Värilämpötilamittari kamerassa?
-
Värilämpötilamittari kamerassa?
Miksi järjestelmäkameroissa ei ole ominaisuutta, jolla voisi mitata värilämpötilan? (Melkein?) kaikissa on joku "Custom Whitebalance" tms. ominaisuus, jolla kamera mittaa kuvasta värilämpötilan ja asettaa sen kameran värilämpötila-asetukseksi. Mutta missään en ole tavannut kameraa, jossa tuon värilämpötilan pääsisi näkemään Kelvin-arvona.
Luulisi ettei jonkun yksinkertaisen värilämpötilamittarin ymppääminen kameraan olisi kovin vaikeaa...
Vai kuvaanko liian halvoilla ja väärän merkksillä kameroilla? :P
(Värilämpötilan mittaaminen olisi kiva juttu esim. silloin kun yrittää sovittaa salaman valon vallitsevaan valaistukseen värikalvojen avulla)
Luulisi ettei jonkun yksinkertaisen värilämpötilamittarin ymppääminen kameraan olisi kovin vaikeaa...
Vai kuvaanko liian halvoilla ja väärän merkksillä kameroilla? :P
(Värilämpötilan mittaaminen olisi kiva juttu esim. silloin kun yrittää sovittaa salaman valon vallitsevaan valaistukseen värikalvojen avulla)
-
Itse olen tehnyt niin että otan siitä neutraalista kohteesta kuvan flashin WB:llä ja katson miltä se näyttää. Oleensä se on melko oranssi. Sävystä riipppuen salaman eteen CTO, puolikas tai neljännes ja joskus puolikas tai neljännes vihreää. Sitten kameraan custom wb siitä samasta neutraalista ja eikun kuvaamaan salaman kanssa.
Edit: niin ja tietysti voi sitä rgb-histogrammia katsoa miten punainen ja vihreä kanava on suhteessa siniseen, arvioitaessa niitä läpysköjä salaman eteen.
Edit: niin ja tietysti voi sitä rgb-histogrammia katsoa miten punainen ja vihreä kanava on suhteessa siniseen, arvioitaessa niitä läpysköjä salaman eteen.
--
-
Näin minäkin sen teen, mutta silti se olisi kivempaa jos kamera suoraan kertoisi, että tarvitsen vaikka 1 x CTO + 1/4 CTO jne. Kännykkään löytyi sellainen sovellus, mutta se oli aika epäluotettava.seppot kirjoitti:Itse olen tehnyt niin että otan siitä neutraalista kohteesta kuvan flashin WB:llä ja katson miltä se näyttää. Oleensä se on melko oranssi. Sävystä riipppuen salaman eteen CTO, puolikas tai neljännes ja joskus puolikas tai neljännes vihreää. Sitten kameraan custom wb siitä samasta neutraalista ja eikun kuvaamaan salaman kanssa.
-
- Viesti:
-
Vähän samanlaista kokeiluun ja arvailuun perustuvaa metodia on tullut käytettyä, joskus hyvin tuloksin, joskus vähän huonommin.seppot kirjoitti:Itse olen tehnyt niin että otan siitä neutraalista kohteesta kuvan flashin WB:llä ja katson miltä se näyttää. Oleensä se on melko oranssi. Sävystä riipppuen salaman eteen CTO, puolikas tai neljännes ja joskus puolikas tai neljännes vihreää. Sitten kameraan custom wb siitä samasta neutraalista ja eikun kuvaamaan salaman kanssa.
Jos kamerasta näkisi Kelvinit niin homma helpottuisi huomattavasti....
-
- Viesti:
Veikkaisin, että niin olisi se kamerankin mittari.Holden kirjoitti:Näin minäkin sen teen, mutta silti se olisi kivempaa jos kamera suoraan kertoisi, että tarvitsen vaikka 1 x CTO + 1/4 CTO jne. Kännykkään löytyi sellainen sovellus, mutta se oli aika epäluotettava.
Värilämpötila on yksi ainoa arvo ja sekin pyrkii oikeastaan mittaamaan sitä valon värien jakaumaa, minkä tietyn lämpötilan omaava ideaalimateriaali hehkuessaan tuottaa. Tälläista valoa tuottaa parhaimmillaan hehkulamppu (metalli hehkuu) tai aurinko (kaasu hehkuu).
Todellisen nykymaailman valonlähteet antavat hyvin epämääräisiä jakaumia. Erityisesti nykyiset loisteputket, energiansäätölamput, purkauslamput jne. tuottavat yleensä muutaman eri värin piikin, jotka sekoittuessaan näyttävät silmässä jossakin määrin valkoisilta.
Kamera taitaa tehdä tuossa custom-säädössään periaatteessa homman paremmin kuin pelkällä kelvin-arvolla. Se saa neutraalista pinnasta tavallaan käänteisen filtterin tuolle valon värijakaumalle. Toisaalta taas sitten asiat voivat olla heikostikin, tuo kameran Bayer-filtteri ei ole mikään spektrometri ja systeemi voi seota sopivista väripiikeistä valossa.
Salaman tasapainottaminen on hankalaa. Ja sitä ei tosiaan voi korjata photarissa (kahden eri värisen valonlähteen valoa ei helposti korjata). Periaatteessa tuo värihistogrammi on se data, mistä pitäisi voida saada selville se tarvittava kalvo. Eli esim. kuvataan ensin harmaakortti vallitsevassa valossa ja tehdään siitä custom-WB. Sen jälkeen kuvataan salamalla sama kortti ja katsotaan värihistogrammi. Periaatteessa käyrien jakaumasta näkyy mitä pitää korjata. Mutta sopivien kalvojen valinta voi olla tosiaan hankalaa.
Katselin tuossa Canonin 5DII:n exif-datoja Auto-WB:llä kuvatusta Raw-tiedostosta ja siellä näkyy esimerkiksi tällaisia kenttiä:
WB RGGB Levels As Shot : 2032 1024 1024 1820
Color Temp As Shot : 4906
Raw Measured RGGB : 75483 166604 164882 127520
Blue Balance : 1.777344
Red Balance : 1.984375
Näitä pitäisi jonkun innokkaan alkaa tutkia, saisiko niistä jotain irti.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viesti:
Jos kamerassa on RGB-histogrammi ja Kelvin-WB, niin kyllä sillä muutaman sadan kelvinin tarkkuudella voi värilämpötilan mitata. Ottaa vaan ylivalottamatta kuvan esim. puhtaan valkoisesta kohteesta, joka täyttää esim. n. puolet kuva-alasta niin, että tausta on selkeästi tummempi. Sen jälkeen säätää kelvin-wb:tä ja ottaa uuden kuvan niin kauan, että jokaisen kanavan huippu nousee histogrammissa mahdollisimman samalla kohdalla. Lopputuloksena on värilämpötilan arvo melko tarkasti (riittänee oikean värisuotimen valintaan). Mutta kuten sanottu, värilämpötila lukuarvona ei ole yksiselitteinen valon värin mittari.
Itse olen valon värin mittauksessa olen saanut kahdella eri kameralla ja Lightroomilla 100-300K sisään yhteneviä tuloksia ja todennut että esim. Rotolight-ledivalojen ensimmäisissä versioissa itse ledien värilämpö oli aivan mitä sattuu mutta mukana tulevat filtterit olivat puolestaan erittäin tarkasti sitä mitä luvattiin.
Itse olen valon värin mittauksessa olen saanut kahdella eri kameralla ja Lightroomilla 100-300K sisään yhteneviä tuloksia ja todennut että esim. Rotolight-ledivalojen ensimmäisissä versioissa itse ledien värilämpö oli aivan mitä sattuu mutta mukana tulevat filtterit olivat puolestaan erittäin tarkasti sitä mitä luvattiin.
S a m i R e i n i k a i n e n