Perkko kirjoitti:Olen kans kevään aikana kuvannut aika paljon Hoya Pro1 -suotimen kanssa. Taivas pysyy aisoissa ja värit syvinä. Pystyy kyllä suositteleen.
Itse vastaanotin Kenko Pro1:n joka on kaiketi sama kuin Hoya.
Vielä kun oppisi käyttämään sitä :/
Olen käyttänyt ND400x suodinta kesällä ja sillä pääsee jo 20-30 sekunnin valotuksiin halutessa kun säätää ISO arvon tarpeeksi alas aina ISO 50, mikäli kamera antaa tähän mahdollisuuden. Ei tuo ND512x missään nimessä liikaa ole jos tarkoitus on valottaa pitkään vaikka vesiefektiä varten, jopa ND1000x käy kun on kirkasta/tarvitsee pitkää valotusaikaa.
Tarkennus onnistuu takatelkkarista kun etsin menee liian hämäräksi.
Viimeksi muokannut zlei, Heinä 01, 2013 11 : 40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
zlei kirjoitti:
Tarkennus onnistuu takatelkkarista kun etsin menee liian hämäräksi.
Kanattaa luonnolisestikin tarkentaa ja sommitella ensin -ilman suodinta. Vaikka se vähän lapselliseslta ehkä joistakin kuulostaakin.
Tuokin käy, eikä se ole lapsellista mutta joissain tapauksissa työlästä.
Ei se ole työlästä. Etenkin jos nd-filtteri on suurempi kuin objektiivin kierre, niin sitä ei edes tarvitse ruuvata paikalleen, vaan pitää kädellä siinä edessä.
Työläys riippuu tilanteesta ja kalustosta työlästä on kun tarkennan ja sommittelen ensin ja sen jälkeen kierrän sovitinrenkaalla varustetun suodattimen paikoilleen, no tässä vaiheessa kamera pääsee liikkumaan kun tuo sovittimen kierre ei oikein satu kohdalleen ja joudun tarkentamaan uudelleen ja yritän taas kiertää tuon paketin paikalleen. Tuo täytyy tehdä vastavalosuoja paikoillaan kun suodin on sen verran suuri halkaisijaltaan että vvs pitää olla paikoillaan ensin jotta se mahtuisi ja tuo väli mihin suodin tulee on niin ahdas että...
Eli tarkennan takatelkkarista kun se on ei ole niin työlästä.
Toisekseen kun valottaessa haarukoi valotusta vaikka aukon alle ja päälle, keskikohdan lisäksi menee aikaa välillä helposti minuutti. Kyllä tuossa suotimen kädessä pitämisestä tulee vaivalloista.
Onko kukaan kokeillut hitsausmaskilasia nd-filtterinä? Flickrissä oli joku ryhmäkin aiheesta. Ihan teräviä kuvia oli, mutta vissiin värisävyt vähän muuttuu tms. Olisi kyllä hauska idea jos löytäisi halvalla maskin, mutta taitaa maksaa saman kuin suodin..
Unohda nuo Hoyat. Mie oon käyttänyt Rocolaxin filttereitä ja hyvin pelittää. Ei juuri mitään värivirheitä ja tosi ohkasia. Nää on Ir-leikattuja eikä tee mitään värivirheitä muidenkaan vilttereiden kanssa.
Unohda nuo Hoyat. Mie oon käyttänyt Rocolaxin filttereitä ja hyvin pelittää. Ei juuri mitään värivirheitä ja tosi ohkasia. Nää on Ir-leikattuja eikä tee mitään värivirheitä muidenkaan vilttereiden kanssa.
mixdown kirjoitti:Unohda nuo Hoyat. Mie oon käyttänyt Rocolaxin filttereitä ja hyvin pelittää. Ei juuri mitään värivirheitä ja tosi ohkasia. Nää on Ir-leikattuja eikä tee mitään värivirheitä muidenkaan vilttereiden kanssa.
Onko muilla näistä Rocolaxeista kokemusta? Itse tässä puntaroin, uskaltaisinko tuollaisen tilata vai haenko suoraan Digitarvikkeesta Hoyan NDx400:n 58,50 €:lla..
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
mixdown kirjoitti:Unohda nuo Hoyat. Mie oon käyttänyt Rocolaxin filttereitä ja hyvin pelittää. Ei juuri mitään värivirheitä ja tosi ohkasia. Nää on Ir-leikattuja eikä tee mitään värivirheitä muidenkaan vilttereiden kanssa.
Onko muilla näistä Rocolaxeista kokemusta? Itse tässä puntaroin, uskaltaisinko tuollaisen tilata vai haenko suoraan Digitarvikkeesta Hoyan NDx400:n 58,50 €:lla..
Tuli tosiaan aikanaan tilattua tuollainen Rocolax-suodin ja nyt ensimmäistä kertaa viikonloppuna testasin. Ei ole aiempaa kokemusta ND-suotimista, mutta hyvin tämä ainakin pelitti. Kuvassa ei ollut mitään värivääristymiä tm. poikkeamia. Olen tilaamassa heti muutaman lisää, koska tuo ND400 ei tunnu olevan riittävän tumma..
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II