Maffer kirjoitti:Sulla on Stickl ollut hienoa settiä esillä ja nyt kun sanoit että teleobiska vippaa, niin hommaa tilalle vaikka Canon 7D + 300/2.8 IS tjsp. valovoimainen tuutti (yökuvat elikoista..) ja siihen sitten lisäksi normaalizoomi jne.
Nikoniltakin tuli D7100, missä mallikas AF-systeemi ja sillekin löydät pariksi noita valovoimaisia vaihtoehtoja.
Niin, löytyi tietysti tämäkin kun vähän mietti: Pentax 300mm f/2.8 SMC FA* IF ED AF. Tosin kuka näitä enää korjaa jos napsahtaa?
Mukava kuulla, kiitokset!
Tommosen yhistelmän laittamista en vois edes harkita.
1) Aivan liian kallis ja kuvanlaadultaan silti heikohko setti (rungon osalta).
2) Paino tuolla kombolla on jotain sellaista, jota ei tälläiselle kuvaajalle kannata edes suositellakkaan.. Eli kävelen ja kuvaan, parhaimmillaan 5-8h/päivä ja kamera kokoajan kaulassa. Noin on kaikki nuo mun kuvat syntyneet, lähes. Ei siis kiinnosta ostaa kallista jalustasysteemiä, että saa kuvata kalliilla vehkeellä yhestä kuvakulmasta. Toi kombo ei pahemmin "jousta" kun vaikka vertaa nykyseen K-5+DA 55-300:n.
3) Saan reilusti paremman kuvanlaadun pitämällä K-5:n, jonka ISO on käyttökelpoinen vielä 12800:lla ja ostamalla siihen kaveriksi 60-250/4, kun sillä pystyy kuvaan jopa täydellä aukolla ;)
Eli kun jonkinlaisia yökuvia on saatu setupilla f/8 (pakko himmentää jos ei halua pitää kaikkia kuvan kohteita keskellä) + K-5, niin millaisia tuleekaan setupilla K-5 + F/4?
7D:ssä kun ISO 3200 on max. mitä kannattaa käyttää ja vaikka oiskin f/2.8 linssi, niin häviää silti K-5:n 12800+f/4:lle.
4) Pentax on hieno, vanhanaikanen merkki, jolla on muutamia erittäin hyviä asioita, joiden katson olevan eduksi opiskelijoille etenkin. Sekä sellaiset lasitavarat, joita minä tarvin, löytyy helpohkosti eikä pahaan hintaan + sääsuojaus kaikenpäälle.
Enkä mie nyt Nikoniinkaan ole vaihtamassa, usko pois, että tää on se merkki, jonka olen katsonut aikoinaan olevan se oikea minulle. K-5 on huikea työkalu ja siihen kun liitetään vielä AF:ltään ja valovoimaltaan paljon parempi 60-250/4 (vs. DA 55-300/4-5.8) niin huikee työkalukombo on valmis! Painoa 1700g jne jne jne. ;)
Joo ja nuitahan löytyy jos vähän aikaa ettii, mutta tuskin tulee ikinä tarvetta tommoselle.;)
Harald II kirjoitti:Tulee kyllä Sticlin kertomuksista hakematta mieleen että vika ei saata ihan välttämättä olla kalustossa sinällään, vaan käyttäjässä.
Jos on saanut kolhimalla monia kertoja DA 50-300 (?, eikös se tele ollut tämä?) putken siihen kuntoon että sen kuva on huono ja tarkennus ei toimi, niin mitenkähän on sen rungon laita? tuskin sitä on sen hellemmin kohdeltu....
No, jäädään odottamaan kertomuksen jatkoa, mutta en yllättyisi jos myyjäliike tai JAS irtisanoutuisi vastuusta vedoten siihen että kamera on rikottu omin toimenpitein.
No huhhuh, on kyllä melkoisen kova väite! Miksihän PekkaSav vitsaili, että nukunko mie kameran kans tms?? Koska kyselin pakkausohjeita kun lähettelin K-5:n huoltoon.. ja kameraa ei olisi tarvinut edes pakata niin hyvin.
Ja kummallista, että vaikka vaikutat olevan asiantuntija näissä Pentax asioissa, niin et edes muista obiskaa, joka oli DA 55-300, ei Pentaxilla mtn 50-300:sta ole mallistossaan ;) Ja milloin mie olen väittänyt, että tarkennus olisi huonontunut minun käytön aikana, milloin? Enkö ole antanut ymmärtää niin, että tarkennus on kys. obiskassa aina ollut huono, kuten sen varmasti hyvin tiedätkin.. Tarkennus toimii niinkuin aina ennenkin, mutta se on yhtä hidas kuin Heikki Kovalainen Ferrarilla... Kuvanlaatu on siis tätä nykyä huono ja arvioin yhdeksi syyksi sen, että se on saanut kolhuja. Tuskin nyt kukaan opiskelija, joka on omasta pussistaan kaikki kamerakamppeet maksanut, tahallaan haluaa rikkoa kamppeitaan?? Aina, joka kerta, kun DA 55-300 on kolahtanut (vahingossa), ei kolahdus ole ollut järin iso, mutta niitä on lukuisia. Rungossa ei mtn vikaa, en ainakaan huomaa eroa vrt. K-x:n ja muutenki K-5:n bajonetti on hyvä. Kannattais ajatella ensin vähän pitemmälle ennen ku tulee esittään perättömiä väitteitä. Voin mie lähettää vaikka sulle ton K-5:n, tutki sitten siitä jotta onko sitä käytetty väärin jne jos kerta noin paljon kiinnostaa.
JASsi olisi varmasti jo tuosta jotain maininnut, jos kamerassa jotain käyttäjän (minun) aiheuttamaa vikaa olisi ollut. Mutta kaikenkaikkiaan uskomattoman typeriä ajatuksia aikuiselta ihmiseltä. Kaikenlisäksi vika on toistunut ensi kerran jo kesällä - meni kuitenkin nopeasti ohi.. Mutta silloin DA 55-300:nkin oli vielä iskussa, joten jo se todistaa sen, ettei se ole voinut aiheuttaa mtn rungolle, kun vika on tullut ennen DA 55-300:n hajoamista.
Hel_NiS kirjoitti:Harald II kirjoitti:Tulee kyllä Sticlin kertomuksista hakematta mieleen että vika ei saata ihan välttämättä olla kalustossa sinällään, vaan käyttäjässä.
Jos on saanut kolhimalla monia kertoja DA 50-300 (?, eikös se tele ollut tämä?) putken siihen kuntoon että sen kuva on huono ja tarkennus ei toimi, niin mitenkähän on sen rungon laita? tuskin sitä on sen hellemmin kohdeltu....
No, jäädään odottamaan kertomuksen jatkoa, mutta en yllättyisi jos myyjäliike tai JAS irtisanoutuisi vastuusta vedoten siihen että kamera on rikottu omin toimenpitein.
Ehkä. Mutta yleensä huoltofirmat ovat tuossa suhteessa erittäin tarkkoja, eli jos huomaavat laitteissa käyttäjän aiheuttamaa vikaa, lasku lähtee erittäin herkästi asiakkaalle. Mutta ollaan kuulolla.
Just näin ja toistan: JASsi ei ole mitään sen suuntaista sanonut missään, että olisin itse ollut vian aiheuttajana tms.
jmra kirjoitti:Stickl kirjoitti:jmra kirjoitti:Onko lämpötilalla vaikutusta ? Eli toimii sisällä mutta pihalla pakkasessa tunnin jälkeen ei toimisikaan. Jos näin on, niin vikaraporttiin tämäkin tieto.
Itseasiassa en tiedä tästä, koska ei tuu käytettyä kameraa sisällä oikeestaan koskaan.. Mutta voishan tuohon vikaraporttiin laittaa, että tulee pakkasessa nuo ongelmat.
Ei kannata laittaa, jos itse tiedä varmaksi, että riippuisi lämpötilasta. Sotkee vain aioita, jos varmuuden vuoksi kirjoittaa jotain mistä ei ole varma.
Ajatus minulla oli, että jos tietää jotain olosuhteita, jotka vaikuttavat vian ilmenemiseen, niin ne kannattaa tuoda esiin. Tämä siitä syystä, että huollon on helpompi testata vikaantuminen, kun osaavat järjestää oikeat olosuhteet.
Mutta tosiaan kamera heti sinne huoltoon. Niin kuin jo joku aikaisemin totesi, niin asia menee vaikeammaksi mitä pidempään odotat.
Onko muuten tallessa paperit siitä ensimmäisestä huoltokeikasta ? Ne kun käy todisteena siitä, että vika ei ole uusi vaan olet pistänyt huoltoon jo aiemmin saman syyn takia eikä vika korjaantunut. Tämä siitä syystä, että jos tulee rutinoita takuuajasta tms., niin voit todistaa laittee olevan rikki jo ensimmäisen huoltoreissun aikana.
Okei. Soitan hetimmiten huomenna superkuvalle (arkipäivä) ja kerron koko stoorin, jos saan uuden rungon niin sitten ei tarvihe huoltorumbaa käydä, mutta jos en, niin ei kai auta muu kuin missata huikeet revontulet..
Paperit on tottakait tallessa. :)