Nikon D4s

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

jiihaa2 kirjoitti:Kolmen sensorin prismalla splitattu systeemi on jo aika hyvä, värifilttereistä pääsee eroon ja samplays on loistava.
Videopuolellahan noita on ollut iät ja ajat jo ihan kuluttajavehkeissäkin. Tosin resoluutiot ja herkkyydet ovat olleet hieman eri luokkaa kuin mistä nyt puhutaan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Foveonin ensimmäinen kamera n. 15v sitten oli tällainen. Siinä oli 3 kpl 2000x2000 px kennoja. Kamera oli rakennettu läppärin muotoon - kansi auki ja kuvaamaan...
jiihaa2 kirjoitti:Kolmen sensorin prismalla splitattu systeemi on jo aika hyvä, värifilttereistä pääsee eroon ja samplays on loistava.
pekkapotka.com
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

jiihaa2 kirjoitti:Kolmen sensorin prismalla splitattu systeemi on jo aika hyvä, värifilttereistä pääsee eroon ja samplays on loistava.
Mutta ongelma nyt on vain se, että se prisma jakaa valotehon kolmeen osaan joten jokaisen sensori signaalitasot on sitten kolmasosat kokonaisuudesta. Sitten kun kuvat yhdistetään niin lopputulos on aikalailla sama. Sitten tietysti eri asiat jos prismat pystyy erottelemaan värit täydellisesti siten että punainen menee yhdelle jne mutta onko prismat nyt ihan sillä tasolla?
Maffer
Viestit: 22691
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä ne on. Esim. Sony PMW-sarjan videokameroissa on tuollainen 3CMOS systeemi ja värierottelu on aivan loistavaa. Suhinatkin on siedettävällä tasolla vaikka kennojen koko ei mitään kinoluokkaa olekaan.

Värierottelu ja jälki on sen verran luonnollista, että vaikea päästä vaikka D800 fileillä samaan.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Jep, tuo on paras yhden linssin nykytekniikalla toteutettavissa oleva juttu jonka minä tiedän. Fotoneita ei mene hukkaan vaan jokainen osuu aallonpituutensa mukaan yhdelle sensoreista. Yksi sensori toki saa vain suunnilleen kolmanneksen fotoneista. Värifiltterit taas hukkaavat jokaisen pikselin päällä 2/3 eli vain 1/3 fotoneista menee perille. Kolmella sensorilla toki pinta-alakin on 3X.
Maffer
Viestit: 22691
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Olisi mielenkiintoista nähdä tällainen kunnollisilla kahvoilla varustettu kinopönttö, missä olisi 3CMOS. Ei sillä koolla niin väliä kunhan saa jalustalle.
riihijan
Viestit: 1019
Liittynyt: Elo 07, 2005 23 : 46
Viesti:

Viesti Kirjoittaja riihijan »

Minun mielestäni pirun hyvä ISO 102400 käsittelemätön JPG kuva.

http://www.popphoto.com/gallery/nikon-d ... 420791&s=6
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Voi olla mutta tuo rivikohina noissa kyllä häiritsee.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Maffer kirjoitti:Kyllä ne on. Esim. Sony PMW-sarjan videokameroissa on tuollainen 3CMOS systeemi ja värierottelu on aivan loistavaa. Suhinatkin on siedettävällä tasolla vaikka kennojen koko ei mitään kinoluokkaa olekaan.

Värierottelu ja jälki on sen verran luonnollista, että vaikea päästä vaikka D800 fileillä samaan.
Onkos mallistillejä jossain?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Katselin tuossa hätäisesti raw kuvia Dpreviewssa D4s vs D4. Eipä paljoa osannut noissa eroa nähdä, osaako joku muu? Jpeg sen sijaan oli selkeästi eri näköistä.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

jiihaa2 kirjoitti:Katselin tuossa hätäisesti raw kuvia Dpreviewssa D4s vs D4. Eipä paljoa osannut noissa eroa nähdä, osaako joku muu?
Tuskin tuossa nyt niin maata kääntävää eroa on, kuten vaikka D3 vs. D3s.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
jyrbba
Viestit: 757
Liittynyt: Maalis 03, 2011 13 : 12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrbba »

mremonen kirjoitti:
jiihaa2 kirjoitti:Katselin tuossa hätäisesti raw kuvia Dpreviewssa D4s vs D4. Eipä paljoa osannut noissa eroa nähdä, osaako joku muu?
Tuskin tuossa nyt niin maata kääntävää eroa on, kuten vaikka D3 vs. D3s.
Photographylifen mukaan vain 1/3 EV about. Siis D3s kilpailee yhä erittäin potentiaalisesti D4 ja D4s kanssa tuolla saralla, toki megapixelit ja dynamiikka on korkeammalla.
http://www.fotomonza.com" onclick="window.open(this.href);return false;
määvaan
Viestit: 5900
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Hel_NiS kirjoitti:Vai olisiko datan määrä? 16Mp raw on sen 30 megaa kipale, eli sekunnissa dataa tulee n. 350 megaa ja jos sitä sen viis-kymmenen sekuntia naputtaa, niin...
Juu, A77 rätsyttää sen kymmenen kuvaa sekunnissa mutta on sitten kymmenen sekuntia jumissa...
Ainakin täällä Sony A77 raksuttaa 12,77:n kuvan sekunttivauhtia RAW:lla sen 12 kuvaa, sitten tulee kyllä vielä 1,35 kuvaa sekunnissa - korttina oli tuo SanDisk. Jos taas käyttää vaikkapa tuota Transcend-korttia, niin Sony A77 raksuttaa 13,04:n kuvan sekunttivauhtia sen 12 kuvaa, mutta sen jälkeen tulee vaan 0,876 kuvaa sekunnissa. Huonoimman tuloksen sain kun käytin tuota Kingston-korttia, jolloin Sony A77 raksuttaa sen 12 kuvaa 10,91:n kuvan sekunttivauhtia, jonka jälkeen se kykenee enää 0,386 kuvaan sekunnissa.

PS. Se kymmenen sekunttia tulee siitä, kun nikonistit katsovat ympärilleen mihin suonsilmään oman etanamaisen hitaan Nikon-runkonsa heittävät. :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Täh? Kamerassa on alle sekunnin puskuri?
No olkoot..
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Avokid kirjoitti:Täh? Kamerassa on alle sekunnin puskuri?
No olkoot..
:D :D :D
määvaan
Viestit: 5900
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Avokid kirjoitti:Täh? Kamerassa on alle sekunnin puskuri? No olkoot..
Elämme hektistä aikaa, kuitenkaan tuohon 12:sta kuvaan 0,92 sekunnissa ei monikaan muu peilillinen kamera edes pysty. On tuossa A77:ssa myös se hitaampi sarjakuvaus, vaan sitä en nyt ole mitannut.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

määvaan kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Täh? Kamerassa on alle sekunnin puskuri? No olkoot..
Elämme hektistä aikaa, kuitenkaan tuohon 12:sta kuvaan 0,92 sekunnissa ei monikaan muu peilillinen kamera edes pysty. On tuossa A77:ssa myös se hitaampi sarjakuvaus, vaan sitä en nyt ole mitannut.
Mitä ajattelit kuvat sillä 0,92 sek sarjalla? Ja kun yhden A77:n puskuri täytyy, niin jatkat ilmeisesti kakkoskameralla ;-)
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

riihijan kirjoitti:Minun mielestäni pirun hyvä ISO 102400 käsittelemätön JPG kuva.

http://www.popphoto.com/gallery/nikon-d ... 420791&s=6
jiihaa2 kirjoitti:Voi olla mutta tuo rivikohina noissa kyllä häiritsee.
Ehkä ei kelpaa dc.netin hifistelijöille, mutta menee silti täysin uutiskuvasta.
määvaan
Viestit: 5900
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

nomad kirjoitti:
määvaan kirjoitti:Elämme hektistä aikaa, kuitenkaan tuohon 12:sta kuvaan 0,92 sekunnissa ei monikaan muu peilillinen kamera edes pysty. On tuossa A77:ssa myös se hitaampi sarjakuvaus, vaan sitä en nyt ole mitannut.
Mitä ajattelit kuvata sillä 0,92 sek sarjalla?
No sitä Lumian sekundaattoria. :-)
nomad kirjoitti:Ja kun yhden A77:n puskuri täytyy, niin jatkat ilmeisesti kakkoskameralla ;-)
Pidempään purskeeseen valitaan se toiseksi nopein sarjakuvaus.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

määvaan kirjoitti:
nomad kirjoitti:
määvaan kirjoitti:Elämme hektistä aikaa, kuitenkaan tuohon 12:sta kuvaan 0,92 sekunnissa ei monikaan muu peilillinen kamera edes pysty. On tuossa A77:ssa myös se hitaampi sarjakuvaus, vaan sitä en nyt ole mitannut.
Mitä ajattelit kuvata sillä 0,92 sek sarjalla?
No sitä Lumian sekundaattoria. :-)
nomad kirjoitti:Ja kun yhden A77:n puskuri täytyy, niin jatkat ilmeisesti kakkoskameralla ;-)
Pidempään purskeeseen valitaan se toiseksi nopein sarjakuvaus.
Mikäs valitaan silloin kun halutaan kunnon seuraavaa tarkennusta sen sarjakuvauksen yhteydessä? Entä silloin kun halutaan sarjakuvauksen aikana nähdä realiaikainen etsinkuva, eikä menneisyyttä? ;-)
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Vastaa Viestiin