Nikon cropille lyhyttä teleprimeä?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
Fotón

Nikon cropille lyhyttä teleprimeä?

Viesti Kirjoittaja Fotón »

Tulee näköjään Sigman 50-150 millisellä kuvattua aika paljon tuossa noin 90-120mm:n haarukassa. Katu- ja matkakuvausta enimmäkseen, joten jokin kiinteän polttovälin lasi voisi korvata tuon aika usein, tuottaa entistäkin skarpimpaa jälkeä(sen verran kuin se lasista on kiinni) ja lisäksi lasi joka on hiukankin pienempi kooltaan on matkalla aina kätevämpi.

Joten jos lasketaan mukaan vain lasit joissa on todella hyvä kuvanlaatu, riittävästi valovoimaa ja järkevä rakenne ja tarkennus, niin mitähän tällä hetkellä arvon foorumilaiset suosittelevat?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

AF-S 85mm/1.8 G on maailmankaikkeuden paras objektiivi luokassaan. Osta se.
>Mika<

Viesti Kirjoittaja >Mika< »

Sama
Sahaaja

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

+2, vaikka en Nikonilla kuvaakaan :D
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

+1
tarviiko enää perustella enempää?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

No jos tarvii, niin +1 :-P
--------
Aves!
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Joku 90 mm tai 100 mm makrokin voi olla käyttökelpoinen ja samalla saa makron. Makrossa tarkennus voi olla vähän hitaampi, mutta ainakin minulla 100 mm makro on toiminut telekäytössä pienellä ja isolla kennolla.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Jappee kirjoitti:Joku 90 mm tai 100 mm makrokin voi olla käyttökelpoinen ja samalla saa makron. Makrossa tarkennus voi olla vähän hitaampi, mutta ainakin minulla 100 mm makro on toiminut telekäytössä pienellä ja isolla kennolla.
Minulla ei, ainakin sigman 105mm oli aivan toivottoman hidas.
Jappee

paaton kirjoitti:
Jappee kirjoitti:Joku 90 mm tai 100 mm makrokin voi olla käyttökelpoinen ja samalla saa makron. Makrossa tarkennus voi olla vähän hitaampi, mutta ainakin minulla 100 mm makro on toiminut telekäytössä pienellä ja isolla kennolla.
Tuo Sigma ei taida olla nopealla tarkennusmoottorilla (USM/HSM/jne/jne). Canonin 100 mm IS makro USM moottorilla toimii kohtuu nopeasti. Varsinkin jos rajoittaa tarkennusaluetta niin että lähialue on pois.

Myös Zeiss:n 100 mm MP ja CV 90 mm toimii käsitarkenteisena telekäytössä aika kivasti.
paaton

Jep, se oli tosiaan se ensimmäinen ex sigma, jossa ei ollut HSMää, jos se ei sitten tarkoita erikoisen hidasta moottoria. Mutta jos ei makroa tarvise, niin eipä ole paljon mieltä ostaa huonompaa lasia, nyt kun af-s 85/1.8n saa nikoniin 399e + postit hollannista. Taitaa olla tarkimpia primejä mitä nikoniin on saatavllla.
nomad

paaton kirjoitti:
Minulla on AF-S 85mm/1.8 ja AF-S 105mm/ VR. Nämä ovat kovasti erilaisia objektiiveja niin spekseiltään, kooltaan kuin olemukseltaankin. Kumpikin toimii yleisteleilyssä ok, mukaanlukien aika ripeä af, mutta 85mm on kyllä luontevampi valinta normaaliin kuvaukseen. Näin etenkin kroppikamerassa (kuvittelisin).

85mm/1.8 lienee skarpein 85mm mitä on saatavilla? Jotkut väittävät, ettei 105mm VR olisi hyvä kuin lähietäisyyksillä. Siihen en kylläkään usko. Ainakin D700:n kanssa laatu riittää myös maisemiin.
Jappee

Juu, varmaan 85 mm pienikennoisessa on yleiskuvailuun ehkä sopivampi ja isompi aukkokin on vähän hämärämmässä kiva lisä. Hintakin näkyy olevan aika edullinen..

100 mm menee jo keskipitkäksi polttoväliltään, mutta isolla kennolla toimii ihan kivasti myös naama/muotokuvailuun vaikkapa kadulla.
whisperd

Viesti Kirjoittaja whisperd »

Itsellä oli yhtäaikaa tokinan 100mm macro ja nikonin 85mm, jätin 100mm itselle. 85mm on erinomaisen nopea ja kaikin puolin hyvä, halusin kuitenkin samassa paketissa potrettilasin ja macron joten tokina vei voiton. Kuvanlaatu ja bokeh on tokinassa yhtä hyvä (jopa parempi?) kuin nikkorissa, mutta tarkennus on selvästi hitaampi. Rajoitin on valitettavasti 0,4m kohdalla joten sen kanssakin tarkennus on hitaanuoleinen, yli metrin etäisyyksillä on riittävän nopea mutta laukkaa jonkin verran. Äksöniä ei tokinalla kuvaa mielellään. Plussana tietysti se että tarkentaa lähelle. Nikkor ehkä piti enemmän meteliä tarkentaessa vaikka molemmissa on ruuvi. Tokina on hieman isompi, laatu molemmissa erinomainen. Nikonin sai n. 250€ hintaan ja Tokina oli n. 320€.

Summa summarum:
Osta Nikon jos tarvitset nopean tarkennuksen ja f1.8 valovoiman
Osta Tokina jos tarvitset/haluat samalla macron, valovoima f2.8 riittää etkä tarvitse nopeaa tarkennusta.
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

whisperd kirjoitti:
Summa summarum:
Osta Nikon jos tarvitset nopean tarkennuksen.
Tarkennus ei ole nopeaa nähnytkään, vaikka muuten hyvä objektiivi onkin.

Edit. Tarkoitkin näköjään AF-D:tä. Sen nopeuden allekirjoitan.
paaton

Oletko pekkasav kuvannut sigman 85lla? Kummasta pidit enemmän?
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

PekkaSav kirjoitti:Tarkennus ei ole nopeaa nähnytkään, vaikka muuten hyvä objektiivi onkin.
Omakin tuntuma on tuon AF-S 85mm f/1.8G:n kanssa että tarkennus ei tunnu kovin nopealta kun sitä testailee eri etäisyyksillä oleviin kiinteisiin kohteisiin kertatarkennuksella. Vanha ruuvitarkenteinen AF-malli ainakin tuntui nopeammalta. Nyt kun olen sitten kuvannut 85G:llä tanssijoita hypyissä yms. nopeissa tilanteissa niin vaikutelma on, että osuu kyllä erinomaisen hienosti kohdalleen eikä yhtään jää nopeudesta kiinni.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nomad

Rockford kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:Tarkennus ei ole nopeaa nähnytkään, vaikka muuten hyvä objektiivi onkin.
Omakin tuntuma on tuon AF-S 85mm f/1.8G:n kanssa että tarkennus ei tunnu kovin nopealta kun sitä testailee eri etäisyyksillä oleviin kiinteisiin kohteisiin kertatarkennuksella. Vanha ruuvitarkenteinen AF-malli ainakin tuntui nopeammalta. Nyt kun olen sitten kuvannut 85G:llä tanssijoita hypyissä yms. nopeissa tilanteissa niin vaikutelma on, että osuu kyllä erinomaisen hienosti kohdalleen eikä yhtään jää nopeudesta kiinni.
Noin se just on. Sama kokemus myös 50mm/1.4 G:n kanssa, vaikka se on kyllä hitaampi kuin tämä 85mm.

Monesti nopeuden merkitystä yliarvoidaan vaikka oikeasti kriittistä on se, miten kameran & objektiivin yhdistelmä pystyy pitämään tarkennuksen kiinni liikkuvassa kohteessa.
PekkaSav

Rockford kirjoitti: Nyt kun olen sitten kuvannut 85G:llä tanssijoita hypyissä yms. nopeissa tilanteissa niin vaikutelma on, että osuu kyllä erinomaisen hienosti kohdalleen eikä yhtään jää nopeudesta kiinni.
Tuo tilanne ei ihan hirveitä vaadi, kun ottaa huomioon miltä etäisyydeltä joudutaan kuvaamaan, että saadaan hyppäävä ihminen mahtumaan ruutuun.

Syväterävyyttä alkaa olla pari metriä suurimmallakin aukolla.
PekkaSav

paaton kirjoitti:Oletko pekkasav kuvannut sigman 85lla?
Nope.
nomad

PekkaSav kirjoitti:
paaton kirjoitti:Oletko pekkasav kuvannut sigman 85lla?
Nope.
Minä olen kuvannut. Jäi mieleen, että siima on suorastaan repäisevän nopea tarkennus. Ja kuvatkin olivat ok ja f/1.4 on tietysti kiva. Mutta siltikin olen erittäin tyytyväinen siihen kun nykyisin omistan tämän 85mm/1.8 G Nikkorin enkä Sigmaa.
Vastaa Viestiin