sikkimi kirjoitti:Mulla on DP kolmonen ja varsinkin makro puolella olen tykännyt todella paljon...
Kuulisin mielelläni DP1:n omistajilta maisemakuvaukseen liittyviä kommentteja.
Ykkönen ja kolmonen ovat molemmat kokemisen arvoisia. Kamera on hankala, herkkyys rajoittunutta ja kuvakäsittely flasheineen näpertelyä, mutta jälki on sitten sen verran palkitsevaa, että vastaavaa ei bayer-suodatetuilla synny.
Olen vasta opettelemassa X3F-kuvien konvertointia tiffeiksi jotta pääsen mahd. Nopeasti eroon SPP:stä. Onnistuu toisinaan mutta on hidasta. En ole saanut batchiä toimimaan. Mitä tarkoittaa Flash tässä yhteydessä? Toivottavasti salamannopeaa kuvankäsittelyä;-)
Sigman omassa ohjelmassa valitset vain kaikki (haluamasi) X3F-kuvat ja sitten save as, ja sieltä TIFF. Kuvien määrästä riippuen sinulla voi olla piankin läjä TIFFejä. Tämä vaihe vie aikaa, mutta on sinänsä vaivaton koska onnistuu tosiaan vaikka kaikille kuville kerralla.
Teettekö yleensä mitään toimintoja tuolla Sigmanomalla ohjelmalla? Ulkomaisilta foorumeilta lueskelin, että ennen siirtoa lopulliseen kuvankäsittelyyn jotkut tekevät mm. kuvien terävöitystä Sigman omassa ohjelmassa... olen itse noita jonkin verran kokeillut, mutta ohjelman hitauden takia on aina vaikeaa huomata, menikö lopputulos parempaan suuntaan. Huonojahan terävät kuvat eivät yleensä koskaan Sigmasta tullessaan ole...
Olen itse tyytynyt muuttamaan kuvan Sigman ohjelmalla TIFFeiksi. Vastikään asentelin uuteen koneeseen Sigman ohjelmia ja huomasin että 6-versiokin tukee jo DPxM-malleja. Voisi olla aika kokeilla onko itse ohjelma kehittynyt niin paljon että sitä voi oikeasti käyttää. En ole keksinyt Sigman kuvista terävöittämiselle tarvetta. Esimerkiksi tekstistä saa selvää vaikka kirjainten viivat olisivat pikselin levyisiä.