Suosittele kuvankäsittelyohjelmaa Canonistille

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Sanr

Suosittele kuvankäsittelyohjelmaa Canonistille

Viesti Kirjoittaja Sanr »

Mitä kuvankäsittelyohjelmaa suosittelisitte hankittavaksi Canonin oman ohjelman Digital Photo Professionalin jälkeen? Kaupan näyttäisi olevan ainakin Photoshop Elements, Photoshop Lightroom ja Paint Shop Pro X5. Halvin on ilmeisesti tuo PSP n. 70€ hintaluokassa. Aito Photoshop olisi tietenkin mielenkiintoisin, koska sitten ei tarvitsisi heti olla hankkimassa uutta ohjelmaa kasvettuaan ulos yksinkertaisemmasta. Mutta taitaa olla hintaa tonnin kieppeillä ja sitä en pysty ohjelmistoon nyt laittamaan.

Mielelläni tekisin ohjelmalla myös muutakin kuin valokuvien käsittelyä. Tällä hetkellä käytän InkScapea vektorihommiin ja minua kiinnostaisi myös piirtäminen piirtopöydän avulla. Pääsääntöisesti käsittelen kuitenkin valokuvia.

Vinkkejä saa laittaa myös kuvankäsittelyoppaisiin. Tutoriaaleja on tarjolla vaikka ja kuinka, mutta ehkä kiinnostaisi ihan kirjakin, joka opettaisi järjestyksessä asiat alkeista eteenpäin?

Vaatimuksia ohjelmalle:
- RAW-kuvien käsittely
- Batch-prosessointi (monta tiedostoa kerralla, sis. konvertointi RAW:sta JPG:ksi)
- Vesileima (jostain syystä muut kokeilemani ohjelmat tekevät vesileimaan oudon terävöitetyt reunat?)
- Ei demo tms. ilmaisversiota, koska myyn kuvia ja joissakin tuollaisissa on kuvien käsittely kaupalliseen tarkoitukseen kielletty.
- Ohjelmaan pitäisi pystyä lataamaan nuo ottamani 800 kuvaa kerrallaan ja sitten pläräämään, muokkaamaan, poistamaan yms. jotta toiminta on tehokasta ja mahdollisimman vähän aikaa vievää.
- HYVÄ ja TOIMIVA rajaustyökalu. Tuossa Canonin ohjelmassa on ihan mielettömän hyvä rajaus- ja kääntötyökalu! Vaadin sitä tulevaltakin ohjelmalta.

Tarkempia ominaisuuksia en osaa oikein eritellä, koska en tiedä mitä kaikkea noissa ohjelmissa on tarjolla. Tähän mennessä olen muokannut kuvissa curves, sharpen, saturation, brightness, contrast, shadow ja highlight areas. Sekä tietenkin rajannut ja käännellyt kuvaa. Joskus olen käyttänyt muissa ohjelmissa kloonityökalua.

Kiitokset!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rylli

Viesti Kirjoittaja Rylli »

Lightroom, nuff said. Kannattaa ehkä odottaa 5-version myyntiin tulo ennen hankintaa.
Sanr

Jos beta tuli vasta eilen niin valmista saa varmaan odotella parista kuukaudesta puoleen vuoteen?
Rylli

Juu kyllä siinä voi hyvinkin kuukausia kestää. 4-versiota on saanut tarjouksessa alle sadankin euron. Jos ei vitosversion uudet ominaisuudet ole tärkeitä niin osta ihmeessä nelonen hetimiten. Sitten voi myöhemmin ostaa päivitysversion jos siltä tuntuu.

Ite en juurikaan muita softia Lightroomin käyttöönoton jälkeen kaivannut. Ehkä ainoana puutteena mitä omassa käytössä tulee mieleen on se ettei saa tehtyä panoramakuvia.
Sanr

Panoraamakuviin löysin sellaisen ohjelman kuin Hugin. Vaikuttaa pätevältä, en ole vielä testannut kuitenkaan.

Onko Lightroom 4:ssä nuo listaamani ominaisuudet?
Rylli

Kyllä mun mielestä, viisammat vois vielä kommentoida tarkemmin. Lightroom on ihan omiaan nimenomaan tommoseen Batch prosessointiin RAW-kuvilla. Ja rajaustyökalu on mun mielestä oikein pätevä ja nopea käyttää.

Kirjoja aiheesta löytyy tosi paljon, DC-netin myydään palstallakin niitä on joskus näkynyt. Potkan kirjaa moni kehunut, itse en kyllä ole sitä(kään) lukenut. Joitain englanninkielisiä tutoriaaleja tuli joskus plärättyä mutta pääosin itse opetellut käyttämään.
tvap

Viesti Kirjoittaja tvap »

Ja ennen kuin latoo taaloja pöytään, kannattaa katsastaa ilmainen tarjontakin. Rawien käsittelyyn Darktable (nopeasti kehittyvä softa), Rawtherapee, Photivo, Ufraw... Panoraamoihin Hugin, HDR:ään LuminanceHDR, Digikamia tulee käytettyä kuvien arkistointiin, värien kalibrointiin yms. Argyll, sekalaiseen kuvankäsittelyyn Gimp tai Krita.

tepa
Sanr

Toki ilmaisohjelmilla varmasti saisi aika pitkälti samat asiat tehtyä, mutta mieluummin teen kaiken yhdellä hyvällä ohjelmalla kuin jokaisen asian erikseen eri ohjelmilla.

Toisekseen on huolenaiheeni myös tuo kaupallinen puoli eli ainakin yhden ilmaisohjelman ehdoissa oli kielletty muokattujen kuvien kaupallinen käyttö.
Verrucosa

Viesti Kirjoittaja Verrucosa »

Lightroom on kyllä hyvä softa, mutta ei se kaikkeen pysty. Lightroom on tarkoitettu kuvien arkistointiin ja säätöön. Sen lisäksi siinä on julkaisuun tarkoitettuja ominaisuuksia kuten diaesitysten teko. Photoshop on taas tarkoitettu kuvien muokkaukseen.
Lightroomin kuvien säädöllä tarkoitan, että sillä voi hyvinkin monipuolisesti säätää kuvien valotusta, sävyjä, rajausta ja kohinan poistoa, sekä tehdä linssi- ja perspektiivikorjauksia. Kuvien yhdistelyyn tai kuvien manipulointiin kuten kuvaelementtien lisäykseen tai poistoon Lightroom ei pysty. Siihen tarvitaan toinen softa.
Aegean

Viesti Kirjoittaja Aegean »

Olen ihan samaa mieltä kuin Verrucosa!

Sitä paitsi tuossa Canonin DPP:ssä on verrattoman hyvä histogrammi-säätö (lisäksi kaikille värikanaville erikseen) joka on kyllä hyvä ominaisuus olemassa. Lisäksi DPP:n viimeisimmissä versioissa on mukana HDR-työkalua yms. mielenkiintoista.

En ole tuota Lightroomia käytellyt, mutta voin lämpimästi suositella DPP + Photoshop Elements -yhdistelmää. Se on minun mielestä askel ammattimaisempaan suuntaan kuin Lightroom (joka vissiin on vieläpä Elementsiä kalliimpi..?)
Zale1

Viesti Kirjoittaja Zale1 »

Kokeilin Lightroom 5 Beta -julkaisua. Erityisesti olin utelias, toimiiko tynnyrivääristymän automaattinen yhden napin korjaus. Se teki hyvää jälkeä.

Mahtaako tuota ominaisuutta löytää tämänhetkisistä ilmaisohjelmista? Canonin DPP ei taida tukea kuin korkeintaan tiettyjä Canonin omia linssejä?
Canon EOS 6D
Canon PowerShot G7 X
zenix

Viesti Kirjoittaja zenix »

Zale1 kirjoitti:Kokeilin Lightroom 5 Beta -julkaisua. Erityisesti olin utelias, toimiiko tynnyrivääristymän automaattinen yhden napin korjaus. Se teki hyvää jälkeä.

Mahtaako tuota ominaisuutta löytää tämänhetkisistä ilmaisohjelmista? Canonin DPP ei taida tukea kuin korkeintaan tiettyjä Canonin omia linssejä?
Eikös tuo lens corrections ole nelosessa jo?
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

zenix kirjoitti:
Zale1 kirjoitti:Kokeilin Lightroom 5 Beta -julkaisua. Erityisesti olin utelias, toimiiko tynnyrivääristymän automaattinen yhden napin korjaus. Se teki hyvää jälkeä.

Eikös tuo lens corrections ole nelosessa jo?
Olihan se jo 3 versiossakin.

Lightroom on aivan ylivoimainen vaihtoehto. Nopea käyttää ja siihen voi tarvittaessa integroida lisäominaisuuksia tarjoavia plugareita. Ja kuvien arkistointi sekä julkaisu on siinä integroitu tiiviisti kokonaisuuteen.

Kameravalmistajan softaan verraten suuri etu on sekin, että ei olla sidoksissa yhteen merkkiin. Objejtiiviprofiileita löytyy myös Sigmalla, Tamronille, Zeissille jne. Lisäksi samalla ohjelmalla voit jatkaa sittenkin kun hommaat m43 peilittömän tai Fujin pokkarin.
Sanr

Varsin eriäviä mielipiteitä teillä. Tosiaan haluaisin tehdä ihan kuvankäsittelyäkin valokuvien värien yms. muokkauksen lisäksi. Kuvien arkistointiin en oikeastaan tarvitse ohjelmaa, koska olen kehittänyt sen verran pätevän järjestyksen Windowsissa.

Eli vaihtoehdoksi jää Elements ja Paint Shop Pro? Pystyykö kummassakaan lisäämään batchina hyvälaatuista vesileimaa?

Taidan kallistua sen puoleen, että jatkan valokuvien käsittelyä Canonin DPP:llä ja lisäksi ostan siihen jomman kumman noista. Huginilla voi sitten tehdä panoraamat, jos muista ei siihen ole.
simoj
Viesti:

Re: Suosittele kuvankäsittelyohjelmaa Canonistille

Viesti Kirjoittaja simoj »

Ilmeisesti Winhotus on siis käyttiksenä? Jos nyt palataan näihin alkuperäisiin vaatimuksiin:
Sanr kirjoitti: Vaatimuksia ohjelmalle:
- RAW-kuvien käsittely
- Batch-prosessointi (monta tiedostoa kerralla, sis. konvertointi RAW:sta JPG:ksi)
- Vesileima (jostain syystä muut kokeilemani ohjelmat tekevät vesileimaan oudon terävöitetyt reunat?)
- Ei demo tms. ilmaisversiota, koska myyn kuvia ja joissakin tuollaisissa on kuvien käsittely kaupalliseen tarkoitukseen kielletty.
- Ohjelmaan pitäisi pystyä lataamaan nuo ottamani 800 kuvaa kerrallaan ja sitten pläräämään, muokkaamaan, poistamaan yms. jotta toiminta on tehokasta ja mahdollisimman vähän aikaa vievää.
- HYVÄ ja TOIMIVA rajaustyökalu. Tuossa Canonin ohjelmassa on ihan mielettömän hyvä rajaus- ja kääntötyökalu! Vaadin sitä tulevaltakin ohjelmalta.
niin noiden vaatimusten perusteella lähtisin kyllä Darktable/Lightroom linjalle. Ja koska Darktablen saaminen Windowsille vaatii hieman harrastuneisuutta, niin investointi Lightroomiin voi olla järkevä vaihtoehto. Jos tuossa oli listattuna kaikki olennaiset vaatimukset, niin nähdäkseni tarve muulle kuvankäsittelysoftalle jää aika satunnaiseksi. Sitä varten tsekkaisin sitten ensin miten GIMP istuisi omiin tarpeisiin ja työnkulkuun. Jos ei istu niin sitten voi vaikka hankkia sen Elementsin tai Photoshop CS:n.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Aegean kirjoitti:En ole tuota Lightroomia käytellyt, mutta voin lämpimästi suositella DPP + Photoshop Elements -yhdistelmää. Se on minun mielestä askel ammattimaisempaan suuntaan kuin Lightroom (joka vissiin on vieläpä Elementsiä kalliimpi..?)
Jos ammattimaisuudesta puhutaan, niin valinta on Lightroom + Elements (jos ei ole täysversioon varaa). Tällöin on käytettävissä koko skaalan työkalut, varsinkin jos puhutaan 800 kuvan eristä. Jo pelkästään se, että LR huolehtii myös niistä Elementsillä editoitujen kuvien versioista, on minulle riittävä etu.

Lightroomin hinta laski melkoisesti nelosen tullessa myyntiin.

Ei DPP:ssä mitään vikaa ole, mutta kuvien suureen määrään liittyvät asiat on vaan melkoisen paljon helpompia LR:ssa.
Aegean

Viesti Kirjoittaja Aegean »

Sanr kirjoitti:Varsin eriäviä mielipiteitä teillä. Tosiaan haluaisin tehdä ihan kuvankäsittelyäkin valokuvien värien yms. muokkauksen lisäksi. Kuvien arkistointiin en oikeastaan tarvitse ohjelmaa, koska olen kehittänyt sen verran pätevän järjestyksen Windowsissa.

Eli vaihtoehdoksi jää Elements ja Paint Shop Pro? Pystyykö kummassakaan lisäämään batchina hyvälaatuista vesileimaa?

Taidan kallistua sen puoleen, että jatkan valokuvien käsittelyä Canonin DPP:llä ja lisäksi ostan siihen jomman kumman noista. Huginilla voi sitten tehdä panoraamat, jos muista ei siihen ole.
PhotoShop Elements on kyllä tosi hyvä (=hinta-laatusuhde huippua) valinta tuohon kuvankäsittelyyn, kuvamanipulointiin sekä kuvan työstämiseen käsin muutenkin.

Käsitykseni mukaan Lightroom on tarkoitettu nimenomaan suurempien kuvamäärien nopeaan käsittelyyn, eikä sellaiseen kuvakohtaiseen pipertämiseen. Ne eivät välttämättä edes siis ole toistensa kanssa kilpailevia tuotteita.

Yhtäkaikki tuossa olli R:n kommentissa voisi olla vinha perä! Itsekin pitäisi ehkä LR:ään tutustua. Motivaatio vaan ei ole (sen enempää kuin aikakaan) tahtonut riittää, koska tuntuu että DPP + Elements-yhdistelmällä saan jo nyt tehtyä kaiken tarpeellisen..

Mutta jos joku oikeasti molempia ohjelmia tunteva ihminen saisi minut ylipuhuttua, niin voisi sitä LR:ää joskus kokaista.

Kun kuvaa käsitellään ja siitä syntyy useita eri versioita, niin kyllä silloin jokin arkistointiohjelma auttaa asiaa. Sitä varten Elementsiinkin on integroitu arkistointiohjelmisto, Organizer nimeltään. Sen kanssa varmaan aika moni pärjää, jos viitsii vaan opetella käyttämään.

Elementsissä pystyy tekemään eräajona muutamia aika hyödyllisiä juttuja kuvakonversioita, resoluution muutoksia, vesileimoja yms. myöten. Helppo ja nopea toiminto mielestäni.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Itse oon kuvannut järkkäreillä pelkkää RAW:tä 10 vuotta.
Ensin Nikonin NEF aukeni Nikon Capture 3.0:lla
Sitten Canon DPP:llä aika kauan, ostetulla Raw Shooterilla tein 1 kuvan.
LR:ää käytin heti alussa jonkinaikaa, mutta koneet vaihtui ja ohjelmaversiot päivittyi, ja paranivat.
Muutaman kerran oon meinannut tosissaan ruveta LR-käyttäjäksi, mutta aina menee herne sen kanssa nenään ja palaan takaisian Camera-RAW ja Photoshop CS käyttäjäksi. Nyt talvellakin käytin hetken aikaa, mutta hävitin kaikki catalogit ja palasin kunnon ohjelman pariin. LR 5 ei tuo mitään uutta tarpeellista mulle.

LR:ssä on jotakin tarvitsemiani omianaisuuksia, mitä Camera-RAW/Bridge/Photoshop CS:tä ei löydy, joten siihen joudun käyttämään LR:ää.

Elemensistä ilmeisesti puuttuu Curvers-säätötasot ja makrojakaan sillä ei voi tehdä. Aika kenkku juttu.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
zenix

Viesti Kirjoittaja zenix »

Kuten kaikessa - kunnon opiskelu avaa ovia. LR:stä löytyy hyviä tutoriaalivideoita joka avaavat toimintoja. Itse käytän LR:ää yksittäiseen piperrykseen sekä suurien massojen käsittelyyn (btw timelapse videot onnistuvat LR:llä). Kumpikin onnistuu hienosti.
Sanr

Tällä hetkellä tosiaan eniten säädän valokuvia ja kuvamäärät ovat lähes poikkeuksetta suuret. Kesältä odotan jokaiselta yhden päivän moottoripyöräkuvaukselta n. 1000 kuvaa. Koirakuvauksissa tulee helposti otettua tuo 800 kuvaa. Noin muutenkin tulee otettua kymmenittäin kuvia ihan sama mikä aihe, vaikka päivän ruoka. Määrät on siis isoja ja työstämiseen menee helposti 4-5 tuntia.

Vaikka suurimmalti osin käsittelen valokuvia niin kiinnostusta kuvamanipulointiin ja piirtämiseen on erittäin paljon ja haluaisin ohjelman, jolla opetella näitä asioita ja jossa riittää ominaisuudet sitten tulevaisuudessakin kun osaan jo jotain.

Elementsissa sitten näköjään on tuo miinus ettei curvesia pysty säätämään? Tämä ei ehkä ole ongelma, jos jatkan DPP:n käyttämistä.

Olen ennen käyttänyt PSP:tä, joten PS:n kokeiluversionkin opettelu vaati aikalailla kärsivällisyyttä. Haluaisin kuitenkin tehdä hyvän päätöksen ja olla päätökseen tyytyväinen pitkän aikaa, joten kumpikohan kannattaisi ostaa? Tuntuu, että joka tuutista hehkutetaan Photshopia ja PSP jää aina paitsioon ja kakkosvaihtoehdoksi? Eikö se oikeasti ole kannattava?
Vastaa Viestiin