Kun DSLR mies NEX-6 peilittömän osti...
-
- Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!
Re: Adobe DNG Converter
Tuota NEX-6:sta minulla ei ole mutta olen kokeillut Sony IDC:tä enkä siitä tykännyt, koska sen korkean ISO:n kohinanpoistoalgoritmit näyttivät niin luonnottomilta. Se on todellakin puhdas RAW-konvertteri ilman sen kummempia kuvan erikoissäätöjä. Itse käytän DxO Optics Pro 8 Std RAW-konvertteria joka taitaa myös NEX-6:en, josta löytyy markkinoiden toimivimmat kuvan muotovirheiden säädöt, jotka ohjelma hakee automaattisesti käytetyn optiikan mukaan. Erityisesti pidän laajakulmakuviin liittyen tuosta Volume anamorphosis-korjauksesta, jossa nuo kuvan reuna-alueet on saatettu luonnollisemman näköisiksi. Tietysti tuo kuvan kallistaminen tarvittaessa ylös/alas/oikealle/vasemmalle on tapauskohtaisesti kätevä ominaisuus myöskin. Lisäksi DxO:n helppokäyttöisyys on pitänyt minut jo vuosia DxO:n käyttäjänä, koska siinä näkyvät suoraan melkein kaikki säätövalikot, eivätkä ne ole niin suurelta osin välilehtien/valintaikonien takana kuten Lightroomissa, vaikka minulla LR 4:n onkin.aikaarska kirjoitti:NEX-6 mukana toimitetaan myös Sonyn oma ohjelmisto "Sony Image Data Converter" jolla voi käsitellä NEX-6 RAW tiedostoja. En ole kuitenkaan kokeillut sitä vielä. Ohjelmiston voi myös ladata täältä:
http://www.sony.fi/support/fi/product/NEX-6/updates
Onko kellään jakaa kokemuksiaan Image Data Converterista tai muista RAW konvertereista jotka jo tukevat NEX-6 kameraa?
Huonoja puolia DxO:ssa minusta on se, että kohinanpoisto on oletusasetuksilla Luminance detail'in osalta liian suurta, jolloin olen aina tuonne ISO 1600:n saakka asettanut sen suoraan nollaksi ja sen jälkeen pudottanut oletusarvoa 10...15 säätöyksikköä. Myös Moiré:n poisto näyttää tietyissä tapauksissa vähentävän värejä vaikkapa ihmisten kasvoissa säätäen ne kalpean harmaiksi, joten en käytä sitäkään. Myös se on tottakai puute, ettei DxO kykene käsittelemään pakattua RAW-kuvaa tai TIFF-/DNG-kuvia, vaikka se kyllä kykenee muokkaamaan RAW-kuvat TIFF/DNG:ksi.
Viimeksi muokannut määvaan, Helmi 10, 2013 9 : 35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
-
Kiitos vinkistä. Vois kokeilla piruuttaan tuota kuukauden ilmaista jaksoamäävaan kirjoitti:Tuota NEX-6:sta minulla ei ole mutta olen kokeillut Sony IDC:tä enkä siitä tykännyt, koska sen korkean ISO:n kohinanpoistoalgoritmit näyttivät niin luonnottomilta. Se on todellakin puhdas RAW-konvertteri ilman sen kummempia kuvan erikoissäätöjä. Itse käytän DxO Optics Pro 8 Std RAW-konvertteria...
!
Muutenhan se on suht. hinnakas ohjelma, mutta tietysti jos rahoille saa vastinetta, niin...
Mulla on myös Corelin AfterShot Pro
jonka sain ladattua viime vuonna jostain kampanjatarjouksesta halvalla, tykkään sen nopeudesta vähän vanhemmillakin tietokoneilla ja käyttöliittymästä, mutta kameratuki ei ole Adoben tai DxO:n tasolla - uusiin kameroihin tulee tuki melkoisella viiveellä. Esim. NEX-6 ei taida vielä olla tuettu. Viimeisin päivitys ollut 20.12.2012.
-
- Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!
Hyvä, aina kannattaa kokeilla jos ei maksa mitään. DxO:lla on kausialennuksia painottuen Joulun alusaikaan ja monasti myös heinä-elokuuhun, jolloin tuon 8 Std-lisenssin saa 99 €:oon. Se vielä unohtui, että DxO vaatii jonkin verran tehoja tietokoneelta, muuten se on hidas. Minulla on Intellin i5 prossu ja 6 Gigaa RAM:ia, joka kyllä riittää toistaiseksi.aikaarska kirjoitti:Kiitos vinkistä. Vois kokeilla piruuttaan tuota kuukauden ilmaista jaksoamäävaan kirjoitti:Tuota NEX-6:sta minulla ei ole mutta olen kokeillut Sony IDC:tä enkä siitä tykännyt, koska sen korkean ISO:n kohinanpoistoalgoritmit näyttivät niin luonnottomilta. Se on todellakin puhdas RAW-konvertteri ilman sen kummempia kuvan erikoissäätöjä. Itse käytän DxO Optics Pro 8 Std RAW-konvertteria...
!
Muutenhan se on suht. hinnakas ohjelma, mutta tietysti jos rahoille saa vastinetta, niin...
Mulla on myös Corelin AfterShot Pro
jonka sain ladattua viime vuonna jostain kampanjatarjouksesta halvalla, tykkään sen käyttöliittymästä, mutta kameratuki ei ole Adoben tai DxO:n tasolla - uusiin kameroihin tulee tuki melkoisella viiveellä. Esim. NEX-6 ei taida vielä olla tuettu. Viimeisin päivitys ollut 20.12.2012.
Viimeksi muokannut määvaan, Helmi 10, 2013 9 : 42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
-
Olen käytellyt hieman tuota Sonyn IDC tä . Se on kyllä kömpelömpi käyttää (lähinnä kuvien esikatselu ns browse puuttuu tai en löytänyt sitä) kuin esim Canonin DPP mutta säädöt siinä ovat monipuolisempia.aikaarska kirjoitti: Onko kellään jakaa kokemuksiaan Image Data Converterista tai muista RAW konvertereista jotka jo tukevat NEX-6 kameraa?
-
Jotta DxO:sta saa kaiken irti, kannattaa ihan aluksi valita käyttöliittymän oikeasta ylänurkasta "DxO-Advanced user" käyttöliittymä, niin eipä tarvitse enää etsiä piilottelevia säätötoimintoja. Myös se on hyvä muistaa, että jos käytetty lasi on jo DxO:n modulivalikoimissa, niin ei enää käytä "Unsharp mask" toimintoa, vaan jättää sen valintaruudun ruksaamatta.aikaarska kirjoitti:Kiitos vinkistä. Vois kokeilla piruuttaan tuota kuukauden ilmaista jaksoa
!
-
Hyvä homma! On hyödyllistä saada juuri tämänkaltaisia vinkkejä niin säästyy paljon aikaa turhalta ihmettelyltä. Minä olen juuri sitä tyyppiä, että en jaksaisi juuri perehtyä opettelemaan uusia ohjelmia kun paksuun kalloon on juurtunut jonkun tietyn ohjelman kommervenkit. Tässä tapauksessa ACR:n, jota olen lähes vain ja ainoastaan käyttänyt.määvaan kirjoitti:Jotta DxO:sta saa kaiken irti, kannattaa ihan aluksi valita käyttöliittymän oikeasta ylänurkasta "DxO-Advanced user" käyttöliittymä, niin eipä tarvitse enää etsiä piilottelevia säätötoimintoja. Myös se on hyvä muistaa, että jos käytetty lasi on jo DxO:n modulivalikoimissa, niin ei enää käytä "Unsharp mask" toimintoa, vaan jättää sen valintaruudun ruksaamatta.
Mua rupesi jo äsyttämään sekin kun ACR:n säädöt olivat muuttuneet huomattavasti 6.7 ja 7.3 versioiden välillä ;-D Vaikka konverteri muuten onkin hyvin samankaltainen.
-
Semmoinen on kanssa ihan aluksi hyvä panna merkille, että DxO:ssa on tuo "Color rendering" valintatäppä, jota ainakin minä aiemmin yritin yksilöidä mahdollisimman pitkälle, kun siellä on vaihtoehtoina "Generic renderings" > Camera default rendering/Neutral color, factory tonality/Neutral color, neutral tonality/Neutral color, neutral tonality v2/Neutral color, realistic tonality (gamma 2.2) tai sitten "Camera body" > Sony A450...A700, SLT and NEX series, niin loppujen lopuksi tuo ohjelman ehdottama "Generic renderings" > Camera default rendering, antoi ainakin minun mielestä luonnollisimman sävymaailman Sony A700/A580 kameroiden kuville.aikaarska kirjoitti:Hyvä homma! On hyödyllistä saada juuri tämänkaltaisia vinkkejä niin säästyy paljon aikaa turhalta ihmettelyltä. Minä olen juuri sitä tyyppiä, että en jaksaisi juuri perehtyä opettelemaan uusia ohjelmia kun paksuun kalloon on juurtunut jonkun tietyn ohjelman kommervenkit. Tässä tapauksessa ACR:n, jota olen lähes vain ja ainoastaan käyttänyt.määvaan kirjoitti:Jotta DxO:sta saa kaiken irti, kannattaa ihan aluksi valita käyttöliittymän oikeasta ylänurkasta "DxO-Advanced user" käyttöliittymä, niin eipä tarvitse enää etsiä piilottelevia säätötoimintoja. Myös se on hyvä muistaa, että jos käytetty lasi on jo DxO:n modulivalikoimissa, niin ei enää käytä "Unsharp mask" toimintoa, vaan jättää sen valintaruudun ruksaamatta.
Sitten vielä jokunen sana tuosta kuvan terävöityksestä silloin kun DxO:sta löytyy se optiikkamoduli, jolloin terävöitystä säädetään "DxO lens softness" valintatäpän alla olevilla liukusäätimillä. Ohjelman oletusasetuksina noissa on Global: -0.50, Details: 50 ja Bokeh: 50. Ainakin minun mielestä Global-asetuksen voi pääsääntöisesti nostaa +0.50 arvoon ilman yliterävöityksen vaaraa, Details-asetuksen ohjearvona itse käytän aina arvoa 80 ja kukkia Makrontapaisilla laseilla kuvatessa Bokeh-asetuksen voi nostaa 70...90 tietämille, jolloin kohteen tausta pehmenee. Mikäli taas kuvataan kohdetta jonka halutaan olevan mahdollisimman terävän koko kuva-alalla, niin tuon Bokeh-asetuksen voi pudottaa arvojen 10...30 tietämille.
-
No jatketaan pienellä OT:lla, eihän tämä sonymiesten kesken niin vakavaa varmaankaan ole? :)Sahaaja kirjoitti:Sinulla näyttäis olevan Minoltan 135/2.8, millaisia mielipiteitä kyseinen kakkula on herättänyt?
Millainen terävyys Sonyn 85/2.8 verrattuna, vaivaako ca yhtäpahasti kuin arviot antaa ymärtää?
Vähä lipsuu aiheesta!
En ole ikävä kyllä paljon kerinnyt tuolla vielä kuvaamaan, etenkään niin, että olisi CA:sta pelkoa nyt kaamoksen aikana, mielestäni 85mm on terävämpi täydelllä aukolla, mutta pari stoppia myöhemmin kumpikin piirtää ihan mukavasti.
Muuten tuo ko. lasi on kyllä ihan mukavan kompakti ja hintalaatusuhteeltaan melko asiallinen lasi. Kevättä ja kesää kuvauskelien puolesta odotellessa. Ei tule talvella kuvattua juuri laisinkaan.
-
testausta: E16-50OSS ja E16/2.8
Päätin vähän kokeilla millaista jälkeä E16-50OSS tekee 16mm laajakulmalla, samalla vertailin sitä "halpis" E16/2.8 pannukakkulaajikseen - myös sen UWA adapterin kanssa...
(klikkaa kuvia suuremmaksi)
E16-50, 16mm, f/3.5, kameran JPG (NEX-6 tekee optiset korjaukset automaattisesti):
Koin kuitenkin pienoisen yllätyksen kun avasin kyseisen kuvan RAW tiedoston (ilman korjauksia)...Kuva näytti tältä:
Adoben ACR 7.3 RAW konverterista löytyi profiili Sonyn E16-50OSS objektiiville, joten kuvan korjaus onnistuu myös RAW kuvalle helposti (saman pystyy myös tekemään kameran mukana tulevalla Sony ohjelmistolla)...
Ensivaikutelma oli kuitenkin järkytys! 16mm päässä vinjetointi ja tynnyrivääristymä on melkoista, kuten näkyy ;-D Tämä on tätä nykyaikaa - valmistajat tukeutuvat yhä enemmissä määrin softapohjaiseen korjailuun! E16-50OSS objektiivin tapauksessa tämän toisaalta ymmärtää. Siitä on tehty niin pienikokoinen objektiivi, että olisi sula mahdottomuus tehdä siitä täysin kelvollinen lasi piirtämään suht. isolle APS-C kennolle, siis ilman softakorjauksia.
Hyvä asia on, että objektiivi tekee vääristymästä huolimatta suht. terävää ja kontrastista kuvaa - joka näkyy myös korjauksien jälkeen!
Edullinen E16/2.8 pannukakkulaajis tekee kuitenkin geometrisesti paljon parempaa kuvaa, tämä ilman korjauksia:
Seuraavassa vielä kuva 16/2.8+UWA adapterin kanssa (vastaa n. 12mm)...
Kuva on otettu lähempää kuin edelliset jotta suunnilleen sama näkymä säilyisi.:
Olen positiivisesti yllättynyt miten hyvin tämä UWA adapteri säilyttää e16/2.8:n piirtokyvyn.
E16-50, 16mm, f/3.5, kameran JPG (NEX-6 tekee optiset korjaukset automaattisesti):
Koin kuitenkin pienoisen yllätyksen kun avasin kyseisen kuvan RAW tiedoston (ilman korjauksia)...Kuva näytti tältä:
Adoben ACR 7.3 RAW konverterista löytyi profiili Sonyn E16-50OSS objektiiville, joten kuvan korjaus onnistuu myös RAW kuvalle helposti (saman pystyy myös tekemään kameran mukana tulevalla Sony ohjelmistolla)...
Ensivaikutelma oli kuitenkin järkytys! 16mm päässä vinjetointi ja tynnyrivääristymä on melkoista, kuten näkyy ;-D Tämä on tätä nykyaikaa - valmistajat tukeutuvat yhä enemmissä määrin softapohjaiseen korjailuun! E16-50OSS objektiivin tapauksessa tämän toisaalta ymmärtää. Siitä on tehty niin pienikokoinen objektiivi, että olisi sula mahdottomuus tehdä siitä täysin kelvollinen lasi piirtämään suht. isolle APS-C kennolle, siis ilman softakorjauksia.
Hyvä asia on, että objektiivi tekee vääristymästä huolimatta suht. terävää ja kontrastista kuvaa - joka näkyy myös korjauksien jälkeen!
Edullinen E16/2.8 pannukakkulaajis tekee kuitenkin geometrisesti paljon parempaa kuvaa, tämä ilman korjauksia:
Seuraavassa vielä kuva 16/2.8+UWA adapterin kanssa (vastaa n. 12mm)...
Kuva on otettu lähempää kuin edelliset jotta suunnilleen sama näkymä säilyisi.:
Olen positiivisesti yllättynyt miten hyvin tämä UWA adapteri säilyttää e16/2.8:n piirtokyvyn.
Viimeksi muokannut aikaarska, Helmi 14, 2013 0 : 29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
Hyi v*ttu miten on karsee tynnyriväärisymä. Fisusta melkein menis. Eikä toi vinjetointikaan suoraan sanoen silmiä hivele. Aika paljon se jiipeki roppaa pois, joskaan ei sitä voi hirveesti ihmetellä. Mitähän se jiipekin todellinen polttoväli vastaa? Hyhhyh.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
-
E16-50:n 16mm vastaa korjattuna 16milliä, korjaamattomana se tekee laajempaa (ehkä 14mm) suttufisua...nsamppa kirjoitti:Hyi v*ttu miten on karsee tynnyriväärisymä. Fisusta melkein menis. Eikä toi vinjetointikaan suoraan sanoen silmiä hivele. Aika paljon se jiipeki roppaa pois, joskaan ei sitä voi hirveesti ihmetellä. Mitähän se jiipekin todellinen polttoväli vastaa? Hyhhyh.
-
E16-50OSS + Close-up (+4) suodin.
Olen rakentanut NEX-6:n ympärille erillaisia kokoopanoja eri tarkoituksiin. Yksi on äärimmäisen yksinkertainen setti joka menee pieneen kameralaukkuun. Ja on siis helppo ottaa mukaan minne vain.
Ajattelin, että tähän kompaktiin settiin mahtuisi mukaan lähilinssi joka sopisi E16-50 zuumiin. Siinä on 40.5mm kierteet joten lähilinssinkään ei tarvitsisi olla iso. Niinpä hommasin edullisen +4 "Close-up" lähilinssin ebaylta - "Banner" merkkisen (hinta n. 10€).
Se toimiikin ihan mukavasti E16-50 objektiivin kanssa, ainakin 50mm päässä...16mm laajispäässä kuva pehmenee laidoilta/kulmista pahasti ja geometristä vääristymää on pahasti. 28mm polttovälillä piirto on parempaa, mutta yhä varsinkin kulmat ovat pehmeät ja vääristymääkin löytyy...50mm polttöväli toimii kuitenkin tosiaan hyvin! Vääristymät loistavat poissaolollaan ja kuvakin on suhteellsien tarkkaa reunasta reunaan.
Seuraavat esimerkkikuvat ovatkin otettu 50mm polttovälillä.
Ensimmäinen on kuitenkin ilman lähinlinssiä jotta eron voisi hahmottaa paremmin.Se on siis otettu niin läheltä kuin 50mm polttovälillä pääsee (f/8).
Tässä kuvassa on sen sijaan käytetty lähilinssiä (50mm, f/8):
Ja vielä yksi 50mm, f/8:
...No, okei - ei mitään huippuotoksia nämä esimerkkini, mutta antanevat vähän vaikutelmaa miten (+4) lähilinssi toimii E16-50 objektiivin kanssa! Mielestäni ihan kivasti, mikäli ottaa huomioon hinta/laatu suhteen...Ja miten vähän tilaa mokoma lähilinssi vie laukusta ;-D Ja myös OSS toimii, tietty!
Ajattelin, että tähän kompaktiin settiin mahtuisi mukaan lähilinssi joka sopisi E16-50 zuumiin. Siinä on 40.5mm kierteet joten lähilinssinkään ei tarvitsisi olla iso. Niinpä hommasin edullisen +4 "Close-up" lähilinssin ebaylta - "Banner" merkkisen (hinta n. 10€).
Se toimiikin ihan mukavasti E16-50 objektiivin kanssa, ainakin 50mm päässä...16mm laajispäässä kuva pehmenee laidoilta/kulmista pahasti ja geometristä vääristymää on pahasti. 28mm polttovälillä piirto on parempaa, mutta yhä varsinkin kulmat ovat pehmeät ja vääristymääkin löytyy...50mm polttöväli toimii kuitenkin tosiaan hyvin! Vääristymät loistavat poissaolollaan ja kuvakin on suhteellsien tarkkaa reunasta reunaan.
Seuraavat esimerkkikuvat ovatkin otettu 50mm polttovälillä.
Ensimmäinen on kuitenkin ilman lähinlinssiä jotta eron voisi hahmottaa paremmin.Se on siis otettu niin läheltä kuin 50mm polttovälillä pääsee (f/8).
Tässä kuvassa on sen sijaan käytetty lähilinssiä (50mm, f/8):
Ja vielä yksi 50mm, f/8:
...No, okei - ei mitään huippuotoksia nämä esimerkkini, mutta antanevat vähän vaikutelmaa miten (+4) lähilinssi toimii E16-50 objektiivin kanssa! Mielestäni ihan kivasti, mikäli ottaa huomioon hinta/laatu suhteen...Ja miten vähän tilaa mokoma lähilinssi vie laukusta ;-D Ja myös OSS toimii, tietty!
-
- Viesti:
-
Se muuten kiinnostaa tuossa kamerassa aika vietävästi että eiks siihen saanu ladattua niitä appeja? Saako siihen jonkun timelapse appin? Tai toinen mikä kiinnostaa niin löytyykö sieltä appi kunnon hidastusten tekoon? Minkälaisia ne appit noin niinku muuten on? Ja muistinkohan ny ihan oikein..
Showreel:
-
Saa appeja (nex-6 ja nex-5r), mutta vähän lapsen kengissä vielä on se appikauppa. Hommasin tuon timelapse apin, ja ihan ok se on. Vielä en oo onnistunu saamaan sen kautta RAWeja ulos (pelkästään valmis video tai .jpg:t).nsamppa kirjoitti:Se muuten kiinnostaa tuossa kamerassa aika vietävästi että eiks siihen saanu ladattua niitä appeja? Saako siihen jonkun timelapse appin? Tai toinen mikä kiinnostaa niin löytyykö sieltä appi kunnon hidastusten tekoon? Minkälaisia ne appit noin niinku muuten on? Ja muistinkohan ny ihan oikein..
Puhelimalla voi myös ohjata kameraa remote apilla ja näkee luurin näytöllä saman mitä kamera, tosin mitään säätöjä kameraan ei voi puhelimella tehdä.
Muut apit näytti aika lapsellisilta.
En tiiä mitä tarkotat tuolla hidastus apilla, mutta noistahan saa ulos 50p videota, josta tulee mukavan näköstä kun hidastaa sen 25p:ksi. Jos haluaa enemmän hidastusta, pitäis olla enemmän fps:ää alkuperäisessä videossa.
-
E16-50oss on kyllä uskomattoman pieni kun ajattelee, että se on 24-75mm kinovastaava zuumi ja vielä vakaajan kanssa.OskuK kirjoitti:Kätevän pieniä nuo nex-objektiivit. Minkäköhän kokoisia ne olisivat, jos olisivat kroppikokoisia, eikä kroppi-kroppeja ;-)
Tästä kuvasta näkee (klikkaa suuremmaksi) miten se vertautuu 16/2.8 pannarin ja perus NEX 18-55 oss kittizuumin kanssa - joka on kooltaan aika lähellä ns. tavallista APS-C "kroppi" 18-55 kittizuumia...
Sonyn insinjöörit ovat varmasti joutuneet miettimään ihan tosissaan miten saada kelvollinen APS zuumi noin pieneen tilaan! Ja tarpeeksi hyvällä kuvanlaadulla.
-
Ladattavat sovellukset (apps)
Yep, kyllä siihen saa tosiaan ladattua lisäohjelmia/ominaisuuksia (apps):nsamppa kirjoitti:Se muuten kiinnostaa tuossa kamerassa aika vietävästi että eiks siihen saanu ladattua niitä appeja? Saako siihen jonkun timelapse appin? Tai toinen mikä kiinnostaa niin löytyykö sieltä appi kunnon hidastusten tekoon? Minkälaisia ne appit noin niinku muuten on? Ja muistinkohan ny ihan oikein..
https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/
Niitä saa ladattua joko tietokoneen kautta, tai sitten kameran oman WI-FI yhteyden avulla.
Minäkin latasin sen intervallikuvaus-ohjelman ja sitten "älykkään kaukosäätimen" (Smart Remote Control) jonka avulla voit android puhelimen kautta ottaa kuvia.
Sovellukauppa on vielä lapsen kengissä, mutta toivottavasti valikoima paranee pikkuhiljaa.
Mahtavaa olisi jos käyttäjät itse voisivat tehdä "appseja"! ...
EDIT: Smart Remote Control -ohjelma on saanut päivityksen 8/2/13!
Viimeksi muokannut aikaarska, Helmi 14, 2013 12 : 20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.