Kamerasta jämäkkä ote ja laakasuOskuK kirjoitti:Joopa joo ;-)
Mites se kuvaaminen, oliskos siihen mitään vinkkejä? ;-D
Mitä pitää parantaa?
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
Rockfordin vinkki lähelle menemisestä olisi toimiva, jos sinne vain pääsee, 35 millisellä voi käyttää isoakin aukkoa. Mutta laajemmalla lasilla pitäisi taas voida käyttää muutakin kuin keskimmäistä pistettä.
Vanhallakin takuulla saa välillä onnistuneita kuvia, mutta jos aika ja isot on aina tapissa, niin niitä suttukuvia vaan tuppaa tulemaan enemmän kuin hyviä
Vanhallakin takuulla saa välillä onnistuneita kuvia, mutta jos aika ja isot on aina tapissa, niin niitä suttukuvia vaan tuppaa tulemaan enemmän kuin hyviä
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Sinä vannot reunapisteiden nimeen :-))) Mutta näissä näyttämökuvissa kovin kapea dof ei useinkaan ole etu.paaton kirjoitti:Rockfordin vinkki lähelle menemisestä olisi toimiva, jos sinne vain pääsee, 35 millisellä voi käyttää isoakin aukkoa. Mutta laajemmalla lasilla pitäisi taas voida käyttää muutakin kuin keskimmäistä pistettä.
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Kyllä ne reunapisteet on olleet todellakin tarpeen. Kun itse kuvaan niin tarkennuspiste vaihtuu jatkuvasti. Keskipisteellä ei vain tulisi koko hommasta paljon mitään. Silloin kun oli D70 sitä joutui aika paljon käyttämään ja D300 ei aina toiminut reunapisteilla kehuttavasti myöskään. Eilen kattelin D70:n kuvattuja kuvia näytöksestä, josta laitoinkin tuon yhden onnistuneen kuvan esille. Olihan siellä sutta tullut ihan järkyttävä määrä sekä tarkennuksen että liikkeen pysäyttämisen osalta. Silloin tuli teknisesti käyttökelpoisia kuvia ehkä vain 10-15% kaikista, nykyisin varmaan 90% on teräviä jostain kohtaan, monet toki vähän väärästä kohdasta.nomad kirjoitti:Sinä vannot reunapisteiden nimeen :-)))paaton kirjoitti:Rockfordin vinkki lähelle menemisestä olisi toimiva, jos sinne vain pääsee, 35 millisellä voi käyttää isoakin aukkoa. Mutta laajemmalla lasilla pitäisi taas voida käyttää muutakin kuin keskimmäistä pistettä.
Täällä Oulussa kaksi salia missä olen tanssiesityksiä usein kuvannut on sellaisia, että jos yleisö on salissa niin kuvia voi saada oikeastaan vain joko eturivistä tai sitten takarivistä jos seisoo niin että näkee yleisön yli. Toisessa takarivi on sitten todella kaukana ja toisessa taas korkeella. Enkä tarkoita etteikö tuolta saisi kuvia, mutta pidemmän päälle aika puuduttavaa kuvata vain kuvia joissa näkyy koko näyttämö tai sitten puolet siitä, tai tanssijat aina reilusti yläviistosta lattiaa vasten.
Läheltä saa vaihtelevampia ja läsnäolevampia kuvia, joissa sitten taas syväterävyysongelma kasvaa. Keskimäärin tykkään silti enemmän tästä vaihtoehdosta, vaikka joku muu varmasti ajattee toisin.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 302
- Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Esimerkkikuvissa minua häiritsi eniten yleinen sumeus eli ne eivät ole varsinaisesti tärähtäneitä, mutta käsivaraotoksia hämärässä. Jos kuitenkin taipuisit käyttämään jalustaa. Kokeile joku kerta sen vaikutusta.
Omassa duunissani oli joidenkin vuosien ajan kuvattava Nikon D80:llä vastaavia juttuja, ja usein pitäydyttävä pakettizoomissa. Jalustan ansiosta monet kuvat olivat terävämpiä ja niissä oli enemmän kontrastia. Kun kuva on perustarkka, hitaahkon suljinajan tuoma liike-epäterävyys toimii usein hyvällä tavalla.
Omassa duunissani oli joidenkin vuosien ajan kuvattava Nikon D80:llä vastaavia juttuja, ja usein pitäydyttävä pakettizoomissa. Jalustan ansiosta monet kuvat olivat terävämpiä ja niissä oli enemmän kontrastia. Kun kuva on perustarkka, hitaahkon suljinajan tuoma liike-epäterävyys toimii usein hyvällä tavalla.
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Jos kuvaa kroppirungolla + 70-200mm tiukasti rajattuja "lähikuvia" kuten noi PaPo:n esimerkkikuvat olivat niin ei se helppoa tosiaankaan ole. Oman kokemuksen mukaan jalusta toimii sitä paremmin mitä kauempaa kuvaa ja tuolla kroppi + 70-200mm -yhdistelmällä voi kuvata aika kaukaakin. Hyvä kuulapää sopivan löysällä antaa suunnata kameraa suhteellisen vapaasti ja silti se pysyy halutussa asennossa ilman kuulan kiristämistä kun kädet irrottaa.eskolius kirjoitti:Jos kuitenkin taipuisit käyttämään jalustaa. Kokeile joku kerta sen vaikutusta.
...
Kun kuva on perustarkka, hitaahkon suljinajan tuoma liike-epäterävyys toimii usein hyvällä tavalla.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 909
- Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25
Oma ratkaisuni on ollut vakaajan käyttö, mutta monopodilla tulokset varmaan olisi parempia. Ne kun ei ole ainakaan ihan kaikki hinnalla pilattuja niin sellaisen käyttö voisi olla hyvä kokeilla ensin.Rockford kirjoitti:Jos kuvaa kroppirungolla + 70-200mm tiukasti rajattuja "lähikuvia" kuten noi PaPo:n esimerkkikuvat olivat niin ei se helppoa tosiaankaan ole. Oman kokemuksen mukaan jalusta toimii sitä paremmin mitä kauempaa kuvaa ja tuolla kroppi + 70-200mm -yhdistelmällä voi kuvata aika kaukaakin. Hyvä kuulapää sopivan löysällä antaa suunnata kameraa suhteellisen vapaasti ja silti se pysyy halutussa asennossa ilman kuulan kiristämistä kun kädet irrottaa.eskolius kirjoitti:Jos kuitenkin taipuisit käyttämään jalustaa. Kokeile joku kerta sen vaikutusta.
...
Kun kuva on perustarkka, hitaahkon suljinajan tuoma liike-epäterävyys toimii usein hyvällä tavalla.
Mitä tarkennuspisteisiin tulee... itse en uintia kuvatessa saa kohdetta sommiteltua useinkaan muuten kuin valitsemalla piste ja sitten seuraamalla kohdetta sillä. Pelkkää keskipistettä käyttäen joutuu yleensä croppaamaan aika reilusti, ja talteen jäänyt resoluutio heikkenee melkoisesti. Plus tahtoo kuvattavan joku raaja olla kuvasta ulkona, eli kuvatessa jo tarvii sitten jättää väljä rajaus. Näillä eväillä ei enää sitten synny sitä mitä haluaisi. Mutta asiahan on yleisemmin hyvin paljon siitä kiinni mitä kuvaa ja millaisia kuvia haluaa.
-
- Viestit: 1010
- Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27
Tuolla periaatteella mä ostaisin joka keikalla kerran viikossa uuden rungon.. muttakun onneksi aikoinaan on löytynyt sen verran intoa opiskella kun rungoista ei voinu yli ISO400 ruuvvata, että osaa suhteuttaa sen tilanteeseen mitä on saatavilla, ikinä ei ole jäänyt kuvat ottamatta.paaton kirjoitti: Mitä jää jäljelle? Ison nosto tai salama. Kun salamaa ei saa käyttää, niin ison nosto, eli uusi runko on se oikea vaihtoehto.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Ei tässä nyt oikein tajuta. Me ollaan lakossa eikä kuvata mitään, ennenkuin markkinoille tulee kunnon kamera! On järjetöntä kituuttaa noilla huonoilla kameroilla, joilla ei kannata kuvata! Kuvataan taas sitten, kun on edes jotain pieniä edellytyksiä!
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 149
- Liittynyt: Syys 23, 2013 15 : 37
Hyviä neuvoja, kiitos. Kyllä se yksijalka täytyisi varmasti hankkia, jo senkin takia, että tuo linssi painaa aika paljon meikän käsille. Eipä ainakaan tulisi epäterävyyttä sen takia, että kädet tärisee :)
Sitäkin olen pohtinut, että auttaisiko tosiaan, jos tulisi lähemmäs lavaa. Nyt kuvasin teatterin takaosasta täydestä pimeydestä. Osa kuvista tosin on verhoista, siellä on enemmän valoa. (Joku mainitsi, että on joissakin kuvissa on kova valo. Ne on juurikin verhoista otettu suoraa spottia vastaan).
Tarkennuspisteitä vaihtelin jonkun verran, mutta kun halusin jonkun tietyn tyypin kuvaani, tarkensin siihen ja seurasin. Silti oli kyllä ihan riittämiin huteja, muuten hyviä kuvia, mutta tarkennus pielessä :-/
En ole ollenkaan välineharrastaja, siksi pohdinkin nyt tovin ennen kuin haen sen uuden rungon. Tässä kevään mittaan varmasti pääsee taas kuvaamaan noita esityksiä, hyvä näin, koska harjoittelua tarvitaan todellakin.
Sitäkin olen pohtinut, että auttaisiko tosiaan, jos tulisi lähemmäs lavaa. Nyt kuvasin teatterin takaosasta täydestä pimeydestä. Osa kuvista tosin on verhoista, siellä on enemmän valoa. (Joku mainitsi, että on joissakin kuvissa on kova valo. Ne on juurikin verhoista otettu suoraa spottia vastaan).
Tarkennuspisteitä vaihtelin jonkun verran, mutta kun halusin jonkun tietyn tyypin kuvaani, tarkensin siihen ja seurasin. Silti oli kyllä ihan riittämiin huteja, muuten hyviä kuvia, mutta tarkennus pielessä :-/
En ole ollenkaan välineharrastaja, siksi pohdinkin nyt tovin ennen kuin haen sen uuden rungon. Tässä kevään mittaan varmasti pääsee taas kuvaamaan noita esityksiä, hyvä näin, koska harjoittelua tarvitaan todellakin.
-
- Viestit: 909
- Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25
Juu, kokeile! Valon kanssa siis vain se ratkaisee mitä kohteesta heijastuu kuvaussuuntaan.
Näissä välinehommissa on joka tapauksessa se juttu, että ensimmäiseksi kannattaa koittaa ymmärtää eri asioita kokeilemalla että missä ne rajoitukset oikeasti on ja voiko niitä kiertää. Siinä tulee samalla oppineeksi paljon, ja jos päätyy päivittämään niin tietää mitä etsii ja miksi. Vaikka siitä uudesta rungosta hyötyä tuossa olisikin, niin on ihan varma että vanhallakin saa kuvia.
Näissä välinehommissa on joka tapauksessa se juttu, että ensimmäiseksi kannattaa koittaa ymmärtää eri asioita kokeilemalla että missä ne rajoitukset oikeasti on ja voiko niitä kiertää. Siinä tulee samalla oppineeksi paljon, ja jos päätyy päivittämään niin tietää mitä etsii ja miksi. Vaikka siitä uudesta rungosta hyötyä tuossa olisikin, niin on ihan varma että vanhallakin saa kuvia.