iPhone 15/15 Plus
-
- Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!
iPhone 15/15 Plus
Nyt on sitten myös "köyhän kansan" iPhone 15 & iPhone 15 Plus saaneet DxOmarkin kameratestauksien tulokset julki.
https://www.dxomark.com/apple-iphone-15-camera-test/
https://www.dxomark.com/apple-iphone-15 ... mera-test/
https://www.dxomark.com/apple-iphone-15-camera-test/
https://www.dxomark.com/apple-iphone-15 ... mera-test/
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
-
Re: iPhone 15/15 Plus
No niinpä oli, ja meni hintaryhmänsä kärkipaikalle. Ja mikä parasta, tuotetta saa myös Suomen maaperältä. Vieläpä suunnilleen samaan hintaan kuin muualla maailmassa.
-
- Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!
Nuo viimeiset tulokset haiskahtavat vahvasti Hemohesiltä, joten olen vaihtamassa suosikki testisivustoja gsmarena.com:iin ja notebookcheck.net:iin, varsinkin kun tuossa jälkimmäisessä TOP21 luurikameraa mahtuvat kaikki 80 %...83 % sisään ja joukkoon mahtuu 16 muuta kuin i-luurikameraa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
-
Gsmarena.com sivusto on nykyään alkanut menemään riman ali kun se ei enää testaa kaikkia kameroita HiRes kuvilla. Aiemmin näin teki mutta ei enää. Se HiRes oli hyvä lisäinformaatiota DXOMark testeihin. Lisäksi heidän testit eivät ole systemaattisia, sekin vaikeuttaa suuresti testien tulkintaa. Myös se että heidän nurmikko on eri värinen samaan vuodenaikaan eri vuosina voi johtaa pahasti harhaan. Notebookcheck sivuston kameratestisetti on hyvin hyvin kevyt.
Itse otan huomioon usean testaajan tulokset.
-
Miten tuon Notebookcheck sivuston kameratestin keveyden nyt ottaa, kun minulle kuvien yleisilme on se 1. prioriteetti, niin tuolla sivustolla näkyy ColorChecker testin tulokset joka luurista, joka jo kertoo aika paljon. Nyt kun sitten oman Xiaomi 12 Pro:n pääkameran kenno on Sony IMX707, joka on käytännössä sama kuin Notebookcheck'in piikkipaikalla olevan Huawei 40 Pro:n Sony IMX700, niin minulla ei ole sitten mitään hätää, kun Xiaomin keskinkertaiset tulokset ovatkin seurausta hätäisesti kyhätystä kamerasoftasta, jolloin riittää kun kuvaa GCam mod ohjelmalla niin kuvatkin paranevat huimasti.javal kirjoitti: ↑Loka 14, 2023 20 : 45 Gsmarena.com sivusto on nykyään alkanut menemään riman ali kun se ei enää testaa kaikkia kameroita HiRes kuvilla. Aiemmin näin teki mutta ei enää. Se HiRes oli hyvä lisäinformaatiota DXOMark testeihin. Lisäksi heidän testit eivät ole systemaattisia, sekin vaikeuttaa suuresti testien tulkintaa. Myös se että heidän nurmikko on eri värinen samaan vuodenaikaan eri vuosina voi johtaa pahasti harhaan. Notebookcheck sivuston kameratestisetti on hyvin hyvin kevyt.
-
Tuo yksi testi on vain hyvin pieni osa kokonaisuutta. Ja senkin he tekevät vain yhdellä kameralla. Jos värit ovat kovasti pielessä sen näkee myös ihan normaalista kuvista.
Esim. Xiaomi 12 Pro ColourCheck kuvasta Notebookcheck kirjoitti seuraavaa.
The 12 Pro way overshoots in some cases when it comes to the colors, which can be very oversaturated. Consequently, the deltaE of a dark green reaches more than 24 - this is far from a natural color reproduction.
Notebookcheck ei mitenkään avaa kameralle annettavaa pisteytystä, antavat varmaan pisteet ihan mututuntumalla päivän fiiliksen mukaan.
-
Olisi kiva nähdä yksi kunnon GCam revikka. Olen tainnut useamman kerta pyytää linkkiä kunnon revikkaan mutta ei ole linkkejä vaan näkynyt. Satunnaisia kuvia olen nähnyt eri GCam versiolla ja monissa niistä värit ovat aika päin mäntyä, toki joitakin osumiakin tulee kun tarpeeksi monta kertaa ampuu.
-
Ei väreistä kannata enää huolestua, riittää kun kuvan ottamisen jälkeen muuntaa kuvan AGCToolKit (Pro) ohjelmalla käyttäen iPhone 15 LUT väriprofiileja, ja hyviä väriprofiileja sataa sinne joka viikko lisää.javal kirjoitti: ↑Loka 14, 2023 22 : 42 Olisi kiva nähdä yksi kunnon GCam revikka. Olen tainnut useamman kerta pyytää linkkiä kunnon revikkaan mutta ei ole linkkejä vaan näkynyt. Satunnaisia kuvia olen nähnyt eri GCam versiolla ja monissa niistä värit ovat aika päin mäntyä, toki joitakin osumiakin tulee kun tarpeeksi monta kertaa ampuu.
Muuten, Notebookcheck arvoi paljon muutakin luurista kuin kuvanlaadun kuten peliluurikelpoisuuden ja yms, josta syystä luurin testikokonaisuus onkin varsin kattava.
Viimeksi muokannut määvaan, Loka 14, 2023 23 : 29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Kun DxOmark testaa luurien oletusasetuksilla, niin GCam:in joutuu yleensä säätämään käsin, kun luurikohtaiset valmiit asetustiedostot ovat hyvin puutteellisia tai ne eivät edes toimi luurissa, kuten Xiaomi 12 Pro:n kanssa yleensä käy. Tuosta johtuen käsinsäädettyjä GCam:ien asetuksia on luurista enemmän kuin on noiden GCam:ien käyttäjiä kustakin luurissa.javal kirjoitti: ↑Loka 14, 2023 22 : 42 Olisi kiva nähdä yksi kunnon GCam revikka. Olen tainnut useamman kerta pyytää linkkiä kunnon revikkaan mutta ei ole linkkejä vaan näkynyt. Satunnaisia kuvia olen nähnyt eri GCam versiolla ja monissa niistä värit ovat aika päin mäntyä, toki joitakin osumiakin tulee kun tarpeeksi monta kertaa ampuu.
-
Gcam testin voi katsoa Pixel luurien testeistä.
Mikään "virallinen" sivusto ei ryhdy testailemaan gcam modeja. Se olisi aivan liian tiheä viidakko, eikä edes korrektia googlea kohtaan.
Eli tällähetkellä Pixel 7pro taitaa olla paras virallinen gcam luuri missä gcamia on testattu, kohta nähdään sitten Pixel 8pro testitulokset.
Tosin ei dxo, eikä gsmarena ole testaillut dng raw suorituskykyä gcamin kanssa.
Minulle riittää kun gcam modi Oneplus 9pro luurissani tuottaa selkeästi hyvälaatuista valokuvaa - etenkin dng muodossa.
Mikään "virallinen" sivusto ei ryhdy testailemaan gcam modeja. Se olisi aivan liian tiheä viidakko, eikä edes korrektia googlea kohtaan.
Eli tällähetkellä Pixel 7pro taitaa olla paras virallinen gcam luuri missä gcamia on testattu, kohta nähdään sitten Pixel 8pro testitulokset.
Minulle riittää kun gcam modi Oneplus 9pro luurissani tuottaa selkeästi hyvälaatuista valokuvaa - etenkin dng muodossa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Tämä on totta, kokonaisuudessaan heidän testinsä on aika kattava. Mutta mielestäni heidän kameran testaus ei ole kovin laaja verrattuna joihinkin muihin kameratesteihin, mutta jotakin lisäinformaatiota se kyllä antaa - eli hyvä vain kun testaavat.
Testitulos on aina softan ja raudan yhdistelmä. Jos jompi kumpi vaihdetaan testin tulos ei enää ole validi. Pixel 7 Pro on jo paljon testattu, eikä se nyt mitenkään nouse toisten tunnettujen lippulaivatuotteiden yläpuolelle. Ja osa testeistä osoittaa että jopa Pixel 7 Pro :lle sen softa on aika raskas. Esim iPhone 14 Pro malliin verrattuna se on aika hidas. Parhaimmillaan iPhone 14 Pro :lla ottaa 7 hyvää kuvaa siinä ajassa kun Pixel 7 Pro :lla vain yhden hyvän kuvan. Voi miettiä miten sitten kun uusin GCam softa laitetaan monta vuotta vanhaan hitaaseen rautaan. Näiden seikkoja valossa olisin kiinnostunut näkemään kattavan GCam testin joka on tehty esim OnePlus 9 Pro puhelimella. Tietenkin jos kuvaa jalustalta liikkumatonta kohdetta niin silloin nopeudella ei ole suurta merkitystä. Mutta silloin on kun kuvaa ainutlaatuista, arvaamatonta, nopeaa ja vain kerran elämässä tapahtuvaa tilannetta.aikaarska kirjoitti: ↑Loka 14, 2023 23 : 42 Gcam testin voi katsoa Pixel luurien testeistä.
-
Ja kun Googlen käyttämät Tensor järjestelmäpiirit ovat lähes kauttaaltaan jäljessä suorituskyvyssä verrattuna senhetkisiin parhaimpiin järjestelmäpiireihin, niin on oletettavaa että GCam:ien suorituskyky muissa uudemmissa premium luureissa on jopa parempi kuin vastaavissa Pixel luureissa.javal kirjoitti: ↑Loka 15, 2023 10 : 13Testitulos on aina softan ja raudan yhdistelmä. Jos jompi kumpi vaihdetaan testin tulos ei enää ole validi. Pixel 7 Pro on jo paljon testattu, eikä se nyt mitenkään nouse toisten tunnettujen lippulaivatuotteiden yläpuolelle. Ja osa testeistä osoittaa että jopa Pixel 7 Pro :lle sen softa on aika raskas. Esim iPhone 14 Pro malliin verrattuna se on aika hidas. Parhaimmillaan iPhone 14 Pro :lla ottaa 7 hyvää kuvaa siinä ajassa kun Pixel 7 Pro :lla vain yhden hyvän kuvan. Voi miettiä miten sitten kun uusin GCam softa laitetaan monta vuotta vanhaan hitaaseen rautaan. Näiden seikkoja valossa olisin kiinnostunut näkemään kattavan GCam testin joka on tehty esim OnePlus 9 Pro puhelimella. Tietenkin jos kuvaa jalustalta liikkumatonta kohdetta niin silloin nopeudella ei ole suurta merkitystä. Mutta silloin on kun kuvaa ainutlaatuista, arvaamatonta, nopeaa ja vain kerran elämässä tapahtuvaa tilannetta.aikaarska kirjoitti: ↑Loka 14, 2023 23 : 42 Gcam testin voi katsoa Pixel luurien testeistä.
-
Tensor on perässä, se on totta. Mutta se miten softa ja rauta sovitetaan yhteen on myös isosti merkityksellinen. Googlella on siinä asiassa etu suurine resursseineen (tuki myös kamerasensorin valmistajalta) verrattuna siihen että sen tekee jokin yksityishenkilö käytännössä summmanmutikassa ilman yhteistyökumppaneiden tukea. Siksi olisi hyvä nähdä niitä revikoita jossa GCam pyörii ”ei Pixel” laitteessa.määvaan kirjoitti: ↑Loka 15, 2023 11 : 15 Ja kun Googlen käyttämät Tensor järjestelmäpiirit ovat lähes kauttaaltaan jäljessä suorituskyvyssä verrattuna senhetkisiin parhaimpiin järjestelmäpiireihin, niin on oletettavaa että GCam:ien suorituskyky muissa uudemmissa premium luureissa on jopa parempi kuin vastaavissa Pixel luureissa.
-
Se on vaan itse kokeiltava tuo toimivuus, että pääsee jyvälle kuinka hyvin toimii GCam kussakin luurissa. Ensin on kuitenkin selvitettävä oman luurin kamerasensorien valmistajat ja niiden hardware level tasot, että saa GCam:sta kaiken irti omassa luurissa.javal kirjoitti: ↑Loka 15, 2023 11 : 38Tensor on perässä, se on totta. Mutta se miten softa ja rauta sovitetaan yhteen on myös isosti merkityksellinen. Googlella on siinä asiassa etu suurine resursseineen (tuki myös kamerasensorin valmistajalta) verrattuna siihen että sen tekee jokin yksityishenkilö käytännössä summmanmutikassa ilman yhteistyökumppaneiden tukea. Siksi olisi hyvä nähdä niitä revikoita jossa GCam pyörii ”ei Pixel” laitteessa.määvaan kirjoitti: ↑Loka 15, 2023 11 : 15 Ja kun Googlen käyttämät Tensor järjestelmäpiirit ovat lähes kauttaaltaan jäljessä suorituskyvyssä verrattuna senhetkisiin parhaimpiin järjestelmäpiireihin, niin on oletettavaa että GCam:ien suorituskyky muissa uudemmissa premium luureissa on jopa parempi kuin vastaavissa Pixel luureissa.
-
Olen havainnut, sivusta seuraamalla, että aika tolkuttoman kauan se kestää tämä kokeileminen ja asetusten hakeminen, ja taitaa olla niin että ihan valmista ei tule koskaan, ja saavutuksena pidetään jo sitä että lähes kaikki kamerat toimii edes jotenkin. Eli ilmeisesti ei koskaan edes päästä sille tasolle että voisi tehdä revikan koko kamerajärjestelmän toiminnasta - siksi ne revikat puuttuvat. Vain Google on saanut GCam :in sille asteelle että siitä kehtaa/voidaan tehdä revikka.
GCam on vain yksi tarjolla oleva mahdollisuus, jokaiseen laitteeseen löytyy monia vaihtoehtoisia kamerasoftia, sellaisiakin jotka sentään toimii suoraan paketista. Niistä löytyy myös jonkinlaisia revikoita.
-
Kyllä minun kuudessa eri GCam:ssa jotka olen asentanut tähän Xiaomi 12 Pro luuriin, toimii ainakin kaikki kamerat niin että kuvaa ja videota tulee ja videon hidastustoimintokin pelaa Greatness'in v.8.2-V2.0 lukuunottamatta.javal kirjoitti: ↑Loka 15, 2023 12 : 26Olen havainnut, sivusta seuraamalla, että aika tolkuttoman kauan se kestää tämä kokeileminen ja asetusten hakeminen, ja taitaa olla niin että ihan valmista ei tule koskaan, ja saavutuksena pidetään jo sitä että lähes kaikki kamerat toimii edes jotenkin. Eli ilmeisesti ei koskaan edes päästä sille tasolle että voisi tehdä revikan koko kamerajärjestelmän toiminnasta - siksi ne revikat puuttuvat. Vain Google on saanut GCam :in sille asteelle että siitä kehtaa/voidaan tehdä revikka.
GCam on vain yksi tarjolla oleva mahdollisuus, jokaiseen laitteeseen löytyy monia vaihtoehtoisia kamerasoftia, sellaisiakin jotka sentään toimii suoraan paketista. Niistä löytyy myös jonkinlaisia revikoita.
-
- Viesti:
Joopa. Kuusi Gcamia. Jösses mietis ny miksi? Ees vaikka 15 minuuttia. Modien nimet kertoo tarpeeksi nekin - Greatness mikä ei toimi.
-
Tämä Xiaomi 12 Pro on yksi vaikeimmista Snapdragon luureista johon olen asentanut toimivan GCam:in kiitos pääkameran IMX707 kuvakennon johon ei edes löydy valmista awb-tiedostoa, joten tuo kuusi on jo ihan hyvä. Tarjolla olisi enemmänkin modeja jotka toimivat täysin, vaan samanaikaisesti ei voi kaikkia saada tähän luuriin, koska yleensä luuriin mahtuu kerrallaan vain 1 MGC-paketti + 1 ENG-paketti + 1 Snap-paketti + 1 GLens-paketti + 1 Aweme-paketti + 1 Cameight-paketti, vaikka joitakin poikkeuksia on.
-
- Viesti:
-
No nyt on ollut aikaa, kun oikean käden kolme sormea on murtunut ja vasta äsken sain kädestä kipsin pois, mutta nuo sormet eivät vielä pelaa ainakaan kahteen viikkoon. En siis viitsi kanniskella juuri mitään, kun ulkoillessa on aina koiran remmi toisessa kädessä.