Ei olisi kyllä. Mulla puolsi tuota sen hetken croppikingiä (D7000) mun laaja DX-lasi-valikoima. Ehkä tuon olisi voinut väliin jättää ja silloin myydä noi, nytkin meni kyllä koko setti viikossa.OskuK kirjoitti:Heh, eipä olisi tyhmä temppu ostaa het käytetty D700 ;-)TiRy kirjoitti:Itellä oli sama kaava. Nyt sitten vaihtui D7000 D700:aan ja sain taas sen tunteen, että kamera painii ihan eri sarjassa edeltäjään verrattuna :) tällä kertaa toki lähinnä kennokoon muuttumisen takia.Markku M. kirjoitti:Itse vaihdoin tänä kesänä D3100:n D7000:iin ja ei ole kyllä ollut kolmetonnisatkua ikävä.
D7000 painii kyllä ominaisuuksillaan ja etenkin juuri tuolla mainitulla säädettävyydellään aivan eri sarjassa.
Ensimmäinen järjestelmäkamera
-
-
Hyvää keskustelua ja tarpeellista tietoa minulle. Kiitos jälleen.
Kovasti puolletaan D7000 :) No kai tuollaista hieman enemmän pro kameraakin oppii amatööri käyttämään. Ei kai siinä rakettitiedettä ole.
Tämän Nikonin 7000 sijaanko ei kannata miettiä muuta merkkiä?
Täytyy käydä sitä vielä kopeloimassa kaupassa. Varmaan menee kuitenkin niin että pitäisi sitten pystyä ostamaan tuo uutena. Siinä saa kuitenkin takuuta ja uusi on uusi. Linssejä vaikka osa käytettynä. Niitähän jo tarjottiinkin tässä ketjussa :)
Kovasti puolletaan D7000 :) No kai tuollaista hieman enemmän pro kameraakin oppii amatööri käyttämään. Ei kai siinä rakettitiedettä ole.
Tämän Nikonin 7000 sijaanko ei kannata miettiä muuta merkkiä?
Täytyy käydä sitä vielä kopeloimassa kaupassa. Varmaan menee kuitenkin niin että pitäisi sitten pystyä ostamaan tuo uutena. Siinä saa kuitenkin takuuta ja uusi on uusi. Linssejä vaikka osa käytettynä. Niitähän jo tarjottiinkin tässä ketjussa :)
-
Aloittelijalle merkillä ei ole erityistä väliä. Kaikki järkkärit ovat teknisesti hyviä ja niihin saa sellaisia objektiiveja, joita aloittelijat käyttävät. Nikonit saattavat olla teknisesti aavistuksen edellä nyt, mutta jos jonkun muun käsituntuma tai käyttölogiikka tuntuu kokeillessa selvästi omammalta, niin sitten otat ehdottomasti sen. Ne ovat tärkeämpiä asioita kuin viimeinen prosentin osa teknisessä suorituskyvyssä, jos et aivan laitehulluksi heittäydy. Jos se tauti joskus iskee, niin sitten menee todennäköisesti lähes koko kalusto vaihtoon. Siinä vaiheessa on siten hyvä vaihtaa siihen valtamerkkiin, joka on sillä hetkellä niskan päällä niillä osa-alueilla joihin haluaa panostaa.kulkia kirjoitti:Tämän Nikonin 7000 sijaanko ei kannata miettiä muuta merkkiä?
Kennokoon valitsemiseksi kannattaa miettiä sitä, kuinka painavaa kalustoa haluaa raahata ja kuinka paljon pystyy tulevaisuudessa sijoittamaan harrastukseen. Täyskennolasit ovat pääsääntöisesti painavampia ja kalliimpia. Jos koko ja hinta se ei haittaa, niin D700 on kova sana, mutta toisaalta monet vannovat kroppikennon nimiin keveyden, pikselitiheyden ja kustannustehokkuuden takia. Monet valinnat ovat sellaisia, että ainoa tapa selvittää ne on kokeilla molempia. Se vie rahaa ja aikaa, mutta sellaista valokuvaus on.
Hannu
-
-
Mä en tajunnut D7000:sta yhtään mitään kun sen D3100:n jälkeen sain käsiini. :D Mut äkkiä siihen oppi.
Nikon D7000 & MB-D11 - Nikkor 35/1.8G, 50/1.8G - Sigma 10-20/4-5.6, 18-50/2.8
http://500px.com/MarkkuM
-
-
Kaikkihan on loppujen lopuksi siitä kiinni, että mitä itse siltä kameralta haluaa ja mitä sillä kuvaa. Ihan oikeasti, monelle digikuvaajalle D3XXX/5XXX:ssäkin on liikaa toimintoja ja ominaisuuksia - Niitä ei käytetä kun ei osata/ei kiinnosta opetella ja kuvataan automaattiasennossa ja ihmetellään kun kuvat on huonompia kuin sillä entisellä satasen pokkarilla... :D
Tuskin tässä nyt kuitenkaan tuon esimerkin mukaisesti käy.
Mutta aloittelijalle toki D3XXX/5XXX on oiva laite aiheeseen tutustumiseen. Ja jos tuntuu hintaero D7000:iin pieneltä, niin saahan noita D3100/5100-malleja esim. käytettynä ihan hae pois hintaan. D3100:aa etenkin, alle 250 euroon kittilinssillä.
Ja jos se nyt ei sitten miellytäkään ominaisuuksiltaan ja haluaa haukata isomman palan kakkua, niin eipä siinä häviä juuri mitään kun myy suunnilleen samaan hintaan eteenpäin ja päivittää sitten mihin ikinä päivittääkään.
Uutena jos ostaa, niin aina häviää reilusti enemmän. Jos se kamera nyt sitten ei vastaakaan odotuksia / tarvetta. Tai vaikka innostus kuvaamiseen lopahtaa. Tai mitä ikinä.
Ei se mun mielestä siis mitenkään "väärä tapa" tutustua aiheeseen ole, että ostaa ensin entry levelin ja sitten päivittää parempaan. Itse jos olisin tiennyt, että tähän malliin innostun aiheesta, niin olisin ainakin sen D3100:n ostanut käytettynä.
Mutta kun sitä silloin mietti, että: "En mä tän ihmeellisempää tarvitse kyllä ikinä mihinkään, tällä saan kuvattua kuitenkin ihan kaiken mitä ikinä tarviikaan kuvata..." - no ei menny ihan niinku strömsössä se... :D
Vaikka halvalla oon kaikki romut saanutkin, niin rahaa on palanut moninkertaisesti alkuperäisen suunnitelman verran.
Tuskin tässä nyt kuitenkaan tuon esimerkin mukaisesti käy.
Mutta aloittelijalle toki D3XXX/5XXX on oiva laite aiheeseen tutustumiseen. Ja jos tuntuu hintaero D7000:iin pieneltä, niin saahan noita D3100/5100-malleja esim. käytettynä ihan hae pois hintaan. D3100:aa etenkin, alle 250 euroon kittilinssillä.
Ja jos se nyt ei sitten miellytäkään ominaisuuksiltaan ja haluaa haukata isomman palan kakkua, niin eipä siinä häviä juuri mitään kun myy suunnilleen samaan hintaan eteenpäin ja päivittää sitten mihin ikinä päivittääkään.
Uutena jos ostaa, niin aina häviää reilusti enemmän. Jos se kamera nyt sitten ei vastaakaan odotuksia / tarvetta. Tai vaikka innostus kuvaamiseen lopahtaa. Tai mitä ikinä.
Ei se mun mielestä siis mitenkään "väärä tapa" tutustua aiheeseen ole, että ostaa ensin entry levelin ja sitten päivittää parempaan. Itse jos olisin tiennyt, että tähän malliin innostun aiheesta, niin olisin ainakin sen D3100:n ostanut käytettynä.
Mutta kun sitä silloin mietti, että: "En mä tän ihmeellisempää tarvitse kyllä ikinä mihinkään, tällä saan kuvattua kuitenkin ihan kaiken mitä ikinä tarviikaan kuvata..." - no ei menny ihan niinku strömsössä se... :D
Vaikka halvalla oon kaikki romut saanutkin, niin rahaa on palanut moninkertaisesti alkuperäisen suunnitelman verran.
Nikon D7000 & MB-D11 - Nikkor 35/1.8G, 50/1.8G - Sigma 10-20/4-5.6, 18-50/2.8
-
Snapsortin testissä D5200 vie voiton kuvanlaadussa. Onhan kamera myös uudempi kuin 7000 joten se puoltaisi sen hankkimista. Ymmärrän että 7000 on varmasti enemmän "ammattimaisempi" Mietin nyt kuitenkin vain kun aloittelijana lähtee liikenteeseen. Tätä pähkäilyähän voi jatkaa loputtomiin ;) Joku päätös on kuitenkin tehtävä.
http://snapsort.com/compare/Nikon-D5200-vs-Nikon_D7000
http://snapsort.com/compare/Nikon-D5200-vs-Nikon_D7000
-
Tämä aloittelija -aspekti on minusta outo. Kumpi on aloittelijalle helpompaa: tehdä säätäjä säätimestä, vai nappien ja menun syövereistä? Kumpi on helpompaa: pitää kädessä tukevaa, kookkaanpaa runkoa, vai pienempää nitisevää lelua? Kumpi on helpompaa, katsella hyvästä etsimestä kuvaa, vai pienestä pimeästä tunnelista? jne
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
MarkkuM:ltä hyvät pointit. Plussa meitsiltä perään.
Kulkia: kameran kenno on lopulta aika pieni tekijä nykyvalokuvissa. Kameroiden suorituskyky perustuu muihin juttuihin. Objektiivi vaikuttaa kuvanlaatuun nykyisellä kennotekniikalla huomattavasti enemmän kuin kennon suorituskyky. Ainoa kriittinen juttu on oikeastaan hämäräkyuvaaminen, mutta siinäkin optiikalla on isompi rooli kuin kennolla.
Kulkia: kameran kenno on lopulta aika pieni tekijä nykyvalokuvissa. Kameroiden suorituskyky perustuu muihin juttuihin. Objektiivi vaikuttaa kuvanlaatuun nykyisellä kennotekniikalla huomattavasti enemmän kuin kennon suorituskyky. Ainoa kriittinen juttu on oikeastaan hämäräkyuvaaminen, mutta siinäkin optiikalla on isompi rooli kuin kennolla.
-
Tuossa muuten yhden edistyksellisemmän kuvaajan kommentti:
"Snapsortin vertailut ovat hyviä. Tässä esimerkiksi D5200 vs D7000. Sen mukaan D5200 on kuvanlaadultaan vähän parempi, mutta D7000 voittaa niukasti vertailun kiitos sääsuojauksen, tarkennusmoottorin ja paremman etsimen.
Noiden kahden väliltä lähinnä pohtisin ja kun D5200 on kuitenkin uudempi ja selvästi edullisempi, oma valintani kääntyisi luultavasti siihen."
"Snapsortin vertailut ovat hyviä. Tässä esimerkiksi D5200 vs D7000. Sen mukaan D5200 on kuvanlaadultaan vähän parempi, mutta D7000 voittaa niukasti vertailun kiitos sääsuojauksen, tarkennusmoottorin ja paremman etsimen.
Noiden kahden väliltä lähinnä pohtisin ja kun D5200 on kuitenkin uudempi ja selvästi edullisempi, oma valintani kääntyisi luultavasti siihen."
-
Mistä katsottuna tuo d5200 on selvästi halvempi?
Tässä hintaseurannnan suomalaiset kaupat. Digivirettä ei lasketa.
http://www.superkuva.fi/nikon-d7000-runko.html
http://goo.gl/nLzk2L
Jos uudempi on pakko saada, niin kannattaa ottaa d7100, se on nikonin viimeiseksi tullut malli.
Tässä hintaseurannnan suomalaiset kaupat. Digivirettä ei lasketa.
http://www.superkuva.fi/nikon-d7000-runko.html
http://goo.gl/nLzk2L
Jos uudempi on pakko saada, niin kannattaa ottaa d7100, se on nikonin viimeiseksi tullut malli.
-
D5200:n runkomateriaali on pelkkää muovia, seiskatonnisessa on käytetty ammattilaisjärkkäreissä yleisesti käytettävää magnessiumseosta. Siitä kai tuo muovinitku-vertaus.kulkia kirjoitti:Tänään menen Rajalaan testaamaan ja kysymään lisää.
Onko se D5200 porukoiden mielestä tosiaan "muovinitku" ? :)
En tajua tietty vielä kaikkea niin hankala käsittä ätiettyjä seikkoja.
Eli suurin osa ottaisi 7000 mielummin kuin 5200:n ?
Jos et lapselle ole kameraa hankkimassa tai et ole huomattavan pienikätinen, hommaa 7k. En muista onko D5200:n kahva hirveästi D3100:n kahvaa isompi, mutta ainakin D3100 ja D7000 kokoeron huomaa siitä, että seiskatonnisen kahvaan mahtuu kaikki sormet, D3100:n kahvassa pikkurilli ei mahdu kahvalle millään. Tätä ongelmaa ei tietysti ole kummallakaan rungolla, jos sijoitat samalla myös pystykuvauskahvaan. Se parantaa vaakakuvauksenkin otetta hemmetisti.
Jos pitäisi downgradeta kalustoa ja olisin unohtanut miten kuvata ja pitäisi noista kahdesta valita niin en kusisikaan D5200:aan päin :)
-
Re: Ensimmäinen järjestelmäkamera
Riippuu ihan siitä, jatkaako harrastusta välineharrastuksena vai kuvausharrastuksena. Moni on päässyt halvimmallakin rungolla aika pitkälle, kuten esim. Helmut Newton ;-)paaton kirjoitti: Jos harrastus jatkuu, niin kamera vaihtuu kuteinkin nopeasti.
--------
Aves!
Aves!
-
Asioiden kärjistämistä: muovissa ei ole mitään vikaa oikein käytettynä, ja D5100 olen ainakin itse saanut ihan yhtä hyviä kuvia kuin D7000 ja D600:lla :) D5200 on kuvanlaadultaan ihan järkyttävän hyvä, vertasi mihin vain :-PTiRy kirjoitti: D5200:n runkomateriaali on pelkkää muovia, seiskatonnisessa on käytetty ammattilaisjärkkäreissä yleisesti käytettävää magnessiumseosta. Siitä kai tuo muovinitku-vertaus.
Jos pitäisi downgradeta kalustoa ja olisin unohtanut miten kuvata ja pitäisi noista kahdesta valita niin en kusisikaan D5200:aan päin :)
--------
Aves!
Aves!
-
En ottanut kantaa kuvanlaatuun vaan käytettävyyteen. Koon ja materiaalin lisäksi kahta valintakiekkoa oppii arvostamaan älyttömän nopeeta. Etsimen koko jo mainittiinkin, ei siitä sen enempää. Varmasti D5200:lla saa aivan yhtä hyviä kuvia kuin muillakin malleilla, mutta kyllä se on enempi alottelijoille suunnattu "lelu", kun taas seiskatonnisella voi jo harrastaa melko vakavastikin ilman tunnetta siitä, että taas pitäisi runko vaihtaa. Vielä kun hintaeroa näillä ei taida olla nimeksikään, niin minun kaksi senttiä on pöytään heitetty.Sakke_K kirjoitti:Asioiden kärjistämistä: muovissa ei ole mitään vikaa oikein käytettynä, ja D5100 olen ainakin itse saanut ihan yhtä hyviä kuvia kuin D7000 ja D600:lla :) D5200 on kuvanlaadultaan ihan järkyttävän hyvä, vertasi mihin vain :-PTiRy kirjoitti: D5200:n runkomateriaali on pelkkää muovia, seiskatonnisessa on käytetty ammattilaisjärkkäreissä yleisesti käytettävää magnessiumseosta. Siitä kai tuo muovinitku-vertaus.
Edit. D7000:ssa on kyllä puhuttu olevan tätä backfocus-ongelmaa. Samaa en ole kuullut D5200:sta. Tämä on hyvä tiedostaa, vaikka AF fine tuning seiskatonnisesta löytyykin. Omalla ex-rungolla jouduin kiinteitä objektiiveja hieman miinukselle säätämään.
-
Joo, mutta Sakke sanoikin kärjistävänsä taas.TiRy kirjoitti:En ottanut kantaa kuvanlaatuun vaan käytettävyyteen. Koon ja materiaalin lisäksi kahta valintakiekkoa oppii arvostamaan älyttömän nopeeta. Etsimen koko jo mainittiinkin, ei siitä sen enempää. Varmasti D5200:lla saa aivan yhtä hyviä kuvia kuin muillakin malleilla, mutta kyllä se on enempi alottelijoille suunnattu "lelu", kun taas seiskatonnisella voi jo harrastaa melko vakavastikin ilman tunnetta siitä, että taas pitäisi runko vaihtaa. Vielä kun hintaeroa näillä ei taida olla nimeksikään, niin minun kaksi senttiä on pöytään heitetty.Sakke_K kirjoitti:Asioiden kärjistämistä: muovissa ei ole mitään vikaa oikein käytettynä, ja D5100 olen ainakin itse saanut ihan yhtä hyviä kuvia kuin D7000 ja D600:lla :) D5200 on kuvanlaadultaan ihan järkyttävän hyvä, vertasi mihin vain :-PTiRy kirjoitti: D5200:n runkomateriaali on pelkkää muovia, seiskatonnisessa on käytetty ammattilaisjärkkäreissä yleisesti käytettävää magnessiumseosta. Siitä kai tuo muovinitku-vertaus.
Edit. D7000:ssa on kyllä puhuttu olevan tätä backfocus-ongelmaa. Samaa en ole kuullut D5200:sta. Tämä on hyvä tiedostaa, vaikka AF fine tuning seiskatonnisesta löytyykin. Omalla ex-rungolla jouduin kiinteitä objektiiveja hieman miinukselle säätämään.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Mutta... Onko 3200 tai 5200 kuvanlaatu parempi kuin 7000sarjalaisten? 7100 varmaan ainakin vie voiton, mutta saako näillä kahdella muovirunkoisella "parempilaatuisia" kuvia kuin 7000? Minun päätöksentekoon se vaikuttaa. Ja jos rahaa nyt jostain hieman kertyisi niin ostaisin varmaan 7100, mutta hinta on kova.Sakke_K kirjoitti:Asioiden kärjistämistä: muovissa ei ole mitään vikaa oikein käytettynä, ja D5100 olen ainakin itse saanut ihan yhtä hyviä kuvia kuin D7000 ja D600:lla :) D5200 on kuvanlaadultaan ihan järkyttävän hyvä, vertasi mihin vain :-PTiRy kirjoitti: D5200:n runkomateriaali on pelkkää muovia, seiskatonnisessa on käytetty ammattilaisjärkkäreissä yleisesti käytettävää magnessiumseosta. Siitä kai tuo muovinitku-vertaus.