Sivu 1/2

Viidenkympin kuula eli Arca-kopio kaukoidästä

Lähetetty: Maalis 17, 2009 18 : 34
Kirjoittaja jarit
Varsin pitkä ihmettelyni ja projektini "vaellus-metsässä_rämpimis_koirankusetus_reissu"- jalustan hankkimiseksi on lopulta edennyt reippain askelin eteenpäin kun Posti toi hiilari Gitzo GT2541L:n viikko sitten:-)

Tälläisen jalustan kuulaksi valinta on varsin selkeä, sillä vaihtoehtoja ei ole minun listallani montaa: RRS-40, Markins M10 tai FLM 38FT... ja vieläpä mainitussa järkestyksessä.
Kuitenkin tässä kohden tiedemiehen luonne ja uteliaisuus ohittivat rationaalisen päättelyn ja itsestään selvän valinnan, joten ensimmäinen (korostan sanaa ensimmäinen, ei lopullinen) hankinta oli kiinalainen Arca-kopio joka löytyy Gadget Infinitystä:
http://www.gadgetinfinity.com/product.p ... 260&page=1

Kuulapään nimeksi mainitaan "OEM-Benro KS-1" ja se vaikuttaa olevan kuten vastaava Benro mutta tässä Gadgetin tuotteessa ei ole mitään valmistajan nimeä. Kuulapään on paino noin 500g, kuulan halkaisija on 44mm ja kantavudeksi ilmoitetaan 12kg. Hinta suomessa posteineen, sis. pikalevy alustan ja yhden levyn on jotain 46euroa.

Minkälaisen arca-kuulan voi siis saada viidellä kympillä? Kuinka sen käytettävyys ja kantavuus suhtautuu Manfrotton keskikokoisiin kuuliin ? Mikä on kiinan poikien työn jälki ja millaisia materiaaleja on käytetty ? Tilaus sisään, Visa soimaan ja odottamaan....ja paketti saapui 10vrk kuluttua ja se oli noudettava tullista. Turuun tullin liberaali linja pakettien tullauksessa jatkui tämänkin kohdalla: "Juu ei tarvitse avata pakettia...jos sen hinta on reilu viiskymppiä niin voimme tulkita sen vähäarvoiseksi joten tullia ja alvia ei peritä...mutta kannattaako toisiaan tuollaista tilata HongKongista asti....?"

Uteliaisuus purkautui paketin aukaisuna jo tullin pihalla....pahvilaatikossa oli oikea tavara, työn jälki vaikutti ensi silmäyksellä olevan ihan ok, mutta koko kuula oli pölyinen, ehkä jopa likainen. Kuulan jäykkyyden säätö ja kiristys toimivat oikein kivasti, pannauksen kiristys ruuvi sen sijaan luistaa.
Kotona ensimmäinen asia oli noutaa ruuvari autotallista ja purkaa se osiksi ja katsoa tuon laitteen sisuksiin. Rasvaa ja vahaa on käytetty reilulla kädellä valmistajan toimestä, joka ei kuitenkaan ole uskaltanut laittaa nimeään tuotteeseensa. Itse kuula oli kuitenkin pölyisen kuiva.

Kuulan mekanismi on yksinkertainen: Rungon yläosassa on muovinen rengas/kaulus jota vasten kuula kiristetään alapinnalta puristavalla kupilla. Kuppi koostuu kolmesta osata: Lähinnä kuulaa on muovinen puolipyöreä kuppi joka tekee kitkan kuulalla. Seuraavana on litistetty väliregas joka toimii prikkana tuon ylimmän kupin ja alimman alumiinisen kuppirungon (=keksiköön joku paremman nimen tuolle alumiini kikkulalle) välillä. Kuulan kiristysruuvit vaikuttavat suoraan kuppirunkoon ja nostavat sitä ylöspäin ja kuula kiristyy puolipyöreän kupin ja muovisen kauluksen väliin. Kuppirunko on alumiinia, joka on mielestäni liian pehmeää ainetta tähän tarkoitukseen.

Kuva

Kuvassa yllä: Alarivin osat ovat pannausmekanismin levyt.
Ylärivissä olevat osat ovat kuulan lukitusmekanismi, vasemmalta oikealla: Kuppi joka painaa kuulaa, Alumiininen kuppirunko ja niiden välinen prikka.



Kuva

Kuvassa yllä:Kuulan lukitusmekanismi on paikallaan. Kuulan kiristyruuvien kärjet koskettavat alumiinisen kuppirunkoon.

Tarvitaan siis puhdistus ja voitelu: Voitelin muoviset osat (ylärengas ja kuppi) silikoni sprayllä, kuivasin ylimääräiset....kokosin kuulan ja totesin että tuli liian liukas. Pesin kaikki pois ja voitelin uudestaan mutta maltillisemmin. Minulle on opetettu että muoviholkkeihin ei koskaan laiteta mitään öljy-pohjaista voiteluainetta koska muovilla on taipumus turvota ja menettää suunniteltu välyksensä.
Säätöruuvit tuossa oli tiivistetty vahalla. Todellakin tiivistetty sillä ruuvin kierteen ja sen holkin väli ei ole ihan normaalin länsimaisen välyksen mukainen....suuri maa, suuret toleranssit pitää siis paikkansa tässäkin. Poistin osan ruuvien vahasta ja lisäilin hieman Motul Chain Lubea , mallia "Road" eli suomeksi prätkän ketjuvahaa.
Pannauksen luistavan lukituksen syyksi selvisi ylemääräinen rasvan käyttö...Rasvaa oli laitettu tännekin liian reilusti, siten että se poisti kuulan pohjalevyn ja rungon välisen välyksen. Koneistustoleranssien näkökulmasta, tuo oli mielestäni ainoa virhe tässä laitteessa. Löysäämällä pannaus ruuvi, kuulan rungon ja pohjaleveyn välissä on noin 0.1-0.15mm välys joka tuntuu. Pannausruuvin kiristys postaa tuon välyksen.

Kiristysruuvien kumit ovat varsin pitävän tuntuiset ja niistä saa hyvän otteen hanskat kädessä mutta valmistajan jäljiltä ne pyörivät nupeissaan=> Kontaktiliimaa väliin ja homma korjaantui.

Pikalevy alusta tuntuu varsin pätevän oloiselta. Kiristysliike on asiallinen, levy lukittuu hyvin paikalleen. Alustassa on oma lukituksensa levyjen luistamiselle ja vastaavasti levyissä on "hakaset"pohjassa johon tuo alustan mekanismi ottaa kiinni. Poistin lukitusmekanismin alustasta tarpeettomana, sillä se ei toimi normaalien Arca-levyjen kanssa. Näiden tuunausten jälkeen joihin aikaa meni pari tuntia, kuula on varsin käyttökelpoinen.

Pikalevy aukaisu on rajoitettu joten vahinkoa ei pääse tapahtumaan sillä että ruuvaisi sitä liikaa auki ja käsissä olisi nippu osia. Pikalevy alustan kiinnitys kuulaan on mallia el-cheapo: Normaalisti kuulassa on holkki ylöspäin jossa on uroskierre pikalevylle tai ne ovat koneistettu yhdestä kappaleesta. Tämän kuulan toteutus vaikuttaa olevan pultilla läpi holkista ja pikalevystä. Toteutus on ruma mutta luja

Luvattu kantavuus 12kg...en osaa ottaa tähän kantaa mutta D700 kahvalla + 70-200/VR => reilu 3kg se kestää varmasti. Varmaan 300/2.8 samassa tilanteessa menettelee, mutta vika on oma vain luotttamuspulani tuotteeseen.

Plussat
-Vakuuttava ulkoasu
-Hyvä pikalevy alusta
-Edullinen hinta

Miinukset
-Pannaus mekanismissa liian suuret välykset
-Kiristysruuvien välykset holkeissaan, (sivuttaisvälystä kun ruuvia avaa noin 1-2 kierrosta)
-Kiristysruuvien kumit pyörivät ja tarvitsee liimata kontaktiliimallla.

Summary: Testin perusteella tästä kuulasta jää tunne että kaikki sen osat toteutettu ihan asillisesti. Se on kuitenkin huolimattomasti viimeistelty tuote joka kuitenkin toimii kuten pitääkin. Viidenkympin kuulaksi tämä on loistava laite. Se peittoaa Manfrotton keskikoon kuulat tukevuutensa, herkkyytensä ja lukitusmekanisminsa osalta. Kuitenkaan tätä ei voi verrata tunnettujen valmistajien tuoteisiin juuri tuon viimeistelynsä ja edulliseen valmistuskustannukseen tähtäävän suunnittelunsa vuoksi. Nuo muutamat puhdistus & voitelu jutut ovat versin helppo tehdä vajaassa parissa tunnissa mutta on kuitenkin muistettava etta Ladasta saa Mersun vain vaihtamalla KAIKKI osat....

Katsotaan miten tämä kuulapää kestää sekalaista reissukäyttöä. Tarkoitus on ulkoiluttaa sitä ahkerasti D700+kahva+17-35 :n kanssa rantoja kierrellen tulevana kesänä. Se ei tule näkemään minun käytässä raskaiden tele-optiikoiden painoa joten uskon sen selviävän tehtävästään ihan kohtuullisesti.

Lähetetty: Maalis 18, 2009 12 : 14
Kirjoittaja Lepotila
Erinomaisen hyvä katsaus, kiitokset tästä!

Lähetetty: Maalis 18, 2009 12 : 47
Kirjoittaja Miikkaha
Tää oli hauska!

Tuo luottamuspula hieman ihmetyttää.
Ei tuote kovin kestävä voi olla, jos et uskalla kameraa ja objektiivia sen nokalla pitää. En ymmärrä millasessa käytössä kuula voisi pettää sen takia, että kamera ja objektiivi on ollut liian painavia.
Ehkä mulla on vaan huono mielikuvitus.
Tai pidät kameraa kokoajan jalustassa ja kannat jalustaa olkapäällä samalla hyppien alas jyrkänteiltä kuulan ottaen samalla rajuja nykäyksiä kameran painovoiman iskiessä alaspäin.

Samalla tuli mieleen miten vaikeaa voi kuvaaminen olla kun alkaa oikein säätämään varusteiden kanssa.

Kiitos tinkimättömästä analyysistä ja selvityksestä. Tuskin kyseistä kuulaa tulen koskaan ostamaan, mutta silti.

Lähetetty: Maalis 18, 2009 13 : 21
Kirjoittaja jarit
Luottamuspulan pohjalla on perfektionistin ja BMW-kuskin asenne kaikkea halpaa idässä valmistettua kohtaan. Oheinen review on enemmäkin vakuuttelua itselle että "tämä laite voi oikeasti kestää sen mitä minä siltä tarvitsen" ;-)

Tuo kalliot ja tippuminen on juuri se yksi syy miksi tälläinen halpis-kuula tuli hankittua. Kierrän tosiaan rantakivikoita ja kallioita koirani kanssa aktiivisesti, kamerareppu selässä ja jalusta mukana.
Jalan lipeäminen kuten viime sunnuntaina (selkälipat , valutaan rinnettä alaspäin muutama metri ja tarkistetaan vauriot....olisi siitä päässyt vielä 10m alemmaksikin....) on mulle valitettavan potentiaalinen skenaario. Skitsossa on pehmikkeet putkissa sillä naarmuja tulee varmasti. Jos tuossa tilanteessa iskee ison RRS:n kiveen kunnolla niin se saattaa jo vähän ketuttaa kun kuula ei enää pyörisi. Näitä pienillä keltaisilla kätösillä tehtyjä voi tilata lisää jos äksidentti osuu kohdalle.....olisi oikeastaan pitänyt ottaa kaiken varalta samalla tilauksella toinenkin varastoon :-)

Lähetetty: Maalis 18, 2009 13 : 23
Kirjoittaja Miikkaha
Näin ajattelinkin.
Hyvä täydennys.

Lähetetty: Maalis 18, 2009 13 : 46
Kirjoittaja mremonen
Onhan näitä halpiksia purettu ennenkin:
http://www.tomwebsterphoto.com/Essays/B ... nroks2.htm

Ja tossa on hyvä ohje, kuinka säästää jalustakaupoissa tonnin tai enemmänkin:
http://craigingramphoto.blogspot.com/20 ... ripod.html

Mutta jos bemarilla ajetaan, niin sitten... ;)

Niijuu ja edittiä: olisihan se mielenkiintoista, jos joku purkaisi oman Arca-Swissinsä tuohon viereen, niin nähtäisiin mikä siinä sitten oikein maksaa. En ilmoittaudu vapaaehtoiseksi, vaikka semmoinen tuossa hyllyssä (vielä) pahvilaatikossa majaileekin.

Lähetetty: Maalis 18, 2009 16 : 28
Kirjoittaja MattiH
(Moderaattori) uudelleenohjasin ketjun tänne DIY-osioon.

Lähetetty: Maalis 18, 2009 19 : 45
Kirjoittaja jarit
mremonen kirjoitti:

Niijuu ja edittiä: olisihan se mielenkiintoista, jos joku purkaisi oman Arca-Swissinsä tuohon viereen, niin nähtäisiin mikä siinä sitten oikein maksaa. En ilmoittaudu vapaaehtoiseksi, vaikka semmoinen tuossa hyllyssä (vielä) pahvilaatikossa majaileekin.
Älä yllytä enempää...jos laittaisi RRS tai Markinsin tilauksen vetämmän ihan tutkivan nettijournalisimin nimissä :-)

Lähetetty: Maalis 19, 2009 8 : 01
Kirjoittaja uphouse5
mulla on pari benroa ja yllämainittu kuvaus kyllä vastaa - eli jos haluaa niiden toimivan jouhevasti, niin vaatii varmaan purkamisen osiin

ja jos yrittää kantaa jalustaa kameroineen olkapäällä, niin näppivoimat ei riitä kuulan kiristämiseen, vaikkei oo parin kilon putkea painavampaa

elikkä saattaa niistä joku saada rakentamalla toimivatkin, mutta kun on tullut kokeiltua parempaa, eikä halua kuluttaa aikaansa kuulapäitä virittämällä, niin ei kiitos enää

viimeistelystä ja rakenteesta vielä sen verran, että isomman pään clampin kiristysruuvin "pölykapseli" on irronnut liimauksistaan ja hävinnyt jonnekin - no eipä se käyttöä haittaa, mutta kuvastaa laatua

Lähetetty: Huhti 02, 2009 10 : 18
Kirjoittaja ktmccf
Allekirjoittaneella on ollut ongelmana vanhan hyvän Velbon VS3:n pään löystyminen. Laippaa ei ole saanut kiristettyä enää kunnolla ja käyttö on ollut mahdotonta. Tarjontaan tutustumisen jälkeen on ollut selvää, että vastaavaa laatua ei saa halvalla. Heppoiset muovilukot eivät oikein innosta kun VS3:ssa on aluuminjalat ja metallilukot. Oikeasti vain kunnollinen hiilikuitujalusta olisi ollut oikea korvike, mutta minulle keveys ei merkitse niin paljoa. En harrasta luontokuvausta ja jalustaa ei raahata metsässä kilometritolkulla. Lopulta päädyin hyödyntämään Velbonin jalat ja tilasin Honkkarista KS-1 kuulapään.

Kuulapää oli juuri sitä mitä Jarit:n konsultaatiossa kerrottiin, mutta minulle tullut kuulapää ei ollut pölyinen tai likainen. Tehtyäni luovutushuollon päätin samalla vahvistaa kuulapään kiinnityksen jalustaan. Ohessa muutama kuva ja kuvateksti siitä mitä tein jatkokertomukseksi Jarit:n tarinaan.

Kuva
Vanha kunnon Velbon VS3. Kulunut vanha kiinnike jo poistettu ja paljaana on 1/4" kierre ja 40mm pohjalaippa.

Kuva
KS-1:n pohjalaippa on 57mm ja pohjassa on 1/4" kierre.

Kuva
Kun pohjasta kiertää holkin ruuvimeisselillä irti, niin alta paljatuu 3/8" kierre. Tässä ainakin riittää kestävyys lähes mihin hyvänsä.

Kuva
Vierekkäin 3/8" pultti ja jalustan alkuperäinen 1/4" senkkikantainen ruuvi. En tehnyt pultin kantaan muutoksia vaan otin pitemmän 1 2/16" pitkän pultin käyttöön ja kompensoin senkkauksen syvyyden pituudella.

Kuva
Seuraavaksi porasin vanhan kierteen jalustan laipasta pois 7.5mm poralla. Samalla reikä isoni riittävästi kierteen tekoa varten. Täysin oikea porakoko olisi ollut 7.7mm, mutta sellaista ei ollut käsillä.

Kuva
Laippaan 3/8" UNC tapilla kierteet.

Kuva
Lukkoliimaa kierteeseen, mutta vain sille alueelle missä pultti koskettaa laipan kierrettä.

Kuva
Pultin kannan avainkoko 9/16" (14.1mm) ja jalustan putki on sisähalkaisijaltaan 16.4mm, eli kanta mahtuu hyvin putken sisään. Paketti alkaa olla valmis kasattavaksi.

Kuva
Laippa takaisin paikalleen pihdeillä kiristämällä. Huomaa, että laippa on eri työvaiheissa suojattu laidoiltaan ilmastointiteipillä naarmujen välttämiseksi. Putken ja laipan kierteessä on hiukan lukkoliimaa varmistamassa pysyminen.

Kuva
KS-1 kierrettynä paikalleen.

Kuva
Kameran pohjassa on Kirkphoton ARCA-levy. Kuten Jarit mainitsi, alumiini on alumiinia vasten liukas. Tästä syystä minulla on jarrunastat kameralevyssä. Pikalukitusta joutuu avaamaan hiukan enemän, mutta toisaalta kamera ei pääse liukumaan vahingossa jalustasta irti vaan tapit toppaavat liikkeen.

Kuva
Paketti kasassa ja hyvin toimiin.

Loppupäätelmänä voidaan tietysti kysyä, että oliko järkeä? Kyllä varmasti 1/4" kierre olisi kestänyt aivan yhtä hyvin rasituksen, mutta tulipa nyt varmistettua kestävyys järeämällä 3/8" kierteellä. Homma vei puoli tuntia ja tämä oli aivan hauska pieni iltapuhde.

Lähetetty: Huhti 04, 2009 7 : 51
Kirjoittaja jarit
ou jeah, ktm:n tuunaus kuuluu sarjaan "ruma on luja...mutta ei sen noin luja tarvitse olla ";-)

Lähetetty: Huhti 13, 2009 9 : 50
Kirjoittaja gatanass
mremonen kirjoitti:Onhan näitä halpiksia purettu ennenkin:
http://www.tomwebsterphoto.com/Essays/B ... nroks2.htm

Ja tossa on hyvä ohje, kuinka säästää jalustakaupoissa tonnin tai enemmänkin:
http://craigingramphoto.blogspot.com/20 ... ripod.html

Mutta jos bemarilla ajetaan, niin sitten... ;)

Niijuu ja edittiä: olisihan se mielenkiintoista, jos joku purkaisi oman Arca-Swissinsä tuohon viereen, niin nähtäisiin mikä siinä sitten oikein maksaa. En ilmoittaudu vapaaehtoiseksi, vaikka semmoinen tuossa hyllyssä (vielä) pahvilaatikossa majaileekin.
Aivan naurettava tuo tonnin säästö artikkeli...

Re: Viidenkympin kuula eli Arca-kopio kaukoidästä

Lähetetty: Joulu 01, 2009 19 : 31
Kirjoittaja juski
Hei,

Jos tämä keskustelu vielä kiinnostaa jotakuta niin tilasinpa tuolta GI:stä tällaisen kuulapään Man 055XPROB:iin.

Tuli kirjeessä, luvatussa 15 päivässä ja ilman tullia (jotain 43€) yms. Ensinäkymältä laatu on hyvä (ei mitään pölyjä tai rasvoja). Kestää painoa ainakin näin uudekseltaan. Pikakiinnike hieman arvelluttaa; mitkä arca-swiss ym, oikeat kiinnityksethän siihen käy?

-Jussi-

:seen
jarit kirjoitti:Varsin pitkä ihmettelyni ja projektini "vaellus-metsässä_rämpimis_koirankusetus_reissu"- jalustan hankkimiseksi on lopulta edennyt reippain askelin eteenpäin kun Posti toi hiilari Gitzo GT2541L:n viikko sitten:-)

Tälläisen jalustan kuulaksi valinta on varsin selkeä, sillä vaihtoehtoja ei ole minun listallani montaa: RRS-40, Markins M10 tai FLM 38FT... ja vieläpä mainitussa järkestyksessä.
Kuitenkin tässä kohden tiedemiehen luonne ja uteliaisuus ohittivat rationaalisen päättelyn ja itsestään selvän valinnan, joten ensimmäinen (korostan sanaa ensimmäinen, ei lopullinen) hankinta oli kiinalainen Arca-kopio joka löytyy Gadget Infinitystä:
http://www.gadgetinfinity.com/product.p ... 260&page=1

Kuulapään nimeksi mainitaan "OEM-Benro KS-1" ja se vaikuttaa olevan kuten vastaava Benro mutta tässä Gadgetin tuotteessa ei ole mitään valmistajan nimeä. Kuulapään on paino noin 500g, kuulan halkaisija on 44mm ja kantavudeksi ilmoitetaan 12kg. Hinta suomessa posteineen, sis. pikalevy alustan ja yhden levyn on jotain 46euroa.

Minkälaisen arca-kuulan voi siis saada viidellä kympillä? Kuinka sen käytettävyys ja kantavuus suhtautuu Manfrotton keskikokoisiin kuuliin ? Mikä on kiinan poikien työn jälki ja millaisia materiaaleja on käytetty ? Tilaus sisään, Visa soimaan ja odottamaan....ja paketti saapui 10vrk kuluttua ja se oli noudettava tullista. Turuun tullin liberaali linja pakettien tullauksessa jatkui tämänkin kohdalla: "Juu ei tarvitse avata pakettia...jos sen hinta on reilu viiskymppiä niin voimme tulkita sen vähäarvoiseksi joten tullia ja alvia ei peritä...mutta kannattaako toisiaan tuollaista tilata HongKongista asti....?"

Uteliaisuus purkautui paketin aukaisuna jo tullin pihalla....pahvilaatikossa oli oikea tavara, työn jälki vaikutti ensi silmäyksellä olevan ihan ok, mutta koko kuula oli pölyinen, ehkä jopa likainen. Kuulan jäykkyyden säätö ja kiristys toimivat oikein kivasti, pannauksen kiristys ruuvi sen sijaan luistaa.
Kotona ensimmäinen asia oli noutaa ruuvari autotallista ja purkaa se osiksi ja katsoa tuon laitteen sisuksiin. Rasvaa ja vahaa on käytetty reilulla kädellä valmistajan toimestä, joka ei kuitenkaan ole uskaltanut laittaa nimeään tuotteeseensa. Itse kuula oli kuitenkin pölyisen kuiva.

Kuulan mekanismi on yksinkertainen: Rungon yläosassa on muovinen rengas/kaulus jota vasten kuula kiristetään alapinnalta puristavalla kupilla. Kuppi koostuu kolmesta osata: Lähinnä kuulaa on muovinen puolipyöreä kuppi joka tekee kitkan kuulalla. Seuraavana on litistetty väliregas joka toimii prikkana tuon ylimmän kupin ja alimman alumiinisen kuppirungon (=keksiköön joku paremman nimen tuolle alumiini kikkulalle) välillä. Kuulan kiristysruuvit vaikuttavat suoraan kuppirunkoon ja nostavat sitä ylöspäin ja kuula kiristyy puolipyöreän kupin ja muovisen kauluksen väliin. Kuppirunko on alumiinia, joka on mielestäni liian pehmeää ainetta tähän tarkoitukseen.

Kuva

Kuvassa yllä: Alarivin osat ovat pannausmekanismin levyt.
Ylärivissä olevat osat ovat kuulan lukitusmekanismi, vasemmalta oikealla: Kuppi joka painaa kuulaa, Alumiininen kuppirunko ja niiden välinen prikka.



Kuva

Kuvassa yllä:Kuulan lukitusmekanismi on paikallaan. Kuulan kiristyruuvien kärjet koskettavat alumiinisen kuppirunkoon.

Tarvitaan siis puhdistus ja voitelu: Voitelin muoviset osat (ylärengas ja kuppi) silikoni sprayllä, kuivasin ylimääräiset....kokosin kuulan ja totesin että tuli liian liukas. Pesin kaikki pois ja voitelin uudestaan mutta maltillisemmin. Minulle on opetettu että muoviholkkeihin ei koskaan laiteta mitään öljy-pohjaista voiteluainetta koska muovilla on taipumus turvota ja menettää suunniteltu välyksensä.
Säätöruuvit tuossa oli tiivistetty vahalla. Todellakin tiivistetty sillä ruuvin kierteen ja sen holkin väli ei ole ihan normaalin länsimaisen välyksen mukainen....suuri maa, suuret toleranssit pitää siis paikkansa tässäkin. Poistin osan ruuvien vahasta ja lisäilin hieman Motul Chain Lubea , mallia "Road" eli suomeksi prätkän ketjuvahaa.
Pannauksen luistavan lukituksen syyksi selvisi ylemääräinen rasvan käyttö...Rasvaa oli laitettu tännekin liian reilusti, siten että se poisti kuulan pohjalevyn ja rungon välisen välyksen. Koneistustoleranssien näkökulmasta, tuo oli mielestäni ainoa virhe tässä laitteessa. Löysäämällä pannaus ruuvi, kuulan rungon ja pohjaleveyn välissä on noin 0.1-0.15mm välys joka tuntuu. Pannausruuvin kiristys postaa tuon välyksen.

Kiristysruuvien kumit ovat varsin pitävän tuntuiset ja niistä saa hyvän otteen hanskat kädessä mutta valmistajan jäljiltä ne pyörivät nupeissaan=> Kontaktiliimaa väliin ja homma korjaantui.

Pikalevy alusta tuntuu varsin pätevän oloiselta. Kiristysliike on asiallinen, levy lukittuu hyvin paikalleen. Alustassa on oma lukituksensa levyjen luistamiselle ja vastaavasti levyissä on "hakaset"pohjassa johon tuo alustan mekanismi ottaa kiinni. Poistin lukitusmekanismin alustasta tarpeettomana, sillä se ei toimi normaalien Arca-levyjen kanssa. Näiden tuunausten jälkeen joihin aikaa meni pari tuntia, kuula on varsin käyttökelpoinen.

Pikalevy aukaisu on rajoitettu joten vahinkoa ei pääse tapahtumaan sillä että ruuvaisi sitä liikaa auki ja käsissä olisi nippu osia. Pikalevy alustan kiinnitys kuulaan on mallia el-cheapo: Normaalisti kuulassa on holkki ylöspäin jossa on uroskierre pikalevylle tai ne ovat koneistettu yhdestä kappaleesta. Tämän kuulan toteutus vaikuttaa olevan pultilla läpi holkista ja pikalevystä. Toteutus on ruma mutta luja

Luvattu kantavuus 12kg...en osaa ottaa tähän kantaa mutta D700 kahvalla + 70-200/VR => reilu 3kg se kestää varmasti. Varmaan 300/2.8 samassa tilanteessa menettelee, mutta vika on oma vain luotttamuspulani tuotteeseen.

Plussat
-Vakuuttava ulkoasu
-Hyvä pikalevy alusta
-Edullinen hinta

Miinukset
-Pannaus mekanismissa liian suuret välykset
-Kiristysruuvien välykset holkeissaan, (sivuttaisvälystä kun ruuvia avaa noin 1-2 kierrosta)
-Kiristysruuvien kumit pyörivät ja tarvitsee liimata kontaktiliimallla.

Summary: Testin perusteella tästä kuulasta jää tunne että kaikki sen osat toteutettu ihan asillisesti. Se on kuitenkin huolimattomasti viimeistelty tuote joka kuitenkin toimii kuten pitääkin. Viidenkympin kuulaksi tämä on loistava laite. Se peittoaa Manfrotton keskikoon kuulat tukevuutensa, herkkyytensä ja lukitusmekanisminsa osalta. Kuitenkaan tätä ei voi verrata tunnettujen valmistajien tuoteisiin juuri tuon viimeistelynsä ja edulliseen valmistuskustannukseen tähtäävän suunnittelunsa vuoksi. Nuo muutamat puhdistus & voitelu jutut ovat versin helppo tehdä vajaassa parissa tunnissa mutta on kuitenkin muistettava etta Ladasta saa Mersun vain vaihtamalla KAIKKI osat....

Katsotaan miten tämä kuulapää kestää sekalaista reissukäyttöä. Tarkoitus on ulkoiluttaa sitä ahkerasti D700+kahva+17-35 :n kanssa rantoja kierrellen tulevana kesänä. Se ei tule näkemään minun käytässä raskaiden tele-optiikoiden painoa joten uskon sen selviävän tehtävästään ihan kohtuullisesti.

Re: Viidenkympin kuula eli Arca-kopio kaukoidästä

Lähetetty: Joulu 02, 2009 0 : 30
Kirjoittaja itu
juski kirjoitti:Hei,

Jos tämä keskustelu vielä kiinnostaa jotakuta niin tilasinpa tuolta GI:stä tällaisen kuulapään Man 055XPROB:iin.

Tuli kirjeessä, luvatussa 15 päivässä ja ilman tullia (jotain 43€) yms. Ensinäkymältä laatu on hyvä (ei mitään pölyjä tai rasvoja). Kestää painoa ainakin näin uudekseltaan. Pikakiinnike hieman arvelluttaa; mitkä arca-swiss ym, oikeat kiinnityksethän siihen käy?

-Jussi-
Juu, ja minä tilasin kaksi. Toinen on hyvä kaikinpuolin ja toinen, no, sain siitä toimivan (kuulan kiristysruuvit olivat lyhyitä ja pikalevyn kiinnitys vähän löysä). Panin sen (vanhan ranskalaisen) Gitzon päälle ja vein työpaikalle, kun en viitsi roudata toista jalkaa koko ajan edestakaisin. Huonommassa kuulassa oli keltainen viiva pannauslevyn yläpuolella à la Benro mutta ilman mitään muita painatuksia.

On ilmiselvää, että nämä ovat laadunvalvonnan hylkäämiä. Osa toimii paremmin ja toiset jotenkin. Pikalevytkin olivat jäljestä päätellen hieman sinnepäin. Mutta RRS:n L istuu päälle kuin tehty ja pysyy hyvin paikallaan.

Yhtä kaikki, hinta huomioiden sain, mitä pyysin. Pura, kasaa ja viritä itse -miehille ihan siedettävää edellä mainituin huomioin.

Lähetetty: Joulu 03, 2009 15 : 20
Kirjoittaja meian
jarit,

kerropa uusimmat kuulumiset Kiinan kuulapäästä. Onko kestänyt? Onko päällyste kulunut pois ja alta paljastunut pehmeää halpametallia? Toimiiko vieläkin?

Lähetetty: Joulu 03, 2009 15 : 57
Kirjoittaja pinkviini
meian kirjoitti:jarit,

kerropa uusimmat kuulumiset Kiinan kuulapäästä. Onko kestänyt? Onko päällyste kulunut pois ja alta paljastunut pehmeää halpametallia? Toimiiko vieläkin?
Ostin jarit :lta tuon kyseisen kuulapään muutama kuukausi sitten, joten vastaan kysymykseesi.

Kuulapää on edelleen hyvässä kunnossa ja on ajanut asiansa varsin mainiosti. Mitään ongelmaa ei ole kuulapään kanssa tullut...

Lähetetty: Joulu 03, 2009 18 : 05
Kirjoittaja Rockford
Ilmeisesti tämä pää olisi ihan varteenotettava ostos myös Slik Ball Head 800:n korvaajaksi? Slik on toiminut reilu 10 vuotta melko mukavasti, mutta silti tuntuu että tänäpäivänä pitäisi jo saada vähän parempikin kuula kohtuullsella hinnalla.
gatanass kirjoitti:Aivan naurettava tuo tonnin säästö artikkeli...
Jep, ei onneksi ole tullut tehtyä puoliakaan noista virheistä ekassa jalustaostoksessa.

Lähetetty: Tammi 04, 2010 12 : 20
Kirjoittaja Lepotila
Tilasin kyseisen kuulan viime keväänä, kun olin lukenut tuon aloituspostauksen, ja hyvin on pelittänyt tähän asti.

Lähetetty: Helmi 15, 2011 15 : 16
Kirjoittaja t-ph
Nostetaas vanhaa, vieläkö teillä toimii kyseinen kuulapää?

Re: Viidenkympin kuula eli Arca-kopio kaukoidästä

Lähetetty: Helmi 15, 2011 22 : 39
Kirjoittaja määvaan
jarit kirjoitti:Minkälaisen arca-kuulan voi siis saada viidellä kympillä? Kuinka sen käytettävyys ja kantavuus suhtautuu Manfrotton keskikokoisiin kuuliin ? Mikä on kiinan poikien työn jälki ja millaisia materiaaleja on käytetty ?
Tuostahan sen voi katsoa miten tuo pärjää 27 kuulapään testissä. Itse tilasin toki tuon Triopo B-3:n reilulla kuudella kympillä.