SanDiskin kalliimpien muistikorttien kanssa tulee RescuePro, jolla onnistuu kadonneiden kuvien kaivelu aika toivottoman tuntuisessakin tilanteessa, kannattaa kokeilla.
Mutta kysymys. Ubuntu-Linuxissa arkistoin ja katselin kuvia tyytyväisenä Digikam-ohjelmalla. Sen saa myös nykyiseen Win7-koneeseen, mutta on wintoosassa toivottoman hidas ja buginen, esim. kuvia ei pysty poistamaan Digikamilla lainkaan. Olen tehnyt suuren työn Digikamilla ja lajitellut tägeillä (Win = Tunniste) kaikki kuvat. Olen kokeillut samaan tarkoitukseen nyt jo Canonin ZoomBrowserin, FastStonen, Windows Liven valokuvatyökalun ja Irfan Viewin. Yksikään noista ei oikein tyydytä, esim. tunnisteisiin perustuvaa hakua/sorttausta ei joko ole tai se ei oikein toimi kunnolla. Suosituksia? Mielellään ei viitsisi kaivaa kuvetta juurikaan, kun tarkoituksena on vain kuvien katselu ja arkistointi.
Esim. paljon kehuttu Fast Stone ei tue noita tunnisteita lainkaan, eikä kuvia saa sortattua kuvauspäivämäärän mukaisessa järjestyksessä. Windows live on noista lähimpänä oikeaa, se tukee sentään tunnisteita ja kuvat saa järjestettyä kuvauspäivän mukaan järjestykseen. Sen kun saisi FastStonen tai Digikamin käyttöliittymällä.
Arkistointi ja Tallennus!
-
- Viesti:
Picasa voisi olla todennäköisin vaihtoehto. Latasin ACDSee 14:n kokeeksi, mutta ei siinäkään nuo tägit (Keywords) toimi kunnolla. Appiukon koneella olen pyöritellyt picasaa, en pidä kaikista ominaisuuksista, mutta on siinä hyviäkin puolia.jkari kirjoitti:Oletko kokeillut Picasaa? On ilmainen ja monipuolinen, mm. tagit, lajittelut ja kuvien massamuokkaus toimii.
t. Juha
-
- Viesti:
Myös XNView ja imatch on kokeiltu. XNView olisi muuten ok, mutta siinäkään noiden tagien käsittely ei oikein onnistu. Siinä suhteessa Windows Live valokuvatyökalu pesee kaikki edellä mainitsemani, paitsi Digikamin.
Tietääkö joku, minkä version Digikamista saa pelaamaan Win7 64 bit koneessa? Melko monta olen jo kokeillut. Jostain syystä eivät tunnu löytävään koneella olevia kuvia, jotkut versiot löytävät osan, mutta eivät kaikkia. Uusimpia versioita vaivaa lisäksi kaatumatauti.
Edit, Digikamin 3.2.0 versio on käännetty Windowsille ja tuntuisi ensimmäisen kokeilun jälkeen olevan melko vakaa, eikä muitakaan ongelmia ollut.
Tietääkö joku, minkä version Digikamista saa pelaamaan Win7 64 bit koneessa? Melko monta olen jo kokeillut. Jostain syystä eivät tunnu löytävään koneella olevia kuvia, jotkut versiot löytävät osan, mutta eivät kaikkia. Uusimpia versioita vaivaa lisäksi kaatumatauti.
Edit, Digikamin 3.2.0 versio on käännetty Windowsille ja tuntuisi ensimmäisen kokeilun jälkeen olevan melko vakaa, eikä muitakaan ongelmia ollut.