Lightoroom 4 vs RAW Therapee

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
sepim

Lightoroom 4 vs RAW Therapee

Viesti Kirjoittaja sepim »

Olen tähän saakka käyttänyt RAW-kuvien säätöön Canonin DPP:tä, mutta nyt siirryin Sonyn leiriin ja etsinnässä uusi RAW-säätöohjelma.

Vilkaisin tuota Sonyn matkassa tulevaa Image Data Convertteriä, mutta taitaa olla aika surkea esitys.

Joten kannattaako maksaa Lightroomista n. 70 e vai pärjääkö lähes yhtä hyvin RAW Therapee:lls?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Markku N
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markku N »

Pärjää, mutta jos on rahaa kannattaa ostaa Lightroom.
Markku N
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markku N »

Ja jos ei rahat riitä Lightroomiin, vaan vähän vähemmällä pitää mennä Phase Onen Capture One Express 7 on tällä hetkellä 50% alennuksessa 34,50€.

Ikävästi tuosta Expressistä on jätetty kaikkia kivoja ominaisuuksia pois (eli ne oikeasti Pro ominaisuudet), mutta silti on aivan sairaan hyvä RAW-convertteri.

http://www.phaseone.com/en/Online-Store ... ess-7.aspx
tvap

Viesti Kirjoittaja tvap »

Darktable kannattaa kanssa koeponnistaa. Itse olen ottanut sen käyttöön, ainakin toistaiseksi, kun Bibble meni Corelille kuolemaan.

Kannattaa kokeilla itse noita, varsinkin kun se ei maksa mitään. Ja varata aikaa siihen useampi ilta per ohjelma. Jos jokin asia mättää niin sitten voi selvitellä, että onko vika ohjelmassa vai käyttäjässä ja auttaisiko joku muu työkalu.

tepa
sepim

Nyt olen katsellut tuota Raw Therapya, näyttää löytyvän kaikki, mitä tarvitsen.
Vähän tuskaahan se on noiden ominiauukisen löytäminen/oppiminen, mutta kun ne on itselle selvittänyt, niin pärjää kyllä.

Esim. korjatun kuvaryhmän kääntäminen ja oikeiden vipujen löytäminen (Batch Conversion) tuotti muutaman harmaan hiuksen. On turhan monivaiheinen juttu.
Aika paljon tuossa on sellaisia säätöjä, minkä tarkoitus on vielä auki. No en tiedä tarviiko käyttääkään.
tvap

Työkalu kuin työkalu, kyllä se ottaa aikaa päästä sinuiksi. Ja toiseen vaihtaminen ottaa taas aikaa "ja tupakkia".

Itse etsin Aftershot Pröölle korvaajaa ja katsastin (taas) Rawhterapeen -- vakiinnuin kuitenkin Darktableen kun se tuntuu nopeammalta. Viimeisin RT:n päivitys lupasi lisää vauhtia, ehkä sitä voisi taas kokeilla. Jotenkin jäi kuitenkin sellainen kutina, että DT olisi mennyt jo ohi kuvanlaadussa. Kannattaa pitää silmällä!

tepa
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

DarkTable tuli jokunen vuosi sitten pihalle hyvännäköisellä ohjelmalla, joka oli aivan täysin käyttökelvoton. Kuvasäädöt olivat kömpelöitä ja algoritmit c-luokkaa. Nyt on vissiin tultu sitten harppauksia eteenpäin. Mikä versio on ohjelmassa menossa?
sepim

Onko tuosta Darktablesta Windows -versiota? Vilkaisin netistä, ei ainakaan heti osunut silmään.
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

sepim kirjoitti:Onko tuosta Darktablesta Windows -versiota? Vilkaisin netistä, ei ainakaan heti osunut silmään.
Ei ole.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
sepim

Kokeilin eka kertaa uuden Sony NEX 5R RAW-kuvia editoida RAW Therape -ohjelmalla, mutta ei tunnista kuvia lainkaan, ei siis edes löydä?
Voikohan olla syy, että kameramalli lienee ollut vasta puoli vuotta (?) markkinoilla ja siksi ei tunnista sen raakakuvia??
tvap

janne. kirjoitti:
sepim kirjoitti:Onko tuosta Darktablesta Windows -versiota? Vilkaisin netistä, ei ainakaan heti osunut silmään.
Ei ole.
:-O Vaan eipä Lightroomistakaan ole Linux-versiota! ;-)

tepa
sepim

Kirjoitin tuossa että uuden NEX5 Sonyn kuvat ei aukea Raw Therapeessa. Voi nuo kyllä ensin konvertoida dng-muotoon jolloin kyllä aukeaa mutta työskentely niiden kanssa hieman hidasta.
Vastaa Viestiin