Nikon DF...?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

kribe kirjoitti:Näinhän se on. Muakin kyrpii kun omaan nikoniin ei ole saatavilla kun joitain satoja erilaisia objektiiveja. Mä haluaisin enemmän vaihtoehtoja.
Niinpä. Varsinkin jos ne useat sadat eri vaihtoehdot sijaitsevat jossakin muualla kuin omassa kamerakaapissa. Minullakin löytyy vanhaa ja vähän uudempaa käyttökelpoista lasitavaraa puolensataa erillaista, osa suorastaan hienoja objektiiveja. Onneksi niille on löytynyt käyttöä NEXissä adaptereilla. Nyt olisi vain pikkuhiljaa kiva löytää nille käyttöä kinokennoisessa. Formaatissa joille ne on suunniteltu!

Mutta tämähän ei millään tavalla tarvitse olla Nikonin tai Df:n ongelma. Osaavathan ne onneksi muutkin tehdä toimivia kameroita.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska

OskuK kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Moni ehkä odotti Df:stä nikonin uutta peilitöntä systeemiä, mutta nyt ollaan palattu niistä unelmista takaisin maanpinnalle.
Onko joku ääliö tosiaan odottanut peilitöntä? Kuka maksisi välikauden peilittömästä 3000e, kun sillä rahalla saa kamerankin?
;-D Varmaan aika monikin. En sitten tiedä siitä osasta porukkaa jotka odottelivat tälläistä nerokasta retro luomusta kaikessa käytännöllisessä viisaudessaan.

nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

aikaarska kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Moni ehkä odotti Df:stä nikonin uutta peilitöntä systeemiä, mutta nyt ollaan palattu niistä unelmista takaisin maanpinnalle.
Onko joku ääliö tosiaan odottanut peilitöntä? Kuka maksisi välikauden peilittömästä 3000e, kun sillä rahalla saa kamerankin?
;-D Varmaan aika monikin. En sitten tiedä siitä osasta porukkaa jotka odottelivat tälläistä nerokasta retro luomusta kaikessa käytännöllisessä viisaudessaan.
Höh. Niillä jotka tätä odottelivat on Ai-S Nikkoreita kaappi väärällään. Sinä et kuulu asiakaskuntaan.
aikaarska

nomad kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:
OskuK kirjoitti: Onko joku ääliö tosiaan odottanut peilitöntä? Kuka maksisi välikauden peilittömästä 3000e, kun sillä rahalla saa kamerankin?
Höh. Niillä jotka tätä odottelivat on Ai-S Nikkoreita kaappi väärällään. Sinä et kuulu asiakaskuntaan.
Mutta olisin voinut kuulua. Olisin voinut kuulua Nikonin asiakaskuntaan jos sieltä olisi tullut toisenlainen kamera. Peilitön lyhyellä runkopaksuudella esim.

edit: ja sitäpaitsi olisin otollinen kuluttaja muutenkin tähän saumaan - ostelen ahkerasti kameravehkeitä ja olen erittäin kiinnostunut hankkimaan kinokennoista runkoa APS-C kameroiden rinnalle.

nomad

Jos olet kinokennosta ja Nikonista kiinnostunut niin osta vaan D600/610. Vähintään sama - alhaisilla herkkyyksillä parempi - kuvanlaatu, sama perustekniikka ja -rakenne, koeteltu ergonomia sekä monipuolisemmat ominaisuudet. Tuskin puolta halvempi hintakaan haittaa?
aikaarska

nomad kirjoitti:Jos olet kinokennosta ja Nikonista kiinnostunut niin osta vaan D600/610. Vähintään sama - alhaisilla herkkyyksillä parempi - kuvanlaatu, sama perustekniikka ja -rakenne, koeteltu ergonomia sekä monipuolisemmat ominaisuudet. Tuskin puolta halvempi hintakaan haittaa?
Kyllä. Niitä olen mm. miettinyt, ja myös Canonin vastaavaa - 6D:tä tai vanhempaa 5DMK2:sta. Mutta nyt tämä peilitön kino alkoi kiinnostamaan...Täytyy pohtia mikä olisi loppupelissä mulle paras ratkaisu.

jmjh

Viesti Kirjoittaja jmjh »

aikaarska kirjoitti: Mutta olisin voinut kuulua. Olisin voinut kuulua Nikonin asiakaskuntaan jos sieltä olisi tullut toisenlainen kamera. Peilitön lyhyellä runkopaksuudella esim.
Eiköhän noita peilittömiä lyhyellä runkopaksuudella löydy markkinoilta ihan tarpeeksi, joten mikä tässä nyt sitten on ongelma että pitää olla täältä erityisesti sitä hakemassa? Aika erikoista että odotit tästä peititöntä, koska ei sen pitänyt missään vaiheessa sellanen olla vaan kokoajan oli tiedossa että sieltä on tulossa normaali peilillinen. Retro ja "Pure photography" teema olisi muutenkin vähän erikoista peilittömän kanssa, koska kuten jo joku sanoikin niin EVF olisi jotain aivan muuta kun retroa ja takanäytönkautta kuvaaminen se vasta ei-retroa olisikin.
Lexar

Viesti Kirjoittaja Lexar »

jmjh kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Mutta olisin voinut kuulua. Olisin voinut kuulua Nikonin asiakaskuntaan jos sieltä olisi tullut toisenlainen kamera. Peilitön lyhyellä runkopaksuudella esim.
Eiköhän noita peilittömiä lyhyellä runkopaksuudella löydy markkinoilta ihan tarpeeksi, joten mikä tässä nyt sitten on ongelma että pitää olla täältä erityisesti sitä hakemassa? Aika erikoista että odotit tästä peititöntä, koska ei sen pitänyt missään vaiheessa sellanen olla vaan kokoajan oli tiedossa että sieltä on tulossa normaali peilillinen. Retro ja "Pure photography" teema olisi muutenkin vähän erikoista peilittömän kanssa, koska kuten jo joku sanoikin niin EVF olisi jotain aivan muuta kun retroa ja takanäytönkautta kuvaaminen se vasta ei-retroa olisikin.

Varooovaaasti nyt A-arska! Eli nyt olet ajautunut turhan heikoilla jäille = kaikki mitä sanotaan tuppaa kääntyä itseäsi vastaan.

(Ja mm. Pentax-miehiä aiemmin tituleerattiin täällä palstalla pirun herkkähipiäisiksi..:D)
rtfm

Viesti Kirjoittaja rtfm »

Kyllä tuolla hinnalla pitäisi jo saada kamera jossa ei ole takanäyttöä, videota ja AF:ää, mutta iso etsin kylläkin :)
aikaarska

jmjh kirjoitti:Eiköhän noita peilittömiä lyhyellä runkopaksuudella löydy markkinoilta ihan tarpeeksi, joten mikä tässä nyt sitten on ongelma että pitää olla täältä erityisesti sitä hakemassa? Aika erikoista että odotit tästä peititöntä, koska ei sen pitänyt missään vaiheessa sellanen olla .
Jossain vaiheessa huhuiltiin vaikka mitä eri puolilla nettiä. Myös peilitöntä kinokennoista retro Nikonia. No, ei tullut sellaista, joten olet aivan oikeassa että turha sitä on täällä enempi ihmetellä.

Ja peilittömiä kinoja lyhyellä runkopaksuudella ei vielä markkinoilta pahemmin löydy! Leica ei tule minulle kysymykseen, varsinkin hintansa takia. Sony A7 sarja on käytännössä ainoa vaihtoehto kun Nikoniltakaan ei sellaista tullut...Mutta odottelen vielä tovin, josko Canon tai Pentax saisi jotakin aikaiseksi tässä muutaman kuukauden aikana. Ja eihän sitä tiedä vaikka Nikonkin tekisi vielä lisää julkistuksia...

aikaarska

Lexar kirjoitti:[Varooovaaasti nyt A-arska! Eli nyt olet ajautunut turhan heikoilla jäille = kaikki mitä sanotaan tuppaa kääntyä itseäsi vastaan.

(Ja mm. Pentax-miehiä aiemmin tituleerattiin täällä palstalla pirun herkkähipiäisiksi..:D)
Tässä on tullut jo kuvailtua niin monilla eri merkkisillä laitteilla, ettei mitään erityistä laiteuskollisuutta ole enää olemassa. Hyllyssäkin notkuu objektiiveja aika monelle eri bajolle!
Foorumin keskustelukulttuuri on myös tullut näiden vuosien aikana ihan tutuksi, joten mikään ei enää tunnu missään ;)

Beatsi

Viesti Kirjoittaja Beatsi »

http://nikonrumors.com/2013/11/07/nikon ... t=FaceBook
Nikon Df demand not as strong as the D800

I received some unofficial information from different retailers and based on the number of pre-orders, it seems that the demand for the Df is not even close to the demand for the Nikon D800 when it was officially announced.
Teinit sanoisi, että epic fail. Ei ole kysyntää, koska ei tällaista ole kukaan halunnut.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Beatsi kirjoitti: Teinit sanoisi, että epic fail. Ei ole kysyntää, koska ei tällaista ole kukaan halunnut.
Kyllä mun mielestä tää voi hyvin iskeä niihin vanhempiin kuvaajiin, jotka oikeasti vihaa näitä nippeleitä ja ikuista säätämistä.
Kuitenkin tän rungon funktio on täydellinen mekaaninen hallinta, eli aukon ja ajan säätö käy kuin ennen vanhaan ja se tuntuu varmasti hyvältä vanhasta nikonistista, jonka muija on lähtenyt jo vuosia sitten ja jonka eturauhanen elää ihan omaa elämäänsä ja se tunne siitä, ettei hallitse enää omaa itseäänkään elää vahvana joka päivä.

..
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Munt kirjoitti:Kuitenkin tän rungon funktio on täydellinen mekaaninen hallinta, eli aukon ja ajan säätö käy kuin ennen vanhaan ja se tuntuu varmasti hyvältä vanhasta nikonistista, jonka muija on lähtenyt jo vuosia sitten ja jonka eturauhanen elää ihan omaa elämäänsä ja se tunne siitä, ettei hallitse enää omaa itseäänkään elää vahvana joka päivä.

..
Mutta kannattaako tuon varaan omaa kameramallia tehdä? Mielestäni ei, mutta Nikon näytti olevan toista mieltä. Tosin tuolla mallilla saatiin nyt taas näkyvyyttä ja kyllähän se porukkaa vetää standeille ja kauppoihin ihmettelemään. Siinä sitten heille voi myydä jonkun Coolpixin tms.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Naranek

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Munt kirjoitti:
Beatsi kirjoitti: Teinit sanoisi, että epic fail. Ei ole kysyntää, koska ei tällaista ole kukaan halunnut.
Kyllä mun mielestä tää voi hyvin iskeä niihin vanhempiin kuvaajiin, jotka oikeasti vihaa näitä nippeleitä ja ikuista säätämistä.
Kuitenkin tän rungon funktio on täydellinen mekaaninen hallinta, eli aukon ja ajan säätö käy kuin ennen vanhaan ja se tuntuu varmasti hyvältä vanhasta nikonistista, jonka muija on lähtenyt jo vuosia sitten ja jonka eturauhanen elää ihan omaa elämäänsä ja se tunne siitä, ettei hallitse enää omaa itseäänkään elää vahvana joka päivä.

..
Niin. märkäkorvilla on vielä se illuusio että he hallitsisivat elämäänsä, muutaman vuoden täällä viettäneet näkevät jo, että tuurilla ne laivat seilaavat... mutta enempi eri ikäisten elämän törkeily sikseen. En taida edes kuulua tuon veetuilun kohderyhmään, kun en täytä ilmeisesti iän lisäksi kumpaakaan täydentävää kriteeriä.

Kahlasin tämän ketjun läpi, ja se mikä minua ihmetyttää, on se että täällä ei taida olla kovinkaan monta valokuvaajaa, ainoastaan kliseisiä ääri-insinöörejä?

"Paras" kommentti oli minusta se jossa tämä kamera tuomittiin täysin, koska sen hankintaa ei voi mitenkään perustella järjellä. Ei varmaan voikaan, en taida pysytä perustelemaan järjellä ensimmäistäkään kameraostostani, mutta kun valokuvaus ei taida oikeastaan olla mitään mitä tehdään järjellä, vaan se on tunneasioita.

Silloin myös työkalut ovat tunnejuttu, ei järjen. Toki niiltä edellytetään perusasioiden olemassaoloa, mutta tosiasiassa tunne on se mikä niiden hankinnassa ratkaisee.

Erikoista että jotkut "valokuvaajat" kehuvat tekevänsä jotain tässä touhussa pelkällä järjellä. En usko että se pitää lainkaan paikkaansa, tai jos pitää, niin olisi mielenkiintoista nähdä moisen autistisen ääriinsinööriasenteen omaavien heppujen töitä, että ovatko ne teknisesti taitavan näppäilijän räpsyjä kummempia.

Tunne kun on se mitä tässä touhussa kai pitäisi tavalla tai toisella katsojalle välittää, ja se kun on mukana, niin silloin sitä ei saa kyllä millään pidettyä poissa kalustostaankaan.
nomad

Olen kirjoittanut aika monta viestiä, mutta kuitenkin lasken itseni valokuvaajaksi. Ainakin otan ja julkaisen kuvia suht säännöllisesti.

Siltikin se pätee, että Df:n kuosissa myydään pikkuisen karsittua D610/600 tekniikkaa tuplahinnalla. Pienempi akku, yksi korttipaikka, ei omaa salamaa jne. Ei myöskään yhtään minkäänmoisia uusia apuja käsin tarkentamiseen! Mutta onhan Df:ssä D4:n aikalailla houkutteleva kenno. Jos Df:n hinta putoaa tasolle 2000e, niin saattaisihan se olla aika kiinnostava kakkoskamera.

Naranek, olet varmaankin narahtanut Df:n nappuloihin?? Aika näyttää onko nuo oikeasti kätevät. Tällä hetkellä minun on vaikea tajuta mitä parannusta nuo tuovat ergonomiaan. Ulkonäöstä ja perinteillä leikittelystä Df:ssä on kysymys.
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

nomad kirjoitti:
Naranek, olet varmaankin narahtanut Df:n nappuloihin?? Aika näyttää onko nuo oikeasti kätevät. Tällä hetkellä minun on vaikea tajuta mitä parannusta nuo tuovat ergonomiaan. Ulkonäöstä ja perinteillä leikittelystä Df:ssä on kysymys.
Ulkonäkökin on vähän outo: päältä se näyttää vanhalta kameralta mutta takaa ihan miltä tahansa Nikonin digijärkkäriltä.
jiihaa2

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Naranek kirjoitti: "Paras" kommentti oli minusta se jossa tämä kamera tuomittiin täysin, koska sen hankintaa ei voi mitenkään perustella järjellä. Ei varmaan voikaan, en taida pysytä perustelemaan järjellä ensimmäistäkään kameraostostani, mutta kun valokuvaus ei taida oikeastaan olla mitään mitä tehdään järjellä, vaan se on tunneasioita.

Silloin myös työkalut ovat tunnejuttu, ei järjen. Toki niiltä edellytetään perusasioiden olemassaoloa, mutta tosiasiassa tunne on se mikä niiden hankinnassa ratkaisee.

Erikoista että jotkut "valokuvaajat" kehuvat tekevänsä jotain tässä touhussa pelkällä järjellä. En usko että se pitää lainkaan paikkaansa, tai jos pitää, niin olisi mielenkiintoista nähdä moisen autistisen ääriinsinööriasenteen omaavien heppujen töitä, että ovatko ne teknisesti taitavan näppäilijän räpsyjä kummempia.

Tunne kun on se mitä tässä touhussa kai pitäisi tavalla tai toisella katsojalle välittää, ja se kun on mukana, niin silloin sitä ei saa kyllä millään pidettyä poissa kalustostaankaan.
Oot kyllä niin oikeessa tässä... siis aivan naulan kantaan. Eri ihmiset vaan käyttää eri reittejä päästäkseen siihen tunnetilaan joka tunnetaan ostopäätöksenä :)

Itseäni ainakin vaivaa paitsi se, että on insinööri, niin myöskin se, että brandit tässä maailmassa ei merkkaa enää yhtään mitään. Jollei itse kokeile ja selvitä niin sua kustaan silmään aivan surutta, joko niin että maksat liikaa tai sitten ostat jaskaa / et saa sitä mitä luulit.

Toki on firmoja kuten Zeiss joilla oikeasti on systemaattinen ja toimiva laatukontrolli nimellään myytävään tavaraan, vaikkeivat ole aikoihin valmistaneet yhtään mitään (edit - siis 35mm tavaraa). Ovat kuitenkin optisessa teollisuudessa mukana vahvasti ja tekevät maailman vaativimpia optiikoita (puolijohdevalmistukseen, tietty myös filmiteollisuuteen).

Sitten on joku Leica, jolla on lähinnä brand management ja talousosasto..... en sano enempää.
Viimeksi muokannut jiihaa2, Marras 08, 2013 15 : 50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Naranek

Viesti Kirjoittaja Naranek »

En ole oikeastaan niihin narahtanut ;-)

Fiilistely tosin on aivan mukavaa, ja jos se saa tunnelmoimaan myös kuvien suhteen ja näkyy kuvissa, niin asia on minusta hienoa.

Tästä rungosta minulle jää hieman sekava tunnelma. Täytyy myöntää että kromattuna päältä ja edesta katsottuna se saa minut hyvälle tuulelle ja fiilikselle.

Noissa säätimissä minua ei niinkään viehätä se mistä täällä on tähän asti puhuttu eli niiden käyttäminen säätiminä, vaan se että niistä näkee yhdellä silmäyksellä miten kamera on säädetty. Mekaanisten kytkimien merkitys on minulle enemmän se että ne toimivat samalla kameran tilan osoittimina, joista näkee paljon nopeammin ja selkeämmin miten vehjes on säädetty, kuin täyteen ahdetusta lcd-näytöstä. En ole vielä nähnyt sellaista lcd-näyttöä joka voittaisi tässä suhteessa. Tulee paljon vähemmän virheitä kiekkojen, kytkimien ja vipujen kanssa kuin lcd:n ja menuvalikon.

Yksi esimerkki on se että olen laittanut toiseen D800:n oikean käden sormien kohdalla olevista kytkimistä tallennustavan valinnan. Nyt olen jo jonkin aikaa harkinnut sen poistamista. Sitä painaa aivan liian helposti, ja saattaa huomaamattaan pyöräyttää sen jälkeen vaikka jpeg:n tallennukselle vaikka piti olla raw... eikä virhettä näe mistään ellei tiedä katsoa. Ja kaikkien valikoiden läpikäyminen sen varalta ettei ole itse tai joku kameran kokeilija, vääntänyt jotain solmuun, on hankalaa. Perinteisissä kameroissa ne pääsäädöt näki vain katsomalla missä asennoissa vivut ovat. Näin minusta pitäisi olla nytkin ja ne menun asetukset voisivat olla vaikka lukituksen takana, eivät muutu ellei anna pin-lukua ;-)
nomad

Minun ykkösfilmikamerani on hopeinen FE joka on tietysti aika kova vertailukohta Df:lle.
Naranek kirjoitti: Noissa säätimissä minua ei niinkään viehätä se mistä täällä on tähän asti puhuttu eli niiden käyttäminen säätiminä, vaan se että niistä näkee yhdellä silmäyksellä miten kamera on säädetty. Mekaanisten kytkimien merkitys on minulle enemmän se että ne toimivat samalla kameran tilan osoittimina, joista näkee paljon nopeammin ja selkeämmin miten vehjes on säädetty, kuin täyteen ahdetusta lcd-näytöstä. En ole vielä nähnyt sellaista lcd-näyttöä joka voittaisi tässä suhteessa. Tulee paljon vähemmän virheitä kiekkojen, kytkimien ja vipujen kanssa kuin lcd:n ja menuvalikon.

Yksi esimerkki on se että olen laittanut toiseen D800:n oikean käden sormien kohdalla olevista kytkimistä tallennustavan valinnan. Nyt olen jo jonkin aikaa harkinnut sen poistamista. Sitä painaa aivan liian helposti, ja saattaa huomaamattaan pyöräyttää sen jälkeen vaikka jpeg:n tallennukselle vaikka piti olla raw... eikä virhettä näe mistään ellei tiedä katsoa. Ja kaikkien valikoiden läpikäyminen sen varalta ettei ole itse tai joku kameran kokeilija, vääntänyt jotain solmuun, on hankalaa. Perinteisissä kameroissa ne pääsäädöt näki vain katsomalla missä asennoissa vivut ovat. Näin minusta pitäisi olla nytkin ja ne menun asetukset voisivat olla vaikka lukituksen takana, eivät muutu ellei anna pin-lukua ;-)
Olen sen verran keski-ikäinen, että en ilman lululaseja välttämättä näkisi missä asennossa esim Df:n pienin tekstein varustettu ISO-kiekko on. Aikakiekkoa taas pitäisin tyhjänpanttina A-asennossa 99% ajasta. Modekiekkohan tuossa on aivan vitsi, siitä puuttuu käyttäjämoodit. Ja silloin kun valitsen aikoja manuaalisesti niin ehkäpä haluaisin valita pidempiä aikoja kuin mitä kiekosta löytyy - pitkät ajathan ovat Df:ssä menun takana.

Tykkään myös, että kameran tilan näkee kätevästi ylänäytöstä. Ja vieläkin paremmin infonappia painamalla takanäytöstä. Noihan on kaikissa Nikoneissa… En jaksa uskoa, että loppupeleissä käyttäisin Df:n retrohenkistä käyttöliittymää sen kummemmalla tavalla.
Vastaa Viestiin