Edelleen, kirjoitin että Nikon 1:t ovat samankokoisia kuin m4/3 rungot, jotka nekin ovat hieman pienempiä kuin K-01.
Sotkeudutte pojat nyt lillukanvarsiin.
Nikon 1 ei mahdu taskuun objektiivin kanssa, ja vain sillä on merkitystä, ei sillä onko jokin sen versio millin tai pari pienempi tai suurempi kuin jokin tietty m4/3 runko.
Toistan, Nikon 1 on samalla viivalla käytettävyytensä kanssa lomakamerana m4/3 kameroiden kanssa, koska kummatkaan eivät mahdu taskuun tavallisten zoomien kanssa.
Niitä pitää kantaa kädessä tai kaulassa, ja tässä ne ovat samanlaisia jopa hieman suuremman K-01:n kanssakin.
Kaikki nuo saadaan mahtumaan suureen taskuun, jos niihin laitetaan pannariobjektiivit. Ei eroa tässä suhteessa edelleenkään. Mutta pannareita pitäisi sitten olla se kolme, laajis, normaali ja pikkutele. Koska en ole varma onko kaikkia kolmea pannaria edes saatavissa kaikkiin noihin bajonetteihin, niin en lähde spekuloimaan tällä. Pentaksiin olisi, mutta se on niin suolainen sijoitus, että en sitä pelkän lomakameran takia tee. Eikä varmaan tee moni muukaan. Ja sitten tulee se että joutuisi täyttämään sen toisen taskun näillä objektiiveilla. Ei kovin kätevää sekään.
Missä ero tulee, on niiden kennokoko ja sitä myöten kuvanlaatu. Valitettavasti kennon koko korreloi edelleen kuvanlaatuun monella tavalla. Ja silloin noista parhaissa on APS-C kenno, seuraavaksi parhaissa 4/3 kenno ja huonoin on Nikonin pikkukenno. Tästä on turha kiistellä, luvut kertovat karua tarinaa. Se miten merkittävä tuo ero on, ja näkyykö se missä tilanteissa, siitä voidaan keskustella, mutta ei eron olemassaolosta.
Koska itse painotan kuvanlaatua, otan sen rungon jossa on paras kuvanlaatu, jos muita etuja ei lomakäyttöön ole, eli ottaisin edelleenkin sen K-01:n. Siinä on markkinoiden parhaimpiin kuuluva APS-C kokoinen kenno. Ja siihen minulla on valmiiksi objektiivitkin.
Jos olisi olemassa oikeasti jollain noista kennoista oleva taskuun menevä runko ja objektiivi yhdistelmä, niin se muuttaisi tilannetta ainakin vähän, ainakin omalta osaltani. Mutta kun kaikki ne ovat tässä suhteessa yhtä epäkäytännöllisiä, niin sitten minulle merkitsevät kuvanlaadulliset asiat. Toiset arvottavat asiat tietysti toisin.