iBriegu kirjoitti:Saako Nikon D800:lla käsivarakuvauksella kelvollisia kuvia, jos käyttää nopeita suljinaikoja?
Ite oon ollut erittäin tyytyväinen. Auto-ISO:n voi halutessaan säätää suosimaan oletusarvoa lyhyempiä suljinaikoja. Oma kokemus on että ihmisiä nopeissa tilanteissa isolla tai isohkolla aukolla kuvatessa tarkennuksen osuminen juuri haluttuun kohtaan on paljon suurempi ongelma kuin kameran tärähtäminen.
Kiitos vastauksesta. Se varmisti päätökseni ostaa Nikon D800. Ensimmäiseksi objektiiviksi taidan hankkia 24-70 mm:n pikkuzoomin ja opetella sen kanssa D800:n käyttöä. Se lienee sopiva aloituspaketti. Kiinteän polttovälin objektiiveja hankin, kunhan olen saanut kameraan tuntumaa ja käyttökokemusta.
Vielä pitää tehdä valinta, Nikonin oma vai Tamronin 24-70 mm zoom.
iBriegu kirjoitti:Ensimmäiseksi objektiiviksi taidan hankkia 24-70 mm:n pikkuzoomin ja opetella sen kanssa D800:n käyttöä.
"Pikkuzoomi" ei ehkä ole kuvaavin termi Nikonin AF-S 24-70mm f/2.8G:lle, mutta hyvä lasi se on. :-)
Jep, sitä nimitystä se ei ansaitse. Melkoinen järkäle niin fyysisesti, mutta myös suorituskykynsä puolesta.
Aika hyvä "aloittelijan kitti" tuo D800 + 24-70/2.8 ;-)
Oho ja hups. (Häpeän punaa poskilla) Tuijotin noita millejä, mutta kun tarkistin objektiivin painon, hoksasin miten kookkaasta pötkylästä on kyse. Aivan mahtavaa kuulla, että kyseessä on myös suorituskykynsä puolesta järkäle. Mikäs sen hienompaa. Muutaman päivän selvitystyö meni siten kohdalleen. Kiitos kommenteista.
Hieno paketti aloittaa kuvaaminen.
Tingi kaupantekijäiseksi matkaan 50/1.8g nikkori. Tuo on halpa, laadukas, valovoimainen ja kevyt objektiivi. Isomman zoomin kanssa kiva kaveri.
paaton kirjoitti:Hieno paketti aloittaa kuvaaminen.
Tingi kaupantekijäiseksi matkaan 50/1.8g nikkori. Tuo on halpa, laadukas, valovoimainen ja kevyt objektiivi. Isomman zoomin kanssa kiva kaveri.
Tämä foorumi osoittautuu mitä parhaimmaksi tueksi kuvausasioissa. Enpä olisi osannut tuota tinkaamista ajatellakaan. Kiitos paljon vinkistä. Ajattelin ensin, että pyydän tarjouksia parista kolmesta liikkeestä ja tilaan kuvauspaketin niiden perusteella netin kautta, mutta taidan tehdä pyhiinvaellusmatkan Helsinkiin ja hoitaa ostokset kasvotusten kivijalkaliikkeessä.
Sen verran on epävarmuutta ostopäätöksen teon kanssa, että tuntuu hyvältä tuo saamani kannustus. Eräs kaverini sanoi minulle kerran musiikkiin liittyen, että ”mieluummin soitan huonoilla vehkeillä hyvin kuin hyvillä vehkeillä huonosti”. Valokuvaukseen sovellettuna sanon, että koska osaan jo kuvauksen perusteet, opettelen valokuvaamista mieluummin hyvillä kuin huonoilla laitteilla. Vuosien saatossa voivat kehnot laitteet alkaa harmittaa.
Juu, mutta kaikki laitteet ovat kompromisseja, mitään eksaktia hyvää ei ole olemassa. Miksi muuten kalliit laitteet kiertäisivät intopäältä toiselle, jos jokin olisi optimaalinen? En silti toki halua olla itsellevalehtelun tiellä ;-)
OskuK kirjoitti:Juu, mutta kaikki laitteet ovat kompromisseja, mitään eksaktia hyvää ei ole olemassa. Miksi muuten kalliit laitteet kiertäisivät intopäältä toiselle, jos jokin olisi optimaalinen? En silti toki halua olla itsellevalehtelun tiellä ;-)
Tuo on varmasti totta. Liekö sitten perusinhimillistä tavoitella parempaa. Muistan erään lehtijutun, jossa esiteltiin erään nuoren miehen hifi-stereolaitteita. Kaveri oli sijoittanut niihin enemmän kuin mitä hänen ja vaimonsa asunto-osake maksoi. Mies tavoitteli omien sanojensa mukaan täydellistä ääntä. Valokuvaukseen liittyen muistan naapurin sedän, joka voitti Unkarissa suuren kansainvälisen valokuvakilpailun mv-kuvalla, jonka hän oli ottanut vanhalla ja perin vaatimattomalla Exakta-kameralla, aikana, jolloin uusia järjestelmäkameroita oli jo paljon markkinoilla. Aina ei siis tarvita viimeistä huutoa olevia laitteita, jotta syntyisi hyvää jälkeä.
Jo, mutta se on eri asia, siinä oletetaan että on parhausjärjestyksessä kamat, mutta kun se järjestys muuttuu, riippuen mitä painotetaan. Jollekin kännykameran läpiterävä kuva on hyvä, ja toiselle kammotus. Toiselle kännyn olematon massa on kammotus ja toiselle ainoa oikea kameran paino. Toiselle kameran persaus on ainoa oikea etsin, ja toiselle kammotus. Jo pelkästään hyvä säädin on piiitkän keskustelun arvoinen, jo että mitä kukin semmoisella käsittää.
Tämän Canonin objektiivin äärimmäisyydestä huolimatta sen huonotkin puolet ovat ilmeisiä, toki vain kinokoon laite -millainenkohan tuo olisi laakakoon piirtoympyrällä ;-)
On oikein ja järjellistä etsiä parasta kameraa omaan käyttötarpeeseensa, ja täysin älytöntä edes yrittää löytää sellaista joka olisi ehdottoman paras kaikessa mahdollisessa mitä kameralla voi tehdä.
Ei sellaista ole olemassakaan.
Ja silti jotkut sellaista etsivät ja monet lapsenmieliset jopa arvioivatkin laitteita siitä lähtökohdasta uskonnollisen fanaatikon innolla.