Kuvanvakaajan tärkeys 18-55mm polttovälillä
-
Kuvanvakaajan tärkeys 18-55mm polttovälillä
Heips,
Olen vihdoin ottamassa "suurta" askelta järkkärimaailmaan.. Kamera olisi jo katsottuna (Nikon D5100), mutta kysyisin seuraavaa:
Ainoa "halpa" optiikkapaketti tuon kameran kanssa on 18-55mm ilman kuvanvakaajaa (VR) täällä jumalan selän takana.. kun taas mm gigantin tarjous (joka varmaan on loppuunmyyty hamaan tulevaisuuteen) tarjoaa samassa hintaluokassa sitä VR-versiota.. eli siis:
Onko kuvanvakaaja niin äärettömän oleellinen ominaisuus, että sitä ilman ei voi tuollakaan polttovälillä elää ja pitäisi lykätä ostokset hamaan tulevaisuuteen? Olen ymmärtänyt, että 18-55mm polttovälin putkilla ei niinkään dealbreaker tuo olisi kuin jos mentäisiin isompiin.. Tarkoituksena on kumminkin jossain vaiheessa kun kameraa oppii käyttämään niin sijoittaa uuteen objektiiviin.. (se on sitten toisen topiikin kysymys)..
Ja onhan sitä ennen vanhaankin ilman tuota kuvanvakaajaa pärjätty :)
Kiitos avusta jo etukäteen.
Olen vihdoin ottamassa "suurta" askelta järkkärimaailmaan.. Kamera olisi jo katsottuna (Nikon D5100), mutta kysyisin seuraavaa:
Ainoa "halpa" optiikkapaketti tuon kameran kanssa on 18-55mm ilman kuvanvakaajaa (VR) täällä jumalan selän takana.. kun taas mm gigantin tarjous (joka varmaan on loppuunmyyty hamaan tulevaisuuteen) tarjoaa samassa hintaluokassa sitä VR-versiota.. eli siis:
Onko kuvanvakaaja niin äärettömän oleellinen ominaisuus, että sitä ilman ei voi tuollakaan polttovälillä elää ja pitäisi lykätä ostokset hamaan tulevaisuuteen? Olen ymmärtänyt, että 18-55mm polttovälin putkilla ei niinkään dealbreaker tuo olisi kuin jos mentäisiin isompiin.. Tarkoituksena on kumminkin jossain vaiheessa kun kameraa oppii käyttämään niin sijoittaa uuteen objektiiviin.. (se on sitten toisen topiikin kysymys)..
Ja onhan sitä ennen vanhaankin ilman tuota kuvanvakaajaa pärjätty :)
Kiitos avusta jo etukäteen.
-
Eipä se vakaajaa niin välttämätön ole. Itsellä ei ole missään putkessa vakaajaa, löytyy 28-105, 35/1.8, 12-24 ja 85/1.8 linssit.
Nyrkkisääntönä olen kuullut pidettävän, että suljinnopeus on maksimissaan polttovälin verran, esim. 18mm polttovälillä voi ottaa käsivaralta kuvan "turvallisesti" kun aika on maksimissaan 1/18 ja 55mm polttovälin kanssa tuo 1/55 jne.
Nyrkkisääntönä olen kuullut pidettävän, että suljinnopeus on maksimissaan polttovälin verran, esim. 18mm polttovälillä voi ottaa käsivaralta kuvan "turvallisesti" kun aika on maksimissaan 1/18 ja 55mm polttovälin kanssa tuo 1/55 jne.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Eikös se optinen parannus tullut I ja II - versioiden välillä ( molemmat vielä ilman VR:ää ) - ei niinkään II ja VR versioiden välillä ??
Itse toki ottaisin sen VR:n jos valinnanmahdollisuus olisi... kyllä se ihan normi "perusvaloisana" suomalaisena syys/talvi/kevät - päivänä auttaa sisätiloissa kuvatessa, ja miksei ulkonakin hämärämmällä.. saa pitää ISOt maltillisena
Itse toki ottaisin sen VR:n jos valinnanmahdollisuus olisi... kyllä se ihan normi "perusvaloisana" suomalaisena syys/talvi/kevät - päivänä auttaa sisätiloissa kuvatessa, ja miksei ulkonakin hämärämmällä.. saa pitää ISOt maltillisena
Nikon D700 + Nikon 1 V1 & V2
-
Niin aika paljon se on käyttötarkoituksista kiinni, et tarviiko vakaajaa vai ei, kuten jo Ville tuolla taisi kommentoida.Sneak kirjoitti:Kyllä tuo vakaaja noillakin polttoväleillä on ihan hyvä ominaisuus, näin hämärässä tolppiin nojailevan kuvaajan näkökulmasta. Jalusta on hyvä apuväline, mutta aina sitäkään ei tule mukana pidettyä, jolloin kuvanvakaaja antaa hieman avitusta.
Jos tuo hintaluokka on pyöreästi 500€ linssin kera, kannattaa ehdottaa myyjäliikkeelle 35/1.8 linssiä tuon 18-55 tilalle. Itse tein aikoina tälläisen muutoksen, eikä ole tarvinnut katua. Mut tosin tästä päästään taas siihen, et millaiseen kuvaamiseen kamera tulee :)
-
Lähtökohtaisesti juuri toisinpäin, objektiiviin tulee lisää linssejä --> vaikeampi toteuttaa paremmin. Monet vakaajaobjektiivit ovat kuitenkin uudempaa suunnittelua, joten käytännössä tilanne voi olla toisin.j4kku kirjoitti:Eikös tuossa ole sekin että se vakaajallinen versio on jo optisesti parempilaatuinen? vaikkei veeärrää käyttäisikään niin silti saa parempia kuvia sillä vr-lasilla. Tässä ymmärryksessä siis itse olen.
Itse ostaisin vakaajallisen aina kun mahdollista. Vakaajasta ei ole mitään haittaa (voi kytkeä pois tarvittaessa, ja jos ei ajatella optisen laadun mahdollista heikkenemistä), mutta usein se tuottaa terävämpää jälkeä vähällä vaivalla.
--------
Aves!
Aves!
-
Jos nyt lähdetään siitä olettamuksesta, että tekeekö vakaajattomalla peruslaajiksella ns. mitään, niin kyllä tekee. Vakaajan merkitys siis korostuu telealueella, missä se alkaa oikeasti olla jo pakollinen. Eli osta pois vaan paketti kuljeksimasta, jos vakaajattomuus on ainoa este ostopäätökselle. Kerkiää niitä putkia päivittelemään sitten myöhemminkin. Kivampi kamera kädessä kuin pyy oksalla.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
-
- Viesti:
-
Kiitos kaikille vastauksista.
Päädyin tuohon vakaajattomaan pakettiin, sen verran sormet syyhysivät. Tulee kuitenkin varmasti noita linssejä ostettua lisää ja parempia kuhan alkaa jotain kuvauksesta ymmärtämään. Näen sen vielä niin, että ainakin tuo on sitten armottomampi versio kun opettelen oikean kuvausasennon :).
Päädyin tuohon vakaajattomaan pakettiin, sen verran sormet syyhysivät. Tulee kuitenkin varmasti noita linssejä ostettua lisää ja parempia kuhan alkaa jotain kuvauksesta ymmärtämään. Näen sen vielä niin, että ainakin tuo on sitten armottomampi versio kun opettelen oikean kuvausasennon :).
-