PC vs MAC kuvankäsittelyyn
-
-
Onkos kellään käytössä kompaktia pc-konetta kuvankäsittelyssä? Koneen vaihto tulossa eteen ja lähinnä vertaillut keskenään iMacia ja Mac Miniä eri kokoonpanoilla. Itselle ongelma on tilanpuute, jolloin tavallinen PC-kotelo ei käy ja kone on aika näkyvällä paikalla olohuoneessa joten ylimääräinen atk-kama aiheuttaa hellasäröä.
Kiinnostaa myös millä konffiksilla ootte ottanut noita uusia iMaceja/Mac Minejä. Lähinnä tuo Fusion, oletuksena halvassa iMacissa ja Mac minissä on vain 5400rpm levyt..
Sitten tuo uuden iMacin näyttö. Budjetti laitteen osalta menee tuohon pienempään 21,5 tuumaiseen. Minkälainen se on verrattuna noihin HP:n, Fujitsun yms. 400-700e IPS-näyttöihin? Toinen vaihtoehto kun on laittaa Mac Mini tai PC ja siihen joku IPS-paneelilla oleva 24-27" näyttö. Saa suositella hyvän hintalaatusuhteen omaavaa näyttöä tuossa kokoluokassa mikä pärjää tuolle iMacin näytölle. Pitää sen jälkeen laskeskella mikä ratkaisu olisi järkevä.
Tuo PekkaSav:n linkittämä PLS-näyttö ei näyttänyt yhtään hullummalta, en ole tuohon tekniikkaan pahemmin edes tutustunut.
Kiinnostaa myös millä konffiksilla ootte ottanut noita uusia iMaceja/Mac Minejä. Lähinnä tuo Fusion, oletuksena halvassa iMacissa ja Mac minissä on vain 5400rpm levyt..
Sitten tuo uuden iMacin näyttö. Budjetti laitteen osalta menee tuohon pienempään 21,5 tuumaiseen. Minkälainen se on verrattuna noihin HP:n, Fujitsun yms. 400-700e IPS-näyttöihin? Toinen vaihtoehto kun on laittaa Mac Mini tai PC ja siihen joku IPS-paneelilla oleva 24-27" näyttö. Saa suositella hyvän hintalaatusuhteen omaavaa näyttöä tuossa kokoluokassa mikä pärjää tuolle iMacin näytölle. Pitää sen jälkeen laskeskella mikä ratkaisu olisi järkevä.
Tuo PekkaSav:n linkittämä PLS-näyttö ei näyttänyt yhtään hullummalta, en ole tuohon tekniikkaan pahemmin edes tutustunut.
-
Hyvä hintalaatusuhde minun mielestäni:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... LCD-naytto
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... LCD-naytto
-
Läppärihän ei ole välttämättä ainoa vaihtoehto, jos haluaa pieneen tilaan menevän pöytäkoneen. Nykyään saa rakennettua jo tehokkaita ja pieniä mini-itx koneita, jotka mahtuvat parhaillaan näytön taakse. Jäähdytys ja haluttu melutaso taitaa oikeastaan määrätä kotelon kokoa eniten.
Nämä amd:n prosessorit taitaisivat riittää oikein hyvin perus kuvankäsittelyyn. Yli satasen malleissa tuo integroitu näytönohjainkin riittää varmasti. Minulla on nykyisessä koneessa HD 5550 ja nuo kaikki ovat jo sitä tehokkaampia.
Niin, ja valmiitakin paketteja varmasti löytyy. Jos ei halua itse kasata konetta.
Edit: tälläiseen koppaan vaikkapa...
http://www.streacom.com/products/fc5-od ... s-chassis/
Nämä amd:n prosessorit taitaisivat riittää oikein hyvin perus kuvankäsittelyyn. Yli satasen malleissa tuo integroitu näytönohjainkin riittää varmasti. Minulla on nykyisessä koneessa HD 5550 ja nuo kaikki ovat jo sitä tehokkaampia.
Niin, ja valmiitakin paketteja varmasti löytyy. Jos ei halua itse kasata konetta.
Edit: tälläiseen koppaan vaikkapa...
http://www.streacom.com/products/fc5-od ... s-chassis/
-
No tämä on tällä hetkellä vaikutelma. Hinta kuitenkin kipuaa väkisin tuonne iMacin nurkille jopa halvan näytön kanssa. Melkein pakko ottaa se kalliimpi Mac Mini jotta levyn saa Fusioniksi tai SSD:ksi. Tuo perus 5400rpm tuntuu vähän turhan hitaalta. Ja sitten RAM min. 8 gigaa niin hinta onkin siellä 1200 nurkilla ilman näppistä ja hiirtä. Mutta antaisihan tuo mahdollisuuden isompaan (kuin 21,5") ja ehkä parempaan näyttöön.nomad kirjoitti:Olen Maccin käyttäjä, mutta en näe iMaccia erityisen houkuttelevaksi. Syy pajolti näytössä. Eiköhän Mac Mini plus haluamasi erillinen näyttö tarjoa kustannustehokkaamman ratkaisun.
-
Omistan ennestään kohtuullisen 24 tuuman näytön.mixout kirjoitti:No tämä on tällä hetkellä vaikutelma. Hinta kuitenkin kipuaa väkisin tuonne iMacin nurkille jopa halvan näytön kanssa. Melkein pakko ottaa se kalliimpi Mac Mini jotta levyn saa Fusioniksi tai SSD:ksi. Tuo perus 5400rpm tuntuu vähän turhan hitaalta. Ja sitten RAM min. 8 gigaa niin hinta onkin siellä 1200 nurkilla ilman näppistä ja hiirtä. Mutta antaisihan tuo mahdollisuuden isompaan (kuin 21,5") ja ehkä parempaan näyttöön.nomad kirjoitti:Olen Maccin käyttäjä, mutta en näe iMaccia erityisen houkuttelevaksi. Syy pajolti näytössä. Eiköhän Mac Mini plus haluamasi erillinen näyttö tarjoa kustannustehokkaamman ratkaisun.
iMaccin näyttö ei ehkä ole huono kaikkeen käyttöön, mutta suorassa vertailussa olen katsellut, että kuvankäsittelyn kannalta parempia vaihtoehtoja saattaa löytää jo alle 200e hintaluokasta. Lisäksi 21,5 tuumaa on aika pieni ikkuna jos ykköstietokoneesta on kysymys. Toisaalta onhan tuommoinen integroitu kokonaisuus tavallaan tyylikäs.
-
Joo kyllä 5400 rpm kovalevy on ärsyttävän hidas Lightroomissa. Mac Minin hyvä puoli on kyllä nopea Thunderbolt-liitäntä. Käyttöjärjestelmälevyksi vaikka Fusion Drive ja sitten arkistointiin ja työtiedostoille nopea kovalevy Thunderbolt-liitäntään? Tosin eihän siinä teraisessa fuusiolevyssäkään ihan heti tule rajat vastaan.
Tai sitten Windows-puolelta joku tehokas läppäri, ja siihen kiinni eSATA:lla tai USB3:lla joku nopea kovalevy.
Tai sitten Windows-puolelta joku tehokas läppäri, ja siihen kiinni eSATA:lla tai USB3:lla joku nopea kovalevy.
-
Mulla on läppäri nyt ja oon tullut toimeen sen omalla näytöllä. Et jos koneen päivittäisi läppäriin niin vaatisi myös isomman näytön ostamisen kaveriksi. Jotenki tuntuu sit taas kömpelöltä sen liittäminen läppäriin. Töissä tottunu noihin telakoitaviin läppäreihin niin oppinut liian hyville tavoille :D
Toi thunderbolt liitäntä on hyvä pointti. Tosin tällä hetkellä kaikki tiedostot menee NAS:lle joka yö verkon yli...
Toi thunderbolt liitäntä on hyvä pointti. Tosin tällä hetkellä kaikki tiedostot menee NAS:lle joka yö verkon yli...