasi kaikiin (tai ainakin lähes kaikkiin) tarpeisiini mahdollisimman pitkän.
Mikä tahansa luettelemistasi kameroista täyttää tämän vaatimuksen.
Ehdottaisin, että käyt kokeilemassa eri runkoja (D6x0/D800/D7100) jossain liikkeessä ennen kuin teet päätöksen. D6x0 jättäisi kyllä hieman rahaa salamaan/lightboxiin.
Ja kunnolliseen jalustaan kannattaa myös panostaa, jollei sinulla sellaista jo ole. D800 vaatii kohtuullisen järkähtämätöntä kiinnitystä makrokuvauksessa. Itse yritin viime kesänä kuvata yökköstä Nikkor AF-D 200/4:llä. Ensin koitin kevyellä Gitzon matkajalustalla, mutta kuvista ei tullut mitään ennen kuin vaihdoin jalustan Gitzon 3541LS-jalustaan.