joonaniemi kirjoitti:Sen verran hiljasta tässä ketjussa, ni piti ostaa omaksi tuommonen, niin ei tarvii kysellä muiden tuntemuksia :).
Objektiiviksi otin 35 millisen.
Ensivaikutulmat tosi positiiviset, Nikonia oon ennen käyttänyt, mutta Fuji tuntuu sopivan myös itselle.
Pakkastesti tehty, hyvin toimi. Laittelen fiiliksiä ja kuvia kun kertyy kokemusta lisää.
Fuji X-E1
-
^Kirjoittele ihmeessä fiiliksistä, kun olet päässyt käyttämään kameraa enemmän. Fujilta oli vissiin tullut uusi firmis, jonka pitäisi parantaa juurikin 35mm tarkennusta. Itse olen harkinnut x-e1 ostamista myös. Harmi vaan, kun nuo kiinnostavimmat objektiivit puuttuu kaupoista: 14mm, 23mm ja 56mm.
-
-
-
http://joonan.kuvat.fi/kuvat/Vuosi+2013/Tammikuu/
Linkin takana muutaman päivän kokeiluja: kuvattu jiipekkinä ja vaihtelevilla säädöillä jne. Ei käsitelty mitenkään, en suoristanut edes horisontteja, jos joku haluaa noilla leikkiä omalla koneella, niin on kaikki data käytössä. Valkotasapaino automaatilla.
Tunnelmat on että kuvanlaatu hyvä, tarkennukseen alan päästä jyvälle, kun tuntee heikkoudet pystyy kuvaamaan hyvää settiä, yleinen kameran käyttötuntuma on hyvä.
Miinuksia, en ainakaan itse lähde tällä raweina kuvaamaan, siihen hommaan edelleen D700, niin valkotasapaino aiheuttaa ongelmia, kuten kuvista näkee. (Nikonit käsittelen Capture nx2:lla, ei ole muuta softaa itsellä) Tuntuu että heittelee pajon enemmän kuin Nikonilla. Valotuksen korjauksen kiekko, päässyt pyörähtämään pariin otteeseen arvoon -0,7.
Tyytyväinen olen edelleen. Se mikä yllätti postiivisesti, niin X-E1 + 35mm vastavalosuojalla, mahtuu mun koretakin povariin ☺
Linkin takana muutaman päivän kokeiluja: kuvattu jiipekkinä ja vaihtelevilla säädöillä jne. Ei käsitelty mitenkään, en suoristanut edes horisontteja, jos joku haluaa noilla leikkiä omalla koneella, niin on kaikki data käytössä. Valkotasapaino automaatilla.
Tunnelmat on että kuvanlaatu hyvä, tarkennukseen alan päästä jyvälle, kun tuntee heikkoudet pystyy kuvaamaan hyvää settiä, yleinen kameran käyttötuntuma on hyvä.
Miinuksia, en ainakaan itse lähde tällä raweina kuvaamaan, siihen hommaan edelleen D700, niin valkotasapaino aiheuttaa ongelmia, kuten kuvista näkee. (Nikonit käsittelen Capture nx2:lla, ei ole muuta softaa itsellä) Tuntuu että heittelee pajon enemmän kuin Nikonilla. Valotuksen korjauksen kiekko, päässyt pyörähtämään pariin otteeseen arvoon -0,7.
Tyytyväinen olen edelleen. Se mikä yllätti postiivisesti, niin X-E1 + 35mm vastavalosuojalla, mahtuu mun koretakin povariin ☺
-
- Viesti:
Tuolla muutama tänään otettu kuva kittizoomilla 18-55mm.
http://gamma.1g.fi/kuvat/XE1/
Objektiivi tuntuu kuvan laadultaan ja tarkennuksen osalta ihan hyvältä.
Muutamia huomioita kertyi objektiivista: zoomausrengas on liukaspintainen ja aika jäykkä pakkasessa. Jos on liukkaat käsineet kuten minulla oli, tahtoo ote lipsua. Lisäksi objektiivin kierrettävät renkaat ovat niin lähellä toisiaan, että välillä kiertyy sellainenkin rengas jota ei ollut tarkoitus kääntää. Himmenninrenkaassa ei ole aukkolukemia vaan käytössä oleva aukko pitää tihrustaa EVF:stä tai takanäytöltä.
Kameran EVFstä ei kirkkaaseen vastavaloon kuvatessa näe juurikaan mitään, ainakaan jos käyttää silmälaseja. Aurinkolasit pitää myös unohtaa jos tällä meinaa kuvata. Sormikkaat kädessä kuvatessa ainakin oma sormi osui muutamia kertoja fn-nappiin kun piti painaa laukaisinta.
Ai niin, vatupassi tuntuisi olevan vinossa!
Ihan hyvä kamera se silti lienee.
Edit: lisäilin muutaman tiiliseinäkuvan tuonne esimerkkikuviin ;)
Edit2: Ja joitakin hämärässä otettuja kuvia.
http://gamma.1g.fi/kuvat/XE1/
Objektiivi tuntuu kuvan laadultaan ja tarkennuksen osalta ihan hyvältä.
Muutamia huomioita kertyi objektiivista: zoomausrengas on liukaspintainen ja aika jäykkä pakkasessa. Jos on liukkaat käsineet kuten minulla oli, tahtoo ote lipsua. Lisäksi objektiivin kierrettävät renkaat ovat niin lähellä toisiaan, että välillä kiertyy sellainenkin rengas jota ei ollut tarkoitus kääntää. Himmenninrenkaassa ei ole aukkolukemia vaan käytössä oleva aukko pitää tihrustaa EVF:stä tai takanäytöltä.
Kameran EVFstä ei kirkkaaseen vastavaloon kuvatessa näe juurikaan mitään, ainakaan jos käyttää silmälaseja. Aurinkolasit pitää myös unohtaa jos tällä meinaa kuvata. Sormikkaat kädessä kuvatessa ainakin oma sormi osui muutamia kertoja fn-nappiin kun piti painaa laukaisinta.
Ai niin, vatupassi tuntuisi olevan vinossa!
Ihan hyvä kamera se silti lienee.
Edit: lisäilin muutaman tiiliseinäkuvan tuonne esimerkkikuviin ;)
Edit2: Ja joitakin hämärässä otettuja kuvia.
Viimeksi muokannut Gamma, Tammi 30, 2013 21 : 23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Oliko jäätynyt chilinpalko omalta pihalta kuvattu? :)
joonaniemi kirjoitti:http://joonan.kuvat.fi/kuvat/Vuosi+2013/Tammikuu/
-
-
Nam nam.. pitäisköhän laittaa siemeniä taas itämään. Alkaa olemaan taas se aika vuodesta.
Itsellä on semmoiset suunnitelmat, että myyn 5D mk II ja objektiivit pois ja ostan todennäköisesti Fujin x-e1 ja siíhen objektiiveja. On toi vaan niin paljon pienempi ja kevyempi, että jaksaa ottaa sen reissuun mukaan. Ja muutenkin kulkee helpommin mukana. En usko, että kuvanlaadussa ihan hirveästi jäädään tai ainakaan niin paljon, että se jäisi harmittamaan. Varsinkin tuo jpeg laatu suoraan kamerasta kiehtoo, koska tällä hetkellä ei vaan ole aikaa istua koneella kuvia käsittelemässä, kun on kaksi pientä lasta..joonaniemi kirjoitti:Ei tota parveketta oikeen omaksi pihaksi voi kutsua, mutta jes, kyseessä on Aji cristal ;)Oliko jäätynyt chilinpalko omalta pihalta kuvattu? :)
-
Mittees muuten kun tuota oon funtsinut timelapse käyttöön kun xpro1 ei oikein siihen taivu, niin taipuuko tuo timelapse käyttöön ja miten? Ja onko tuo suljinääni siinä kuinka kova?
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
-
http://www.fujixseries.com/discussion/2 ... -x-pro1/p1nsamppa kirjoitti:Mittees muuten kun tuota oon funtsinut timelapse käyttöön kun xpro1 ei oikein siihen taivu, niin taipuuko tuo timelapse käyttöön ja miten? Ja onko tuo suljinääni siinä kuinka kova?
Tuolla on jotain juttua aiheesta.. Näyttäisi olevan mahdollista juurikin X-E1 kanssa.
-
Aika paljon näkee että kirjoitetaan X-E1:n hitaudesta, mutta kuinkahan hidas tuo nyt sitten on? Kykeneekö sillä lapsia kuvaamaan sisätiloissa? Vai meneekö "pönökuvien" ottamiseksi?
X100:n kanssahan liikkuvia lapsia kykenee tiettyyn pisteeseen kuvaamaan, jopa yllättävänkin kelvosti, kun oppii vain sen metkut. Eli single-kuvaustila, nopea aika, sopiva aukko ja ISO-herkkyys automatiikalle. Tarkennuspiste keskelle tai ennakkoon haluttuun kohtaan ja sopivan hetken tultua seuratessa kohdetta vaan survaistaan laukaisunappi kokonaan pohjaan(siis ilman erillistä tarkentelua).
Elektronisen etsimen lagaus antaa paljon hitaamman kuvan kameran toiminnasta, mitä se loppujen lopuksi onkaan.
X100:n kanssahan liikkuvia lapsia kykenee tiettyyn pisteeseen kuvaamaan, jopa yllättävänkin kelvosti, kun oppii vain sen metkut. Eli single-kuvaustila, nopea aika, sopiva aukko ja ISO-herkkyys automatiikalle. Tarkennuspiste keskelle tai ennakkoon haluttuun kohtaan ja sopivan hetken tultua seuratessa kohdetta vaan survaistaan laukaisunappi kokonaan pohjaan(siis ilman erillistä tarkentelua).
Elektronisen etsimen lagaus antaa paljon hitaamman kuvan kameran toiminnasta, mitä se loppujen lopuksi onkaan.
-
Tän hetkiset fiilikset on edelleen positiiviset, äsken postista tipahti vielä adapteri jolla saan muutamat Nikon F manuaali tarkenteiset objektiivit kiinni tohon runkoon.
Pikainen testaus osoittaa adapterin olevan ihan ok. Iipeistä tilasin 24 dollaria, ei paha. Ei notku, yllättävän jämäkän oloinen, hintaansa nähden.
Onkos muilla jotain vinkkejä, pitääkö rungosta säädellä jotain ihmeemmin, jos kuvailee noilla manuaalitarkenteisilla?
Seuraavia objektiiveja meinaan testata,
Samyang 14mm F2.8
Nikkor 50mm F1.2 (tätä varten tän hommasin)
Nikon E 75-150 F3.5
Pikainen testaus osoittaa adapterin olevan ihan ok. Iipeistä tilasin 24 dollaria, ei paha. Ei notku, yllättävän jämäkän oloinen, hintaansa nähden.
Onkos muilla jotain vinkkejä, pitääkö rungosta säädellä jotain ihmeemmin, jos kuvailee noilla manuaalitarkenteisilla?
Seuraavia objektiiveja meinaan testata,
Samyang 14mm F2.8
Nikkor 50mm F1.2 (tätä varten tän hommasin)
Nikon E 75-150 F3.5
-
-
Ainakin xproolla pitää kertoa että nyt kuvataan ilman linssiä. Muuten ei räpsy.
Showreel:
-
-
- Viesti:
Nyt uusi firmware saatavilla: http://www.fujifilm.com/support/digital ... index.html
X-E1 Firmware Update Ver.1.04
X-E1 Firmware Update Ver.1.04
-
- Viesti:
-
No vähän riippuu mitä kuvaat, parhaiten huomaat jos kuvailet vaikka esim. Lehtipuiden lehtiä, katajaa, ruohoa yms, toisaalta ei haittaa paskaakaan jos ei kattele kuvia 100% roppeina, varmaan vähemmän haittaa katukuvauksessa.Gamma kirjoitti:Muutamassa keskustelussa on mainittu, että näiden Fujien RAW-muunnokset ei oikein pelitä Lightroomilla. Miten tämä ilmenee? Olen asiasta tietämättä käännellyt noita LR:llä ja ollut tulokseenkin suhteellisen tyytyväinen. Miten SilkyPix:llä käännetyt kuvat eroavat LR kuvista?
Eiköhän adobe jossain vaiheessa onnistu saamaan algoritmit kohdilleen!
-
-
Nyt alkaa olla kokemuksia, lisäsin testiin vielä Samyangin 8mm fisun.nomad kirjoitti: Kerro sitten kokemuksistasi miten tarkentaminen onnistuu.
Eniten oon kuvaillut X-e1, adapteri plus Nikkor 50mm F1.2. Äsken tultiin luistelemasta ja suurin osa kuvista oli tarkentunut sinne minne pitikin. Eilen kävin Helsingissä käppäilemässä ja kuvailemassa, niin kyllä varsinkin tommosessa rauhallisessa katukuvailussa pelittää tarkentaminen manuaalina oikein kivasti. Kuvanlaatuhan tolla yhdistelmällä on loistava.
Etsimestä tai takanäytöltä tarkentaminen sujuu kohtuullisesti ja nappia painamalla 3x suurennus on ihan näppärä.
Olen edelleen tyytyväinen :). D700 on ollut nyt työttömänä.
Lisäilen sivuille manuaalitarkenteisilla otettuja kuvia tässä kun kerkiän.