Kuvan resoluution tarpeellisuus
-
Täysimääräisesti ja täysimääräisesti..
On minulla neljä objektiivia jotka kevyesti kelpaisivat vaikkapa 50mpx täyskennolle, eikä voisi valittaa, että objektiivi suttaa kuvan.
Tietysti nämä ovat Nikonille..
On minulla neljä objektiivia jotka kevyesti kelpaisivat vaikkapa 50mpx täyskennolle, eikä voisi valittaa, että objektiivi suttaa kuvan.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
-
Eppäillähän tuota soppii :)Avokid kirjoitti:Täysimääräisesti ja täysimääräisesti..
Tässä yksi terävyysvertailu Leica vs. Nikon vs. Canon: http://www.kenrockwell.com/leica/m9/sharpness-28mm.htm
Noista esimerkkikuvista mielestäni näkee selvästi, että linssien piirtokyky loppuu ennen kennon tarkkuutta.
-
- Viesti:
Jos loppuisi ei esim. D800:sta olisi tehty kahta versiota joissa toisessa on AA-suodatin ja toisessa ei. Kenin kuvista ei tiedä onko ne 100% kroppeja vai jotain skaalattuja versioita.Perikles kirjoitti:Noista esimerkkikuvista mielestäni näkee selvästi, että linssien piirtokyky loppuu ennen kennon tarkkuutta.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Tietääpä, 100% croppeja 7megan jpegeistä. Keni ei muuta kuvaakkaan.Rockford kirjoitti:Jos loppuisi ei esim. D800:sta olisi tehty kahta versiota joissa toisessa on AA-suodatin ja toisessa ei. Kenin kuvista ei tiedä onko ne 100% kroppeja vai jotain skaalattuja versioita.Perikles kirjoitti:Noista esimerkkikuvista mielestäni näkee selvästi, että linssien piirtokyky loppuu ennen kennon tarkkuutta.
-
Siis oletko verrannut kuvia samalla objektiivilla tarkemmalla kennolla otettuihin? Vai miten muuten sanot vian olevan objektiivissa. Toinen juttusi on jo outo. Tunnut jotenkin pitävän normaalina, että kennon resoluutio on se rajoittava tekijä.Perikles kirjoitti: Itselläni on Canon EOS 30D runko (8 mpix) ja 17-55/2,8 IS USM -objektiivi ja kun olen teettänyt A4 kokoisia vedoksia, voi niitä ihan huoleti tihrustaa vaikka suurennuslasilla tai luupilla ilman, että pikseleiden puute vielä hukkaisi yksityiskohtia. Sen sijaan objektiivin piirtokyky suttaa kuvia selvästi enemmän, vaikka tuo aivan tolkuttoman teräväpiirtoinen obektiivi onkin. Tokkopa sellaista objektiivia on olemassakaan, joka pystyisi hyödyntämään 30 mpix:n kennon tarkkuuden täysimääräisesti.
-
Aivan turistiluokastakin löytyy objektiiveja jotka pärjäävät täysin D7100:n kanssa. Ja se on sentään 24mpx aa-filtteriä vailla oleva kroppikamera. Liikuttaisiin siis 50mp luokassa jos olisi fx-kenno samalla pikselitiheydellä.Rockford kirjoitti:Jos loppuisi ei esim. D800:sta olisi tehty kahta versiota joissa toisessa on AA-suodatin ja toisessa ei. Kenin kuvista ei tiedä onko ne 100% kroppeja vai jotain skaalattuja versioita.Perikles kirjoitti:Noista esimerkkikuvista mielestäni näkee selvästi, että linssien piirtokyky loppuu ennen kennon tarkkuutta.
Mutta kyllä tuo edelliselle sivulle postaamani D700:n kuva sen kuitenkin osoittaa, että sen jälkeen kun perusteet on jotenkin kunnossa, niin aikamoista vastamäkeä resoluution lisääminen on. 12mp vs. 36mp on toki merkittävä ero, mutta 36mp vs. 48mp ei mullistaisi maailmaa.
-
No en ole verrannut. Pikselimössöä vain ei tule suurennoksissa esiin ennen kuin terävyys on jo kärsinyt objektiivin piirtokyvyn takia. Ihan samoin kuin noissa Kenin kuvissa. Ja mitä rajoittavaan tekijään tulee, niin olen täsmälleen päinvastaista mieltä kuin oletat minun olevan: käsitykseni on, että rajoittava tekijä on nimenomaa objektiivin piirtokyky, ei kennon resoluutio.SuperDrive kirjoitti:Siis oletko verrannut kuvia samalla objektiivilla tarkemmalla kennolla otettuihin? Vai miten muuten sanot vian olevan objektiivissa. Toinen juttusi on jo outo. Tunnut jotenkin pitävän normaalina, että kennon resoluutio on se rajoittava tekijä.Perikles kirjoitti: Itselläni on Canon EOS 30D runko (8 mpix) ja 17-55/2,8 IS USM -objektiivi ja kun olen teettänyt A4 kokoisia vedoksia, voi niitä ihan huoleti tihrustaa vaikka suurennuslasilla tai luupilla ilman, että pikseleiden puute vielä hukkaisi yksityiskohtia. Sen sijaan objektiivin piirtokyky suttaa kuvia selvästi enemmän, vaikka tuo aivan tolkuttoman teräväpiirtoinen obektiivi onkin. Tokkopa sellaista objektiivia on olemassakaan, joka pystyisi hyödyntämään 30 mpix:n kennon tarkkuuden täysimääräisesti.
-
Siis sinulla on joku oletus siitä, miltä pikselien vähyys näyttää. Ymmärrät kai, että kuvan yksi pikseli muodostuu useasta kennon pikselistä. Toki A4 on aika pieni koko 8 megapikslin kameralle.Perikles kirjoitti: No en ole verrannut. Pikselimössöä vain ei tule suurennoksissa esiin ennen kuin terävyys on jo kärsinyt objektiivin piirtokyvyn takia. Ihan samoin kuin noissa Kenin kuvissa. Ja mitä rajoittavaan tekijään tulee, niin olen täsmälleen päinvastaista mieltä kuin oletat minun olevan: käsitykseni on, että rajoittava tekijä on nimenomaa objektiivin piirtokyky, ei kennon resoluutio.
Kuse oli siitä, että katsot, että kennon tulisi olla se rajoittava seikka. Kokokysymys, miten hyödyttää täysin tietyn pikselimäärän on muuten järjetön.
-
Nuohan ovat suttuja nykylaseihin verrattuna.Perikles kirjoitti:Eppäillähän tuota soppii :)Avokid kirjoitti:Täysimääräisesti ja täysimääräisesti..
Tässä yksi terävyysvertailu Leica vs. Nikon vs. Canon: http://www.kenrockwell.com/leica/m9/sharpness-28mm.htm
Noista esimerkkikuvista mielestäni näkee selvästi, että linssien piirtokyky loppuu ennen kennon tarkkuutta.
-
Omituista sanojen ja sanomisien vääntelyä... Sanoin vain, että mielestäni näyttää siltä, että objektiivit eivät kykene piirtämään niin tarkasti, että kaikkein pikselirikkaimpien kennojen piirtokyky tulisi hyödynnetyksi. Eli kuvasuurennosten kokoa rajoittaa optiikan piirtokyky eikä niinkään pikselimäärä. Kennojen pikselimäärät antaisivat mahdollisuuden suurempiin suurennoksiin kuin mihin objektiivit kykenevät. Käsitykseni perustan muunmuassa tuohon Ken Rockwellin juttuun sekä muihin kamera- ja objektiivitesteihin, joita netti on pullollaan sekä omiin rajoittuneisiin kokemuksiini.SuperDrive kirjoitti:Siis sinulla on joku oletus siitä, miltä pikselien vähyys näyttää. Ymmärrät kai, että kuvan yksi pikseli muodostuu useasta kennon pikselistä. Toki A4 on aika pieni koko 8 megapikslin kameralle.Perikles kirjoitti: No en ole verrannut. Pikselimössöä vain ei tule suurennoksissa esiin ennen kuin terävyys on jo kärsinyt objektiivin piirtokyvyn takia. Ihan samoin kuin noissa Kenin kuvissa. Ja mitä rajoittavaan tekijään tulee, niin olen täsmälleen päinvastaista mieltä kuin oletat minun olevan: käsitykseni on, että rajoittava tekijä on nimenomaa objektiivin piirtokyky, ei kennon resoluutio.
Kuse oli siitä, että katsot, että kennon tulisi olla se rajoittava seikka. Kokokysymys, miten hyödyttää täysin tietyn pikselimäärän on muuten järjetön.
-
Ei kennolla ole mitään piirtokykyä. Objektiivi piirtää kuvan, kenno tallentaa sen. Ajatus, että kenno olisi liian hyvä on absurdi.Perikles kirjoitti: Omituista sanojen ja sanomisien vääntelyä... Sanoin vain, että mielestäni näyttää siltä, että objektiivit eivät kykene piirtämään niin tarkasti, että kaikkein pikselirikkaimpien kennojen piirtokyky tulisi hyödynnetyksi. Eli kuvasuurennosten kokoa rajoittaa optiikan piirtokyky eikä niinkään pikselimäärä. Kennojen pikselimäärät antaisivat mahdollisuuden suurempiin suurennoksiin kuin mihin objektiivit kykenevät. Käsitykseni perustan muunmuassa tuohon Ken Rockwellin juttuun sekä muihin kamera- ja objektiivitesteihin, joita netti on pullollaan sekä omiin rajoittuneisiin kokemuksiini.
-
-
Nykylaseihin? Noi on aivan hirveän suttuja katsoi asiaa miten tahansa.Avokid kirjoitti:Nuohan ovat suttuja nykylaseihin verrattuna.Perikles kirjoitti:Eppäillähän tuota soppii :)Avokid kirjoitti:Täysimääräisesti ja täysimääräisesti..
-
- Viesti:
Tässä tulikin asian ydin. Kennon AA-filtteristä ja Bayer-värimatriisin vaatiman demosaic-algoritmista johtuen hyväkään kuva ei näytä yksityiskohtaisimmillakaan ihan sellaiselta pikselitasolla näkyvältä legopalikkarakennelmalta kuin luulisi, jos sitä vertaa tietokonegrafiikkaan tai Foveon-kennon tuottamaan kuvaan. Vaikka siis optiikan piirto riittäis enemmän kuin hyvin. Mutta jos väri-Moirea näkyy niin piirto ainakin mun mielestä riittää. Ja ainakin omissa 36 Mpix kuvissa on Moirea näkynyt.SuperDrive kirjoitti:Siis sinulla on joku oletus siitä, miltä pikselien vähyys näyttää. Ymmärrät kai, että kuvan yksi pikseli muodostuu useasta kennon pikselistä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Ilmaisin huolimattomasti, ei tietenkään kenno piirrä mitään vaan tallentaa. Olet aivan oikeassa. Mutta en ole väittänyt, että kenno voisi olla liian hyvä. Älä viitsi pistää sanoja suuhuni tai päättää puolestani mitä mieltä minä olen. Eihän ylimääräisestä resoluutiosta ja suuresta pikselimäärästä tietenkään mitään haittaa ole, muuta kuin tarpeettoman suuret kuvatiedostot ja huonommat hämäräkuvausominaisuudet, ainakin periaatteessa.SuperDrive kirjoitti:Ei kennolla ole mitään piirtokykyä. Objektiivi piirtää kuvan, kenno tallentaa sen. Ajatus, että kenno olisi liian hyvä on absurdi.Perikles kirjoitti: Omituista sanojen ja sanomisien vääntelyä... Sanoin vain, että mielestäni näyttää siltä, että objektiivit eivät kykene piirtämään niin tarkasti, että kaikkein pikselirikkaimpien kennojen piirtokyky tulisi hyödynnetyksi. Eli kuvasuurennosten kokoa rajoittaa optiikan piirtokyky eikä niinkään pikselimäärä. Kennojen pikselimäärät antaisivat mahdollisuuden suurempiin suurennoksiin kuin mihin objektiivit kykenevät. Käsitykseni perustan muunmuassa tuohon Ken Rockwellin juttuun sekä muihin kamera- ja objektiivitesteihin, joita netti on pullollaan sekä omiin rajoittuneisiin kokemuksiini.
Minun MIELIPITEENI on, että saisivat kameravalmistajat mieluummin keskittyä kennojensa ja kameroidensa hämäräkuvausominaisuuksiin kuin kilpailemaan pikselimäärillä
-
Missä ihmeen puskassa olet päätäsi pitänyt viimeisen vuoden? Käyppä katsomassa testeistä miten 36mpx D800 pärjää entiselle hämäräkunkulle D3slle.Perikles kirjoitti:
Minun MIELIPITEENI on, että saisivat kameravalmistajat mieluummin keskittyä kennojensa ja kameroidensa hämäräkuvausominaisuuksiin kuin kilpailemaan pikselimäärillä
Pikselimäärällä ei ole merkitystä vaan kennon koolla ja sen sukupolvella.
-
Totta kai kennot ja kamerat kehittyvät sukupolvesta toiseen, myös hämäräominaisuuksiltaan. Olen kyllä syvästi tietoinen D800:n kyvyistä, mutta olisivatko D800:n hämäräominaisuudet VIELÄ paremmat maltillisemmilla pikselimäärillä?Avokid kirjoitti:Missä ihmeen puskassa olet päätäsi pitänyt viimeisen vuoden? Käyppä katsomassa testeistä miten 36mpx D800 pärjää entiselle hämäräkunkulle D3slle.Perikles kirjoitti:
-
No sehän on D4Perikles kirjoitti:Totta kai kennot ja kamerat kehittyvät sukupolvesta toiseen, myös hämäräominaisuuksiltaan. Olen kyllä syvästi tietoinen D800:n kyvyistä, mutta olisivatko D800:n hämäräominaisuudet VIELÄ paremmat maltillisemmilla pikselimäärillä?Avokid kirjoitti:Missä ihmeen puskassa olet päätäsi pitänyt viimeisen vuoden? Käyppä katsomassa testeistä miten 36mpx D800 pärjää entiselle hämäräkunkulle D3slle.Perikles kirjoitti: