Canon EOS 6D

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
pasikan

Viesti Kirjoittaja pasikan »

6D:een sanotaan olevan kohinoissa hiukan edellä 5d III:sta. Mutta kun noita dxomarkin käppyröitä katselee, niin mitatut ISO herkkyydet ovat 5dIII:sa hiukan korkeammat. Joten onko noilla todellisuudessa juuri mitään eroa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

pasikan kirjoitti:6D:een sanotaan olevan kohinoissa hiukan edellä 5d III:sta. Mutta kun noita dxomarkin käppyröitä katselee, niin mitatut ISO herkkyydet ovat 5dIII:sa hiukan korkeammat. Joten onko noilla todellisuudessa juuri mitään eroa?
DXO:n mittauksissa ero signaali/kohinasuhteessa on olematon. Dynamiikka on 6D:ssä hivenen parempi. Siitä huolimatta kun 6D:n raweja esimerkiksi Lightroomilla pyörittelee, niin ne käyttäytyvät 5D3:sta mukavammin. Varjoja voi nostaa ilman että tarvitsee heti ruveta bandingista huolehtimaan. Siinä mielessä nuo DXO:n mittaukset eivät loppupeleissä aina kerro lopullista totuutta siitä miltä kuvat näyttävät.
pasikan

Viesti Kirjoittaja pasikan »

OK. Minä olen kyllä oman 5d III rawien käsiteltävyyteen oikein tyytyväinen. Varjojakin voi nostella ihan hyvin. Niin hyvää jälkeä tuo kamera tekee. Että en voi kun ihmetellä kaikkea sitä negatiivistä juttua jota siitä täälläkin saa lukea. Ovatko nuo muut FF-rungot (d800, d600, 6d) sitten parempia? Sitä en tiedä. Mutta 7D:een jälkeen en mitään huonoa löydä vitoskolmosesta. Paitsi kroppikerrointa joskus kaivannut lintuja kuvatessa.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

pasikan kirjoitti:OK. Minä olen kyllä oman 5d III rawien käsiteltävyyteen oikein tyytyväinen. Varjojakin voi nostella ihan hyvin. Niin hyvää jälkeä tuo kamera tekee. Että en voi kun ihmetellä kaikkea sitä negatiivistä juttua jota siitä täälläkin saa lukea. Ovatko nuo muut FF-rungot (d800, d600, 6d) sitten parempia? Sitä en tiedä. Mutta 7D:een jälkeen en mitään huonoa löydä vitoskolmosesta. Paitsi kroppikerrointa joskus kaivannut lintuja kuvatessa.
Mielestäni edellisellä sivulla oleva vertailu kertoo aika selkeästi siitä, että nämä viimeisimmän sukupolven kamerat (3 Canonia ja 3 Nikonia) ovat suht samalla viivalla korkeilla herkkyyksillä. Matalilla herkkyyksillä Nikoneissa on selvästi enemmän dynamiikkaa. Mutta voi tietysti kysyä, että onko tällä väliä kun kuvanlaatu alkaa muutenkin olemaan jo riittävä.

Kroppiongelmaan ratkaisu on tietenkin suurempi resoluutio. D800:n kroppimoodi vastaa jotakuinkin 7D:n resoluutiota kuvanlaadun ollessa muuten paremman. Ja seuraavan sukupolven täyskennoisissa kameroissa on varmaan valittavissa myös luokkaa 50mpx+ malleja.
mappe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

pasikan kirjoitti:OK. Minä olen kyllä oman 5d III rawien käsiteltävyyteen oikein tyytyväinen. Varjojakin voi nostella ihan hyvin. Niin hyvää jälkeä tuo kamera tekee. Että en voi kun ihmetellä kaikkea sitä negatiivistä juttua jota siitä täälläkin saa lukea. Ovatko nuo muut FF-rungot (d800, d600, 6d) sitten parempia? Sitä en tiedä. Mutta 7D:een jälkeen en mitään huonoa löydä vitoskolmosesta. Paitsi kroppikerrointa joskus kaivannut lintuja kuvatessa.
Itsekin olen oikein tyytyväinen rawwien käsiteltävyyteen kolmosen kanssa, mutta kyllähän ero uusiin Nikoneihin on todellinen jos puhutaan dynamiikasta pienillä herkkyyksillä.

Kolmosen kuvat kestää varjojen parin aukon noston, Nikoneilla voi sitten alivalottaa ihan miten sattuu niin kuva sieltä vielä ilmaantuu.

Miten sen eron nyt kuvaisi, kolmosella pitää valotaa oikein niin priimaa tulee. Jos taas valottaa miten sattuu niin kennon ominaisuudet ei korjaamiseen enää riitä.

Ihan vanhan vääntämisen välttämiseksi, toki eteen voi tulla tilanteita missä kolmosen dynamiikka ei riitä edes oikein valotettuna, mutta siihen on sitten muita tunnettuja keinoja.
makismika

Viesti Kirjoittaja makismika »

Tuli juuri tehtyä kaupat 6D + 24-105 4L -kitistä. Huomenna raahaan vanhat Rajalaan ja astelen ulos uudet lelut kainalossa. :)
Tietääkö joku, että toimiiko EOS remote myös videoitaessa?
http://www.kuvausmakinen.fi
Insta: @mygearphoto
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Kameroissa on vapaavalintainen kroppijakaja; kuvaa voi rajata kuten itse haluaa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jazzcaster

Viesti Kirjoittaja jazzcaster »

Saako tässä valkotasapaino (WB) ohjelmoitua mihinkään nappiin. Tuo SET-nappi ainakin on yleensä ohjelmoitavissa.
Holden

dpreviewin arvostelu tullut.
http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-6d/

Aika hyvä yhteenveto kamerasta:
The EOS 6D doesn't offer the depth of features that its best competitors can, but it combines very good image quality, impressive high ISO performance and class-leading low light autofocus ability (with the central AF point) as well as impressive built-in Wi-Fi and GPS features.
zenix

Viesti Kirjoittaja zenix »

Laitetaan nyt kokemuksia jos jotain sattuisi kiinnostamaan.

L-sarjan laseja löytyy pino, jotka olen ostanut FF-kameraa silmällä pitäen. Siirtyminen 400D -> 6D on kuin yö ja päivä.

+ Kohinattomuus (!)
+ ISO 25600 taipuu Lightroomissa käytettäväksi tämmöiselle vakavalle harrastelijalle (400D ISO1600 taasen ei)
+ Säätöjä joka jalalle
+ GPS nopea löytämään sijainnin
+ Kaikki vrt 400D
+ FF <3

- Lisä/varusteet tuskasen kalliita
- kts edellinen
- CF kortit jäi käyttämättömäksi
- wifi syö todella paljon akkua (käytän: räps -> mitä tuli koneella-> räps -> wifi off)
- direct print nappi puuttuu (lol)

FB/Twitter/email on ok/evvk. Kamerassa voi tehdä RAW -> Jpeg konversion suoraan.
cosmok

Viesti Kirjoittaja cosmok »

zenix kirjoitti:Laitetaan nyt kokemuksia jos jotain sattuisi kiinnostamaan.

L-sarjan laseja löytyy pino, jotka olen ostanut FF-kameraa silmällä pitäen. Siirtyminen 400D -> 6D on kuin yö ja päivä.

+ Kohinattomuus (!)
+ ISO 25600 taipuu Lightroomissa käytettäväksi tämmöiselle vakavalle harrastelijalle (400D ISO1600 taasen ei)
+ Säätöjä joka jalalle
+ GPS nopea löytämään sijainnin
+ Kaikki vrt 400D
+ FF <3

- Lisä/varusteet tuskasen kalliita
- kts edellinen
- CF kortit jäi käyttämättömäksi
- wifi syö todella paljon akkua (käytän: räps -> mitä tuli koneella-> räps -> wifi off)
- direct print nappi puuttuu (lol)

FB/Twitter/email on ok/evvk. Kamerassa voi tehdä RAW -> Jpeg konversion suoraan.
Mukava kuulla oikeita käytännön kokemuksia, miltäs se tarkennus on tuntunut tuon 400d n tarkennuksen jälkeen? Onko muutkin kuin keskimmäinen piste käyttökelpoinen?
Itse vaihtoa suunnittelen 50d stä tuohon 6d hen. 50d n tarkennuksen kanssa olen tullut toimeen.
zenix

Viesti Kirjoittaja zenix »

Itse käytän aina pelkkää keskipistettä, joten muut pisteet tuskin tulevat kauhean tutuksi. Pitäisi varmaan opetella muitakin käyttämään. 400D:llä en uskaltanut, koska kaikkia pisteitä käyttämällä focus saattoi mennä ihan päin *rsettä.

400D harrasti paljon enemmän sahausta. Sillä piti itse pers tuntuman kautta osata kohtistaa paikkaan jossa ei sahaa.

6D tarkennus osaa kerrasta vetästä kohteeseen ja on todella nopea. Muutaman kerran on tarkentanut eteen, kun olen nopeampaa kuvaillut ja AF ei ole osunut. Voi toki johtua kuvaajastakin. Takana 400+ kuvaa ja kamera 4pv käytössä.

Varsinkin sisällä lapsen kuvaaminen on nyt yhtä juhlaa. Isoa voi vetää surutta, koska kohinaa on vähän.

Tässä yksi räpsy eiliseltä kuvausreissulta (mukana GPS-koordinaatit):
http://forums.petrisimolin.com/media/27548/IMG_0376.jpg
makismika

zenix kirjoitti:Varsinkin sisällä lapsen kuvaaminen on nyt yhtä juhlaa. Isoa voi vetää surutta, koska kohinaa on vähän
Juuri näin. Itse kuvailin lauantaina oman pojan 2v synttäreitä ja oli se juhlaa, kun ei tarvinnut salamaa käyttää. 400 kuvaa eikä missään ollut tarkennuksessa virheitä. ISO:t oli väliltä 800-6400 ja tarkennus oli erittäin nopeaa hieman hämärässäkin (keskipisteellä).
samulix

Viesti Kirjoittaja samulix »

6D:tä käytetty nyt n. 1000 kuvan verran ja heti oston jälkeen tullut "Mitä-tuli-tehtyä"-fiilis on muuttunut muotoon "Onneksi-ostin" :)

Positiivisinta kamerassa on mielestäni vähäinen kohina verrattuna ainakin edelliseen runkoon (550D ). Nyt voi ihan surutta ottaa kuvia hämärässäkin ISO 3200:lla ja 6400:kin vielä ihan ok. Jopa 25k:lla saa vielä järkeviä otoksia.

Toinen hieno kokemus on laajakulmien todellinen käytettävyys. Nyt 17-40 ja 24-105 saavat ihan uutta otetta ja 105 tuntuu edelleen riittävän kaupunki"lomailuun".

Olin etukäteen hiukan huolissani telepään riittävyydestä (100-400), koska osa kuvattavista kohteista on pienehköjä ja aika kaukana. Tähän asti saatujen kokemusten valossa millitkin tuntuvat riittävän...melkein tekisi mieli vaihtaa 2.8 70-200 ja ostaa 1.4 tai 2x jatke varmuuden vuoksi...

Varsinaisia heikkoja kohtia en ole vielä tunnistanut, mutta niitäkin epäilemättä vielä ajan saatossa löytyy.
makismika

samulix kirjoitti:heti oston jälkeen tullut "Mitä-tuli-tehtyä"-fiilis on muuttunut muotoon "Onneksi-ostin" :)
Mulla oli vähän sama fiilis oston jälkeen. Vanha 60D oli melkein millilleen saman kokoinen ja tuntuinen. Kyllä tässä parin viikon aikana on jo huomannut täyskennon edut eikä kroppiin ole paluuta. Vaikka 1D MKIII kovin houkuttaisi kakkosrungoksi, 6D:n heikkous on nimittäin sarjatulen hitaus. Markkikolmosella saisi paikattua tämänkin puutteen ;)
makismika

samulix kirjoitti:heti oston jälkeen tullut "Mitä-tuli-tehtyä"-fiilis on muuttunut muotoon "Onneksi-ostin" :)
Mulla oli vähän sama fiilis oston jälkeen. Vanha 60D oli melkein millilleen saman kokoinen ja tuntuinen. Kyllä tässä parin viikon aikana on jo huomannut täyskennon edut eikä kroppiin ole paluuta. Vaikka 1D MKIII kovin houkuttaisi kakkosrungoksi, 6D:n heikkous on nimittäin sarjatulen hitaus. Markkikolmosella saisi paikattua tämänkin puutteen ;)
Bouci

Viesti Kirjoittaja Bouci »

Vaikuttaa kerta kaikkiaan mainiolta kameralta kaltaiselleni paljon maastossa liikkuvalle kuvaajalle. Jos olisin nyt aloittamassa järjestelmän rakentamista, tämä olisi ihan listan kärjessä. Systeemiä vaihtamaan en kuitenkaan ala, en ole tarpeeksi hardware wanker.
tobe

Viesti Kirjoittaja tobe »

Mulla tuli kyllä 7D:n jälkeen fiilis että 'onko tää näin pieni, eihän tästä saa otetta' .. onneks tuli samalla akkukahva ja tämä ongelma ratkesi saman tien. Muuten tuli myös onneksi ostin fiilis :)
makismika kirjoitti:
Holden

Lens Rentalsin blogissa on ollut aika mielenkiintoinen ja ilman fanipoikuutta kirjoitettu juttu kameran valinnasta. Lopulta hän päätyi 6D:hen:
http://www.lensrentals.com/blog/2013/02 ... em-finally
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Holden kirjoitti:Lens Rentalsin blogissa on ollut aika mielenkiintoinen ja ilman fanipoikuutta kirjoitettu juttu kameran valinnasta. Lopulta hän päätyi 6D:hen:
http://www.lensrentals.com/blog/2013/02 ... em-finally
Tuo oli kuitenkin oikeastaan systeemien vertailu, kamera oli siinä vain yksi osa. Nikonin kannalta vertailussa oli kiinnostavaa se, että systeemin perustaksi oli otettu D800 eikä D6:n vastine D600.

Itse olisin tässä vertailussa kuitenkin muista syistä kuin blogissa esitettiin. Mielestäni on käsittämätöntä, ettei Nikon ole saanut uusittua 300mm/4:sta vakaajaversioksi.
Vastaa Viestiin