Kameralla otettujen kuvien määrä ja shutter count -luku eivät välttämättä täsmää, sillä jos käyttää elektronista suljinta ei fyysinen suljin aktivoidu. Tässä toisen LX100:ni tietoja:

Olen jonkin verran käyttänyt elektronista suljinta. Viimeisimmän otetun kuvatiedoston nimi on P1440683, mikä tarkoittaa että kuvia on tosiasiassa tullut otettua 44 638 kappaletta.
Ennen LX100:n hankintaa otin LX3:lla yli 200 000 kuvaa ja LX5:llä yli 186 000, eikä kummankaan kanssa ollut pölyongelmia. Ensimmäistä LX100:aa käytin samalla tavalla kuin LX3/LX5-kameroita, eli suljin kameran aina kuvien ottamisen jälkeen akun säästämiseksi, mikä saattoi pahentaa pölyongelmaa sillä linssin esiin työntyminen imee näin isoon linssiin melkoisesti ilmaa.
Toista LX100:aa olen puolestani käyttänyt niin että pidän kameraa päällä sen kanssa kulkiessani, mikä vähentää käynnistysten määrää. Yllä olevasta kuvasta näkyy että keskimäärin olen ottanut 60 kuvaa kutakin kameran käynnistystä kohden.
Pölyongelma on kuitenkin jo ilmaantunut, ja vaikkakin pölyhitusia on nykyisellään vain yksi, ei sitä voi olla harmittelematta.
---
http://lightscrape.blogspot.fi/