Oly & Pana: Micro 4/3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Re: Fiilistä...

Viesti Kirjoittaja jmjh »

E.T kirjoitti: Eli isompi formaatti omaa absoluuttisesti paremman valonkeräyskyvyn ja siis herkkyyden vain ohuemmalla syväterävyydellä.
Esim. sisätilojen arkkitehtuuri tai moni yöllinen maisema ei hyvällä katso litteän maan ohutta syväterävyyttä.
Työ paisuttelette tätä syväterävyysasiaa ihan liikaa. Ei tuo kapea syväterävyys ole täyskennollakaan useinkaan ole kovin suuri ongelma. Jos kohteita ei ole aivan erityisen lähellä, niin laajakuvaobjektiivi arkitehtuurikuvantamisessa riittää ihan hyvin syväterävyys f/4-f/8 aukoilla. Eli siis täyskennolla normaalitilanteissa kuvataan useinmiten ihan samoilla aikoilla kuin peinemmilläkin kennoilla ja päästään nauttimaan täyskennon paremmasta suorituskyvystä.

Ja niissäkin muutamassa tapauksissa joissa syväterävyys voi tulla ongelmaksi voi täyskennolla pakittaa vähän tai ottaa kuvan laajemmalla polttovälillä ja kropata kuvaa vastaavan määrän. Tälläkään tavalla lopputulos tuskin tulee olemaan pienempikennoista kameraa huonompi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
pollava
Viestit: 133
Liittynyt: Marras 26, 2010 1 : 50

Viesti Kirjoittaja pollava »

Hyvin oli kauppa käyny nuissa halvoissa putkissa, kaikki hyllytavarat oli menny :)
Lexar
Viestit: 504
Liittynyt: Heinä 24, 2007 10 : 50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Lexar »

Jotenkin tässä alkaa pikkuhiljaa turtua aina esille nousevaan pikkukennoisten M4/3 kameroitten hirmuiseen ''syvyysterävyysongelmaan''. Tarkoittaen sitä että: Aivan luonnollisesti niillä on kyseisessä asiassa eroa suurempikennoisiin kameroihin nähden, ja aivan varmasti tuosta erosta voi syntyä kuvaajalle ihan ylitsepääsemätönkin ongelma, jos/kun todella haluaa, ja hakee usein kapeata syvyysterävyyttä omissa valokuvissaan, ja on tottunut siihen mitä saa FF kameransa kautta. Vastaava asia APS-C kennoisiin kameroihin verrattuna? Erot alkavat olla itse kuvissa jo sangen pieniä, toki yhä havaittavissa vertailukuvista, mutta melkeinpä sanoisin...merkityksettömiä koko kuvaa ajatellen. Mutta yleis/normaalille keskivertotossunkuluttajavalokuvaajalle?...onko asia todella tärkeyslistan kärjessä? Tai haittana ihan hirmuinen....

Kun itse siirryin peilillisestä järjestelmästä M4/3:een, on DOF yhä riittänyt itselleni ainakin tyydyttävästi (enkä siis koe sitä asiana määrääväksi ongelmaksi, tai puutteeksi). Toki käytän OM-D:ssä vain valovoimaisia M4/3 primeja (en pimeämpiä zoomeja), ja ensin mainittuja ei käytännössä tarvitse suuremmin himmentää terävyyden takia. Eli ihan oikeasti...paljon, paljon suurempi haitta (ja ihan todellinen ongelma kuvaustilanteissa) on itselleni ollut M4/3 runkojen toistaiseksi heikko tarkennus liikkuvaan kohteeseen. Toivottavasti TUO asia tulee kuntoon seuraavissa rungoissa. Ja lopuksi sovittelevasti; tuo oli toki vain omaan kokemukseen pohjautuva ns. perskohtainen mielipiteeni. Ohessa yksi kuva, joka otettu Olympuksen M4/3 objektiivilla:

Kuva
Viimeksi muokannut Lexar, Maalis 15, 2013 18 : 35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Kyllähän sen terävyysalueen saa riittävän pieneksi läheltä kuvatessa, mutta esimerkiksi tästä sulannon jutusta näkee käytännön doffin esimerkiksi tuosta toiseksi viimeisestä kuvasta 20/1.7 primellä kuvattuna.

http://sulanto.blogspot.fi/2012/11/pana ... lussa.html

Ei siinä paljon taustaa vielä täydelläkään aukolla hävitetä. Olisiko noin silmämääräisesti f4 vastaava täyskennolla? Muutenhan jälki on oikein mahtavaa.
temama
Viestit: 10727
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

paaton kirjoitti:Kyllähän sen terävyysalueen saa riittävän pieneksi läheltä kuvatessa, mutta esimerkiksi tästä sulannon jutusta näkee käytännön doffin esimerkiksi tuosta toiseksi viimeisestä kuvasta 20/1.7 primellä kuvattuna.

http://sulanto.blogspot.fi/2012/11/pana ... lussa.html

Ei siinä paljon taustaa vielä täydelläkään aukolla hävitetä. Olisiko noin silmämääräisesti f4 vastaava täyskennolla? Muutenhan jälki on oikein mahtavaa.
Laskennallisesti n. f/3.6, eli aika lähelle arviosi osui. Terävyys on kyllä kunnossa, mutta taustan blurraus on aika kökköä.
temama
Viestit: 10727
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Lexar kirjoitti:Jotenkin tässä alkaa pikkuhiljaa turtua aina esille nousevaan pikkukennoisten M4/3 kameroitten hirmuiseen ''syvyysterävyysongelmaan''. Tarkoittaen sitä että: Aivan luonnollisesti niillä on kyseisessä asiassa eroa suurempikennoisiin kameroihin nähden, ja aivan varmasti tuosta erosta voi syntyä kuvaajalle ihan ylitsepääsemätönkin ongelma, jos/kun todella haluaa, ja hakee usein kapeata syvyysterävyyttä omissa valokuvissaan, ja on tottunut siihen mitä saa FF kameransa kautta. Vastaava asia APS-C kennoisiin kameroihin verrattuna?
APS-C:ssä sama ongelma, mutta hieman siedettävämmässä suhteessa.
Kuten tässä on aikaisemmin todettu, syväterävyys-homma ei ole tärkeä jos kuvaaja ei siitä välitä. Kyse on siitä mitä kuvilta tavoittelee, tai ymmärtää tavoitella.
Lexar
Viestit: 504
Liittynyt: Heinä 24, 2007 10 : 50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Lexar »

temama kirjoitti:
APS-C:ssä sama ongelma, mutta hieman siedettävämmässä suhteessa.
Kuten tässä on aikaisemmin todettu, syväterävyys-homma ei ole tärkeä jos kuvaaja ei siitä välitä. Kyse on siitä mitä kuvilta tavoittelee, tai ymmärtää tavoitella.
Aavistus särähti korvaa nuo pari viimeistä sanaa...toki voihan nekin ymmärtää ainakin parilla tavalla.

Totta, blurraus saattoi olla ''könkköä'', mutta toisille riittänee sekin, silloin harvoin kuin kohteen taustasta erotteluun on tarvetta.
Vaan oikeassa olet siinä, että juuri tämä asia ei vaan tunnu olevan itselleni niin hirmuisen tärkeä, kuin monille tällä palstalla. Ehkä osaksi siksi, että enpä juuri kuvaa potrettaja (tai edes käytä potrettiobjektiivia hirveän usein).
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Joka aspektiin voi käyttää samaa: homma on aina ihan sama jos ei siitä välitä, tai tajua.

Markku antanee mulle + merkin ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Lexar
Viestit: 504
Liittynyt: Heinä 24, 2007 10 : 50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Lexar »

OskuK kirjoitti:...homma on aina ihan sama jos ei siitä välitä, tai tajua.
Totta virkot. Mutta taidan itse silti kuulun niihin, jotka mielummin ''tajuavat'', ja ovat sitten vain jostakin ''tajuamastaan'' asiasta sen enempiä välittämättä (jos se ei tunnu omalta/tärkeältä), kuin olla täysin tajuamatta. Ja näin huolimatta siitä, että lopputulema olisikin joskus täysin sama.

Toisaalta olen varma, että ''juustoilla'' on aika ajoin hauskempaa elämässä...
markku55
Viestit: 3155
Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Voin ehkä antaakin Oskulle + merkin:D
Minusta kuvan tärkein ominaisuus on sen informaation laatu, jos se edellyttää pehmeitä ja tarkkoja osiota, niin ok, silloin FF on etulyöntiasemassa, mutta kuinka usein tällainen tarve oikeasti on ja milloin sen merkitys oikeasti on noin voimakas, että siihen riittää vain FF tai jopa sitä isompi formaatti.
Minusta on kummallista vetää raja juurikin kinoformaattiin, vai olisiko kaikki kiinni siitä, että kinokoko on se suurin mihin tavan friikki juuri ja juuri pystyy rahallisesti itsensä sopeuttamaan.
Mites jos m43 oliskin hinnaltaan muutaman objektiivin osalta luokkaa 3-4000€ ja vastaava kinokoon systeemi 10-15.000€, olisiko silloin m43 koko se ainoa oikea kunnon harrastajalle?
Miettikääpä sitä, kun arvioitte kuvienne laatua suhteessa niiden hintaan (kaluston hinta per sen käyttöiän aikana aikaansaadut hyvien kuvien määrä).
Minusta te friikit olette melkoisen konservatiivisia jos ette peräyi fossiileja - siis minusta;D
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

markku55 kirjoitti: Minusta on kummallista vetää raja juurikin kinoformaattiin
Niin minustakin, olet kerankin oikeilla jäljillä, se Leica S:n ja Pentaxin 645 d kennokoko on paljon kiinnostavampi formaatti kuin säälittävä pikkukino.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
markku55
Viestit: 3155
Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja markku55 »

OskuK kirjoitti:
markku55 kirjoitti: Minusta on kummallista vetää raja juurikin kinoformaattiin
Niin minustakin, olet kerankin oikeilla jäljillä, se Leica S:n ja Pentaxin 645 d kennokoko on paljon kiinnostavampi formaatti kuin säälittävä pikkukino.
Osaatpa sinä, niin kuin aina, tulkita toisten mielipiteet täysin väärin:D
temama
Viestit: 10727
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

markku55 kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
markku55 kirjoitti: Minusta on kummallista vetää raja juurikin kinoformaattiin
Niin minustakin, olet kerankin oikeilla jäljillä, se Leica S:n ja Pentaxin 645 d kennokoko on paljon kiinnostavampi formaatti kuin säälittävä pikkukino.
Osaatpa sinä, niin kuin aina, tulkita toisten mielipiteet täysin väärin:D
Kino on ihanteellinen kompromissi ;)
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

temama kirjoitti:
markku55 kirjoitti:
OskuK kirjoitti: Niin minustakin, olet kerankin oikeilla jäljillä, se Leica S:n ja Pentaxin 645 d kennokoko on paljon kiinnostavampi formaatti kuin säälittävä pikkukino.
Osaatpa sinä, niin kuin aina, tulkita toisten mielipiteet täysin väärin:D
Kino on ihanteellinen kompromissi ;)
On se kun otetaan huomioon koko, hinta ja laatu. Pirun monipuolinenkin vielä. Olishan se aika mielenkiintoista lähteä tirppoja kuvaamaan jollain hasselin keskarilla, jossa on toista tuhatta millinen tele kiinni. Alle tietenkin tarttee 10kg painavan jalustan ja tarkennus hoituu käsin. Mestoille kamat kulkee näppärästi autossa tai jos maastoon tarttee päästä, niin mönkijän kyydissä ;-)
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

kribe kirjoitti:
temama kirjoitti:
markku55 kirjoitti: Osaatpa sinä, niin kuin aina, tulkita toisten mielipiteet täysin väärin:D
Kino on ihanteellinen kompromissi ;)
On se kun otetaan huomioon koko, hinta ja laatu. Pirun monipuolinenkin vielä. Olishan se aika mielenkiintoista lähteä tirppoja kuvaamaan jollain hasselin keskarilla, jossa on toista tuhatta millinen tele kiinni. Alle tietenkin tarttee 10kg painavan jalustan ja tarkennus hoituu käsin. Mestoille kamat kulkee näppärästi autossa tai jos maastoon tarttee päästä, niin mönkijän kyydissä ;-)
Noo, jollain naurettavalla Nissanin Kas gay:llä sinne kuitenkin ajatte.
Mahtunee siihen ihan kamerakin. ;-)

http://camerasize.com/compare/#391,316

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

OskuK kirjoitti:Noo, jollain naurettavalla Nissanin Kas gay:llä sinne kuitenkin ajatte.
Jos mut näkee Nissanin tai Citymaasturin ratissa niin saa ampua! Citymaasturi on yhtä älytön vehje kun Pentaxin K-01.

Ps. Älkää Pentax-miehet ottako tuota heittoa kovin raskaasti. Jos tekee pahaa, niin tuon K-01 voi korvata vaikka "Leica" D-Luxilla ;-)
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
temama
Viestit: 10727
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

kribe kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Noo, jollain naurettavalla Nissanin Kas gay:llä sinne kuitenkin ajatte.
Jos mut näkee Nissanin tai Citymaasturin ratissa niin saa ampua! Citymaasturi on yhtä älytön vehje kun Pentaxin K-01.

Ps. Älkää Pentax-miehet ottako tuota heittoa kovin raskaasti. ;-)
No, ei todellakaan! Citymaasturin vertaaminen K-01:een on mielestäni suorastaan kohteliaisuus!
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

temama kirjoitti:
kribe kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Noo, jollain naurettavalla Nissanin Kas gay:llä sinne kuitenkin ajatte.
Jos mut näkee Nissanin tai Citymaasturin ratissa niin saa ampua! Citymaasturi on yhtä älytön vehje kun Pentaxin K-01.

Ps. Älkää Pentax-miehet ottako tuota heittoa kovin raskaasti. ;-)
No, ei todellakaan! Citymaasturin vertaaminen K-01:een on mielestäni suorastaan kohteliaisuus!
Kohteliaisuus Citymaasturia kohtaan.. En keksi kameramaailmasta mitään niin järjetöntä mitä citymaasturit edustaa automaailmassa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
jukkapvk
Viestit: 570
Liittynyt: Touko 23, 2003 9 : 26
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja jukkapvk »

kribe kirjoitti:hasselin keskarilla, jossa on toista tuhatta millinen tele kiinni. Alle tietenkin tarttee 10kg painavan jalustan ja tarkennus hoituu käsin. Mestoille kamat kulkee näppärästi autossa tai jos maastoon tarttee päästä, niin mönkijän kyydissä ;-)
Tai 300-600mm kinokoon valovoimaisella telellä, joka marsulla ajetaan piilokojun viereen, jossa 50m päässä nostetaan tukevan Gitzon nokkaan.... Ainiin, tähän suuntaan ei saanut vertailua tehdä, pahoittelut, että tuli edes mieleen...

Edit: hymiö unohtui. ;)
uphouse5
Viestit: 713
Liittynyt: Syys 09, 2005 9 : 40

Viesti Kirjoittaja uphouse5 »

hups
Viimeksi muokannut uphouse5, Maalis 15, 2013 23 : 28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin