Täyskennoista kropin tilalle

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

-Antti- kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti: mitä on mikrokontrasti. Suomeksi ja siten, että tyhmempikin ymmärtää.
Mikrokontrasti = kuvankäsittelyohjelman sharpen nappula
Kontrasti = kuvankäsittelyohjelman contrast nappula
Haha.
Vitsi oli huono, mutta teidän tietämättömyys kyllä naurattaa! ;)

..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
-Antti-
Viestit: 1362
Liittynyt: Tammi 08, 2006 15 : 23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Munt kirjoitti:
-Antti- kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti: mitä on mikrokontrasti. Suomeksi ja siten, että tyhmempikin ymmärtää.
Mikrokontrasti = kuvankäsittelyohjelman sharpen nappula
Kontrasti = kuvankäsittelyohjelman contrast nappula
Haha.
Vitsi oli huono, mutta teidän tietämättömyys kyllä naurattaa! ;)

..
Ei ole vitsi, jostain Zeissin julkaisusta vapaasti tiivistetty totuus. :-)
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

-Antti- kirjoitti:
Munt kirjoitti:
-Antti- kirjoitti: Mikrokontrasti = kuvankäsittelyohjelman sharpen nappula
Kontrasti = kuvankäsittelyohjelman contrast nappula
Haha.
Vitsi oli huono, mutta teidän tietämättömyys kyllä naurattaa! ;)
..
Ei ole vitsi, jostain Zeissin julkaisusta vapaasti tiivistetty totuus. :-)
Kannattais varmaan mennä johonkin kansalaisopiston kielikurssille, vähintään...

..
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Munt kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti: Mitä on mikrokontrasti?
Miten mikrokontrasti eroaa optiikan tuottamasta kontrastista?
On objektiivjeja, joitten terävyys on suuri, mutta kontrasti pieni, ja päinvastoin. Tai sitten kompromisseja. Mihin tuo mikrokontrasti sijoittuu? Mitä se on, miten se ilmenee. Miten sen havaitsee?

kapa
Mielestäni mikrokontrastin paras määritelmä on "erottelukyky". Sanana se on huono, tiedän, mutta pienten yksityiskohtien toisto on se ero. Tekstuurin toisto. Ehkäpä kyse on vain siitä, että objektiivin linssien pinnoite on aavistuksen muita parempi ja objektiivien sisäiset heijatumat eivät laske kontrastia siten, että tekstuuri menee tukkoon?

..
Itse olen kuvitellut näkeväni mikrokontrastia esim. kun kuvasin ratapihaa. Zeiss:n 35:lla raiteiden välissä olevien kivien pinnan tekstuuri näkyi paljon paremmin kuin 40mm CV:llä otetussa kuvassa.

Samalla kohtaa vertasin myös Canonin 50 mm Compact makroa, Canonin 24-70mm 50mm:llä ja 50 MP:tä. 50MP toisti parhaiten kivien pinnan tekstuurit.

Canonin 100mm IS makroa ja Zeiss:n 100mm MP:tä vertasin joskus kuvaamalla noin 1m etäisyydeltä laskua, jossa oli viivakoodi. Viivakoodin erottelussa ei ollut eroa, mutta 100mm MP toisti paperin pinnan muotoa paremmin. Tässä tosin tarkennustaso voi heittää, mutta tein testin useampaan kertaan enkä saanut Canonin 100mm IS:llä esiin paperin pinnan muotoja.

Kaiketi Zeiss:llä on parempi MTF(kuva menee läpi vaimentumatta) ja PSF(viereiset yksityiskohdat eivät sotke toisiaan).

En tiedä ehkä Zeiss:n väritoisto tuo yhsityiskohtia eri tavalla esille kuin muiden väritoisto.
Rockford
Viestit: 7318
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Munt kirjoitti:Zeissin 50mm ja 85mm planarit on oikeasti aukolta 1.4 aukolle 2 aika kuraa, mutta lasi alkaa toimia (optisesta suunnittelusta johtuen) aukolla 2.8 paremmin ja aukolla 4 terävyys ja kontrasti ovat erittäin hyvät. Eli käytännössä 85mm 1.4 Planar aukolla 4 piirtää erittäin sävykästä ja yksityiskohdiltaan rikasta kuvaa, ja mikä muotokuvaajille tärkeintä hienoilla sävyillä.
Joskus 90-luvun puolivälin aikoihin kun mulla ei ollut edes omaa järkkäriä vielä tai olin sen vasta saanut niin en muista edes missä mutta jostain netistä (oisko ollut jopa newsseistä (usenet)) löytyi jonkun japanilaisen tyypin ottamia filmiltä skannattuja kuvia jotka oli juuri noilla 50mm ja 85mm Planareilla kuvattuja ja minusta niissä oli jo silloin jotain sellaista mikä kyllä kiinnitti huomiota. Ehkä tuo taika oli 90% kuvaajan taidoista eikä Zeissin laseista kiinni, ja varmaan kuvat näyttäisivät nyt muutenkin kököiltä jos ne jostain löytäis, mutta sen muistan että niissä kuvissa aina luki millä ne oli kuvattu ja nimenomaan Planareilla ainakin useimmat.
-Antti- kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti: mitä on mikrokontrasti. Suomeksi ja siten, että tyhmempikin ymmärtää.
Mikrokontrasti = kuvankäsittelyohjelman sharpen nappula
Kontrasti = kuvankäsittelyohjelman contrast nappula
Menee jo OT:ksi, mutta tästä tulee mieleen, että mikähän siinäkin on syynä että LR ei tarjoa mitään järkevää säätöä paikallisen kontrastin säätöön? Siis aivan ehdottomasti pitäisi olla unsharp mask -tyyppinen säätö jossa säädön vaikutuksen halkaisija (radius) on käyttäjän säädettävissä. Silloin samalla säädöllä saisi sekä mikro- että makrokontrastia ja kaikkea siltä väliltä säädeltyä kunkin kuvan tarpeen mukaan. Ja siihen sitten myös läjä valmiita presetejä jotka tuottaa tietentyyppisen objektiivin kaltaista jälkeä. Clarity on minusta tosi heikko yritys tähän suuntaan.

Täysikokoiselle kuvalle on tietysti rajansa miten paljon tuollaista mikrokontrastia (tai "mikrokontrastia") voi lähteä kasvattamaan jälkikäsittelyssä ilman että tulee näkyviä ongelmia, mutta jos taas kuvaa pienentää niin silloinhan on varaa kyllä säätääkin paljon enemmän.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Rockford kirjoitti:Menee jo OT:ksi, mutta tästä tulee mieleen, että mikähän siinäkin on syynä että LR ei tarjoa mitään järkevää säätöä paikallisen kontrastin säätöön? Siis aivan ehdottomasti pitäisi olla unsharp mask -tyyppinen säätö jossa säädön vaikutuksen halkaisija (radius) on käyttäjän säädettävissä. Silloin samalla säädöllä saisi sekä mikro- että makrokontrastia ja kaikkea siltä väliltä säädeltyä kunkin kuvan tarpeen mukaan. Ja siihen sitten myös läjä valmiita presetejä jotka tuottaa tietentyyppisen objektiivin kaltaista jälkeä. Clarity on minusta tosi heikko yritys tähän suuntaan.
Minullekin tulee mieleen clarity, mutta eihän se ole likellekään samaa tasoa kuin NIK-softien erilaiset structure-säädöt. Kummatkin säätötavat ovat kuitenkin problemaattisia. Ensin ei ole tarpeeksi ja sitten mene yli. Ja lopulta pakka hajoaa täysin kun flickr tai kuvat.fi skaalaa kuvaa lopulliseen katselukokoon.

Ei Zeissiä kannata ostaa ellei ole edes pikkuisen "uskossa". Zeissin pointteja ovat perinteinen olemus, rakenteen hyvä laatu, T-pinnoitteiden tuoma värintoisto jne. Objektiiveilla on mielestäni myös jollakin tapaa tunnistettavissa oleva tapa toistaa. Tämä on pinnoitteiden lisäksi monen muunkin asian summa.

Zeissin ZF-sarjasta ei ilmeisesti ole yleisesti ottaen ole pyrittykään suunnittelemaan täysin neutraaleja kuvantoistajia. Tämä ilmenee mm. siinä miten ne vinjetoivat täydellä aukolla ja kuinka terävyysalue menee. Ainakin 35 millinen on hieman kaksinaisluonteinen objektiivi. Aukoilla 2-2.8 se on tunnelmallinen potrettiobjektiivi (olematta silti tippaakan suttu tai kontrastiton) ja 5.6 eteenpäin sitten partaveitsenterävä maisemaobjektiivi.
-Antti-
Viestit: 1362
Liittynyt: Tammi 08, 2006 15 : 23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Rockford kirjoitti:
-Antti- kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti: mitä on mikrokontrasti. Suomeksi ja siten, että tyhmempikin ymmärtää.
Mikrokontrasti = kuvankäsittelyohjelman sharpen nappula
Kontrasti = kuvankäsittelyohjelman contrast nappula
Menee jo OT:ksi, mutta tästä tulee mieleen, että mikähän siinäkin on syynä että LR ei tarjoa mitään järkevää säätöä paikallisen kontrastin säätöön? Siis aivan ehdottomasti pitäisi olla unsharp mask -tyyppinen säätö jossa säädön vaikutuksen halkaisija (radius) on käyttäjän säädettävissä. Silloin samalla säädöllä saisi sekä mikro- että makrokontrastia ja kaikkea siltä väliltä säädeltyä kunkin kuvan tarpeen mukaan. Ja siihen sitten myös läjä valmiita presetejä jotka tuottaa tietentyyppisen objektiivin kaltaista jälkeä. Clarity on minusta tosi heikko yritys tähän suuntaan.

Täysikokoiselle kuvalle on tietysti rajansa miten paljon tuollaista mikrokontrastia (tai "mikrokontrastia") voi lähteä kasvattamaan jälkikäsittelyssä ilman että tulee näkyviä ongelmia, mutta jos taas kuvaa pienentää niin silloinhan on varaa kyllä säätääkin paljon enemmän.
No ilmankos tämä hieno määritelmäni ei oikein pudonnut, jos LR:stä ei löydy kunnollista säätöä. :-) Kyllä noilla eri radiuksilla (vähän tahi paljon isommilla kuin perussharpen) pelaamalla saa esim. vähän platkuihin taustoihin ryhtiä kivasti, mutta varsinaisia art-fotoja en pahemmin tee, eli harvemmin itse kohteeseen käytän. Mutta saa kyllä kuinka funkkia käyttökuvaa tahansa, toki noise ja artefaktat alkaa lisääntymään kun liikaa veivaa.
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

hkoskenv kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti:Muntilta hieno vuodatus, mutta siltikään ei selvinnyt, mitä on mikrokontrasti. Suomeksi ja siten, että tyhmempikin ymmärtää.
Olen käsittänyt sen niin, että se on korkeiden spatiaalisten taajuuksien toisto, tai objketiivin ominaisuutena puhuttaessa käytännössä jonkinlainen keskikaro eri suuntien ja kuva-alan kohtien yli. Se on tekninen asia, jota ei oikein voi kuvailla muuten kuin matemaattisen määritelmänsä kautta. Jos ei tietty perustaso ole hallussa, sitten joutuu tyytymään noihin subjektiivisiin sanahelinöihin siitä, miten se näkyy kuvissa. .
Tuohan selvittikin mikrokontrastin kansantajuisesti. Mikäs se makrokontrasti sitten on? Sekin tuli tänne keskusteluun.

Missä ne esimerkit?

kapa
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

kapama-7 kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti:Muntilta hieno vuodatus, mutta siltikään ei selvinnyt, mitä on mikrokontrasti. Suomeksi ja siten, että tyhmempikin ymmärtää.
Olen käsittänyt sen niin, että se on korkeiden spatiaalisten taajuuksien toisto, tai objketiivin ominaisuutena puhuttaessa käytännössä jonkinlainen keskikaro eri suuntien ja kuva-alan kohtien yli. Se on tekninen asia, jota ei oikein voi kuvailla muuten kuin matemaattisen määritelmänsä kautta. Jos ei tietty perustaso ole hallussa, sitten joutuu tyytymään noihin subjektiivisiin sanahelinöihin siitä, miten se näkyy kuvissa. .
Tuohan selvittikin mikrokontrastin kansantajuisesti. Mikäs se makrokontrasti sitten on? Sekin tuli tänne keskusteluun.

Missä ne esimerkit?

kapa
Makrokontrasti on tietysti isompaa kontrastia kuin mikrokontrasti. Ei kuitenkaan kovin suurta. Ehkäpä A4 kokoa, tai miten suureksi nyt printtaatkaan.
mattimi
Viestit: 868
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja mattimi »

kapama-7 kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti:Muntilta hieno vuodatus, mutta siltikään ei selvinnyt, mitä on mikrokontrasti. Suomeksi ja siten, että tyhmempikin ymmärtää.
Olen käsittänyt sen niin, että se on korkeiden spatiaalisten taajuuksien toisto, tai objketiivin ominaisuutena puhuttaessa käytännössä jonkinlainen keskikaro eri suuntien ja kuva-alan kohtien yli. Se on tekninen asia, jota ei oikein voi kuvailla muuten kuin matemaattisen määritelmänsä kautta. Jos ei tietty perustaso ole hallussa, sitten joutuu tyytymään noihin subjektiivisiin sanahelinöihin siitä, miten se näkyy kuvissa. .
Tuohan selvittikin mikrokontrastin kansantajuisesti. Mikäs se makrokontrasti sitten on? Sekin tuli tänne keskusteluun.

Missä ne esimerkit?

kapa
Joo, mutta asia on edelleen ilmaistu sanallisesti ts. epätäsmällisesti. Kaikilla valokuvauksen harrastajillahan ns "korkeamman matematiikan" alkeet on hallussa, joten lopullisen selvyyden takia pyytäisin hkoskenv:tä esittämään myös sen osittaisdifferiantaaliyhtälöryhmän, joka määrittelee mikrokontrastin.

Mikko
alspe
Viestit: 1060
Liittynyt: Touko 15, 2006 10 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja alspe »

paaton kirjoitti:Seiskasatasia myytiin jo yksi alle 500e, eli nyt äkkiä ostamaan sellainen.
D700 500 eurolla? Missä? Mun mielestä kaikki myynti-ilmoitukset noista ovat olleen 900-1100€ hintahaarukassa.

Onko D700 juuri missään parempi kuin D600? Jälkimmäinen olisi varmaan mun kannalta järkevämpi kun olen tottunut melko pieneen runkoon ja omat kädetkin on aika pienet.
Pentaxilla saa kuvia
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

nomad kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti: Olen käsittänyt sen niin, että se on korkeiden spatiaalisten taajuuksien toisto, tai objketiivin ominaisuutena puhuttaessa käytännössä jonkinlainen keskikaro eri suuntien ja kuva-alan kohtien yli. Se on tekninen asia, jota ei oikein voi kuvailla muuten kuin matemaattisen määritelmänsä kautta. Jos ei tietty perustaso ole hallussa, sitten joutuu tyytymään noihin subjektiivisiin sanahelinöihin siitä, miten se näkyy kuvissa. .
Tuohan selvittikin mikrokontrastin kansantajuisesti. Mikäs se makrokontrasti sitten on? Sekin tuli tänne keskusteluun.

Missä ne esimerkit?

kapa
Makrokontrasti on tietysti isompaa kontrastia kuin mikrokontrasti. Ei kuitenkaan kovin suurta. Ehkäpä A4 kokoa, tai miten suureksi nyt printtaatkaan.
Siis makrokontrasti on osapuilleen kokoa A4? Mikrokontrasti A6?
Kontrasti A2? Maksikontrasti A0?

Vieläkään ei ole asia minulle selvinnyt. Olen kai tosi tyhmä.

kapa
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

kapama-7 kirjoitti:

Vieläkään ei ole asia minulle selvinnyt. Olen kai tosi tyhmä.

kapa
Ei se mitään.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Avokid kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti:

Vieläkään ei ole asia minulle selvinnyt. Olen kai tosi tyhmä.

kapa
Ei se mitään.
Ilmeisesti sitten ei. Mikäli Nomadin määritelmä pätee, niin yleisemmin käyttämässäni objektiivissa mikrokontrasti, tai siis makrokontrasti on noin 0,06 neliömetriä.

kapa
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

alspe kirjoitti:
paaton kirjoitti:Seiskasatasia myytiin jo yksi alle 500e, eli nyt äkkiä ostamaan sellainen.
D700 500 eurolla? Missä? Mun mielestä kaikki myynti-ilmoitukset noista ovat olleen 900-1100€ hintahaarukassa.

Onko D700 juuri missään parempi kuin D600? Jälkimmäinen olisi varmaan mun kannalta järkevämpi kun olen tottunut melko pieneen runkoon ja omat kädetkin on aika pienet.
Suunnilleen kaikessa muussa, paitsi kuvanlaadussa.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Itse olen useimmiten tukeutunut tähän artikkeliin noissa eri kontrasteissa:
http://www.luminous-landscape.com/tutor ... rast.shtml

Yleisesti kontrasti on tumman ja vaalean pinnan ero. Kuvan kontrasti on yleensä sen yleinen tummimpien ja vaaleimpien pintojen tummuuden (densiteetin) ero.

Mikrokontrastilla mielestäni tarkoitetaan silmin nähtäviä pienien yksityiskohtien tummuuden vaihtumisnopeutta. Useimmiten tämä viittaa suunnilleen samaan kuin "terävyys".

Resoluutio taas viittaa pienimpien mahdollisten kuvassa olevien yksityiskohtien erottumiseen. Yhteys tulee siitä, että erottumiseen tarvitaan kuvassa kontrastia tumman ja vaalean yksityiskohdan rajalla.

Esim tuossa LL:n artikkelissa viitataan myös "local contrast":iin, jolla arvioidaan kontrastia lähekkäin olevissa tummuuseroissa erikseen vaaleissa pinnoissa ja tummissa pinnoissa. Tässä vaikutus näkyy myös eräänlaisena kuvan harmautena, koko kuvan kontrastin syntymisenä. Esimerkiksi linssiin paistava vastavalo voi viedä kuvan paikalliskontrastia harmaannuttaessaan kuvan. Optiikkojen pinnotteet ovat vaikuttaneet tähän mullistavasti.


Makrokontrasti on sitten minusta omituinen käsite ja silloin pitää enemmän puhua MTF:stä yleensä.


MTF mittaa siis sitä, miten optisen järjestelmän läpi menevä signaali muuttuu. Siinä on olennaisena osana signaalin muuttumisen taajuus. Se siis tarkoittaa käytännössä sitä, että miten nopeasti alkuperäisen kuvattavan kontrasti vaihtuu tummasta vaaleaan - millä matkalla väri vaihtuu jostain tummuudesta johonkin vaaleuteen. Taajuutena tämä voidaan ajatella tavallaan kuviona, jossa vaihtuu tumma ja vaalea jollakin tiheydellä. Usein tämä tiheys ilmaistaan lp/mm, linjapari per mm -yksiköllä.

Kun tämän rajapinnan kuva menee optiikan läpi, syntyy uusi kuva, jossa ensinnäkin voi olla vaihtunut tuo kontrastirajan muuttumisnopeus ja toisaalta tummimman ja vaaleimman kohdan välinen ero. Yleensä MTF antaa kaavioissaan tuon eron tummassa ja vaaleassa verrattuna alkuperäiseen. Yleisimmät optiikkakäyrät esittävät toiston linssin keskeltä linssin reunalle ja erikseen säteittäisessä ja kehäsuunnassa. Lisäksi kaavioissa on eri käppyrät eri alkuperäisille taajuuksille. Käytetty aukko vaikuttaa myös.

Nyt resoluutio on MTF:ssä niitä käppyröitä, jossa on suurimmat taajuudet, missä yleensä ottaen havaitaan vielä kuvautumista ( 40 lp/mm tms).

Mikrokontrasti on taas sellaisia käppyröitä, joissa taajuudet on sellaisia, jotka silmäkin vielä näkee (5-10 lp/mm)

Ja ilmeisesti makrokontrastilla haetaan jotain vielä suurempaa taajuutta (1 lp/mm tms).

Erot näiden asioiden välillä eivät siis ole mitenkään tarkkaan rajattuja, vaan liukuvia. Onkin mielestäni aika hassua piipertää näistä, kun useimmiten ongelma on kuitenkin siinä kuvan sisällössä (siis kameran takapuolella on ongelman lähde). Optiikkaa voidaan toki verrata, mutta on ihan mahdollista, että yhteen kuvaan sopii yhdenlainen piirto ja toiseen toinen. Makuasioiden puolelle mennään joka tapauksessa.
alspe
Viestit: 1060
Liittynyt: Touko 15, 2006 10 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja alspe »

No millainen peli tuo 5D Classic olisi verrattuna K-5:sen? Onko joku kuvaillut molemmilla?

Ilmeisesti hyvässä valossa hyvillä laseilla (50/1.4 , 24-70) 5D pärjää hyvin? Sitä kuuluisaa 3D:TA haetaan :) eräässä ulkomaan ketjussa sanottiin, että 5D:n (FF) kuva olisi hyvin analoginen kun verrattiin 7D:hen. Vaatisko se kroppi terävöitystä ja siten homma kääntyy digitalisen näköiseksi?

Miten 5D:n tarkennus vs. k5?

Ja jos joku muistaa foorumin ketjut liittyen vanhaan 5D:n, Canoniin sopiviin 28-50mm primeihin ja vanhaan 24-70mm:sen ja vielä edukkaampiin F4 teleihin niin laittakaa tähän koska haku on rikki.
Viimeksi muokannut alspe, Heinä 16, 2013 9 : 40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pentaxilla saa kuvia
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

alspe kirjoitti:No millainen peli tuo 5D Classic olisi verrattuna K-5:sen? Onko joku kuvaillut molemmilla?

Ilmeisesti hyvässä valossa hyvillä laseilla (50/1.4 , 24-70) 5D pärjää hyvin? Sitä kuuluisaa 3D:TA haetaan :) eräässä ulkomaan ketjussa sanottiin, että 5D:n (FF) kuva olisi hyvin analoginen kun verrattiin 7D:hen. Vaatisko se kroppi terävöitystä ja siten homma kääntyy digitalisen näköiseksi?

Miten 5D:n tarkennus vs. k5?
Häviäisit kaikessa muussa paitsi syväterävyydessä.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
määvaan
Viestit: 5900
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Munt kirjoitti:
-Antti- kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti: mitä on mikrokontrasti. Suomeksi ja siten, että tyhmempikin ymmärtää.
Mikrokontrasti = kuvankäsittelyohjelman sharpen nappula
Kontrasti = kuvankäsittelyohjelman contrast nappula
Haha.
Vitsi oli huono, mutta teidän tietämättömyys kyllä naurattaa! ;)

..
Zeissilla kuvaavat varmaan löytävät sen mikrokontrastin heti noista kuvista verrattuna Canonin lasin tuhnukuviin. :-)

PS. Älkää yrittäkö etsiä vastauksia sieltä seuraavista posteista! :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

määvaan kirjoitti: Zeissilla kuvaavat varmaan löytävät sen mikrokontrastin heti noista kuvista verrattuna Canonin lasin tuhnukuviin. :-)

PS. Älkää yrittäkö etsiä vastauksia sieltä seuraavista posteista! :-)
Yksi väärin ( D ). Eli 80% oikein. Ja tämä tuli tehtyä aika hätäisesti ja normaalilla tn-monitorilla. Kotikoneella voisi katsoa sit paremmin.

ps. terävöitys oli tehty kyllä tosi paskasti ajatellen mikrokontrastia.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Vastaa Viestiin