Pärjääkö Lumia 1020 järjestelmäkameralle?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

>Mika< kirjoitti:
kribe kirjoitti:
Tuo 1020 kamerahan on huonompi kuin 808:ssa, eli kuvanlaadullisesti ei voida verrata samana päivänä halvimpiinkaan järjestelmäkameroihin. Mutta on mulla usein iPhonessakin parempi kuvanlaatu kun järkkärissä: kun verrataan iPhonella otettua kuvaa kuvaan, joka jäi järkkärillä ottamatta, kun ei ollut mukana.
Onhan se pienempi kenno mutta en kyllä huomaa testikuvissa juuri eroa. 1020:n puolesta puhuu taas lähempi tarkennusetäisyys, suljinajan käsiasetus ja pidempi max suljinaika. Lisäksi on kuvanvakaaja ja hyvä kameraohjelmisto manuaalitarkennuksineen. Ei sitä tietenkään järkkäriin voi verrata, tai voi mutta siinä ne taitaa jäädä kakkoseksi.

Sanoisin että kyllä 1020 voittaa overall tuon 808:n.

No, laitoin tuon tilaukseen. Kohta voi tehdä omat testit jos ehtii pitää vähän aikaa molempia ennen kuin saan 808:n myytyä.
Sen mitä on tullut tuota megapikselihirmuketjua lukenut, niin 808 käyttäjät ovat olleet pettyneitä 1020:n suorituskykyyn.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
>Mika<

Viesti Kirjoittaja >Mika< »

Saa nähdä. Mutta voihan se niinkin olla.
hlehtine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

kribe kirjoitti:
>Mika< kirjoitti:
kribe kirjoitti:
Tuo 1020 kamerahan on huonompi kuin 808:ssa, eli kuvanlaadullisesti ei voida verrata samana päivänä halvimpiinkaan järjestelmäkameroihin. Mutta on mulla usein iPhonessakin parempi kuvanlaatu kun järkkärissä: kun verrataan iPhonella otettua kuvaa kuvaan, joka jäi järkkärillä ottamatta, kun ei ollut mukana.
Onhan se pienempi kenno mutta en kyllä huomaa testikuvissa juuri eroa. 1020:n puolesta puhuu taas lähempi tarkennusetäisyys, suljinajan käsiasetus ja pidempi max suljinaika. Lisäksi on kuvanvakaaja ja hyvä kameraohjelmisto manuaalitarkennuksineen. Ei sitä tietenkään järkkäriin voi verrata, tai voi mutta siinä ne taitaa jäädä kakkoseksi.

Sanoisin että kyllä 1020 voittaa overall tuon 808:n.

No, laitoin tuon tilaukseen. Kohta voi tehdä omat testit jos ehtii pitää vähän aikaa molempia ennen kuin saan 808:n myytyä.
Sen mitä on tullut tuota megapikselihirmuketjua lukenut, niin 808 käyttäjät ovat olleet pettyneitä 1020:n suorituskykyyn.
Tosiaan mitään ei pitäisi varmaksi sanoa ennen kuin itse testaa mutta mitkään samppelikuvat eivät ole kyllä tukeneet sitä että 1020 pääsisi kuvanlaadussa 808:n tasolle kun 100% koossa 38Mpix kuvia katsotaan.

Lisäksi 1020:n kuvien kahdella reunalla on terävyysongelmia kun kuvataan 16:9 suhteella, on suositeltu että nuo kuvat kannattaa kropata 3:2 suhteeseen eli nuo reunat pois jolloin saadaan kauttaaltaan terävä kuva jos sellaiselle on tarvetta eli kuvan noilla alueilla on jotain "tärkeää". Toki kuvakulma sitten kapenee mutta on tuon kroppauksenkin jälkeen noin iPhonen 33mm kinovastaavaa vastaava :D En tiedä miten sitten jos kuvaa 4:3 kuvasuhteella, ongelmaa on varmaankin vähemmän tai sitä ei ole. 808:lla ei tuollaista ongelmaa ole lainkaan.

Tosin tuohan eli noiden isojen kuvien ottaminen nyt ei ole näiden vehkeiden käyttötarkoitus sinänsä joten se on sitten eri asia paljonko tuolle laittaa arvoa ja moni muu asiahan 1020:ssa on parantunut kovasti 808:iin verrattuna.

Tässä muuten kennokokovertailu, onhan niissä eroa. Varsinkin Nokiat vs. muut puhelimet ;) Toki jos tuohon tuotaisiin viereen sitten vielä järkkärien kennoja niin pieniltä näyttäisivät noksujenkin kennot.

Kuva

- Hans
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

No jaa, onko näissä nyt niin ektoplastista eroa?

http://cameraimagesensor.com/size/#190,75,a

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
>Mika<

No tuota 5MP:n kuvaa tulee käytettyä, ei ikinä täyskokosta. Alussa otin testejä 808:lla täyskokosena mutta sen jälkeen sitte noita 5 tai 8 MP:n kuvia.

Jos jotain isokokoista huippulaatua pitää saada niin silloin on järkkäri mukana.
jari_jkl

Viesti Kirjoittaja jari_jkl »

Järkkäriin ei tule puheluita juuri, kun on hyvä hetki painaa laukaisinta.
hlehtine
Viesti:

>Mika< kirjoitti:No tuota 5MP:n kuvaa tulee käytettyä, ei ikinä täyskokosta. Alussa otin testejä 808:lla täyskokosena mutta sen jälkeen sitte noita 5 tai 8 MP:n kuvia.
Tuossa tapauksessa 1020 on varmasti kilpailukykyisempi kuvanlaadultaan 1020:n kanssa.

Mutta tosiaan ok valossa (jossa ei tarvitse paljoa nostaa herkkyyksiä eikä ole älyttömän isoja kontrasteja valojen ja varjojen suhteen) 808:n kuva kestää usein käsittämättömän hyvin jopa täydessä koossa tarkastelun. 1020:n samppelikuvissa en ole vielä nähnyt yhtään kuvaa joka kestäisi vertailun.

Kyse ei ole kuvan tarkkuudesta vaan siitä että 808:n kuva onnistuu olemaan luonnollisen näköinen kun taas 1020:n kuva näyttää prosessoidulta, kuin jättikokoiselta normikännyn kuvalta. Toki tuo vertailu pitäisi päästä tekemään itse ja sanoa sitten lopullinen mielipide.

Mutta niin kuin sanottu, täyden reson kuvat ovat enemmänkin spesiaalijuttu. Itse olen tehnyt testimielessä 808:n kuvista muutaman 70cm printin jotka ovat kyllä viimeisen päälle mutta nettikuviahan näillä nyt lähinnä otetaan. :)

Iso harmi on että 1020:ssa ei ole mitään säätöjä ainakaan toistaiseksi esim. värikylläisyyden, kuvan terävyyden ja kontrastin yms. asioiden suhteen kuten 808:ssa. Voihan niitä tulla toki päivityksissä. 808:n kuvastahan saa säädöillä aika lailla 1020:n kuvan tapaisen jos niin haluaa, vaatii tosin sen että melkein kaikki säädöt lyödään tappiin koska 1020:n kuvat ovat värimaailmaltaan ja terävyydeltään lähempänä muita kännyjä kun taas 808:n kuvat ovat normina jopa aika latteita mutta tarjoavat sitten taas ihan eri mahdollisuuksia vaikkapa kuvan jatkokäsittelyyn.

Itsekin tulen kyllä luonnollisesti testaamaan 1020:a kuvauskäytössä ja eiköhän täälläkin sitten nähdä mielipiteitäni asiasta ;)

- Hans
>Mika<

Minusta ei kännykkäkameroiden vertailussa ole juuri järkeä käyttää noita täyden reson kuvia. Ei ole tarkoituksenmukaista. Minun mielestä siis. Saahan niitä tietenkin vertailla jokainen jos haluaa.

Itse en usko että tuossa 5MP:n kuvassa on hirveää eroa 808:n kanssa. Eikä oikeastaan edes väliä vaikka eroa olisikin. Lähinnä tuossa kiinnostaa tuo lähemmäksi tarkennus ja kuvanvakaaja sekä suljinajan käsisäätö.

Tuo pitkä valotusaika on kans aika jees jalustan kanssa. Oliko se neljä sekuntia? Saa pimeessäkin jalustalla pidettyä kohinat poissa, virtaavaa vettä saa jokurtiksi jos haluaa yms.. Sai jo 808:llakin kyllä.
hlehtine
Viesti:

>Mika< kirjoitti:Minusta ei kännykkäkameroiden vertailussa ole juuri järkeä käyttää noita täyden reson kuvia. Ei ole tarkoituksenmukaista. Minun mielestä siis. Saahan niitä tietenkin vertailla jokainen jos haluaa.
Sikäli se on tässä tapauksessa tarkoituksenmukaista jos näillä kummallakin ns. zoomataan tappiin jolloin kuva on periaatteessa suoraan kroppaus kennon keskeltä eikä mitään PV -laskentaa käytetä lainkaan. Tällöin merkkaa juurikin se sama kuvanlaatu mihin laite pystyy täydessä koossa kuvatessa.

Mutta juu, palaan asiaan sitten kun olen itse ottanut ekat testikuvani 1020:lla. Se tässä nyt on että itse olin 100% ostamassa laitetta jo ennen sen julkaisua mutta kyllä nyt pitää ensin päästä testaamaan sitä käytännössä ennen hankintaa.

- Hans
>Mika<

No tuossa on hyvä pointti. Onhan sillä tosiaan tuon zoomin tapauksessa väliä... Ite pidän noita muita ominaisuuksia tärkeempinä kuin tuo kuvanlaatu niin tilaukseenhan se on jo mennyt. Ei se laatu nyt kuitenkaan kännykkäkameraksi huono ole.
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

hlehtine kirjoitti:
>Mika< kirjoitti:Minusta ei kännykkäkameroiden vertailussa ole juuri järkeä käyttää noita täyden reson kuvia. Ei ole tarkoituksenmukaista. Minun mielestä siis. Saahan niitä tietenkin vertailla jokainen jos haluaa.
Sikäli se on tässä tapauksessa tarkoituksenmukaista jos näillä kummallakin ns. zoomataan tappiin jolloin kuva on periaatteessa suoraan kroppaus kennon keskeltä
Ei ole. Viisaampaa on tietysti zoomata tappiin, koska jos käyttötapauksena on zoomaus, fiksu tekee testissä täsmälleen niin, eikä jotenkin muuten. Samalla tulee rajattua testikuva myös _objektiivin_ keskelle, kuten kuuluukin. Olisi myös ihan mahdollista, että eri pikselimääräisiä kuvia käsitellään eri tavalla esimerkiksi pakkauksen tai tallennuksen nopeuttamiseksi tai kuvanlaadun optimoimiseksi eri pikselimäärille.
Matti Vuori
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Parhaimmat puhelimien kamera-osat (Nokia 808 PureView ja Lumia 1020) ovat teknisessä mielessä jo erittäin hyviä. Suurin puute on himmennyksen puuttuminen mutta sillekin on sinänsä järkevä selitys. Pikselit ovat sen verran pieniä (1,4 um ja <1,2 um), ettei optiikkaa juuri kannata edes himmentää aukkoa f/4 pienemmäksi, koska kuvanlaatu pehmenee.

6-linssisen objektiivin ja mekaanisesti toimivan kuvanvaakaajan mahduttaminen litteään puhelimeen (1020) on jo sinänsä sarjatuotannossa hienomekaniikan ja valmistustekniikan ihme. Ihan samalla tavalla kuin on 808:n 5-linssinen (yhdessä ryhmässä) objektiivi, jossa kaikki linssit ovat molemmin puolin asfäärisiä.

Mä olen tehnyt 808:lla kuvatuista tiedostoista 50x70 cm osasuurennoksia ja alhaisilla herkkyyksillä (ISO 50 ja 100) on erittäin vaikea erottaa minkäänlaista kohinaa printeistä vaikka kuinka tihruaa nenä kiinni printissä.

Jos ajatellaan, että noin pienissä kennoissa on max. 41 Mpikseliä, ovat ko. puhelimien optiikat laadultaan parhaita, mitä kuluttajalaitteissa ylipäänsä on olemassa. Lumia 1020:n kennon koko on 8,8 x 6,6 mm (7728 x 5368 pix ).

Vertailuna Nikon D800 kenno, jossa 7360 x 4914 pikseliä ja jonka kanssa valtaosa optiikoista on jo pulassa. Ja kuitenkin D800:n kenno on pinta-alaltaan noin 14,8 -kertainen verrattuna 1020:sen kennoon. (Kertoimet muuttuvat, kun kuvien sivusuhteet muutetaan samaksi.)

Tietysti järjestelmäkamerat ovat omaa luokkaansa, kun kuvataan isommilla herkkyyksillä, eikä siitä varmaankaan ole ollutkaan epäselvyyttä.

Mutta kuten on monta kertaa todettu on puhelin yleensä ainoa laite joka on aina mukana. Itse olen koettanut opetella määrätietoisesti käyttämään 808:n ominaisuuksia ja siten saanut aikaiseksi kuvia, joita en missään tapauksessa olisi uskonut että puhelimella luonnistuu.
Less Is More
hlehtine
Viesti:

Tapiol2003 kirjoitti:Parhaimmat puhelimien kamera-osat (Nokia 808 PureView ja Lumia 1020) ovat teknisessä mielessä jo erittäin hyviä. Suurin puute on himmennyksen puuttuminen mutta sillekin on sinänsä järkevä selitys. Pikselit ovat sen verran pieniä (1,4 um ja <1,2 um), ettei optiikkaa juuri kannata edes himmentää aukkoa f/4 pienemmäksi, koska kuvanlaatu pehmenee.

6-linssisen objektiivin ja mekaanisesti toimivan kuvanvaakaajan mahduttaminen litteään puhelimeen (1020) on jo sinänsä sarjatuotannossa hienomekaniikan ja valmistustekniikan ihme. Ihan samalla tavalla kuin on 808:n 5-linssinen (yhdessä ryhmässä) objektiivi, jossa kaikki linssit ovat molemmin puolin asfäärisiä.

Mä olen tehnyt 808:lla kuvatuista tiedostoista 50x70 cm osasuurennoksia ja alhaisilla herkkyyksillä (ISO 50 ja 100) on erittäin vaikea erottaa minkäänlaista kohinaa printeistä vaikka kuinka tihruaa nenä kiinni printissä.

Jos ajatellaan, että noin pienissä kennoissa on max. 41 Mpikseliä, ovat ko. puhelimien optiikat laadultaan parhaita, mitä kuluttajalaitteissa ylipäänsä on olemassa. Lumia 1020:n kennon koko on 8,8 x 6,6 mm (7728 x 5368 pix ).

Vertailuna Nikon D800 kenno, jossa 7360 x 4914 pikseliä ja jonka kanssa valtaosa optiikoista on jo pulassa. Ja kuitenkin D800:n kenno on pinta-alaltaan noin 14,8 -kertainen verrattuna 1020:sen kennoon. (Kertoimet muuttuvat, kun kuvien sivusuhteet muutetaan samaksi.)

Tietysti järjestelmäkamerat ovat omaa luokkaansa, kun kuvataan isommilla herkkyyksillä, eikä siitä varmaankaan ole ollutkaan epäselvyyttä.

Mutta kuten on monta kertaa todettu on puhelin yleensä ainoa laite joka on aina mukana. Itse olen koettanut opetella määrätietoisesti käyttämään 808:n ominaisuuksia ja siten saanut aikaiseksi kuvia, joita en missään tapauksessa olisi uskonut että puhelimella luonnistuu.
Allekirjoitan kyllä kaiken tuossa sanomasi. Ja 808:sta puhuttaessa tosiaan se millaista kuvaa siitä pienen sokeripalan kokoisesta kikkareesta joka sisältää kennon ja optiikan saadaan aikaiseksi on kyllä jonkin sortin ihme todellakin. Optiikan valmistuksen toleranssienkin pitää olla todella pieniä ja tuostahan oli aikanaan juttuakin kun joku Zeissin suunnittelija tuosta kertoili että todella vaativaa on saada tehtyä laadukas optiikka noin pieneen kokoon.

- Hans
OskuK

Unohtuuko taas se ettei kyse ole pienestä kenosta, vaan pirun isosta. Ja onko se nyt erikoista, jos puhelimessa on hyvä kamera? Voihan sähkötolpassa tai lentokoneessakin olla.
No jaa, onko näissä nyt niin ektoplastista eroa?

http://cameraimagesensor.com/size/#190,75,a

Waldo's Peoplen Waldo:

hlehtine
Viesti:

OskuK kirjoitti:Ja onko se nyt erikoista, jos puhelimessa on hyvä kamera? Voihan sähkötolpassa tai lentokoneessakin olla.
Ei se ole välttämättä niin erikoista, se on vaan edelleen melko harvinaista. Toki vähemmän harvinaista kuin jos sellainen kamera olisi sähkötolpassa(?).

- Hans
bababoboo

Viesti Kirjoittaja bababoboo »

Tuli pari viikkoa sitten kokeiltua, mutta kyllä taas ikävä kyllä on sama kuin 808:nkin suhteen, tämä ei riitä itselleni ainoaksi mobiililaitteeksi ja sitten ajatus yhdestä mukana pidettävästä laitteesta ikään kuin sulaa.

Iipon kaveriksi kun voi sitten hommata esim. pienen premiun pokkarin tai esim. Sonyn uusimmat lisäkamerasysteemit missä saa suurta kennoa, optista zoomia, kuvanvakaajaa yms. itselleen kompromissipakettina.

Eli aivan sama asia kuin mikä on varjostanut (tai varjosti) Nokiaa koko sen Windows -seikkailun aikana -> on aivan yhdentekevää mitä se teki tai ei tehnyt raudan ja oheisohjelmiston suhteen, lopulta se käyttöjärjestelmän ankeus piti maksavat asiakkaat loitolla paremmista malleista, ainoastaan yritysten hankkimat halpikset möivät, esim. 520.

Kaikki hankinnathan ovat kompromisseja, niin pitää valita itselleen se vähiten miinuksia omaava. Wintoosan myötä kompromisseja tulee vähän turhan paljon sitten muuten, itse puhelimella kuvaaminen kun on niin pienessä prosenttiosuudessa, maksimissaan se voisi olla noin 10%. Jollekin se voi sitten olla vaikkapa 50-60%, silloin 1020 on jo hyvä hankinta tai ei muuten vain painota esim. nettikäyttöä ja somea puhelimellaan, niin WP:n osaamattomuus ja kankeus tuolla saralla ei pääse muodostumaan harmistukseksi.

Sääli sinänsä, odotin tätä tuotetta pitkään, mutta kun itellä on ollut jo muutama Lumia työn puolesta ja eukolla on 920 vieläkin, niin ei vaan pysty. Pakko myöntää, mutta jos tämä olisi Android, niin se olisi hyvin todennäköisesti ostoslistalla, Androidista huolimatta.
OskuK

Hehee, Rajalakin lähtenyt tähän "kuka ammattilainenkaan kameraa enää tarvitsisi kun kukaan ei halua säätä mitään" -mainostamiseen ;-)

Vitsi vitsinä, peruutin rajalan mainospa*tilauksen.

Waldo's Peoplen Waldo:

mjuhani

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

Tää keskustelu kertoo aika hyvin tarinan ja perustelun sille, miksi Nokian matkapuhelin bisnekselle kävi kuten kävi. Suomipoika, usein vielä insinööri, väittelee käsi nyrkissä taskussa teknisistä nyannsseista ja niiden paremmuudesta, eikä lainkaan ymmärrä että se juna meni jo 6-7 vuotta sitten. Tuotteiden absoluuttisella paremmuusvertailulla ei ole mitään tekemistä menestyksen kanssa. Menestys riippuu yksinomaan kommunikaatiotaidosta ja kyvystä älytä tunne. Siinä Suomipoikainsinööri on alakouluasteella.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Eilen pääsin tuota häissä kokeilemaan ja kyllä tuo kamera silti hämmästytti, vaikka olenkin seurannut kehitystä ja testeja jo 808:in ensi huhuista lähtien.
Kelpaisi seuraavaksi puhelimeksi ihan helposti.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
OskuK

mjuhani kirjoitti:Tää keskustelu kertoo aika hyvin tarinan ja perustelun sille, miksi Nokian matkapuhelin bisnekselle kävi kuten kävi. Suomipoika, usein vielä insinööri, väittelee käsi nyrkissä taskussa teknisistä nyannsseista ja niiden paremmuudesta, eikä lainkaan ymmärrä että se juna meni jo 6-7 vuotta sitten. Tuotteiden absoluuttisella paremmuusvertailulla ei ole mitään tekemistä menestyksen kanssa. Menestys riippuu yksinomaan kommunikaatiotaidosta ja kyvystä älytä tunne. Siinä Suomipoikainsinööri on alakouluasteella.
Joo, toisaalta suomipoika ei koskaan opi tajuamaan ettei käytettävyydellä ole todellakaan mitään merkitystä. Pienen piirin haihattelua että kameralla pitäisi voida kuvata. Japanilaiset tietävät että iso tabletti on parempi kamera kuin mkään mikä mahtuu taskuun tai toimii.

Waldo's Peoplen Waldo:

Vastaa Viestiin