Pentax K-5

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Stickl kirjoitti:Asiaa!
...Eilen suksien päällä yhteensä seitsemisen tuntia ...Eli päivän "saalis" 50 kuvaa ja runko ei jumittanu ollenkaan.

En taida huoltoon toimittaa, jos osoittautuu, että runko pelaa hyvin muinakin keväisinä päivinä. :)
Hieno homma! Onhan se huoltotakuu tosiaan 6kk, että voi toimittaa myöhemminkin huoltoon kun aika on sopivampi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Harald II

Viesti Kirjoittaja Harald II »

aikaarska kirjoitti:
Stickl kirjoitti:Asiaa!
...Eilen suksien päällä yhteensä seitsemisen tuntia ...Eli päivän "saalis" 50 kuvaa ja runko ei jumittanu ollenkaan.

En taida huoltoon toimittaa, jos osoittautuu, että runko pelaa hyvin muinakin keväisinä päivinä. :)
Hieno homma! Onhan se huoltotakuu tosiaan 6kk, että voi toimittaa myöhemminkin huoltoon kun aika on sopivampi.
Väärä ketju, nämä siirrettiin Sticklin toivomuksesta toiseen ketjuun... ;-)
Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja Tuulilasi »

Mistäs on ladattavissa uusin firmware? Tuli vaan mieleen että en ole taas ihan hetkeen päivittänyt, joten nyt olisi varmaan taas aika.
Pentax K-5 + sälää
Kuviani!
Koestaja

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

Tuulilasi kirjoitti:Mistäs on ladattavissa uusin firmware? Tuli vaan mieleen että en ole taas ihan hetkeen päivittänyt, joten nyt olisi varmaan taas aika.
http://www.pentax.jp/english/support/digital/k-5_s.html
Pentax/Ricoh
aikaarska

Koestaja kirjoitti:
Tuulilasi kirjoitti:Mistäs on ladattavissa uusin firmware? Tuli vaan mieleen että en ole taas ihan hetkeen päivittänyt, joten nyt olisi varmaan taas aika.
Jonkunverran on ollut juttua, että uusi firmis parantaisi myös vaihe-AF:n luotettavuutta:

http://forums.dpreview.com/forums/post/50977020

http://forums.dpreview.com/forums/thread/3378249

En yhtään ihmettelisi vaikka näin olisikin. Pentax paranteli AF tarkennusta uudempiin K-5II ja K-5IIs malleihin ja on ehkä pystynyt hyödyntämään osaa sen softasta vanhaan K-5:een.
Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja Tuulilasi »

Koestaja kirjoitti:
Kiitokset. Nyt on kamera päivitetty :)
Pentax K-5 + sälää
Kuviani!
alspe

Viesti Kirjoittaja alspe »

Millaista "jälkeä" teillä varjojen nosto tekee jos valotatte kuvan esim. taivaan mukaan ja sitten lähdette rykimään varjoja ylös RAW-tiedostosta?
Minusta kun tuntuu, ettei sillä tavalla mitään kivaa kuvaa saa millään. Esimerkiksi nurmikon alivalotus ja sitten nosto tekee vihreästä ruman ja tuntuu muutenkin, että kaikki terävyys katoaa shadow-toiminnolla.

Olisiko Aperture 3 ohjelman vika, yleinen ominaisuus, syy läppärin näytössä vai mikä?
Pentaxilla saa kuvia
JupJup

Viesti Kirjoittaja JupJup »

alspe kirjoitti:Millaista "jälkeä" teillä varjojen nosto tekee jos valotatte kuvan esim. taivaan mukaan ja sitten lähdette rykimään varjoja ylös RAW-tiedostosta?
Minusta kun tuntuu, ettei sillä tavalla mitään kivaa kuvaa saa millään. Esimerkiksi nurmikon alivalotus ja sitten nosto tekee vihreästä ruman ja tuntuu muutenkin, että kaikki terävyys katoaa shadow-toiminnolla.

Olisiko Aperture 3 ohjelman vika, yleinen ominaisuus, syy läppärin näytössä vai mikä?
Sehän on selvää, että jos varjojen paikkaa histogrammissa muutetaan, ilman että huippuvaloja muutetaan (=ylivalotetaan), niin sävyjen suhteen toisiinsa nähden muttuvat jollakin tavalla. (eli yläpäässä kompressoituvat: Jotain katoaa välistä, ja tarkkuus siis kärsii) Tuossa nurmikko-asiassa saattaa kyllä sen kirkkaudesta riippuen käydä niinkin, että vihreä kanava osittain ylivalottuu?

Silkypixillä ainakin kannattaa käyttää varjojen noston (dodging tai hdr, mahdollisuuksien rajoissa tietysti myös explosure compensation, jos on alunperin väärin valottunut kuva) lisäksi ainakin kuvan kontrastiin ja gammaan vaikuttavia säätöjä. Noilla varjojen nosto-systeemeille sinänsä, varsinkin vähänkin rajummin käytettyinä) tulee liian helposti ylivedetyn hdr-maista jälkeä, ja siinähän väritkin muuttuu. (olet varmaan netissä nähnyt tarpeeksi esimerkkejä)

Itseasiassa minulla on vakiona kaikille kuville sekä pieni dodging (varjojen nosto) että "contrast center" -asetuksen säätö pari pykälää ylös ja gamma 1 pykälä alas. Contrast centerillä lisään kirkkaan pään kontrastia, eli vähennän sen kompressoitumista, ja gammalla vedän kuvan yleisilmettä askeleen takaisin tummaan suuntaan: Se kun toimii eri logiikalla kuin tuo automaaginen varjojen nosto.

Ei ole kyllä mitään hajua miten nuo apertuessa kannattaa tehdä. Silkypixillä tulee noilla säädöillä (+ "demosaic sharp" -asetuksen säätö isommalle, arvoon 95 asti, mikä on mielestäni artefaktiriskin raja) minua miellyttäviä kuvia, jos valotuksessa ja valkotasapainossa ei ole lähtökohtaisesti isompia virheitä.
alspe

Olisko K-5-hemmoissa sen verran ystävällistä porukkaa, että joku ottaisi jonkun testikuvan/-ia esim. auringonlaskusta. Siten että maassa on vihreää, ruohoa tms.

Mua kun on ruvennut häiritsemään K-5:n vähän erikoisen saturoituneet/sävyiset värit, varsinkin vihreä pomppaa naamalle välillä. Varjojen nostossa sävyt varsinkin menee kummalliseksi, se kai on toinen kolikon puoli, säädön vaikeus.

Itse kuvaan DNG-rawna, väriasetus on luonnollinen (jossa näyttäisi olevan vähiten "säätöä". En ole varma tuleeko se edes RAW-kuvaan vaikuttamaan)?

Toki voi olla, että läppärini näyttö on heikko. Mutta toisaalta ei esim. Flickrissa olevat kuvat näytä yhtään kummallisilta.

Tuossa yksi esimerkki. Vain varjoja nostettu hieman.KLIK
Pentaxilla saa kuvia
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

Itse olen huomannut K-5, että värisaturaatiota laskemalla jälkikäsittelyssä onnistuu värien muukin säätö huomattavasti helpommin.

Niin ja onhan tuossa rungossakin säädöt, eli saturaatioliukua voi vääntää alemmaksi ihan oletusarvoksikin.
alspe

jmra kirjoitti:Itse olen huomannut K-5, että värisaturaatiota laskemalla jälkikäsittelyssä onnistuu värien muukin säätö huomattavasti helpommin.

Niin ja onhan tuossa rungossakin säädöt, eli saturaatioliukua voi vääntää alemmaksi ihan oletusarvoksikin.
Juu, täytyy koittaa noita säätöjä. Ilmeisesti siellä on erikseen saturaatiosäätö ja sitten ne "värimaailmat" (bright, natural, landscape jne.)?

Mitä asetuksia te olette K-5:nne todenneet hyviksi värien suhteen?

http://www.imaging-resource.com/PRODS/K5/K5IMATEST.HTM

"Like all recent Pentax SLRs, the K-5 showed decent color accuracy, though its average default saturation is quite a bit higher than that of its competitors. Hue accuracy was acceptable, with small to moderate hue shifts occurring in many colors. Average saturation was 124.5% (24.5% oversaturated) which is the highest default saturation we've seen in a while from an SLR."
Pentaxilla saa kuvia
jmra

alspe kirjoitti:Juu, täytyy koittaa noita säätöjä. Ilmeisesti siellä on erikseen saturaatiosäätö ja sitten ne "värimaailmat" (bright, natural, landscape jne.)?
Minulla on käytössä bright, jossa saturaatioliukua olen vääntänyt vähän alaspäin.
Koestaja

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

Mulla taas on aina ollu natural ja lightroomin presetissä vibrance +10 noin.. Saturaatioihin en yleensä koske ainakaan ylöspäin.
Pentax/Ricoh
alspe

Vaikuttaako ne kuva-asetukset eli saturaatio ja terävyys yms todella myös raakakuvaan?
Pentaxilla saa kuvia
IlkkaValki

Viesti Kirjoittaja IlkkaValki »

Raakadataan ei vaikuta mikään noista säädöistä. Riippuu ohjelmasta, minkä verran asetuksia otetaan huomioon. Adoben ohjelmat ottavat huomioon valkotasapainon, kameran mukana tullut ohjelma luultavasti kaikki asetukset, mutta joka tapauksessa ne ovat kaikki muutettavissa.

Raw-tiedostoon upotettuun esikatselukuvaan ne kaikki kyllä vaikuttavat. Histogrammihan muodostetaan sen perusteella, joten mahdollisimman vähäkontrastinen ja muutenkin "laimea" esikatselukuva antaa paremman käsityksen siitä, mitä raakadata oikeasti sisältää.
alspe

jmra kirjoitti:
alspe kirjoitti:Juu, täytyy koittaa noita säätöjä. Ilmeisesti siellä on erikseen saturaatiosäätö ja sitten ne "värimaailmat" (bright, natural, landscape jne.)?
Minulla on käytössä bright, jossa saturaatioliukua olen vääntänyt vähän alaspäin.
Muistanko oikein, että kuvaat kumminkin lähes aina raakaa? Eli nuohan ei sitten vaikuta mitenkään?
Pentaxilla saa kuvia
jmra

Metadata kulkee rawkääntösoftalle oletusarvoiksi niin kuin valkotasapainokin.
alspe

jmra kirjoitti:Metadata kulkee rawkääntösoftalle oletusarvoiksi niin kuin valkotasapainokin.
Eli RAW:n ymmärtävän ohjelman säätimetkö säätyy automaattisesti importissa metadatan mukaan?
Pentaxilla saa kuvia
aikaarska

alspe kirjoitti:
jmra kirjoitti:Metadata kulkee rawkääntösoftalle oletusarvoiksi niin kuin valkotasapainokin.
Eli RAW:n ymmärtävän ohjelman säätimetkö säätyy automaattisesti importissa metadatan mukaan?
Riippuu RAW konverterista, miten hyvin ymmärtävät. Kameran mukana tuleva "PENTAX Digital Camera Utility" (silkypixiin perustuva) osaa tosiaan varmaan kaikki säädöt - tosin, en käytä sitä juuri ollenkaan, niin en ole ihan varma.
Ja Adoben RAW ohjelmistot (itse käytän Adobe Camera Raw, ACR) osaavat valkotasapainon kameranmukaan.
Muista konvertereista ei ole omakohtaista kokemusta, tosin eipä tuo minua paljon haittaisi vaikka eivät osaisikaan, koska säädän tärkeät kuvat aina RAW konverterissa täysin uusiksi.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
alspe

aikaarska kirjoitti:
alspe kirjoitti:
Riippuu RAW konverterista, miten hyvin ymmärtävät. Kameran mukana tuleva "PENTAX Digital Camera Utility" (silkypixiin perustuva) osaa tosiaan varmaan kaikki säädöt - tosin, en käytä sitä juuri ollenkaan, niin en ole ihan varma.
Ja Adoben RAW ohjelmistot (itse käytän Adobe Camera Raw, ACR) osaavat valkotasapainon kameranmukaan.
Muista konvertereista ei ole omakohtaista kokemusta, tosin eipä tuo minua paljon haittaisi vaikka eivät osaisikaan, koska säädän tärkeät kuvat aina RAW konverterissa täysin uusiksi.
Jees, ainakaan oma Aperture 3:nen ei näyttäisi ottavan metadataa huomioon. Ehkä näin myös Lightroomissa, voisi kuvitella, että fiksumpaa tehdä hyviä presettejä ohjelmaan kuin vaihdella kuvausasetuksia kamerassa.
Pentaxilla saa kuvia
Vastaa Viestiin